Vissen gingen dood en ik zoek een antwoord


Ja dat vind en denk ik ook Mark. Het is bij vissen denk ik altijd wel lastig om te bepalen of ze "gelukkig" zijn.
 
Zelf had ik als kind sluierstaartjes in een kom, en vond ze er altijd heel gelukkig uitzien, ze zwommen vrolijk en glinsterden mooi in het licht ;)
Tja..
 
Misschien kan je een foto van je aquarium plaatsen, beelden zeggen soms meer dan woorden.

Er kunnen verschillende redenenen zijn waarom je vissen dood gaan.
Even een lijstje.

* Nitrietpiek (treed meestal op na 2 weken indraaien)

* Bodemrot (slechte of uitgewerkte voedingsbodem)

* Stress (te veel vissen ineens in de bak waardoor water teveel belast word of foute combinatie van vissen)

* Buikwaterzucht (door Bacteriele infectie, Virus, slechte waterconditie, nierfalen, herpesvirus of tumor)

* Slecht of niet goed werkend filter (met dooie bacterien als gevolg).

* Kruisbesmetting ( een van je vissen draagt mischien een onderliggend virus met zich mee waar hijzelf immuum voor is maar de rest van je vissen niet.)

Om er zo maar een paar te noemen.
Je hebt misschien de pech gehad dat je vissen een virus hebben meegekregen van je Ancistrus (omdat deze nog leeft)
Je kikkers en garnalen leven nog omdat deze niet vatbaar zijn voor visziekten.

Wat betreft je subtopic zitten je sluiers idd te klein als je bedenkt hoe groot ze kunnen worden, datzelfde geldt ook voor je Ancistrus, je sluiers kunnen na verloop van tijd last van vergroeingen krijgen,
Ze kunnen misschien wel gelukkig zijn in die bak maar op de lange termijn is het helemaal niet gezond voor ze.(niet een mening maar een feit!)
 
Paul. Ik denk niet dat we erachter komen wat er mis was. Er zijn simpelweg teveel (kleine) dingetjes niet ideaal verlopen, Segamon noemt ze hierboven. En dan is het, helemaal achteraf, vrijwel onmogelijk om de schuldige eruit te halen.

Met frisse moed aan de slag gaan maar.
- 4 weken opstarten (ik zou dan een beetje water uit draaiende aquarium gebruiken als zijnde opstartcultuur)
- goed groeiende planten gebruiken.
- gebruik alleen stenen die te vertrouwen zijn (1 soort steen is ook mooier, vind ik)
- denk deze 4 weken goed na over de bezetting (temperatuur, belasting, voerbeleid etc.)
- Voeg na het indraaien elke week 1 vissoort toe (begin dan met de sterkste, en/of met de kleinste groep)

Het duurt even, maar dan heb je ook wat.

Succes.
 
Ja Bertus, die bak was 3 weken ingedraaid. En excuses, ik bedoelde natuurlijk azijn en niet ammonia. Ik heb ook azijn gebruikt maar geen bruisen.

En nee, er ging niet teveel vis in! Ik vind 4 guppen op 125 liter niet echt veel toch? Of ben je nu weer in de war met die sluiers?
En de waardes waren goed (laten testen) en pomp ook.
Vervolgens twee Ancistrussen en 5 Rode Minors. Drie Kuhli's. En 3 garnalen, 2 kikkers en mijn eigen Pleco en dat leeft allemaal nog.

Ik veel nieuwsgieriger wat jij bedoelde over Mopamihout.
Je schreef: "Tijdje gaat het goed, met vissen erbij, en ze gaan dood."

Paul
 
Maar goed, omdat ik eigenwijs ben en ongeduldig en wel van een uitdaging houd, heb ik vorige week de bak opnieuw opgestart.

Natuurlijk helemaal leeg gehaald, alles goed schoongemaakt, het grind gespoeld, etc.

Vervolgens 24 uur laten draaien over actieve kool.

Daarna het wondermiddel van Easy Life er in.

Een dag later 5 Rode Minors. Twee dagen later waren ze nog steeds heel actief en aten goed.

Dus wat Kardinaal Tetra's erbij, Zwaarddragers en Kuhli's.

Verder mijn Pleco, garnalen, 2 kikkers en 2 Appelslakken.

Alles leeft, beweegt en eet. Het is een genot om het eindelijk zo te zien.
Nu ga ik dus bekijken wat mijn definitieve bestand zal worden.

Tevens heb ik toch maar een testkoffer aangeschaft.
Dit zijn de waardes:

pH 7,5
KH 9
GH 9
NH3 0
NO2 0
NO3 0,4
PO4 0

pH is nog wat hoog maar verder denk ik dat ik het aardig voor elkaar heb.

Paul
 
Ja, nog wel.
Denk aan de 3 weken indraaitijd.
 
Als ik problemen met een bak heb gehad zou ik zelf de bodem niet eens spoelen maar weg gooien.
Maar goed dat ben ik.
 
Mijn excuses allemaal, ik had de berichten op deze pagina nog niet gelezen omdat deze pas na het plaatsen van het bericht en het vernieuwen van de pagina te voorschijn kwamen.

Segamon, het blijkt trouwens geen Ancistrus te zijn die ik heb maar een Pleco.
Maar die zat er nog niet bij toen de guppen binnen 24 uur doodgingen maar wel 2 Ancisstrussen (geen pleco's) die ik bij een meisje kon afhalen.

Dat is trouwens ook een gek verhaal trouwens, onderweg belde ze mij op om te vertellen dat 1 van de 2 die nacht uit de tijdelijke bak was gesprongen en dood op de grond lag. Toen ik daar aankwam bleek dat dat beestje na uren op het droge ineens weer begon te bewegen. Wonderlijk.
Die zijn samen in mijn bak gegaan met mijn Pleco. De uitkomst is bekend. Ancistrussen dood, Pleco leeft.

Maar goed, het zal erg lastig worden om er nog achter te komen.
Ik denk zelf nog steeds Buikwaterzucht en dat dat met de Poelslakken is meegekomen. Dat was niet slim van me maar omdat ik gelezen dat het wel kon heb ik dat gedaan.

Anderzijds verdenk ik nog steeds 1 van de 5 stenen. Ik ga daar nog wel achter komen.
Nogmaals, ik heb nog nooit meegemaakt dat de magneet van een aquarium wisser ineens niet werkt.
Als je dat doortrekt kom je misschien wel uit op een hele rare chemische reactie of zo.
Ik ben geen wetenschapper maar zoiets lijkt me niet helemaal onmogelijk.

Groet,
Paul
 
Bertus, ehhhh...
 
Bertus, met dit spul heb je geen drie weken indraaitijd en ook geen nitrietpiek.

Maar ik ben nog steeds benieuwd naar jouw verhaal over Mopami.
Ik wil uiteindelijk een Amazone biotoop dus er zal uiteindelijk Kienhout in gaan.

Bedoelde je dat vissen uiteindelijk dood gaan van Mopami?

Groet,
Paul
 
Hier zijn wat foto's. Lastig om het een beetje scherp te krijgen met een telefoon maar het geeft een beeld.

762311paulhc_0_85_opencamera_1.jpg

444962paulhc_0_85_opencamera_1.jpg

969372paulhc_0_85_opencamera_1.jpg

523536paulhc_0_85_opencamera_1.jpg

552479paulhc_0_85_opencamera_1.jpg

818783paulhc_0_85_opencamera_1.jpg
 
Bedoel je dat je door easy life geen nitrietpiek hebt, Paul?
Nou, zo'n wondermiddel is het niet hoor.
 
PaulHC zei:
Bertus, met dit spul heb je geen drie weken indraaitijd en ook geen nitrietpiek.

Maar ik ben nog steeds benieuwd naar jouw verhaal over Mopami.
Ik wil uiteindelijk een Amazone biotoop dus er zal uiteindelijk Kienhout in gaan.

Bedoelde je dat vissen uiteindelijk dood gaan van Mopami?

Groet,
Paul

IK heb niets over Mopani gezegt.

Ja,natuurlijk krijg je een nitrietpiek met easy life.

Is alleeen om het indraaien wat te versnellen, maar hij Kmt,hoor.
 
Bertus wat bedoelde je dan met: Tijdje gaat het goed, met vissen erbij, en ze gaan dood.

Tja, nitrietpiek. Wat ik op forums heb gelezen is dat mensen die dit gebruikt hebben allemaal geen nitrietpiek hebben gehad.
Maar ja, ook van mensen die de bak normaal hebben laten indraaien.

Het is afwachten. Ik hou iig de waardes scherp in de gaten.

Paul
 
PaulHC zei:
Maar ik ben nog steeds benieuwd naar jouw verhaal over Mopami.
Ik wil uiteindelijk een Amazone biotoop dus er zal uiteindelijk Kienhout in gaan.

Bedoelde je dat vissen uiteindelijk dood gaan van Mopami?
Ik kan zo even niet terug halen wat Bertus zei over Mopani, zelf ontkent ie er iets over te hebben gezegd ;)
Wat ik er zelf van weet is dat je met name als je garnaaltjes houd moet oppassen omdat ze het soms hebben schoon-gestraald met metalen balletjes/splinters die uiteindelijk killing kunnen/zullen zijn voor die diertjes.
https://sites.google.com/site/crustahobby/bakinrichting/is-mopani-schadelijk
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1687699&page=1
 
kellemes zei:
PaulHC zei:
De sluiers zitten misschien wel in een te kleine bak maar zijn springlevend en heel gelukkig.

Of een dier 'gelukkig' is.. oftewel 'goed in z'n vel' zit kun je pas beoordelen als je de specifieke soort goed kent.
Volledig mee eens.

Sluierstaarten horen het eerste jaar zo'n 1 a 2 cm. per maand te groeien. Niet groeien is vergroeien in die periode. 7 stuks zouden na een paar maanden meer vis dan water betekenen in zo'n klein bakje, behalve dat ze niet genoeg ruimte hebben om te groeien en dat dus niet doen. Hierdoor raken organen bekneld wat allerlei gevolgen heeft voor de gezondheid van de vis.

Ik nodig je uit om in het topic in mijn onderschrift te kijken hoe hard deze beestjes groeien bij de juiste verzorging. Mocht je er zin in hebben, dan vind je in de rest van mijn topic talloze voorbeelden van wat er uiteindelijk met vissen gebeurt die niet de ruimte hebben gekregen om zich goed te ontwikkelen. Het zijn geen succesverhalen, dat kan ik je wel vertellen... En van die vissen werd door de eigenaars in eerste instantie ook gezegd dat ze 'gelukkig' rondzwommen en er niets mis was. Als je niet voldoende kennis hebt over een dier (soort) om de huisvesting te laten voldoen aan de eisen van dat dier, heb je zeker niet genoeg kennis om te zien of het dier 'gelukkig' is. Daarbij: stel dat je een hele magere pup ziet spelen. Dan kan je toch ook je vraagtekens zetten bij de verzorging van dat dier, ook al gedraagt het zich op dat moment vrolijk? (Of wat volgens jouw perceptie vrolijk is).

Overigens lijkt het bij sluierstaarten in te kleine bakken vaak lang goed te gaan, tot na een tijdje de ene na de andere zwemblaasproblemen ontwikkelt, buikwaterzucht of vinrot krijgt etc. Dan is de grens van wat zo'n diertje aan kan bereikt. Dit heb ik over de jaren al honderden keren op het forum voorbij zien komen en dat terwijl het allemaal voorkomen had kunnen worden. O.a. mensen die twee jaar daarvoor gewaarschuwd zijn, maar niets aan de situatie veranderd hebben en die dan ineens op het forum komen met de vraag "Wat is er met mijn vis?". Tsja... we told you so.
 
Dank je wel voor je antwoord Kellemes. Ik heb hout uitvoerig bekeken maar er zitten balletjes of splinters in. Maar ik wil toch voor de zekerheid overstappen op Kienhout.

En Jones, dat ik 'gelukkig' zei over die vissen was gewoon als grap bedoeld hoor.
Ook omdat er misverstanden waren van mensen die dachten dat ze allemaal dood waren.

Zoals ik zei, de verkoper wilde destijds maar al te graag zeven sluiers verkopen terwijl hij wist wat voor bak ik had. Inmiddels weet ik wel beter en krijgen ze allemaal een ander tehuis.
De bak gaat dan tropisch worden met kleine visjes.

Paul
 
Waarom denk je dat ie 7 sluiers wilt verkopen? Katsjing!
Hij geeft echt helemaal niks om het welzijn van die paar sluiers hoor, t zijn toch maar vissen :(
Als ie maar geld verdiend
Fijn dat ze naar een goed huis gaan!
 
Ja zeker mooi dat ze het nu beter gaan krijgen hoor. Je zou bijna je beklag gaan doen bij zo n winkel zeg.
Als ze maar verdienen is alles geoorloofd lijkt het wel.
 
Ja, en ik heb ook gemerkt dat er ontzettend veel verschil in kennis en opvattingen is tussen de verschillende winkels.

Zo was er laatst een verkoopster die zei dat het hele temperatuur verhaal bij tropische bakken (23-26 graden enzo) helemaal achterhaald is.
Het moet precies 28 graden zijn?! Dat soort zaken.

En de een je gerust 4 guppen verkoopt (3 mannetjes op 1 vrouwtje) of een of twee visjes die tot een scholenfamilie behoren, terwijl ze weten dat je bak leeg is.
Terwijl de ander netjes zegt dat je minimaal 5 scholenvissen moet nemen.

Maar ach, dat is weer een hele andere discussie.

Paul
 
Het is gelukt met de foto's van de stenen te uploaden.

Naast een maansteen (2de foto van onder) zaten verder deze stenen in de zieke bak. (Maaskei en Ardennerkei o.a.?)

Iemand?

154994paulhc_0_85_video.jpg

522269paulhc_0_85_video.jpg

325222paulhc_0_85_video.jpg

445698paulhc_0_85_video.jpg

454256paulhc_0_85_video.jpg

265343paulhc_0_85_video.jpg
 
PaulHC zei:
Ja, en ik heb ook gemerkt dat er ontzettend veel verschil in kennis en opvattingen is tussen de verschillende winkels.

Zo was er laatst een verkoopster die zei dat het hele temperatuur verhaal bij tropische bakken (23-26 graden enzo) helemaal achterhaald is.
Het moet precies 28 graden zijn?! Dat soort zaken.

En de een je gerust 4 guppen verkoopt (3 mannetjes op 1 vrouwtje) of een of twee visjes die tot een scholenfamilie behoren, terwijl ze weten dat je bak leeg is.
Terwijl de ander netjes zegt dat je minimaal 5 scholenvissen moet nemen.

Maar ach, dat is weer een hele andere discussie.

Paul

Als je je maar bedenkt dat wij onze adviezen geven in het belang van de vissen en niet in het belang van onze portemonnee.
 
Hahaha... ja dat begrijp ik Rikkert.
En waarvoor dank! :)

En het bovenstaande voorbeeld daar ben ik niet ingetrapt hoor. :)

Maar zo hou je wel 1 of 2 zaken over waar je van weet dat het echte liefhebbers zijn en kennis hebben.
 
Is er nog iemand die weet welke stenen het zijn en of ze schadelijk kunnen zijn?
 
Als je bij 10 zaken om info gaat vragen dan denk ik dat je minstens 6 verschillende adviezen zal krijgen. Dat is echt treurig soms.
Welke stenen je daar hebt durf ik niet te zeggen maar maaskeien kunnen verder geen kwaad.
 
Die stenen moet je testen met azijn, als eerder besproken. Op zicht is dit bijna niet te doen. (hoewel maaskeien inderdaad veilig zijn). Vooral de eerste en de laatste steen heb je in allerlei soorten.

Je zegt dat je ongeduldig bent. Dat is gevaarlijk in deze hobby. Probeer je aqaurium te gebruiken als zen-oefening om geduld op te bouwen.
Indraaien dus en niet alle vissen in 1 keer. Easylife is geen wondermiddel, maar een hulpmiddel.
Waarom zou je onnodig risico willen nemen als het om dierenlevens gaat.
 
Wat mij ooit is verteld is dat als stenen zilveren aders heeft er grote kans is dat er ijzer aanwezig is en stenen met bruin/rode vlekken of aders koper kunnen bevatten.
Dit gaat natuurlijk niet voor iedere soort steen op, maar misschien een soort ezelsbruggetje bij nieuwe keuzes??(als de info klopt te minste).
 
ben swaager zei:
Wat mij ooit is verteld is dat als stenen zilveren aders heeft er grote kans is dat er ijzer aanwezig is en stenen met bruin/rode vlekken of aders koper kunnen bevatten.
Dit gaat natuurlijk niet voor iedere soort steen op, maar misschien een soort ezelsbruggetje bij nieuwe keuzes??(als de info klopt te minste).
Denk niet dat dat klopt. Ijzer in ertsvorm is rood a.g.v. corrosie. Koper is in gecorrodeerde ertsvorm groen.

Als je stenen met zilveren aders vindt zou ik ze niet in je aquarium stoppen, maar smelten en cashen :).
 
Voor de volledigheid, steen met ijzerafzetting:

_KoQac4jDHBUEUklTY5Y4QEDtVAWDT2N.jpeg

Steen met koperafzetting:

_KoQac4jDHBUEUklTY5Y4QEDtVAWDT2N.jpeg
 
Ik heb niet veel verstand van stenen maar de steen op de op een na laatste foto is volgens mij een lavasteen.
Mooie Zwaarddragers trouwens.
 
Mmmm.. misschien toch ijzer. Bij verversen zag ik ineens wel dat het water bruin/rood gekleurd was. Ik dacht toen dat het Tannine van het hout was.
Zie je, we komen er wel. :)

En Alexej, ik kan niet anders doen dan je helemaal gelijk geven.

Alleen wilde het gewoon een keer proberen om er achter te komen wat er waar is van de vele verhalen die er over bepaalde middelen de ronde doen.

Er gaan zeker geen andere vissen bij de komende tijd tot ik zeker weet dat het stabiel is.

Wat de visjes betreft die er nu in zitten, die hou ik continu nauwlettend in de gaten.
Ik zit helaas overdag thuis en ben ook 's nachts vaak wakker.
Ik let op het gedrag en andere kenmerken.
Daarnaast test ik elke dag het water en zodra bepaalde waardes stijgen dan staat er een tweede, ingedraaide bak naast om ze op te vangen.

Ik heb juist heel veel met dierenlevens, daarom eet ik al dertig jaar geen vlees en vis meer. :)

Groet,
Paul
 
Goed dat je voor nood toch een andere bak klaar hebt staan. Je hoopt dat dit niet nodig zal zijn maar je weet maar nooit natuurlijk.
Maar probeer wel voldoende te slapen want anders merk je straks ander gedrag ook niet meer op door vermoeidhei ;) d
 
Nou, ik des te meer.

Heb ook veel met dieren, wil niet zeggen dat ik geen vlees meer eet.
 

Terug
Bovenaan