Vision 450.. tips en trucs?


Peter E

Active member
Lid geworden
6 juni 2018
Berichten
35
Na een aantal jaar een Rio125 te hebben gehad heb ik een aantal weken geleden een Vision 450 aangeschaft.
Deze staat op dit moment lekker in te draaien zodat er over een week of 3/4 vissen aan toegevoegd kunnen gaan worden.
Ik heb inmiddels aardig wat mensen gesproken en her en der tips gekregen maar in het kader van "je kunt niet voorzichtig genoeg zijn" wil ik jullie vragen even mee te kijken of ik inderdaad zo goed op weg ben als dat ik zelf denk :D

De bedoeling is om het visbestand er als volgt uit te laten zien (temp 26.5)
8x pterophyllum scalare manacapuru red back (worden "klein" aangekocht)
20x corydoras panda
20x kardinaal tetra
10x anentome helena
2x l nummer (moet ik nog uitzoeken)

Planten die er op dit moment instaan: (krijgen 2x in de week 45ml profito)
Schismatoglottis Prietoi
Cryptocoryne Wendtii
Rotala Rotundifolia (heb ik denk ik plank mee misgeslagen qua lichtvraag)
Hygrophila Angustifolia Rubra
Hygrophila Pinnatifida
Anubias Barteri
Anubias Nana
Echinodorus Radicans

Naar mijn idee is de bak serieus bevolkt maar met 2 filters zou het, volgens mij, moeten kunnen.
De bak draait nu enkel nog op het interne filter met een eccoflow 1500. Filter is opgebouwd (beneden naar boven) met 4 liter siporax, watten, fijne spons, grove spons.
Hier moet nog een extra filter aan gekoppeld worden met het idee dat het intern filter volledig wordt volgegooid met mechanisch materiaal en het externe filter met biologisch materiaal (siporax).
Nu vraag 1... Welk filter zouden jullie hiervoor aanraden. Mijn idee was om de H-2000 Eco incl. UVC-lamp hiervoor te gebruiken mede door a. de prijs en b. de uvc-lamp c. de recensies.
Bruto zou het water dan 7,7 keer rondgepompt worden.. Of is dit misschien een beetje overdreven?

Hiernaast draait er helialux spectrum met het onderstaande profiel:
verlichting.png


Nu draait er geen CO2 systeem en ben ik dit, vanwege de maanvissen, ook niet van plan om te gaan gebruiken.

Als laatste nog de waterwaardes van afgelopen zondag (colombo testkoffer)
PH 7.5 ik vind de stappen van 0.5 eigenlijk te groot. iemand een betere suggestie?
KH 7
GH 7
NH3 0
NO2 0
NO3 0
PO4 0

Kort samengevat heb ik dan eigenlijk 5 vragen:
1. jouw mening over het visbestand
2. heb je een suggestie voor 2 l-nummers
3. jouw mening over het externe filter en de manier van opbouwen
4. jouw mening over de instellingen van de Helialux
5. betere suggestie voor PH testen (heb inmiddels een PH-meter van Ali besteld maar geen idee hoe nauwkeurig die gaat zijn)

Meedenken wordt zeer gewaardeerd! Ook als het haaks staat op mijn idee dat ik goed bezig ben :D

alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Zou de helena's niet doen, bodemvissen willen nogal eens aangepikt worden door helena;s, doorgaans overleven bodemvissen dat niet
 
oh dat is een goede tip! moet eerlijk zeggen dat ik nu al een 7-tal panda's en stuk of wat helena's in mijn Rio heb zitten en (volgens mij) nog nooit problemen mee gehad..
die wou ik gewoon 1-1 overzetten maar misschien is dat dan niet zo heel handig..

dankjewel voor je reactie, wordt zeer gewaardeerd!
 
Hier denk ik wel 50-75 helena's in een back met een stuk of 20 cory's, geen enkel probleem!
 

Terug
Bovenaan