Vision 450 van Agnes


agnes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2016
Berichten
48
Leeftijd
64
Hallo, ik ben Agnes. Na een paar jaar meelezen op dit forum wordt het tijd om ook eens een topic over mijn aquarium te openen.
ik heb een vision 450 dat al enkele jaren redelijk draait. Nadat de meeste vissen door ouderdom waren verdwenen besloten om het eens op een
andere manier te proberen. Vuurgarnaaltjes en 6 corydoras in een ingedraaide 80cm bak gedaan en de vision leeggehaalt.
De vision heeft nu een gemineraliseerde aarde bodem met hierop een toplaag van zand en grind en is een lowtech bak. Na een week het
filtermateriaal van de 80cm bak in het filter gedaan en de garnalen en corydoras in de vision terug gezet. De garnalen en corydoras zitten
nu 3 weken in de vision.
 

Bijlagen

  • IMG20221020165612.jpg
    IMG20221020165612.jpg
    322.6 KB · Weergaven: 134
  • IMG20221020165703.jpg
    IMG20221020165703.jpg
    211.6 KB · Weergaven: 138
  • IMG20221020165929.jpg
    IMG20221020165929.jpg
    396.5 KB · Weergaven: 122
  • IMG20221020165939.jpg
    IMG20221020165939.jpg
    363.1 KB · Weergaven: 132
dank jullie wel :petjeaf:

Vandaag 10 danio galaxie gekocht. de visjes zien er goed uit en zwemmen in de onderste laag van mn bak. Ze zijn nog wel vrij klein dus voorlopig 2x per dag eten geven en het water maar wat vaker verversen.
groetjes Agnes
 
mooi begin !
wat zijn de verdere plannen?
zou er evt 20x danio galaxi indoen :D
 
10 daniootjes zijn inderdaad veels te weinig. Ik wil dan ook proberen om er zelf een groep van te kweken. Ik denk dat de visjes dan eerst nog een beetje moeten groeien. Misschien over een tijdje ook nog een harem pauwooggrondels erbij en evt een visje dat meer bovenin zwemt. Eerst maar even afwachten of de bak deze extra belasting al aankan. Ik vind het ook belangrijk dat de garnaaltjes niet te snel worden opgegeten. Zodat ze zichzelf in stand kunnen houden. Ook is het nog afwachten of de aarde op de bodem doet wat ik wil. Heb hier totaal geen ervaring mee :rolleyes:.
 
Het is nog wel even zoeken wat de daniootjes willen eten. Heb ze vanavond eerst granulaat gegeven, maar dit was te groot voor ze. Daarna nanogran maar dit pakten ze ook niet, leek weer te klein. Misschien is wat fijngemaakt vlokvoer beter voor ze. Morgen maar een potje kopen.
 
De bak draait lekker, alleen op de anubias een klein beetje zwarte algen. De visjes zijn lekker op hun gemak en gaan de hele bak door. Helaas bijna niet op de foto te krijgen.
 

Bijlagen

  • IMG20221030161431.jpg
    IMG20221030161431.jpg
    365.2 KB · Weergaven: 70
  • IMG20221030165459.jpg
    IMG20221030165459.jpg
    351.3 KB · Weergaven: 70
  • IMG20221030165639.jpg
    IMG20221030165639.jpg
    345 KB · Weergaven: 74
Ik heb een leuk visje gezien bij shrimpmania in Soest. Weet alleen niet of dit een goede webwinkel is. De visjes worden met de post verstuurd en zijn dan 2 dagen onderweg. lijkt me erg lang voor de beestjes. Nog maar even goed over nadenken.
 
Ik heb een leuk visje gezien bij shrimpmania in Soest. Weet alleen niet of dit een goede webwinkel is. De visjes worden met de post verstuurd en zijn dan 2 dagen onderweg. lijkt me erg lang voor de beestjes. Nog maar even goed over nadenken.
Om wat voor vis gaat het dan? En is die niet in de buurt verkrijgbaar?
 
Ik zou niet via post bestellen. Ik heb dat een keer met tuinplanten gedaan, en ondanks "deze kant boven" in koeieletters en 'voorzichtig behandelen' kwamen ze ondersteboven aan. Eitjes van killivissen is de enige uitzondering op die regel....
 
Het mooiste is om ze bij de lfs te kopen maar soms kan dat dan niet en ook met transport zijn ze soms lang onderweg en als je ervan uitgaat dat de zaak weet wat ze doen denk ik dat het niet zo n probleem hoeft te zijn. Zelf heb ik dacht ik een keer Maroni s via een bezorgdienst laten bezorgen.
Ook diverse keren al garnalen online gekocht.
 
Het visje dat ik gezien heb is de gertrudae rainbow spotted blue eyes sigiferl, een heel mooi visje, toch besloten om maar niet te bestellen, Een paar dagen onderweg met de post vind ik geen fijn idee. Hier in de buurt helaas geen goede aquariumwinkel. afwachten maar of de Boet ,tuincentrum, weer eens iets leuks binnen krijgt.
 
Het visje dat ik gezien heb is de gertrudae rainbow spotted blue eyes sigiferl, een heel mooi visje, toch besloten om maar niet te bestellen, Een paar dagen onderweg met de post vind ik geen fijn idee. Hier in de buurt helaas geen goede aquariumwinkel. afwachten maar of de Boet ,tuincentrum, weer eens iets leuks binnen krijgt.
Is het niet mogelijk dat ze deze voor jou gaan bestellen ?
 
Tijd voor een kleine update.
Er zijn 10 Chinese danioos bij gekomen. De visjes zwemmen de hele bak door en lijken goed op hun gemak. ook de Galaxi daniootjes gaan lekker, ze worden al wat brutaler. Alles eet goed. Heleemaal blij dus :giggle:. De plantjes groeien super langzaam, maar zien er gezond uit. De Echinodorus links een stukje naar achteren gezet, ziet er zo wat beter uit.
groetjes Agnes
 

Bijlagen

  • IMG20221118165902.jpg
    IMG20221118165902.jpg
    400.2 KB · Weergaven: 62
  • IMG20221118200712.jpg
    IMG20221118200712.jpg
    405.6 KB · Weergaven: 64
  • IMG20221118200649.jpg
    IMG20221118200649.jpg
    412.1 KB · Weergaven: 64
  • IMG20221118165940.jpg
    IMG20221118165940.jpg
    346.6 KB · Weergaven: 64
In een bak met een aarde bodem wordt meestal geen plantenvoeding gegeven en geen water ververst. dit wil ik toch wel doen
Welliswaar weinig, maar toch. Daaom bij aquariumbemsting een zakje kakiumnitraat en een zakje sporenelementen gekocht. Nou nog even bedenken hoeveel ik hiervan gaa toevoegen.
groetjes Agnes
 
Er zijn wat kleine veranderingen in de bak, een paar takken rechts erbij en een grote anubias verplaatst. Ook zijn er 5 tylomelania, s erbij gekomen. De temperatuur in de bak verhoogt naar ongeveer 22 a 23 C. Verschillende garnaaltjes hebben eitjes, afwachten of ze straks niet opgegeten worden. De vissen laten de garnalen volledig met rust, dus ik denk dat er wel wat jongen straks zullen overleven. Duimen maar :)
groetjes Agnes
 

Bijlagen

  • IMG20221216164746.jpg
    IMG20221216164746.jpg
    545.9 KB · Weergaven: 47
  • IMG20221216164752.jpg
    IMG20221216164752.jpg
    584.8 KB · Weergaven: 47
  • IMG20221216164801.jpg
    IMG20221216164801.jpg
    510.6 KB · Weergaven: 42
  • IMG20221216171130.jpg
    IMG20221216171130.jpg
    260.4 KB · Weergaven: 43
  • 20221216_171319.jpg
    20221216_171319.jpg
    269.3 KB · Weergaven: 44
  • 20221216_171429.jpg
    20221216_171429.jpg
    405.9 KB · Weergaven: 41
  • 20221216_171451.jpg
    20221216_171451.jpg
    267.2 KB · Weergaven: 46
In een bak met een aarde bodem wordt meestal geen plantenvoeding gegeven en geen water ververst. dit wil ik toch wel doen
Welliswaar weinig, maar toch. Daaom bij aquariumbemsting een zakje kakiumnitraat en een zakje sporenelementen gekocht. Nou nog even bedenken hoeveel ik hiervan gaa toevoegen.
groetjes Agnes
Oh? Geen wissels? Omdat je dan de voeding er uit haalt, of? Ik wil ook graag een aardebodem uitproberen!
 
In een aarde bak wordt geen water ververst om het CO2 gehalte zo stabiel mogelijk te houden. Het is wel belangrijk om de grond eerst te mineraliseren om een amoniak piek te vermijden. Voedingsstoffen worden niet toegevoegd omdat er voldoende in de grond zit. Tot nog toe bevalt deze methode zeer goed. Zo goed als geen algen en een trage groei van de planten. Zelf ververs ik nu ongeveer 10 procent in de 1 a 2 weken .groetjes Agnes.
 
In een aarde bak wordt geen water ververst om het CO2 gehalte zo stabiel mogelijk te houden. Het is wel belangrijk om de grond eerst te mineraliseren om een amoniak piek te vermijden. Voedingsstoffen worden niet toegevoegd omdat er voldoende in de grond zit. Tot nog toe bevalt deze methode zeer goed. Zo goed als geen algen en een trage groei van de planten. Zelf ververs ik nu ongeveer 10 procent in de 1 a 2 weken .groetjes Agnes.
Mineraliseren? Welke mineralen bedoel je dan? Dan heb ik gelijk het plaatje compleet voor me 😄 bedankt voor de verduidelijking! Ik hoorde laatst iets met 50/50 topsoil en pondsoil en daar grind over heen zonder waterwissel. Ik weet alleen niet of dat nog gemineraliseerd moet worden.
Misschien nog beter misschien heb je een zoekterm voor me 😂 we hebben het over "dirted tanks" als ik het goed begrijp?
 
mineraliseren is grond b.v uit de tuin, molshopengrond, potgrond zonder extra meststoffen of vijvergrond. Doe de grond in een of paar emmers en zet de grond onder water, laat een dag weken. Daarna afgieten en helemaal oplaten drogen. herhaal dit nog 3x . Dit kan omdat het winter is eventueel ook in de bak. Dan de aarde een paar keer uitspoelen , dit is om eventuele amoniak te verwijderen, afgieten in je bak doen en met behulp van je lampen laten drogen. Daarna weer nat maken, niet onder water zetten, weer laten drogen Nog een paar keer nat maken en laten drogen. Door het drogen komen er bepaalde bacterien in de grond die ervoor zorgen dat er sneller CO2 wordt gemaakt. Onder de aarde komt inde bak een dun laagje klei of leem en een beetje natriumarm dieetzout, is jozo zout groen. Eventueel kun je nog een beetje kalium en of kalk onder de aarde bodem doen. De aarde laag afdekken met een paar centimeter zand of grind. Klaar.:giggle: De bak daarna gewoon 3 of 4 weken indraaien. Het is wel wat extra werk, maar je plantjes slaan sneller aan waardoor veel minder kans op algen. Let er ook op dat je niet teveel lichtsterkte op je bak hebt en begint met voldoende plantjes. Best te beginnen met 6 uur licht en dit rustig opbouwen naar 8 uur licht.
 
Op het APC staat een artikel, How- TO mineralized Soil Substrate. Hier staat goed beschreven hoe dit werkt. We hebben het hier inderdaad over dirted tanks.
 
mineraliseren is grond b.v uit de tuin, molshopengrond, potgrond zonder extra meststoffen of vijvergrond. Doe de grond in een of paar emmers en zet de grond onder water, laat een dag weken. Daarna afgieten en helemaal oplaten drogen. herhaal dit nog 3x . Dit kan omdat het winter is eventueel ook in de bak. Dan de aarde een paar keer uitspoelen , dit is om eventuele amoniak te verwijderen, afgieten in je bak doen en met behulp van je lampen laten drogen. Daarna weer nat maken, niet onder water zetten, weer laten drogen Nog een paar keer nat maken en laten drogen. Door het drogen komen er bepaalde bacterien in de grond die ervoor zorgen dat er sneller CO2 wordt gemaakt. Onder de aarde komt inde bak een dun laagje klei of leem en een beetje natriumarm dieetzout, is jozo zout groen. Eventueel kun je nog een beetje kalium en of kalk onder de aarde bodem doen. De aarde laag afdekken met een paar centimeter zand of grind. Klaar.:giggle: De bak daarna gewoon 3 of 4 weken indraaien. Het is wel wat extra werk, maar je plantjes slaan sneller aan waardoor veel minder kans op algen. Let er ook op dat je niet teveel lichtsterkte op je bak hebt en begint met voldoende plantjes. Best te beginnen met 6 uur licht en dit rustig opbouwen naar 8 uur licht.
Waar komt de ammoniak vandaan? Van het biologisch materiaal? Stel ik zou het niet doen, en ik zou tot de pieken weg zijn geen bewoners toevoegen maar wel planten. Zou dat kwaad kunnen?

Maar er zijn dus bacteriën, die tijdens het drogingsproces gaan groeien, sterven die niet af als de aarde gedroogd is? Sterven die niet af als de aarde compleet onderwater staan?
Waar komt de co2 vandaan?
Welke stoffen gebruiken ze daarvoor?
Halen ze de koolstof dan uit de aarde, tot het op is?
Maken ze nog bijproducten tijdens dit proces?
Waar dient de klei of leem voor?
Ik wou dat ik dat zelf kon opgraven ergens in de buurt, klei graven en zelf prcesseren lijkt me echt een leuk iedee
Dat zou betekenen dat de aarde eerste instantie veel zuurstof nodig heeft wat problematisch is voor de vissen als er geen extra zuurstof word toegevoegd? Of moeten voldoende planten dat kunnen compenseren
Ik heb natriumcarbonaat liggen hier zonder jodium dus dat gedeelte komt goed. Het belangrijkste heb ik lol 😂 (just kidding)
 
Op het APC staat een artikel, How- TO mineralized Soil Substrate. Hier staat goed beschreven hoe dit werkt. We hebben het hier inderdaad over dirted tanks.
En toen zag ik dit dus dit is sowiso iets wat ik goed zal gaan lezen dit vind ik toch wel een erg interessante hoofdstuk in het aquariumen

Edit
Gedeeltelijk bewust slecht genederlands maar ik kan wel merken dat mn hersenen er mee op houden vandaag, excuse moi voor de spelling nazis onder ons 😂 echt fout dit
 

Terug
Bovenaan