Vissen gaan in korte tijd dood


Irisfish

Member
Lid geworden
13 november 2021
Berichten
14
Leeftijd
28
Hallo,

Ik heb sinds 3 dagen last van stervende vissen. Ik heb in drie dagen tijd 3 corydoras, 2 guppen en 1 baby platy van 1/2 weken oud verloren. Vandaag ben ik bij de aquariumzaak geweest en water laten testen met een druppeltest. Dat was allemaal goed.
Aan de vissen die nog leven zie ik vrij weinig. Enkele hebben een beetje rode kieuwen en ze schuren af en toe tegen het blad. De corydoras zaten gisteren wel veel in de bladeren van de planten. Alle vissen zijn nog actief en de eetlust is goed. Ik zie geen stippen of andere plekjes op de schubben.

Weet iemand wat het zou kunnen zijn en wat ik er aan kan doen?

De vissen die er nu nog inzitten:
6x platy
2x corydora julli (ik weet dat het er weinig zijn maar er zijn 3 overleden deze dagen)
2x guppy
1x peckolita
+/- 9 baby platy’s van 1/2 weken oud.

Mijn aquarium is 60x30x30 en 54 liter.

Groetjes Iris
 
Als vissen ineens gaan schuren, denk ik toch aan verontreiniging in het water.

Wat doe je zoal aan bak onderhoud, en wanneer heb je dat voor het laatst gedaan?
denk dan aan water wisseltje, filter schoonmaken ect.
 
De exacte waarden van het water weet ik niet. Ik weet wel dat de nicriet 0 is. De bak draait sinds 27 oktober 2021.

Elke week ververs ik 10 liter water en als ik plantenresten en dode vissen zie haal ik dat er uit. Toevallig afgelopen zaterdag het filter voor het eerst vervangen (heeft dat er mee te maken?). De mensen van de aquariumzaak zeiden wel waterwissel doen voor de zekerheid, dus dat heb ik vandaag nog gedaan (15 liter).
 
Ok en sinds wanneer heb je de vissen erin? Soms zie je na het plaatsen van vissen in een nieuwe bak opeens toch een no2 verhoging omdat de bacteriecultuur zich moet aanpassen aan de zwaardere belasting.
 
Je hebt je filter vervangen? Waarom?

Dan denk ik toch aan een nitrietpiek, zeker omdat de bak net draait. Bodem fungeert ook nog niet als een goede filter nu.

Heb je een foto van je bak?
 
Je hebt je filter vervangen? Waarom?

Dan denk ik toch aan een nitrietpiek, zeker omdat de bak net draait. Bodem fungeert ook nog niet als een goede filter nu.

Heb je een foto van je bak?
O jee, dit had ik even gemist maar dat zal denk ik mede de oorzaak zijn inderdaad.
Daarbij heb je natuurlijk een groot deel van de aanwezige bacterien verwijderd. Je filter moet je pas licht uitspoelen als de uitstroom minder wordt en nieuwe sponzen kopen hoeft eigenlijk nooit.
 
Dan zal dat de oorzaak wel zijn ja :(. Het filter was zo vies dat er bijna niks meer door heen kwam. Vandaar dat ik het vervangen heb. Ik had het expres niet tegelijk met de waterwissel gedaan vanwege de bacteriën, maar dat heeft dus niet geholpen… Ook had ik het zwarte stuk (ik weet niet hoe dat heet) wat er voor zit wel laten zitten en daar heb ik niks mee gedaan. Ik dacht dat dat genoeg was om de bacteriën te houden. Weer wat geleerd :)

De corydora’s zitten er sinds 4 dec in en de guppen sinds 20 nov. De rest weet ik niet exact, maar wel eerder. De laatste planten die ik heb toegevoegd was rond 25 nov.

Zijn er nu nog maatregelen die ik kan/moet treffen?
 
Laatst bewerkt:
Ach wat sneu zeg!
Je water testen en veel verversen, dat mag echt gerust 50% van je water zijn. Ik zou ook weer even wachten tot je bak stabiel is voor je nieuwe vissen toevoegd
 
Bedankt voor jullie reacties! Het heeft mij erg geholpen. Zodra alles stabiel is ga ik een paar maatjes voor mijn corydoras kopen, want 2 is natuurlijk veel ste weinig voor corydoras.
 
Wat vervelend dat je dit is gebeurd. Gelukkig heb je de oorzaak nu waarschijnlijk achterhaald, ik vermoed als ik je verhaal zo lees dat je mogelijk inderdaad een ammoniak of nitrietpiek gehad hebt.

Zijn er nu nog maatregelen die ik kan/moet treffen?
Wat ik zelf zou doen is zorgen dat ik nu vooral goed test op ammoniak (NH3) en nitriet (NO2), en als derde ook de nitraat in de gaten houd (NO3).
De vissen in je aquarium stoten ammoniak uit, wat je filterbacteriën omzetten naar nitriet, en anderen weer naar nitraat. Die bacteriën zitten in het filter zelf (of bouwen zich op op andere plekken binnen je aquarium, bijvoorbeeld de bodem) en houden daar 'kantoor'. Door dat filter vervangen heb je eigenlijk hun kantoorruimte leeggeveegd. Daardoor wordt momenteel waarschijnlijk minder snel ammoniak omgezet naar nitriet naar nitraat, waardoor je vissen in een hogere concentratie rondzwemmen, en daar zijn je vissen helaas niet tegen bestand.

Wat je hier nu aan kunt doen, is tot je filter weer op peil is, goed meten hoe deze waarden zijn in je water. Meet je NH3 (ammoniak) of NO2 (nitriet), dan gelijk verversen tot dit weer 0 is. Nitraat mag wel een beetje oplopen, maar ook niet te erg. In een goed werkend ecosysteem (filter is op je vissen 'ingespeeld') zul je zien dat je nitriet en ammoniak 0 blijven, en je nitraat langzaam op bouwt (is natuurlijk een gevolg van dat het filter zijn werk doet), en dat verdun je vervolgens door een waterverversing uit te voeren. Hoe vaak je het beste kunt verversen kun je hier eigenlijk uit gaan afleiden, als je de waardes bij houdt.

Wanneer je vissen toevoegt zullen ze (omdat het meer vissen zijn) dus ook weer meer ammoniak in de bak brengen, wat je filter moet kunnen opvangen. Dus ook dan is het verstandig om de waterwaarden in de gaten te houden. Druppeltests zijn betrouwbaarder dan strips. Veel forumleden gebruiken een testkoffer van bijvoorbeeld colombo of jbl.

Over hoe je het beste je filter kunt onderhouden is informatie te vinden onder het kopje techniek ( > filters, bioloog en pompen) op dit forum. Daar zou je nog specifiek een vraag kunnen zetten over jouw specifieke filter en hoe je dat zo kunt indelen dat je er het beste rendement uit haalt.

Beterschap aan je vissen, ik hoop dat vanaf hier alles voorspoedig mag verlopen!
 
Dit filter. Dat zat bij het aquarium (Tetra starter line 54 liter)
 

Bijlagen

  • 696F71E7-BF70-47AD-A431-427DF99A5872.jpeg
    696F71E7-BF70-47AD-A431-427DF99A5872.jpeg
    194.9 KB · Weergaven: 78
Miss. moet je eens even heel goed onderin het filterhuisje kijken (onder de cartridge zegmaar)

Ik herinner mij een soortgelijk euvel ..
Die meneer werd er totaal gestoord van dat er zoveel visjes en van alles door elkaar doodging, zo gestoord dat hij het hele bakje aan mij heeft weggedaan..
Dit trof ik aan onder in het filterhuisje..

20201108_125428 (2).jpg
 
Laatst bewerkt:
Dit filter. Dat zat bij het aquarium (Tetra starter line 54 liter)

Oei, die heb ik ook eens bij een bakje gekregen. Wat een flutding is dat zeg. Bouwt zich volgens mij vrijwel niks aan bacteriecultuur in op. Is toch met dat zakje en klein filtermatje ervoor zeg maar.
 
Je zou eens op marktplaats kunnen kijken of er voor weinig een filter met wat meer capaciteit aangeboden wordt. Dan is de kans wat kleiner dat zoiets je nog eens overkomt. Voor zo'n klein bakje is het misschien wat overdreven om een extern filter te nemen. Van de andere kant neemt een filter in een kleine bak al snel veel ruimte in.
 
Je zou eens op marktplaats kunnen kijken of er voor weinig een filter met wat meer capaciteit aangeboden wordt. Dan is de kans wat kleiner dat zoiets je nog eens overkomt. Voor zo'n klein bakje is het misschien wat overdreven om een extern filter te nemen. Van de andere kant neemt een filter in een kleine bak al snel veel ruimte in.
Ik heb een extern filter op mijn 57l bakje met nanovissen. Ik dacht eerst ook dat het misschien wat overkill zou zijn maar het werkt echt erg goed. De stroming is gelukkig regelbaar dus dat valt mee en het water lijkt wel schoner dan uit de kraan, echt glashelder is het. Overigens ook nooit uitval/ziekte/veel sterfte gehad van vissen in dat aquarium in de 2 jaar dat het bakje draait. Het neemt inderdaad welveel ruimte in, maar ik had gelukkig in de kast eronder plaats. Dus als TS iets dergelijks kan vinden en de ruimte ervoor heeft zou ik het zeker aanraden, vooral met zoveel vissen.
 
Je zou eens op marktplaats kunnen kijken of er voor weinig een filter met wat meer capaciteit aangeboden wordt. Dan is de kans wat kleiner dat zoiets je nog eens overkomt. Voor zo'n klein bakje is het misschien wat overdreven om een extern filter te nemen. Van de andere kant neemt een filter in een kleine bak al snel veel ruimte in.
Wat voor filter raden jullie mij aan? Van welk merk? Dan ga ik daar naar kijken.

Er zijn vandaag hellaas 9 baby platy’s overleden… Er zijn vandaag geen volwassen vissen overleden.
 
Oei niet leuk. Heb je wel ververst? Je water nog getest?
 
Ik heb zelf geen druppeltest dus ik heb gemeten met teststrips. Ik weet dat ze minder betrouwbaar zijn maar het nicriet was 0, nitraat was tussen 1-10 (heel licht roze). De rest zag er ook goed uit. Morgen ga ik weer naar de aquariumzaak om een druppeltest te doen. Ik heb geen water vervest omdat het nicriet 0 was. Of is het verstandig om het alsnog even te doen?
 
Je kunt nooit teveel water verversen. Strips zitten er veel te vaak naast dus mocht je dit nog lezen, zeker een wissel doen van 50%
 
Ik heb zelf geen druppeltest dus ik heb gemeten met teststrips. Ik weet dat ze minder betrouwbaar zijn maar het nicriet was 0, nitraat was tussen 1-10 (heel licht roze). De rest zag er ook goed uit. Morgen ga ik weer naar de aquariumzaak om een druppeltest te doen. Ik heb geen water vervest omdat het nicriet 0 was. Of is het verstandig om het alsnog even te doen?
Vraag dan of ze de waterwaarden voor je willen opschrijven want vaak zegt men dat is goed en dat is een breed begrip.
 
Wat voor filter raden jullie mij aan? Van welk merk? Dan ga ik daar naar kijken.

Er zijn vandaag hellaas 9 baby platy’s overleden… Er zijn vandaag geen volwassen vissen overleden.
Heb je een voorkeur, liever een binnenfilter dan buitenfilter? Het deksel van een aquarium kan al verschil maken. Openingen/uitsparingen. Ruimte voor slang aansluitingen.
 
Laatst bewerkt:
Wat Nicole zegt inderdaad. Ik zou elke dag of om de dag zo'n 40 a 50% verversen. Even kijken wat dat doet voor je vissen.
 
En als het om het geld gaat, er wordt genoeg aangeboden op MP
 
hoi weet bijna zkkr dat je echt te veel vissen in je bak hebt zitten overbvolking bioload te hoog. je zou een deel van je vissen op markplaats kunnen zetten.
 
hoi weet bijna zkkr dat je echt te veel vissen in je bak hebt zitten overbvolking bioload te hoog. je zou een deel van je vissen op markplaats kunnen zetten.
Ik heb nu:
6 platys
2 guppen
2 corydoras
2 baby platy
1 peckolita

Is dat te veel? En wat is het maximum? En kunnen er nog 3 corydorassen bij? Want 2 is een beetje weinig aangezien het groepsdieren zijn…
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu:
6 platys
2 guppen
2 corydoras
2 baby platy
1 peckolita

Is dat te veel? En wat is het maximum? En kunnen er nog 3 corydorassen bij? Want 2 is een beetje weinig aangezien het groepsdieren zijn…

Ik weet zeker dat gpatton bedoelt te zeggen veel als in druk op je filter
Je hebt relatief weinig water, daarmee al weinig buffer, en met een klein filter heb je ook weinig ruimte voor bacteriën die het water op peil houden, of in simpele woorden de poepjes en plasjes van de vissen opruimen en nog het afval als blaadjes ed.

Het gaat niet over of je 10 of 20 visjes kunt hebben, maar hoeveel visjes kan je filter aan en hoeveel ruimte heb je in je bakje, want het is een veel vergeten feit dat een klein aquarium moeilijker te onderhouden is dan een grote..

Daarom zeggen ze ook altijd 'een filter is nooit groot genoeg' en 'een aquarium is nooit groot genoeg' en daar bedoelen ze de inhoud mee en niet de zoveel honderd of duizend liter per uur, en de zwemruimte voor de visjes..

En heb je nog onderin dat filter gekeken of daar geen verborgen onheil verstopt zit ??
 
Ik heb nu:
6 platys
2 guppen
2 corydoras
2 baby platy
1 peckolita

Is dat te veel? En wat is het maximum? En kunnen er nog 3 corydorassen bij? Want 2 is een beetje weinig aangezien het groepsdieren zijn…
als je google kom je uit dat 5 platys genoeg is voor 35 liter en dat is al veel. dus je hebt 5 vissen te veel op het moment
 
Ik ben zelf tevreden over de Aquaflow XL.
Deze heb ik in mijn 54L bakje en heeft een redelijk filter volume voor een intern filter. Als je het andere filtertje er ook bij blijft gebruiken heb je voor je vissenbestand wel kans dat het gaat werken. Zo min mogelijk schoonmaken de filters. Zeker van de keramische pijpjes afblijven alleen de spons bij slechte stroming een keer ligt uitknijpen in wat aquariumwater.
Ik raad aan om wel elke week 50% water te wisselen. Dat werkt bij mij tenminste tot nu toe goed.
0FC0F46B-84A2-49B9-8B7C-0C196795BD25.jpeg
 

Terug
Bovenaan