Vissen die eendenkroos eten?


G

guppy5

Guest
Hoi allemaal,

Ik heb veel te veel eendenkroos,
het groeit veel te hard en hoe vaak ik ook weg doe er blijft altijd wel ergens iets in zitten.

Zijn er vissen die eendenkroos eten en in een 60cm bak kunnen?
 
Nee die zijn er niet. kroos eet wel veel nitraat en kun je dan beter wekelijks weg scheppen. Wil je dat niet dan moet je maar eenden (perfecte krooseters) in je bak gaan houden. :p

YYrcUcir-03_Ge4NPqjZNzZOBwk9UkfA.jpeg
 
Ik dacht dat hij voor kolblei te donker was dus dacht dat het gewoon een groep abramis brama is.
Ik vis zelf op deze dieren. ;)
 
Ik ben zelf altijd een verwoed visser geweest en heb regelmatig op deze snotbellen gevist,
maar toch heb ik de neiging om aan een andere soort te denken.

Volgens mij klopt de verhouding aarsvin en nek niet met onze brasem.

Maar voor hetzelfde geld heb jij helemaal gelijk hoor :)
 
luc zei:
Ik ben zelf altijd een verwoed visser geweest en heb regelmatig op deze snotbellen gevist,
maar toch heb ik de neiging om aan een andere soort te denken.

Volgens mij klopt de verhouding aarsvin en nek niet met onze brasem.

Maar voor hetzelfde geld heb jij helemaal gelijk hoor :)

Of de tekenaar heeft niet zo op anatomisch correct zijn? ;)
Wat mij betreft lijken ze ook op brasems.
 
Zullen we weer ontopic gaan, de TS heeft niets aan de nu gegeven berichten. :)
 
Crash zei:
Zullen we weer ontopic gaan, de TS heeft niets aan de nu gegeven berichten. :)

Tuurlijk, excuus.

Graskarpers eten eendenkroos, maar aangezien deze 1.20 m lang worden lijkt me dat geen re�le oplossing.
Ik vrees dat het bij scheppen blijft....
 
Wil je er graag vanaf,
dan zal je eerst goed moeten scheppen en dan stuk voor stuk eruit halen en dit enkele weken lang, 1 stukje vergeten kan je enkele weken later weer opnieuw beginnen.

Hier heb ik het weg gekregen met te scheppen en elke dag water verversen.
 
Ik schep het er ook elke 2-3 dagen uit.

Laat het in een diep glas lopen,kijk of geen jonge sturisoma,s in zitten,en giet het in een netje.
Water loopt terug, en kroos in het netje.
Van mij mag het blijven,ik schep wel.
 
ben die kroos anders ook wel beu, en raak er ook niet van af. Als je geen andere drijfplanten hebt, of planten die tot het wateroppervlak reiken dan zal het nog wel lukken, maar hier is het hopeloos.

Congozalmen worden wel eens vernoemd om er vanaf te geraken, maar die worden dan weer te groot voor je bak.
 
Ik kreeg het er na een week uit, in een klein 60 cm bakkie vol met drijfplanten.. elke dag drijfplantjes er uit halen, afspoelen.. met een netje en zelfs een plantenpincet de zichtbare kroosjes deruit pulken.. elke keer als ik de klep open had weer even controleren en kroosjes verwijderen. Toen was het weg.
Als je er echt vanaf wilt dan zul je wel moeten.
En anders zoals Bertus gewoon blijven scheppen.. eendenkroos is op zich wel een nuttig plantje, dempt het licht ook mooi.
 
Met een luchtslangetje wat water aanzuigen en laten weglopen in een emmer en dan van onderaf de laatste resterende plukjes eendenkroos meezuigen. Vergt even oefening om te voorkomen dat je boven het wateroppervlak terechtkomt en zo steeds opnieuw moet aanzuigen. Eenmaal onder de knie waren wij in een van onze bakjes binnen een half uur van �lle resterende en lastig bereikbare stukjes eendenkroos af. Spul is ooit meer teruggekomen.
 
Ik wil juist graag kroos, ik heb vissen die dat wel eten ;-) Mijn Malawi mbuna bak zit vol planteneters.
Ik ben er ook zo��n die graag slakjes wil, die worden hier ook opgegeten.

Tja, de ��n zijn afval, ... ;-)
 
Vissen die eendenkroos eten voor in een 60cm bak zijn niet groot genoeg om het sneller op te eten dan dat het groeit.

Er zijn veel levendbarende en barbelen die het eten, maar ze eten er maar heel weinig van.
J. floridae eet het wat meer, maar moet je vrij koud houden.

Mensen kunnen het overigens ook eten, het schijnt erg voedzaam te zijn.
 
Als echt niks meer helpt neem je gewoon een groep argussen, ben je zo van al je planten af! :D
Dit zijn ook erg mooie vissen, helaas worden ze te groot voor je bak :(

Mijn ervaring is ook het consequent scheppen... elk stukje dat je tegen komt meenemen!
Alles wat achterblijft zal weer voor een lading irritatie zorgen, al is het maar een enkel blad of worteltje!

In mijn kleinere bakken 60x40x35 en 80x40x35 heb ik de volgende methode bedacht en het klinkt erg extreem maar het werkt!

Als je niet veel hout/stenen/planten aan het oppervlak hebt kan je nog 1 drastisch ding proberen namelijk... de bak laten overstromen.
Dan bedoel ik geen 100 liter water extra erin gooien!!!!

1. Handdoeken rondom de bak leggen!
2. Alle pompen e.d. dat voor stroming zorgt uitzetten (alle andere elektronica in de buurt ervan ook ook voor het geval dat)!
3. In het midden rustig water erbij doen
4. Opletten dat je vissen niet mee het randje over gaan!

Het is vanzelfsprekend dat je dit niet doet als je jonge vissen in de bak hebt, maar dan is het scheppen ook al lastig.

Alles spoelt over de rand, zo blijft er niets onder water hangen tussen de planten om later weer terug te komen!
Is weet dat het nogal heftig klinkt maar het is bij mij in verschillende bakken meteen de oplossing geweest.

Succes!
 
Ik heb het eruit gekregen door meerdere malen de drijfplanten nauwkeurig te spoelen en de rest met een theezeefje er uitvissen, de laatste stukjes met een pincet, dat een aantal weken achterelkaar, het is een nauwkeurig rot werkje maar bij mij werkte het.

Het is nu voor 99.9% weg, soms vindt ik weer een klein stukje wat uiteraard gelijk word verwijderd.
 
Ik zou de kroos houden, dit omdat het veel afvalstoffen opneemt, zoals in de eerste reacties al gezegd was. Dus als dit het water te goede komt, kan je beter soms afscheppen lijkt mij
 
Ik heb zelf een hekel eraan omdat je er haast niet vanaf komt. Ik gebruik ipv dit eendenkroos veel drijvers zoals de Natans.
 
Precies, er zijn genoeg drijfplanten die ook schuilplaatsen bieden en het water verbeteren.
De meeste soorten kan je veel eenvoudiger in bedwang houden :)
Bijna alles is ook mooier dan eendenkroos (mijn mening)
 
1. Handdoeken rondom de bak leggen!
2. Alle pompen e.d. dat voor stroming zorgt uitzetten (alle andere elektronica in de buurt ervan ook ook voor het geval dat)!
3. In het midden rustig water erbij doen
4. Opletten dat je vissen niet mee het randje over gaan!

Wat heb jij geslikt?
Wat een onzinnige oplossing, Bak over laten stromen.
Van mij mag het blijven, al moet ik elke 2 dagen scheppen.

Als je de garnalen erin ziet rommelen, mooi man.

En,kroos houd water ook goed.
 
zoals je kan lezen Bertus zeg ik zelf ook dat het niet een normale oplossing is.
het heeft wel extreem goed geholpen bij het eendenkroos weghalen in mijn kleinere bakken.
zoals je ook kan lezen zei ik dat je niet HEEL VEEL water er bij moet doen, maar gewoon een klein beetje zodat het net over de rand stroomt.
zo dramatisch is het niet hoor, ligt volledig aan hoe subtiel je er mee om gaat.
het werkt super goed en kost niet te veel moeite.
maar je moet het vooral niet doen als je het een drugsidee vind... beetje jammer dat je zo reageert...
 

Terug
Bovenaan