Vissen beter laten scholen


cemedia

Well-known member
Lid geworden
29 november 2020
Berichten
602
Leeftijd
31
Locatie
Steenwijkerwold
Avond allen,

Ik wil graag mijn vissen beter laten scholen. Dit kan volgens mij vooral door er iets “groots” aan toe te voegen zodat ze zich meer bedreigd voelen en gaan scholen.

Het huidige bestand bestaat uit:
L200 en L010A
+/- 25 zwarte fantoom zalmen
3 roodkoppen (restant van een school)
6 stervlekzalmpjes (restant van een school)
1m/2v boliviaanse rammen
10 cory julli’s
1 v blauwe spat

temperatuur is 25 graden. Betreft een rio240. Zie mijn foto album (https://aquaforum.nl/threads/rio240-cemedia.178462/page-2 ) voor de inrichting.
Ik denk bijvoorbeeld in de richting van sleutelgaten maar heb geen idee of dit er nog bij kan en of het nut gaat hebben.

Filter is een JBL E1502 + standaard intern rio240 filter.

Ik krijg graag jullie adviezen:)
 
Ik denk dat een piranha wel werkt als het doel is om je vissen continu angst te laten hebben zodat ze goed scholen.😉
 
Misschien met kersenbuik cichliden.
260px-Kersenbuik5-1.JPG
 
Jaaaa! Kersenbuikjes 😍😍😍😍 en als je dan een nestje hebt scholen de visjes heel mooi ergens rechts bovenin want dat is de enige plek waar ze dan gedoogd worden 😂 zulke mooie beesten maar zulke etters ook haha. Piranha is ook leuk. Dacht wel dat dat groepsdieren waren…🤪
 
1 man met meerdere vrouwen, dan hebben de kersenbuiken meer afleiding aan elkaar.
Dan zullen de andere vissen wel moeten scholen want dan zit er uiteindelijk anders in om samen te zwemmen over de diverse broedplaatsen.
Niet omdat het moet maar wel omdat het kan.
 
Jaaaa! Kersenbuikjes 😍😍😍😍 en als je dan een nestje hebt scholen de visjes heel mooi ergens rechts bovenin want dat is de enige plek waar ze dan gedoogd worden 😂 zulke mooie beesten maar zulke etters ook haha. Piranha is ook leuk. Dacht wel dat dat groepsdieren waren…🤪
Inderdaad en dus nooit aan beginnen. Lang geleden had ik ze ook en met een nest hebben ze een Zwaarddrager man in de hoog gedreven en dood gepikt.
 
Dit kan volgens mij vooral door er iets “groots” aan toe te voegen zodat ze zich meer bedreigd voelen en gaan scholen.
Ik vraag me af of je dat moet willen want dan zwemmen ze in een school omdat ze angstig zijn en dat 24/7.
 
We hebben het altijd over een school vissen. Dat bereik je in beginsel alleen maar met een groot aantal vissen van 1 soort, dus of tetra’s of andere zalmachtigen. En niet door 2 verschillende schooltjes van 3 of 6 stuks. Een schooltje begint volgens mij pas mooi te worden in een grote(re) bak met +10 vissen van 1 soort.
en volgens mij ben je dan geen ‘jager’ nodig om het gedrag van de school te zien.

 
Dat zijn een boel reacties!

Angst aan jagen is natuurlijk overdreven. Ik heb in diverse vakken vissen mooi zien scholen die bij bijvoorbeeld manen zaten, vandaar de gedachte.
Ik zou zeggen dat mijn school zwarte fantomen toch wel groot genoeg is..
 
Mijn reactie was natuurlijk niet helemaal serieus. En Lennox, piranha’s zijn zeker groepsdieren.

Cemendia, de enige manier om vissen te laten scholen is om ze continu angst te laten voelen. Als je dat overdreven vindt, is het belangrijk te weten waarom vissen scholen. Vissen waaieren uit elkaar als ze zich veilig voelen. Ze voelen zich veilig nu in jouw aquarium.

Die vissen die scholen bij discussen of maanvissen zijn altijd bang. De reden dat vissen scholen is omdat ze dan veiliger zijn als er een rover komt. In een school is de kans kleiner dat jij wordt opgegeten. Ze zijn dus de hele dag als de dood dat ze worden opgegeten.

Je kan dit betitelen als overdreven maar dit is wel de het gevolg van een bedreigende vis in je bak.

Het kan er leuk uitzien, maar wil je dat qua dierenwelzijn? Op youtube wordt wel meer gedaan met vissen wat er leuk uit ziet maar in werkelijkheid niet zo visvriendelijk is.

Je kan natuurlijk zeggen: maar in de natuur komen ze ook predatoren tegen. Dat is zo, maar dan kunnen ze vluchten en vervolgens weer even rusten en ontspannen.

Ik zeg niet dat je het niet moet doen, vissen blijven meestal wel leven. Maar weet wel de werkelijkheid en zeg niet dat angst overdreven is. Want dat is het voor de vissen niet.
 
Laatst bewerkt:
Mijn reactie was natuurlijk niet helemaal serieus. En Lennox, piranha’s zijn zeker groepsdieren.

Cemendia, de enige manier om vissen te laten scholen is om ze continu angst te laten voelen. Als je dat overdreven vindt, is het belangrijk te weten waarom vissen scholen. Vissen waaieren uit elkaar als ze zich veilig voelen. Ze voelen zich veilig nu in jouw aquarium.

Die vissen die scholen bij discussen of maanvissen zijn altijd bang. De reden dat vissen scholen is omdat ze dan veiliger zijn als er een rover komt. In een school is de kans kleiner dat jij wordt opgegeten. Ze zijn dus de hele dag als de dood dat ze worden opgegeten.

Je kan dit betitelen als overdreven maar dit is wel de het gevolg van een bedreigende vis in je bak.

Het kan er leuk uitzien, maar wil je dat qua dierenwelzijn? Op youtube wordt wel meer gedaan met vissen wat er leuk uit ziet maar in werkelijkheid niet zo visvriendelijk is.

Je kan natuurlijk zeggen: maar in de natuur komen ze ook predatoren tegen. Dat is zo, maar dan kunnen ze vluchten en vervolgens weer even rusten en ontspannen.

Ik zeg niet dat je het niet moet doen, vissen blijven meestal wel leven. Maar weet wel de werkelijkheid en zeg niet dat angst overdreven is. Want dat is het voor de vissen niet.

Ik snap dat ze om die reden scholen, vandaar de zoektocht naar iets groots ;).

Eigenlijk zeg je dus dat je iedereen met manen of discussen een scholen via afraad? Daar heb ik namelijk m’n twijfels over.. dan worden het lege bakken.

Voor nu laat ik het zo als het is denk ik. In de volgende grotere bak zien we wel verder :)
 
Hier ging het in de Fusion wel goed met Manen vwb het scholen maar ja de Manen vonden ze wel lekker:eek:
 
Ik raad het niet af. Ik vind alleen dat het goed is om goed is om te weten waarom vissen scholen. Dan kun je alsnog een keuze maken.
 
Inderdaad en dus nooit aan beginnen. Lang geleden had ik ze ook en met een nest hebben ze een Zwaarddrager man in de hoog gedreven en dood gepikt.
Maar als het ging om schooltjes te maken haal je me hiermee onderuit.
DOODGEPIEMP uit waar komt dat.
Fisdinges zeker.
Juist moet ji kunnen begrijpen dat het nogal voor de hand is dat.
De middenlaagvisjes pas hun ding gaan doen(scholen) dan als ze op de bodem niet meer terecht kunnen dommerd.

Manana dan maar/weer
 
Nou ze mochten bij mij niet meer op de bodem. Maar ook niet in het midden. Of m’n hele linkerkant! En oh, dan werd het nestje weer verplaatst en mochten ze rechts niet meer waterhappen 😂 kersenbuikjes zijn echt geweldig mooie beestjes maar in mijn mening vooral voor in een eigen bakkie. Zoals betta’s haha

Edit: wanneer ze een nestje hebben. Daarvoor en daarna zijn ze best vredelievend.
 
Mijn reactie was natuurlijk niet helemaal serieus. En Lennox, piranha’s zijn zeker groepsdieren.
Er zijn maar enkele soorten die je een groepje kan houden. De meeste soorten vallen hun soortgenoten ook gewoon aan.
Een paar Pygocentrus soorten kan je samen houden alleen gaat dat naar verloop van tijd ook vaak fout.
Serrasalmus soorten houd je solo op enkele uitzondering na.
In de natuur is het allemaal net wat anders dan in een aquarium.
 

Terug
Bovenaan