!!! Vissen eten al 2 dagen niet meer


J

Japvis

Guest
Hallo beste aquarianen,

Mijn vissen eten sinds 2 dagen niet meer en ook heb ik een hoog gehalte slakken aangetroffen..

Vervang 1/3 water om de 2 weken soms 2/4 en voeder sochtends en savonds , filters zijn uitgekuist en waarden zijn inorde .. Begrijp het niet !!
 
Kan je wat meer info geven?

Je bakmaat, onderhoud, vissoorten+ hoeveelheden, foto van de bak etc.
 
"waarden zijn inorde"

En wat zijn die waarden dan precies? En gemeten met strips of met druppeltesten?

"filters zijn uitgekuist"

Hoe heb je dat gedaan?
 
Hey,

Filters vervangen bedoelde ik :) En inderdaad met strips gemeten :)

Bak 60x40
1 platy , 1 neon tetra , 1 luipaard danio, 3 diamantzalm , 2 guppys , 3 slakkeneters en 4 ancystrus

Foto even niet mogelijk , gsm :)

Denk mssn te veel eten gegeven ofzo .. Was op reis en er moesten mensen voor zorgen..

Filter zat nochtans niet zoooo vol (bioflow filter) rekord 60 bak btw.
 
Ik ga een gok wagen:

Als je het filter vervangt, moet het filter helemaal vanaf nul opbouwen. Er is dus een goede kans dat er ammonium of nitriet opbouwt in je aquarium. Dit is beide zeer giftig voor vissen. Snel testen lijkt me belangrijk, en het kan zeker geen kwaad om preventief 50% waterverversing te doen. Daarnaast even niet voeren, om de belasting op het filter zo laag mogelijk te houden. Als je inderdaad nitriet of ammonium meet, dagelijks 50% verversen, tot het er uit is en er uit blijft.

Verder zie ik in dat bestand een aantal ongelukkige vissen:
- neons, danio's, zalmen en guppen zijn allemaal scholenvissen. Die horen dus met lekker veel van de eigen soort. Het beste is om 1 soort te kiezen, en daar een school van te nemen.
- afhankelijk van de soort platy en de soort ancistrus, worden deze waarschijnlijk te groot voor je bak, zeker in deze aantallen.
- welke slakkeneters? slak etende slakken zijn prima, maar de bekendste slakkeneter, de kogelvissen, zijn veelal brak-water vissen.
 
Waarschijnlijk wel die kogelvissen , kogel vorm met strepen en voelsprieten.(dit was op aanraden van eerste slakkenplaag)

Okee zal es goed verversen zal wss ook aangenamer zijn voor de vissen :)

En van die schoolvissen , ooit waren ze in school en die ene zijn er als strengste uitgekomen en verblijven nu zoal een wat jaartje gelukkig samen met elkaar :) Enkel de danio heeft de hekel aan guppys en mijn eerste vis ooit de neon is nu al zon jaartje en 5 maanden alleen :0 Taaie rakker !!

Bedankt voor de hulp ik zal zien wat ik kan doen en laat nog iets weten of dit geholpen heeft :)
 
'Gelukkig' zullen ze vast niet zijn. Daar hebben ze soortgenoten voor nodig.

Heb je een foto van die 'kogelvissen'? Volgens mij hebben kogelvissen namelijk geen voelsprieten.
 
klaaseke zei:
kogelvissen zijn super gaaf en duur

Waren ze maar echt duur, dan zouden mensen ze links laten liggen. Deze vissen horen niet thuis bij een beginnende aquariaan. Gaaf zijn ze inderdaad, maar ze hebben hele specifieke zorg nodig.
 

Terug
Bovenaan