Visjes bij Neocaridina's


Eierhoofd

Member
Lid geworden
9 januari 2021
Berichten
19
Leeftijd
40
Ik heb een Nano bakje met een mix aan Neocaridina's. Gewoon voor de leuk, niet voor de kweek. Daar heb ik een paar Corydoras pygmaeus bijzitten. Deze heb ik erbij gedaan om dat ik in het begin veel rondkruipende beestjes had. Intussen is alles aardig in balans, maar ik heb wel èrg veel van een soort kleine kruipende witte beestjes met een harde schil. (Copepods?). Op zich niet heel erg, ze doen volgens mij goed werk! Ruimen resten en dode garnalen op.

De Corydoras geven niet om deze beestjes.

Ik heb wel het idee dat ik veel jonge garnaaltjes verlies (pompje is garnaal proof). Dus of deze witte beestjes vallen mijn garnaaltjes lastig. Of het zijn de corydoras. Deze laatste heb ik daar nog niet op betrapt. Ik zie wel vaker een grotere garnaal een wit beestje van zich af schudden.

Nu zoek ik een visje wat bij de Neocaridina's past, die misschien de kleinste van de witte beestjes op eet. Zodat ik deze aantallen een beetje in toom kan houden. Maar die niet achter de garnalen aan gaan.

In de bak is voldoende groen om te schuilen

Heeft iemand tips?

Ik was al aan het denken over een groepje kleine tetra's. Maar ik lees ook weer dat geoefende tetra's de eitjes onder de garnalen uit stelen? Hebben jullie goede ervaringen met bepaalde visjes? Die wel achter die beestjes aan gaan?

Ik dacht zelf aan
- Otocinclus (eten
en/of
- Vuurtetra of Neon tetra
- Microrasbora merah

Andere ideeën?
 
Volgens mij kan @Nicolientje-W je zeggen of de bewoners jonge garnalen eten maar zover ik weet doen de Cory s dat ook.
 
Ja pygmaeus eten babygarnaaltjes en horen eigenlijk niet in zo'n klein bakje omdat het nogal flinke zwemmers zijn nu kunnen ze niet veel doen dan enkel wat rondhangen
 
Zat ik toch goed met mn gedachten. Doen alle Cory s dat dan Antje?
 
Is het niet slim om eerst uit te zoeken wat voor een witte beestjes het zijn? Als het er echt zoveel zijn, ben wel benieuwd
 
Dat verklaart...:LOL:. C. pygmeus was mij geadviseerd en kwam ik ook vaak tegen als geschikt...

Wat zou een alternatief als visje kunnen zijn?

Ik heb tevens ook een foto proberen te maken van de beestjes. Door glas is dat een uitdaging.
IMG_20220313_131627.jpg
 
Misschien werkt een video posten beter want het is nu erg slecht te zien inderdaad. Het is maar een idee.
 
Dat verklaart...:LOL:. C. pygmeus was mij geadviseerd en kwam ik ook vaak tegen als geschikt...

Wat zou een alternatief als visje kunnen zijn?

Ik heb tevens ook een foto proberen te maken van de beestjes. Door glas is dat een uitdaging
Ja adviezen zijn helaas vaak niet in het voordeel van de vis maar in het voordeel van de kassa. wij kweken de pygmaeus in 1-meterbakken en die lengte benutten ze volop zwemmen echt als 1 school heen en weer, d ehabrosus daarentegen is helemaal geen actieve zwemmer (kweken we ook) en die zou prima kunnen, al eten die ook babygarnaaltjes, eigenlijk alles wat zwemt heeft garnaal op het menu staan
 
Misschien werkt een video posten beter want het is nu erg slecht te zien inderdaad. Het is maar een idee.


Is dit voldoende duidelijk?
 
Mosselkreeftjes lijkt me, en in principe niet schadelijk voor je garnalen. Minder voeren, afvangen met komkommer zijn tips die ik op het internet tegenkwam. Ik denk dat het toevoegen van visjes om ze te bestrijden meer garnaaltjes kost...

Zie ook:
 
Laatst bewerkt:
Dat lijken me mosselkreeftjes en zoals Bart al zegt niet teveel voeren. Ik heb ze ook wel gehad en dan zijn ze opeens weer weg.
 
die beesjes zijn een teken van en gezonden bak
 
Bedankt voor jullie reactie. Ik voer eigenlijk maar best weinig. En ook in een opvangbakje aan de wand, zodat de beestjes niet erbij komen. Ik zal erop letten nog minder te voeren. 😊
 

Terug
Bovenaan