Visbestand voor aquarium-paludarium


Marple

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2022
Berichten
423
Voor ik definitief over de inrichting van mijn aquarium-paludarium ga besluiten wil ik eerst een beter beeld hebben van het visbestand dat erin gaat komen. Wie wil meedenken? Want ik vind op sommige vlakken niet goed de info die ik zoek.

Bak: juwel rio 125, 81x36cm en 40 hoog (exclusief stuk onder de deksel)
Idee is om de waterstand tot ca 20 cm te doen en een lichte tot matige stroming.
Boven water veel groen, onder water staat open
Geen verwarming dus kamertemperatuur

De vis die erg hoog op mijn verlanglijstje staat is de copella arnoldi: mooi, leuk en erg passend voor een paludarium. Maar ik vind erg wisselende informatie: qua minimale temp vind ik variërend van 20-24. Dat is het verschil tussen kan op kamertemperatuur en kansloos...
Minimale afmeting bak varieert van 80cm-1m. Dat maakt me aan het twijfelen of het net kan of eigenlijk net niet.
Qua stroming lees ik ook wisselend weinig en juist wat meer. En zelfs de pH lees ik op de ene plek zacht en zuur en op de andere plek tot 7,5
Kortom ik ben een beetje verloren...

Andere vissen die ik heel graag zou willen is een rhinogobius duospilus of een woestijngrondel. Maar als ik goed heb gelezen ga je dan voor beide vissen wel een beetje het uiterste zoeken omdat die juist graag harder water willen.

Kortom, volgens mij moet ik kiezen tussen één van beide werelden, maar zeker weten doe ik het niet door alle wisselende info. Wat denken jullie?

Verder zou ik graag nog een dwergkreeftsoortje erbij willen. En in de winter mijn chinese danio's uit de tuin erbij, maar dit hoeft niet persé.
 
Je hoort wisselende verhalen maar dwergkreeftjes en vissen ging hier niet echt goed en ze gingen echt op jacht naar de vinnen staart van de vissen. Ik had dan de CPO.
 
Vrienden van mij hebben Copella arnoldi in de tuin gehad, in Suriname. Dus echt een tropische soort, ook in mijn ervaring worden ze niet gelukkig in koeler water, ik zou minimaal 22 graden aanhouden. Qua pH zijn ze niet heel moeilijk rond de 7 is prima. Wel een heel logische keus voor een paludarium.
 
Je hoort wisselende verhalen maar dwergkreeftjes en vissen ging hier niet echt goed en ze gingen echt op jacht naar de vinnen staart van de vissen. Ik had dan de CPO.
Bedankt voor de waarschuwing, ik las vrij veel verhalen over dat het heel goed kan dus dan kan ik daar alert op zijn. Wel eentje van iemand die zei dat zijn kreeftjes ergens opklommen om dan vanuit een hinderlaag zich op de vissen te laten vallen en daar behoorlijk veel succes mee hadden, maar die dacht dat ie misschien toch een andere soort had. Ik ga op zoek naar een soortje die nog vreedzamer is...

Vrienden van mij hebben Copella arnoldi in de tuin gehad, in Suriname. Dus echt een tropische soort, ook in mijn ervaring worden ze niet gelukkig in koeler water, ik zou minimaal 22 graden aanhouden. Qua pH zijn ze niet heel moeilijk rond de 7 is prima. Wel een heel logische keus voor een paludarium.
Hm, dat is wel echt jammer, maar dan ga ik de copella arnoldi laten schieten voor nu. Als ik ga verwarmen dan is de kans op condensvorming wel heel groot. Dan bewaar ik die voor als ik ooit een plekje kan verzinnen voor een echt paludarium als ik het erg leuk blijk te vinden. Kunnen daar gelijk ook vampierkrabbetjes bij, want die staan ook nog op het verlanglijstje voor ooit 😊

Ik denk dat ik dan toch uitkom bij mijn chinese danio's, de blokvisjes (die waren tenslotte mijn aanleiding om dit avontuur te starten haha) en een paartje/harem grondelsoortje erbij of zou de Pseudocrenilabrus multicolor bij voldoende dekking ook een optie kunnen zijn? Ik las dat deze soms agressief kan zijn en dan is de combi met blokvisjes misschien niet ideaal? Hij kan er ook altijd nog later bij want blokvisjes worden niet super oud volgens mij.

Waar ik een beetje over twijfel mbt de grondeltjes is de hardheid. Volgens internet zou het water hier redelijk hard moeten zijn, maar zal door het gebruik van hout, varenwortel en alle planten e.d. het water niet zuurder worden? Ik heb de indruk dat mijn aquarium vaak net iets onder de 7 zit, de GH tussen de 4 en de 7 en de KH tussen 6 en 10 (maar met teststrips is het lastig inschatten). Voor de GH heb ik ooit een druppeltest gekocht, maar ondanks veel pogingen is het me nog nooit gelukt het water te laten verkleuren, dus of het wat is oneindiger hard, of oneindig zacht, of ik doe iets fout of de test is niet goed meer 🤷‍♀️

Maar bij veel grondelsoorten lees ik een pH vanaf 7, en dat wordt dan misschien wel wat kantje boord?
 
De hardheid en pH zijn niet van heel groot belang. Zou ik niet te veel over inzitten. :) Artikelschrijvers zijn vaak heel goed in het aangeven van hele specifieke waterwaarden. Die waarden zijn wellicht gebaseerd op wat er OOIT in leefgebied X van zo'n vis gemeten is. Maar in verreweg de meeste gevallen kun je ervan uitgaan dat de fysiologie van zo'n vis een hele brede marge van pH en hardheid kan hebben. Kraanwater is heel "gemiddeld" en zal al prima zijn.

Hier een linkje om over te nerden. :D

 
Ha dat is een leuke knuppel in het hoenderhok 😄. Toen je berichtje binnenkwam stond ik letterlijk met een pH meter in mijn karretje in de dierenwinkel om het eens goed uit te zoeken hoe het nou zit met die pH bij mij, maar heb hem maar weer teruggelegd 😂. Eerst even dit artikel rustig lezen, kan ik hem daarna altijd nog kopen. Volgens dit artikel zijn allerlei dingen waar ik tot nog toe in geloofde een mythe, dus interessant om me in te verdiepen! (ik heb wel wat nerd trekjes... 🤓)

Wel knap van vissen als ze zoveel wisselende waarden kunnen hebben. Een ph van 6,5 tot 8,5 is een factor 100 verschil (als ik het goed begrijp), dat is nogal wat!
 
Hehe. 🤓 Het is een knuppel waar ik graag mee gooi. Ik denk dat er veel winst is te halen in de hobby als we "ouderwetse" denkbeelden her en der los weten te laten. Denkbeelden die van generatie op generatie zijn doorgegeven zonder al te veel onderbouwing. En die het mensen onnodig moeilijk maken allemaal. Zo iemand als die kritische science guy (die overigens zelf ook maar een mens is hè) helpt daar goed bij. :)
 
Ik heb één en ander gelezen en heel interessant! Sommige dingen brengen wel een soort van geruststelling of ontspanning (over die waterwaarden en temperatuur) en op een ander punt heb ik mijn mening bijgesteld. Ik was namelijk erg geboeid door het verhaal over helder water en het belang van filtering om dat te bereiken. Mijn waterwaarden waren altijd prima, maar het was net niet helemaal helder. Ik snap nog niet helemaal hoe het zit, maar ik heb gewoon proef op de som genomen en de filtercartridge terug in het filter gedaan (waar alleen plantjes en kleikorrels in zaten). En het water was binnen een paar uur prachtig helder. Oftewel: nitraat/nitriet/ammoniak kun je prima opvangen met planten, maar voor echt helder water heeft een filter toch wel toegevoegde waarde. Ik weet niet of het de in het water zwevende bacteriën zijn of gewoon andere zwevende dingen, maar ze zijn in ieder geval weg.

Verder geruststellend om te weten dat het nou ook weer niet zo precies komt. Ik denk dat ik de rhinogobius duospilus desalniettemin ga bewaren voor een hillstream als ik daar ooit plek voor kan maken, ik denk dat ze daar meer op hun plek zijn. Mogen de chinese danio's erbij.
Voor mijn paludarium staat nu de Pseudocrenilabrus multicolor bovenaan mijn lijstje voor uitbreiding ban het visbestand tzt (samen met de kreeftjes)
 
Nu mijn paludarium soort van af is ben ik toch wel echt serieus aan het nadenken over wie er mogen gaan wonen. En nu mijn pH echt serieus laag blijkt (niet helemaal onverwacht aangezien al het water uit het filter langs boomvarenwortelplaat en/of kurk, kokosvezel, bast terugstroomt) ga ik iets bijsturen qua bewoners. Mijn idee is 'go with the flow', dus ik ga niet knokken tegen de omstandigheden en daarom ook mijn idee voor blackwater.
Inmiddels is het water zuurder dan de teststrip en KH en GH volgens mij praktisch 0, moet ik dan hele speciale bewoners? Of toch iets toevoegen van sepia ofzo? Moet ik speciale tests kopen om te weten hoe laag de pH echt is of is de constatering 'heel laag' genoeg?

Qua temperatuur ook wat voortschrijdend inzicht, is kamertemperatuur maar door de lampen schommelt die er iets boven. Op het moment tussen 21-22 graden.

Qua bewoners wil ik graag iets van garnalen of kreeftjes, een bodemvis (liefst eentje die lekker in het zand woelt), een klein schoolvisje en een paartje of harem van iets. De volgende bewoners komen in me op:

Garnalen/kreeften:
- Caridina soort lijkt me de enige mogelijkheid?

Bodem:
- Een corydorasoort lijkt me het meest logische?

Schooltje:
- Neon tetra
- Boraras soort
- Potloodvisje
- microdevario kubotai
- een zuurminnende killisoort?

Paartje/harem:
- Betta Smaragdina
- Chocolade gourami
- Parosphromenus soort?
- Zuid-amerikaanse cichlide?

Wie heeft nog wat nuttige tips of inzichten? Elk van de soorten heeft wel wat. Als ik mijn gevoel moet volgen neig ik naar betta smaragdina (ik vind betta's qua persoonlijkheid erg leuk) + boraras/microdevario kubotai + cory, maar die cory is dan een beetje vreemde eend in de bijt qua continent. Misschien pangio kuhlii? Maar ik heb de indruk dat die liever iets minder zuur zit. En ach, als je op continent niveau zit ben je toch al niet erg biotoop getrouw bezig. En dat ben ik met mijn planten ook al niet....
 
Hoeveel water heb je in het aquariumdeel? Wel van belang voor de te adviseren soort lijkt me....
Tot hoever gaat je pHtest?
 
overigens ben je niet afhankelijk van specifieke aquariumtests voor pHbepaling: (En in dit geval zijn strips behoorlijk nauwkeurig), zomaar een aantal links:

 
Ah goeie van die tests. Die ik nu heb heeft 6.4 als minimum, dat schiet niet erg op.

Water afmetingen is 80x36 en ca 15-17cm hoog gok ik. Hieronder een foto. Het lijkt klein maar het hele land gedeeltje is hol en kunnen de vissen via diverse openingen onderdoor zwemmen. Vissen die houden van donkere plekken om te schuilen zullen het dus vast geweldig vinden hier. Ook de kurkboom kunnen ze doorheen zwemmen via twee kleine openingen.
Vissen die zich in kleine gaatjes wurmen en zo klem raken zijn niet zo op hun plek denk ik.

20231119_163413.jpg
 
Oh ja, het filter heeft een flow van iets van 400-500 liter, maar doordat de uitstroom uitgespreid wordt over de hele achterkant en een zijkant is er weinig stroming
 
Oké, dat geeft wel wat mogelijkheden. Maar we moeten eerst de pH weten, er zit toch wel verschil tussen een pH van 6 en 4.
Maar ik zit -voorzichtig onder voorbehoud!- van de testuitslag aan microgeophagus ramirezi of Apistogramma's te denken. Die zijn bij de meeste mensen niet echt geschikt omdat ze graag een lage pH willen, maar in jouw bak zouden ze zomaar op hun plaats kunnen zijn.

Even een AquaInfo search gedaan met pH 3,5-6 en temp 15-23:
Betta's zijn dus ook een optie.
 
Foerschichthys flavipinnis lijkt mij heel goed voor jouw paludarium.
FB_IMG_1700410371893.jpg

Groetjes John.
 
Ah goeie van die tests. Die ik nu heb heeft 6.4 als minimum, dat schiet niet erg op.

Water afmetingen is 80x36 en ca 15-17cm hoog gok ik. Hieronder een foto. Het lijkt klein maar het hele land gedeeltje is hol en kunnen de vissen via diverse openingen onderdoor zwemmen. Vissen die houden van donkere plekken om te schuilen zullen het dus vast geweldig vinden hier. Ook de kurkboom kunnen ze doorheen zwemmen via twee kleine openingen.
Vissen die zich in kleine gaatjes wurmen en zo klem raken zijn niet zo op hun plek denk ik.

Bekijk bijlage 368650
Wat heb je gedaan voor de kleur van het water?
 
Oké, dat geeft wel wat mogelijkheden. Maar we moeten eerst de pH weten, er zit toch wel verschil tussen een pH van 6 en 4.
Maar ik zit -voorzichtig onder voorbehoud!- van de testuitslag aan microgeophagus ramirezi of Apistogramma's te denken. Die zijn bij de meeste mensen niet echt geschikt omdat ze graag een lage pH willen, maar in jouw bak zouden ze zomaar op hun plaats kunnen zijn.

Even een AquaInfo search gedaan met pH 3,5-6 en temp 15-23:
Betta's zijn dus ook een optie.
Oké, ga ik eerst op zoek naar een betere pH meter. Sowieso wel interessant wat de pH over de tijd gaat doen, ik heb niet echt een referentiekader nog
Leuk je zoekopdracht, ik had net met andere zoektermen gezocht en zo vind ik weer andere vissen.
Veel apisto's houden wel van wat meer ruimte zie ik. De A. Borelli zit al in mijn andere aquarium. Dicrossus maculatus lijkt me een leuke cichlide en is bodembewoner. Zou hij icm kunnen met een betta soort ipv de cory's? Of heb ik dan teveel persoonlijkheid in mijn bak?

Foerschichthys flavipinnis lijkt mij heel goed voor jouw paludarium.
Groetjes John.
Hele leuke suggestie! Een killi uit west-afrika nog wel, dat vind ik echt leuk. En wat origineler dan een neon tetra. Ik kan er alleen erg weinig info over vinden, zelfs geen pH waarden. En de temperatuur lijkt op het randje. Heb je ervaring met dit visje dat je weet dat hij geschikt is? Of kan ik gewoon niet googlen :p

Wat heb je gedaan voor de kleur van het water?
Nou niet super veel eigenlijk 😅. Alleen al door de boomvarenwortelplaten en kokos/bast snippers (en kurk?) verkleurt het water. Daarnaast heb ik nog een beetje botanicals toegevoegd, een catappablad, 9 elzenproppen en 3 dingen waarvan ik de naam niet weet. Die heb ik niet gekookt maar alleen even in heet water gelegd. Het water wordt met de dag donkerder...
 
Oké, ga ik eerst op zoek naar een betere pH meter. Sowieso wel interessant wat de pH over de tijd gaat doen, ik heb niet echt een referentiekader nog
Leuk je zoekopdracht, ik had net met andere zoektermen gezocht en zo vind ik weer andere vissen.
Veel apisto's houden wel van wat meer ruimte zie ik. De A. Borelli zit al in mijn andere aquarium. Dicrossus maculatus lijkt me een leuke cichlide en is bodembewoner. Zou hij icm kunnen met een betta soort ipv de cory's? Of heb ik dan teveel persoonlijkheid in mijn bak?


Hele leuke suggestie! Een killi uit west-afrika nog wel, dat vind ik echt leuk. En wat origineler dan een neon tetra. Ik kan er alleen erg weinig info over vinden, zelfs geen pH waarden. En de temperatuur lijkt op het randje. Heb je ervaring met dit visje dat je weet dat hij geschikt is? Of kan ik gewoon niet googlen :p


Nou niet super veel eigenlijk 😅. Alleen al door de boomvarenwortelplaten en kokos/bast snippers (en kurk?) verkleurt het water. Daarnaast heb ik nog een beetje botanicals toegevoegd, een catappablad, 9 elzenproppen en 3 dingen waarvan ik de naam niet weet. Die heb ik niet gekookt maar alleen even in heet water gelegd. Het water wordt met de dag donkerder...
Foerschichthys flavipinnis is een ijzersterk visje, kan eigenlijk alles aan. Ik had ze op zacht en zuur water zitten op 24C, daarna heb in ze aan de locale aquarium vereniging gegeven, die hebben ze onverwarmt op leidingwater zitten en daar planten ze zich ook voort. Echte overlevers blijkt nu😁

Groetjes John.
 
Ah leuk!! Dat klinkt robuust ja! Ik zal eens kijken of ik eraan kan komen.

Even afhankelijk van wat de pH meter gaat zeggen, zou ik de combi dicrossus maculatus, betta smaragdina (of evt een andere betta, maar niet de splendens) en de foerschichthys flavipinnis erg leuk vinden!
 
Even afhankelijk van wat de pH meter gaat zeggen, zou ik de combi dicrossus maculatus, betta smaragdina (of evt een andere betta, maar niet de splendens) en de foerschichthys flavipinnis erg leuk vinden!
ik lees al dat de combinatie van een betta en een cichlide ronduit wordt afgeraden. Dat gaat hem dus waarschijnlijk niet worden...

Vanmiddag even een pH meter halen
 
Maar hoe heb je dan bedacht of willen overwegen om betta met cichliden te combineren?
 
Ik had het eerst bedacht en daarna gelezen dat het werd afgeraden 😊
En toen dacht ik: ik meld het even zodat men weet dat ik inmiddels alweer wat inzichten rijker ben 🤓
 
Oké, I'm confused

Teststrip zegt <6.4
20231120_164354.jpg


Digitale PH meter (van superfish) zegt 7.3 😳🧐🤔. Zelfde water, zelfde moment

Eerst nog hoger, dus heb hem toen gekalibreerd en daarna dus 7.3

Dat is best wel een groot verschil en maakt nogal uit voor het bestand...

Ik zal morgenochtend direct als het licht aan gaat of vlak ervoor ook eens meten
 
Ik zou de digitale pHmeter vertrouwen in dit geval. Zeker als je hem op de goede manier gekalibreerd hebt.
 
Vandaag even met het water, de teststrips en de digitale pH meter naar de dierenwinkel gegaan en het vermoeden is toch dat het aan de pH meter ligt. Ondanks dat ik hem wel gekalibreerd heb (volgens de gebruiksaanwijzing). Hun teststrip (ander merk) had exact dezelfde kleuren en de druppeltest wees ook richting <7 en niet erboven (al was die wat lastig te interpreteren omdat het water theekleurig is). Dus pH-meter geretourneerd...
 
Weer een mysterie de wereld uitgeholpen.
 
Ik geloof dat ik maar voor visjes ga die wat flexibel zijn qua pH 😅. Sowieso eerst even wat meer tijd om hem in te laten draaien. In ieder geval weer wat nieuwe inspiratie erbij gekregen. Bedankt!
 
Inmiddels zitten de eerste bewoners erin, naast waterslakjes, detrituswormpjes, watervlooien, copepodes, blackworms (de laatste vier zijn wel op de grens van uitsterven nu vrees ik), wat garnalen, pissebedden en springstaarten. De eerste vissen was een klein schooltje van 5 microdevario kubotai. Op de één of andere manier had ik het gevoel dat ze gewoon echt in mijn paludarium hoorden. Klein, levendig en die mooie groene glans. Ze zijn erg grappig. Een beetje hyper, alsof ze een filmpje zijn die versneld afgespeeld worden. Eten, zwemmen, alles gaat razendsnel. Ik hoop dit groepje begin volgend jaar uit te breiden. Volgende vissen zijn twee honinggourami's. Deze had ik gekocht voor mijn andere aquarium nadat ik merkte dat twee blokvisjes daar erbij best prima ging. Dus toen die twee weg verhuisden wou ik de gok toch eens wagen. Was geen succes, het apistomannetje kon hun aanwezigheid niet waarderen, misschien de felle kleur? Ik weet het niet. Gelukkig had ik genoeg backup mogelijkheden, dus na 3 dagen (🥴, voor wie nog een dicht beplant aquarium met hardscape wil starten, weet dat uitvangen wel ietsje gecompliceerder is) was het me gelukt om ze weer uit te vangen en nu zitten ze in het paludarium. En wat een grappige vissen zijn dat zeg. Ze hebben best wel veel persoonlijkheid en ze kunnen mij verhoogde landgedeelte waar je onderdoor kan zwemmen erg waarderen. De hele dag verdwijnen ze er onder om vervolgens weer random ergens door een gat tevoorschijn te komen.
 
Dat vraagt om een fotoreportage!
 
Ja haha, poging gedaan maar met de rasbora kubotai kom ik sowieso niet verder dan een blur en de honinggourami's zijn nog zo verlegen dat ik steeds een achterkant heb die in een gat verdwijnt 😄
Daarbij staat het paludarium op een plek waar het glas enorm spiegelt 🙄. Maar ik ga nieuwe pogingen doen! Ik denk dat ik die even in het topic ga zetten waar het hele verhaal van mijn paludarium staat (https://aquaforum.nl/threads/paludarium-idee.181211/#post-2466067)
 

Terug
Bovenaan