Visbestand voor Juwel Vision 180


Efraïm

Member
Lid geworden
5 november 2018
Berichten
6
Leeftijd
27
Hallo allemaal,

Nu ik redelijk wat aquariumervaring heb en de beginnersfouten heb gehad, wil ik een Juwel Vision 180 aanschaffen (92 cm breed, 55 cm hoog en 41 cm diep).

Zouden jullie mij verder kunnen helpen met het vissenbestand?

Temperatuur: 26 [SUP]o[/SUP]C

12x Hemigrammus bleheri (Dit is eigenlijk de enige scholenvis die ik mooi vind. Als het niet kan in 90 cm, dan 20x Neon tetra.)
8x Corydora-soort (Ik heb nog niet besloten welke, maar in ieder geval niet de panda. Die vind ik eng, lijkt op een naaktkat.)
1x L201
1x L066 of L129

Verder wil ik erg graag maanvissen. Ik hou van strepen, camouflage en marmerachtige vormen op vissen, met een klein fel accent. De koi-maanvis vind ik dan ook prachtig, maar dat worden blijkbaar toch wel grote schijven wanneer uitgegroeid. Heeft iemand alternatieven?

Alvast bedankt voor het meedenken! :)
 
Leuk om te horen dat je een nieuw aquarium wil opstarten!

De roodkopzalm wordt meestal minimaal 1 meter voor geadviseerd, en voor maanvissen is 90cm meter ook te klein. Is het niet een idee om gezien je best al weet wat voor vis je wil toch voor een iets groter aquarium te kijken? Dan kun je doen wat je leuk vindt, nu wordt het een beetje middelen. De rio 240 met 1.2 meter geeft al een stuk meer mogelijkheden.

Mocht je toch voor een Rio 180 gaan dan zou ik neon tetra's nemen als scholenvis en wellicht twee gourami's als 'eye-catcher'. Dan kun je op de grond natuurlijk nog je corydoras kwijt en wellicht wat L-nummers. Al die verschillende L-nummers weet ik niet uit m'n hoofd maar er zijn er zeker een paar die relatief klein blijven.

Plus dat het gebogen glas van een vision aquarium mijn inziens snel gaat vervelen, het geeft nogal een raar 'fisheye' effect. Al zullen er vast genoeg mensen zijn die het geen probleem vinden.
 
Laatst bewerkt:
Of je een ronde of een rechte voorkant wilt is een kwestie van smaak, denk ik.
Maar de afmetingen zijn toch echt wel van belang. Roodneuzen zijn fanatieke zwemmers en maanvissen worden eenmaal volgroeid 20 tot 25 cm hoog.

Een lengte van 90 cm is voor H. bleheri erg krap, 100 cm is het minimum en de effectieve waterhoogte in een Vision 180 is hooguit 40 cm terwijl voor P. scalare 50 cm toch wel echt het minimum is.
Wat niet wegneemt dat deze combinatie, aangevuld met een paar L-nummers, wèl een heel mooi bestand is. Zeker waard om er een geschikte bak voor te zoeken. Voor Paracheirodon innesi (neontetra) is 26 graden trouwens veel te warm, P. axelrodi (kardinaaltetra) zou wel kunnen maar die geven niet de zwemactiviteit van H. bleheri.
Het is natuurlijk wel belangrijk L-nummers te kiezen die het bij 26 graden goed doen!

De Juwel Rio 240 is niet hoger dan de Vision 180.
Ik zou dan liever gaan voor een Rio 300 (120 x 50 x 50) of een Vision 260 (120 x 30/45 x 50).
En natuurlijk bieden ook andere merken interessante aquaria!

Qua bestand zou er dan nog wel een leuke oppervlaktevis bij kunnen, maar in Z-Amerika zijn die niet heel makkelijk te vinden. De standaardoplossing is een school Carnegiella strigata (marmerbijlzalm), maar persoonlijk vind ik die qua gedrag niet heel interessant. Misschien zouden Nannostomus eques (penseelvis) of Copella nattereri (spatzalm) een leuke aanvulling kunnen zijn. Of, als je de regio van herkomst niet heel belangrijk vindt, Epiplatys annulatus (ringbandsnoekje).

Maar allereerst zou ik je adviseren een bak te kopen waarin wat jij wil ook kan!
 
Bedankt voor jullie antwoorden. Jullie hebben gelijk, met een maat groter kan ik het vissenbestand dat ik wil realiseren. Alleen ik vind zo een groot aquarium een beetje eng i.v.m. het gewicht. Ik ga ze eens bekijken in de winkel.

Bij hoeveel liter is een extern filter nodig?
 
Een groter aquarium heeft ook een groter vloeroppervlak, de druk wordt dus over een groter stuk vloer verdeeld.
Een bak van 350 kg (300 l water plus alle rest) is meestal geen heel groot probleem.

Wat voor vloer heb je?
Soms is verankeren in de muur ook een mogelijkheid.

De Rio 300 wordt trouwens vrij veel aangeboden op Marktplaats en kost dan vaak minder dan een nieuwe Vision 180.
Zoek dan bij voorkeur een bak die nog niet of nog maar sinds kort leeg staat, in verband met de kwaliteit van de kit. Of steek alle naden aan de binnenkant af en kit die opnieuw met Bison Polymax zwart.

Ik zou sowieso altijd een extern filter gebruiken, dat scheelt ruimte en vaak werken binnenfilters toch niet helemaal optimaal.
Qua capaciteit zou ik een filter kiezen dat minstens 2 maal je aquariuminhoud per uur pompt.
 
Ik heb de aquaria eens in het echt bekeken en ga toch voor een Juwel Vision 260. Die is wel hoog genoeg voor maanvissen. Dan wil ik onderstaand vissenbestand.

5x Pterophyllum scalare
20x Hemigrammus bleheri
1x L201 (max. 12 cm)
1x L066 (max. 12 cm)
1x L129 (max. 7 cm)

Ik zag onderstaande maanvis op Marktplaats en volgens mij zit die overduidelijk in een te klein aquarium. Ik wil dat graag voorkomen.

275946


Ik zou sowieso altijd een extern filter gebruiken, dat scheelt ruimte en vaak werken binnenfilters toch niet helemaal optimaal.
Qua capaciteit zou ik een filter kiezen dat minstens 2 maal je aquariuminhoud per uur pompt.

Er staat dat de pomp die met de Juwel Vision 260 wordt meegeleverd 1000 liter per uur pompt. Blijkt dat in de praktijk niet zo te zijn, of wat kan verder problemen opleveren in dit geval?
 
Een beetje afhankelijk of je voor een maanvismix of een gedegen soort gaat zullen de Hemigrammus bleheri een lekker hapje worden voor de maanvissen.
 
Efraïm, ik vind dat je een verstandige keuze hebt gemaakt.
En je laat ook zien dat je een echte liefhebber bent die het beste voor zijn vissen wil en adviezen daarover ter harte neemt.

Chapeau !!!

Ik ben niet zo heel bang voor de roodneuzen, omdat die veel sneller zijn dan maanvissen.
Maar misschien zou je voor alle zekerheid kunnen beginnen met een groepje van 10, een paar maandjes aankijken hoe dat gaat, en als het goed gaat de rest erbij zetten.

Ik zou je wel aanraden de maanvissen niet héél jong te kopen, als ze eenmaal 6 tot 8 cm hoog zijn zijn ze een stuk minder kwetsbaar. En ook raad ik je aan ze te kopen bij een goed bekend staande winkel of kweker, want er wordt onder de maanvissen heel wat inteelt of anderszins bedenkelijke kwaliteit verkocht.

Ook het niet nemen van Corydoras vind ik verstandig, met 3 L-nummers zou het op de bodem best druk kunnen worden, met name als de maanvissen een nest hebben. Die zullen dan uit een behoorlijk stuk van de bodem en vlak daarboven alles en iedereen verjagen, eventueel met geweld. Corydoras-soorten staan erom bekend in zo'n situatie de dreiging niet te zien en argeloos te dicht bij het nest te gaan zwemmen, met alle gevolgen van dien. En dat is natuurlijk niet wat je wilt.

Hypancistrus inspector (L201) is voorzover ik weet een heel geschikte soort, rustig en wat afmeting en temperatuur prima passend.
Hetzelfde geldt voor Hypancistrus sp. "King Tiger" (L066) en Hypancistrus debilittera (=Peckoltia sp. "Stripes", colombiaanse zebrapleco).
Let er wel op dat harnasmeervallen géén algeneters zijn, zoals vaak wordt gedacht. L201 is omnivoor, L129 is hoofdzakelijk carnivoor en L066 is strikt carnivoor.
Ook zijn het behoorlijke vervuilers, de stofwisseling is niet heel efficiënt.
In jouw bestand zie ik geen echte algeneters en ook geen "afvaleters". Ik zou je daarom aanraden een redelijk aantal slakken in je aquarium te zetten, en dan liefst de wat grotere soorten (bv. appelslakken, Neritina-soorten, Tylomelania-soorten) zodat ze niet gelijk door de maanvissen worden weggesnackt.
Verder is het goed van tevoren te weten dat deze vissen hoofdzakelijk in de avond en nacht actief zijn, je zult ze afgezien van bij het voeren niet heel vaak zien.

Misschien ten overvloede aangezien je al zoveel hebt opgezocht, maar toch een paar tips voor de inrichting van je aquarium.
Op de bodem willen harnasmeervallen (en ook maanvissen bij een nest) graag zand. Ik heb zelf erg slechte ervaringen met goedkoop zand (ik kan ook fouten maken, sterker nog: ik ben er best goed in), dus koop alsjeblieft iets duurder speciaal aquariumzand of filterzand bij een speciaalzaak.
Harnasmeervallen hebben kienhout nodig als schuilplaats, gebruik dit royaal en gebruik ook wat stenen. Creëer daar wat "holen" mee.
En roodneuszalmen hebben ook graag schuilplekken en hebben daarbij een voorkeur voor fijnbladige planten. Hoewel dat in het algemeen in een Amazone-bak niet persé nodig is zou ik wel een aantal flinke planten met kleinere blaadjes (bv. Ludwigia-soorten, Heteranthera zosterifolia (sterrenkruid), Limnophylla-soorten, Cabomba-soorten, Myriophyllum-soorten, Ceratopteris-soorten). Er zijn teveel soorten om hier allemaal op te noemen, je kunt een aardig overzicht vinden op aquariumplantenwebshops als aquaplantsonline.nl, aquariumplantenshop.nl, aquarium-planten.com en aquarium123.nl en andere.

Tot slot heb ik net als véél andere liefhebbers een voorkeur voor een extern filter, hoewel ik niet echt grote nadelen van interne filters kan noemen.
Behalve dat die geen ruimte in het aquarium innemen en het onderhoud niet direct in de bak plaats vindt.
Er is niet echt iets mis met de Juwel-inbouwfilters, maar toch zou ik er zelf niet voor kiezen.

Belangrijkste is echter dat jij veel informatie hebt gelezen en verwerkt, en naar aanleiding daarvan een heel goed aquarium en een heel leuk bestand hebt gekozen!
 

Terug
Bovenaan