Vissen dood overnacht


M

mimoawi

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb net een nare situatie mee gemaakt.

Ik heb een 320 liter gezellig schap aquarium daar heb/had ik meerdere grote sluierstaarten 15 en 25 cm , x4 silver haai, vuurstart haai, vlindervis, clown loach, 4x catfisch, x 1 algeneter, x2 honing gourami en meerdere soorten kleine visjes.

2 dagen geleden heb ik voor het eerst visvoer van het merk VT van de Hornbach

https://www.hornbach.nl/shop/VT-Steurvoer-PL-3000-ml/5973897/artikel.html

toen heb ik voor alle zekerheid gevraagd of deze voor mijn vissen geschikt is. Ik heb een beetje eten gegeven aan de vissen volgende dag toen ik thuis kwam om 15:00 uur heb een horror beeld in mijn aquarium gezien:

Alle sluierstaarten lagen op de rug in de top van de aquarium met een opgeblazen buik sommige waren nog levend , alle vier silver haaien van ongeveer 10cm waren dood, de algeneter van 20cm was dood.

Ik heb alles gecontroleerd en ik heb het water getest, alles was gewoon goed. Ik heb foto’s gemaakt en naar Hornbach geweest ze hebben mij een cadeaubon van 50 euro’s aangebonden en ze hebben hun eigen kleine sluierstaarten van het zelfde potje eten gegeven (ik was niet mee eens).

Vandaag heb ik een mail van Hornbach gekregen dat hun vissen geen probleem van de voer hebben gekregen.

Ik wil geen vingers wijzen en ik ben ook niet geïnteresseerd in geld. Ik wil gewoon begrijpen wat is er gebeurt met mijn vissen dan kan ik voorkomen dat het weer gebeurt . Heeft iemand misschien een idee wat heeft dat veroorzaakt?

Alvast bedankt
 
Waarmee heb je het water getest, met name de nitriet?
Je bak is voor dit aantal vissen in mijn ogen te klein en het bestand is ook bedenkelijk. dus door extra belasting kan je problemen krijgen, dat ze allemaal dood zijn is natuurlijk wel frappant.

Mogelijk even de waterwaarden hier doorgeven en een foto van de bak toen alles nog in orde was.
 
Het komt in ieder geval niet door het voer van de hornbach. Elk voer is voor elke vis geschikt. Uiteraard kan verkeerde voeding op lange termijn schadelijk zijn, maar zeker niet in 1 nacht.

Wel zou kunnen dat je teveel hebt gevoerd en een nitrietpiek hebt veroorzaakt. Dit is natuurlijk niet lullig bedoeld, gezien het voer voor grote vissen is, zou het best kunnen dat dit voer per korrel meer voeding bevat dan je vorige voer, waardoor dezelfde hoeveelheid voer een piek veroorzaakt.
 
Ik heb een 320 liter gezellig schap aquarium daar heb/had ik meerdere grote sluierstaarten 15 en 25 cm , x4 silver haai, vuurstart haai, vlindervis, clown loach, 4x catfisch, x 1 algeneter, x2 honing gourami en meerdere soorten kleine visjes.

Mimoawi, niet voor het één of het ander maar dat is gewoon een compleet fout bestand. Ik weet niet waar te beginnen.
Dat is gewoon zo verkeerd dat ik er spontaan triest van word. Echt waar.

Lees jezelf eens wat in omtrent elke soort die je in je bak hebt en dan kom je er automatisch achter.
Geloof me, dit oordeel is niet subjectief, het is gewoon de waarheid! In alle objectiviteit.

Dat het vroeg of laat compleet fout loopt is sowieso onvermijdelijk met dergelijke toestanden.
Maar dat je de foute afloop op het voer steekt houdt echt geen steek. Hoegenaamd niet.
De schuld ligt bij jou, volledig!
Sorry maar zo is het nu eenmaal!

Wist je bvb dat sluierstaarten geen tropische vissen zijn?
Dat een vuurstaart of een clown loach te groot wordt voor je bak, ....
Weet je dat elke vis specifieke behoeftes heeft en dat deze soorten geenszins compatibel zijn? Qua temperatuur, qua grootte, ... op alle vlak!

Echt waar, met alle respect:
Zo hou je geen dieren! Het is een regelrechte schande!
Informeer jezelf misschien eerst eens voordat je met modder smijt in de verkeerde richting!
Pff komaan man...
 
Heeft iemand misschien een idee wat heeft dat veroorzaakt?

Ongetwijfeld een nitrietpiek of een vergelijkbare 'crash'.
Met zoveel grote vissen op zo'n oppervlakte is een ongeluk namelijk snel gebeurd.

Ik wil gewoon begrijpen wat is er gebeurt met mijn vissen dan kan ik voorkomen dat het weer gebeurt .

Informeer jezelf op een correcte wijze inzake de bewoners die je wilt houden. Combineer alleen vissen als het kan. Ga liever voor te weinig vissen dan voor overbezetting.
Vraag informatie (niet in een dierenwinkel maar op een fora zoals dit) voor je beslissingen neemt en verdiep je wat in de biologische processen die meespelen in een aquarium.
Combineer geen koudwatervissen met tropische vissen...
 
Ik denk inderdaad dat deze bak al langer op het randje van de ondergang balanceerde.
Misschien dat het voer net de druppel was maar meer ook niet. Hoeveel voer heb je erin gegooid? En hoe vaak ververs je het water?

Nu wel goed moment om opnieuw te beginnen. En je eerst eens te verdiepen in het houden van vissen;)
 
Ik denk inderdaad dat deze bak al langer op het randje van de ondergang balanceerde.
Misschien dat het voer net de druppel was maar meer ook niet. Hoeveel voer heb je erin gegooid? En hoe vaak ververs je het water?

Nu wel goed moment om opnieuw te beginnen. En je eerst eens te verdiepen in het houden van vissen;)

ik geef nooit zo veel voer.
ik ververs het water i keer per week ongveer 30% en soms x2 als ik het gevoel heb. dat het nodig is.
clown loach is 3cm ongeveer. Ik wee dat de vis bestand niet ideel is. maar het lijkt mij heer erg sterk dat de reden is dat de vissen in een nacht van gezond tot dood veroorzaakt.
ik ben al bezig met het opstarten van een tweede koudewater aquarium.

IMG_20190117_224531.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat er van alles mis gaat in je visbestand met warm en koud water vissen bij elkaar. veel te veel grote vissen etc is je hopelijk helder nu. maar daar gaan ze niet ineens allemaal aan dood.

wel kan dit in een opbouw verkeerde stoffen in je bak brengen. je test met een strip. dat wordt hier als niet secuur genoemd. mijn ervaring is dat het wel een indicatie geeft.

maar hoe zit het met het ijzer het ammonium etc die niet gemeten wordt.

je gaat een 2de bak starten. ik hoop echt dat je bij deze echt kritisch naar je bestand kijkt.
 
Hoe lang draait deze bak al? evt ook al ingedraaid van te voren?
Waarmee is het filter gevuld?
 
Hoe lang draait deze bak al? evt ook al ingedraaid van te voren?
Waarmee is het filter gevuld?
8 maanden. ik i heb het in het begin 2 weken leeg laten draaien
Eheim supstratepro
Eheim biomech
en de laagste is een soort rubber ringtjes
natuurlijk met spons..
 
Laat de nieuwe bak zeker 4 weken draaien met een klein beetje verkruimeld voer er in, kijk kritisch naar wat voor soort bodem je wil en naar je filter of deze voldoende is, 4x de inhoud van je bak moet door de pomp per uur volgens fabrieksopgave.

Gewoon inrichten met wat je leuk vind, dan rustig aan eens kijken wat voor vissen je erin wilt en even navragen door een topic te openen, https://www.aquaforum.nl/forums/samenstelling-visbestand.53/

Succes met deze mooie, maar niet altijd makkelijke hobby.
 
Ik zie een teststrip en die kun je net zo goed wegmikken want die zijn erg onbetrouwbaar en ik rad je een testkoffer aan met druppeltesten.
 
hmm, qua filtering en de rest hoor ik nog niet iets gek.

heb je een foto van je bak?

Ik kan zo niet direct een verklaring verzinnen voor de doodsoorzaak. Toch zou ik je wel willen aanraden je visbestand aan te passen zodat de visjes het beter naar hun zin hebben
 
Hallo allemaal,

Ik heb net een nare situatie mee gemaakt.

Ik heb een 320 liter gezellig schap aquarium daar heb/had ik meerdere grote sluierstaarten 15 en 25 cm , x4 silver haai, vuurstart haai, vlindervis, clown loach, 4x catfisch, x 1 algeneter, x2 honing gourami en meerdere soorten kleine visjes.

2 dagen geleden heb ik voor het eerst visvoer van het merk VT van de Hornbach

https://www.hornbach.nl/shop/VT-Steurvoer-PL-3000-ml/5973897/artikel.html

toen heb ik voor alle zekerheid gevraagd of deze voor mijn vissen geschikt is. Ik heb een beetje eten gegeven aan de vissen volgende dag toen ik thuis kwam om 15:00 uur heb een horror beeld in mijn aquarium gezien:

Alle sluierstaarten lagen op de rug in de top van de aquarium met een opgeblazen buik sommige waren nog levend , alle vier silver haaien van ongeveer 10cm waren dood, de algeneter van 20cm was dood.

Ik heb alles gecontroleerd en ik heb het water getest, alles was gewoon goed. Ik heb foto’s gemaakt en naar Hornbach geweest ze hebben mij een cadeaubon van 50 euro’s aangebonden en ze hebben hun eigen kleine sluierstaarten van het zelfde potje eten gegeven (ik was niet mee eens).

Vandaag heb ik een mail van Hornbach gekregen dat hun vissen geen probleem van de voer hebben gekregen.

Ik wil geen vingers wijzen en ik ben ook niet geïnteresseerd in geld. Ik wil gewoon begrijpen wat is er gebeurt met mijn vissen dan kan ik voorkomen dat het weer gebeurt . Heeft iemand misschien een idee wat heeft dat veroorzaakt?

Alvast bedankt
Als je foto,s hebt, laat eens zien Praatjes vullen geen gaatjes. he.
 
yep, zo groot en zo veel heb ze nooit gezien.

Bizar ja. Maar dan is het voer er dus wel uit gekomen.
Miss heel gek idee hoor. Maar kan het zijn dat door de hoeveelheid poep. Er een grote hoeveelheid ammoniak vrij is gekomen?

Deze korrels zit miss erg veel in of worden anders verteerd waardoor de vis veel uitscheid?
 
Bizar ja. Maar dan is het voer er dus wel uit gekomen.
Miss heel gek idee hoor. Maar kan het zijn dat door de hoeveelheid poep. Er een grote hoeveelheid ammoniak vrij is gekomen?

Deze korrels zit miss erg veel in of worden anders verteerd waardoor de vis veel uitscheid?
ik heb gelezen op internet dat steurvoer bevat hoger eiwit waaden dan bijf koi voer op slieurstaart voer. Ik weet het niet of dat een reden kan zijn.
 
Ik heb het voer vergeleken met 2 potjes goudvisvoer van JBL en Tetra en in vergelijking zit er veel vet in (17%) bij JBL is dit 7,3% en bij Tetra is dit 10%

Ditzelfde geldt ook voor lipiden. Van groot belang is dat onze aquariumvissen maar weinig behoefte hebben aan vetten, omdat zij niet veel energie verbruiken. Geef vet het liefst in de vorm van onverzadigde vetzuren. Vet van warmbloedige dieren wordt door aquariumvissen moeilijk verteerd, wat kan leiden tot vervetting van organen, darmproblemen en vervuild water. (https://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/3142-de-voeding-van-aquariumvissen.html)

Geen idee of dit ook echt het geval is maar misschien weet iemand anders er meer vanaf.
 
Heel triest. Ik weet niet wat de oorzaak is, maar wel veels teveel vis. Sluierstaarten 24 graden. Je zou denken teveel amoniak. Grote vissen zijn enorme vervuilers en als er teveel vis in zit dan het heel snel fout gaan.

Ik adviseer je eerst veel te lezen over vissoorten in verschillende biotopen. Zodat je deze fout niet meer maakt. Het is een hele harde les.
 
Mimoawi, niet voor het één of het ander maar dat is gewoon een compleet fout bestand. Ik weet niet waar te beginnen.
Dat is gewoon zo verkeerd dat ik er spontaan triest van word. Echt waar.

Lees jezelf eens wat in omtrent elke soort die je in je bak hebt en dan kom je er automatisch achter.
Geloof me, dit oordeel is niet subjectief, het is gewoon de waarheid! In alle objectiviteit.

Dat het vroeg of laat compleet fout loopt is sowieso onvermijdelijk met dergelijke toestanden.
Maar dat je de foute afloop op het voer steekt houdt echt geen steek. Hoegenaamd niet.
De schuld ligt bij jou, volledig!
Sorry maar zo is het nu eenmaal!

Wist je bvb dat sluierstaarten geen tropische vissen zijn?
Dat een vuurstaart of een clown loach te groot wordt voor je bak, ....
Weet je dat elke vis specifieke behoeftes heeft en dat deze soorten geenszins compatibel zijn? Qua temperatuur, qua grootte, ... op alle vlak!

Echt waar, met alle respect:
Zo hou je geen dieren! Het is een regelrechte schande!
Informeer jezelf misschien eerst eens voordat je met modder smijt in de verkeerde richting!
Pff komaan man...
Hier ben ik het mee eens. Ik ben bijna 14 jaar lid op dit forum. En dit is ongeveer het slechtste bestand wat ik hier ooit heb gezien.

Het grote voordeel van al deze ellende, is dat er nu een goed visbestand opgebouwd kan worden.
 

Terug
Bovenaan