Visbestand `shallow aquarium`


daand

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2021
Berichten
277
Leeftijd
19
Hallo

Ik heb net een tweede aquarium besteld met de afmetingen 60x25,6x19.5. Het is dus een ondiep aquarium. Er komt geen verwarmingselement in dus de temperatuur van het water zal 21,6 graden bedragen.
De stroming wordt middelsterk tot laag. Hebben jullie suggesties wat betreft vissen die geen hoog aquarium nodig hebben? Ik dacht aan chinese danios maar die zijn te groot volgens mij.

Met vriendelijke groeten

daand
 
Leuk zeg, zo’n shallow bak. Ben benieuwd wat je ervan gaat maken! Je hebt weinig water door de afmetingen, wat het geheel wat instabiel maakt. Ik zou je bioload dus niet te hoog maken. Een paar garnalen en een mooie betta? Moet je wel een verwarmingselementje toevoegen.
 
Danio’s inderdaad te groot. Die vinden mijn meterbak al krap.

Vuurtetra’s?

Wat voor pomp komt erin?
 
Boraras brigittae, Dario dario, Heterandria formosa, Hyhpessobrycon amandae, naar die maat zou ik kijken.
 
Danio’s inderdaad te groot. Die vinden mijn meterbak al krap.

Vuurtetra’s?

Wat voor pomp komt erin?
Als filter heb ik de dennerle nano hoekfilter gekocht. Het is een kleintje maar voor dit formaat leek het me best oke.
Boraras brigittae, Dario dario, Heterandria formosa, Hyhpessobrycon amandae, naar die maat zou ik kijken.
Boraras brigittae heb ik in mijn andere bak. Geweldig visje met prachtige kleuren maar ik zou liefst niet 2 keer dezelde soort hebben. Ik heb er ook Dario tigris bij dus Dario dario is ook niet echt een optie. Kan de Hyhpessobrycon amandae zonder verwarmingselement?
 
Veel goerami's komen in dergelijke omstandigheden voor. Dat zijn zelfs grotere soorten dan je zou denken.
 
Voor Rivilus soorten is zo'n bak perfect ook qua temperatuur.
In de natuur komen ze vaak in heel ondiep water voor.

M.v.g. John.
 
Veel goerami's komen in dergelijke omstandigheden voor. Dat zijn zelfs grotere soorten dan je zou denken.
Heb wat opgezocht over de Trichopsis pumila. Deze is zeker een mogelijkheid.
Voor Rivilus soorten is zo'n bak perfect ook qua temperatuur.
In de natuur komen ze vaak in heel ondiep water voor.

M.v.g. John.
Killivissen zijn al lang een droom, heb je suggesties qua soorten? Rivulus hartii en Rivulus xiphidius zijn beide te groot voor mijn aquarium. Het is tenslotte maar een klein bakje met bruto 29l. Ik zal zeker wat meer opzoeken over killi’s.
 
Heb wat opgezocht over de Trichopsis pumila. Deze is zeker een mogelijkheid.

Killivissen zijn al lang een droom, heb je suggesties qua soorten? Rivulus hartii en Rivulus xiphidius zijn beide te groot voor mijn aquarium. Het is tenslotte maar een klein bakje met bruto 29l. Ik zal zeker wat meer opzoeken over killi’s.
Xiphidius en agile kunnen prima in 29 liter, 2 man 3 dames flink wat bladeren en andere decoratie in de bak voor verstopplekken.

M.v.g. John.
 
Veel goerami's komen in dergelijke omstandigheden voor. Dat zijn zelfs grotere soorten dan je zou denken.
Zullen allemaal uit de bak springen op den duur.
Denk dat killis grotendeels op dezelfde manier zullen eindigen.
Ik ga er in ieder geval vanuit dat het een open bak is, dat zijn shallows bijna altijd.

Andere boraras misschien, urophthalmoides?
Of toch voor Dario dario gaan. Zijn toch best anders dan tigris en naar mijn idee de perfecte bewoner voor zo'n bak.
 
Krap 24 ltr? Ik zou daar hooguit een betta met wat garnalen in houden.
 
Krap 24 ltr? Ik zou daar hooguit een betta met wat garnalen in houden.
Heb me vergist qua afmetingen. De bak is 60x29.6x19,5: net geen 35 ltr dus. Nog steeds niet groot maar door de unieke vorm hebben de vissen wel relatief veel zwemruimte.
Edit: Is Danio margaritatus een optie? Ze leven perfect op kamertemperatuur en zouden naar mijn mening de extra zwemruimte appreciëren.
 
Laatst bewerkt:
Heb me vergist qua afmetingen. De bak is 60x29.6x19,5: net geen 35 ltr dus. Nog steeds niet groot maar door de unieke vorm hebben de vissen wel relatief veel zwemruimte.
Edit: Is Danio margaritatus een optie? Ze leven perfect op kamertemperatuur en zouden naar mijn mening de extra zwemruimte appreciëren.
Maar daar gaat toch ook nog ruimte af voor een bodem? Wat planten, decoratie...
Sorry, ik vind een bak van zulke afmetingen niet gschikt voor visjes. Maar dat is mijn mening en niet meer dan dat.

Aanpassing/aanvulling
Ik zie net wat je als decoratie in de bak wil doen. Daarmee zou je bak ook ongeschikt zijn voor een langvinnige betta.
 
Maar daar gaat toch ook nog ruimte af voor een bodem? Wat planten, decoratie...
Sorry, ik vind een bak van zulke afmetingen niet gschikt voor visjes. Maar dat is mijn mening en niet meer dan dat.

Aanpassing/aanvulling
Ik zie net wat je als decoratie in de bak wil doen. Daarmee zou je bak ook ongeschikt zijn voor een langvinnige betta.
Ben het er wel mee eens inderdaad. Het is wel heel krap ik zou er geen vissen in doen. In het begin lijken ze zo klein maar als ze uitgroeien, groeien ze zo de bak uit. In het wild hebben ze ook wel eens ondiep water maar dan zijn de oppervlaktes veel groter. Voor wat kikkervisjes of garnalen kan het werken. 30cm x 20cm is niet veel. Of dat nou 60cm of 1 meter of 2 meter is. Dat gaat heel stressvol zijn voor de vis. Blijven prooidieren.

Misschien wat kuhli's met bladeren op de bodem.
Hoewel die bij nader inzien minimaal op 24 graden moeten. En zo iets als rijstvisjes die hebben 22 graden nodig en zijn gevoelig voor koudere temperaturen. Dan zou je moeten denken aan verwarmen.
 
Maar daar gaat toch ook nog ruimte af voor een bodem? Wat planten, decoratie...
Sorry, ik vind een bak van zulke afmetingen niet gschikt voor visjes. Maar dat is mijn mening en niet meer dan dat.

Aanpassing/aanvulling
Ik zie net wat je als decoratie in de bak wil doen. Daarmee zou je bak ook ongeschikt zijn voor een langvinnige betta.
Hij is inderdaad niet geschikt voor een betta, maar dat was ook niet echt een vis die ik erin zou willen doen.
In de natuur kom je wel vaker vissen tegen die in mini-poeltjes leven. Ik ben nog steeds van mening dat de juiste soort hier heel goed kan leven, kijk maar naar andere nano-aquaria.
Bijvoorbeeld dit filmpje van Green Aqua: Ze gebruiken een aquaria met net dezelfde maten, al is hun bak 16cm ipv 19cm hoog.
Ben het er wel mee eens inderdaad. Het is wel heel krap ik zou er geen vissen in doen. In het begin lijken ze zo klein maar als ze uitgroeien, groeien ze zo de bak uit. In het wild hebben ze ook wel eens ondiep water maar dan zijn de oppervlaktes veel groter. Voor wat kikkervisjes of garnalen kan het werken. 30cm x 20cm is niet veel. Of dat nou 60cm of 1 meter of 2 meter is. Dat gaat heel stressvol zijn voor de vis. Blijven prooidieren.

Misschien wat kuhli's met bladeren op de bodem.
Hoewel die bij nader inzien minimaal op 24 graden moeten. En zo iets als rijstvisjes die hebben 22 graden nodig en zijn gevoelig voor koudere temperaturen. Dan zou je moeten denken aan verwarmen.
Ik blijf zoeken naar een gepaste soort, het laatste wat ik wil doen is de vissen stress geven. Dat gezegd zijnde, alle aquaria zijn kleiner dan wat de vissen in de natuur hebben. Mogen we dan helemaal geen aquarium meer hebben?
 
Hij is inderdaad niet geschikt voor een betta, maar dat was ook niet echt een vis die ik erin zou willen doen.
In de natuur kom je wel vaker vissen tegen die in mini-poeltjes leven. Ik ben nog steeds van mening dat de juiste soort hier heel goed kan leven, kijk maar naar andere nano-aquaria.
Bijvoorbeeld dit filmpje van Green Aqua: Ze gebruiken een aquaria met net dezelfde maten, al is hun bak 16cm ipv 19cm hoog.

Ik blijf zoeken naar een gepaste soort, het laatste wat ik wil doen is de vissen stress geven. Dat gezegd zijnde, alle aquaria zijn kleiner dan wat de vissen in de natuur hebben. Mogen we dan helemaal geen aquarium meer hebben?


Die vissen leven niet in mini poeltjes. Ze leven in grote ondiepe ruimtes, waarbij ondiep anders is dan ondiep in een aquarium.
Het is een soort die kan overleven wanneer bijna alles opdroogt, door oa zuurstof uit de lucht te halen en, wanneer niets anders rest dan kleine poeltjes, zichzelf over land naar, bij voorkeur, een plek te bewegen met meer overlevingskansen, wat niet altijd lukt. Dat is niet een omgeving waarin ik een vis graag zou plaatsen, een noodsituatie.

Wat betreft je vraag, iedereen is welkom om in zijn aquarium te stoppen wat hij of zij wil. Wanneer je genoeg mensen vraagt zal je altijd mensen vinden die het met je eens zijn.
Maar het staat mij ook vrij een mening te geven.
 
Laatst bewerkt:
Die vissen leven niet in mini poeltjes. Ze leven in grote ondiepe ruimtes, waarbij ondiep anders is dan ondiep in een aquarium.
Het is een soort die kan overleven wanneer bijna alles opdroogt, door oa zuurstof uit de lucht te halen en, wanneer niets anders rest dan kleine poeltjes, zichzelf over land naar, bij voorkeur, een plek te bewegen met meer overlevingskansen, wat niet altijd lukt. Dat is niet een omgeving waarin ik een vis graag zou plaatsen, een noodsituatie.
Een aquarium is volgens mij nooit een noodsituatie. De vissen hebben zuiver en zuurstofrijk water, een vaste bron van kwalitatief voedsel en geen enkele last van predatoren. Als het acceptabel is om vissen in een 60x30x30 bak te houden, is het dan zo onmenselijk om ze in een shallow aquarium te houden? Neem nu een vis die alleen maar een bepaalde waterlaag gebruikt. Grondels leven uitsluitend op de bodem en bijlzalmen tref je alleen in de bovenste 10cm van het water aan. Ik zeg nier dat bijlzalmen of grondels geschikt zijn voor dit formaat, gewoon als voorbeeld.
 
@daand mag ik vragen waarom je besloten hebt om deze maat aquarium te bestellen?
Uiteraard. Ik vind persoonlijk dat een aquascape het beste tot zijn recht komt in een ondiep aquarium. Het geeft een uniek perspectief dat je niet vaak tegenkomt, een minivijvertje als het ware.
Door deze video kwam ik op het het idee: Ik vind dat het er geweldig uitziet. Na wat meer opzoekwerk heb ik er dan een besteld.
 
Ik vroeg het me gewoon af, en er zijn inderdaad vissen die van nature in kleine poelen leven, en vooral op de bodem. Het zal wel flink zoeken worden naar een geschikte soort, maar het zou misschien wel kunnen -als je de juiste soort weet te vinden.
Blijf ik me afvragen waarom je bewust jezelf zo beperkt in je keuze...

Edit: aha vandaar
 
Ik zie wel dat de bak in je filmpje een deksel heeft. Dat zorgt wel dat de vissen er niet zomaar uitspringen.

Ben even wat aan het zoeken gegaan voor je en je kunt eens kijken naar: (ik heb op temperatuur, bodem en lengte gezocht, dus je zult nog wel wat meer onderzoek moeten doen, maar dan heb je alvast een beginnetje)
Annamia normani
Beaufortia kweichowensis
Erethistes jerdoni
Erethistes longissimus (ik kan niet vinden hoe groot ie wordt, maar houdt wel van veel stroming)
Nothobranchius rubripinnis
Pseudogastromyzon cheni
Rhinogobius duospilus
Sewellia's
Yaoshania Pachychilus
Yunnanilus cruciatus

(Edit: ik was al een tijdje bezig met dit lijstje, dus had jouw berichtje nog niet gezien)
 
Laatst bewerkt:
Ik zie wel dat de bak in je filmpje een deksel heeft. Dat zorgt wel dat de vissen er niet zomaar uitspringen.
Dat zal mijn zoektocht zeker nog verder vermoeilijken. Een dekplaat kan niet met de scape die ik voor ogen heb. Misschien neem ik toch Dario dario zoals Maestro zei. Als hun gedrag vergelijkbaar is met Dario tigris (en ik neem aan van wel) komen ze niet verder dan enkele centimeters boven de bodem, wat natuurlijk ideaal zou zijn. Ik heb dan enkel nog stress voor de voeding. Mijn tigrissen accepteren droogvoer, maar ik heb gelezen dat dit eerder zeldzaam is. Ik kan me vergissen maar zijn er niet amper vrouwtjes beschikbaar van de Dario dario ik de aquariumhobby?
 
Ik zie wel dat de bak in je filmpje een deksel heeft. Dat zorgt wel dat de vissen er niet zomaar uitspringen.

Ben even wat aan het zoeken gegaan voor je en je kunt eens kijken naar: (ik heb op temperatuur, bodem en lengte gezocht, dus je zult nog wel wat meer onderzoek moeten doen, maar dan heb je alvast een beginnetje)
Annamia normani
Beaufortia kweichowensis
Erethistes jerdoni
Erethistes longissimus (ik kan niet vinden hoe groot ie wordt, maar houdt wel van veel stroming)
Nothobranchius rubripinnis
Pseudogastromyzon cheni
Rhinogobius duospilus
Sewellia's
Yaoshania Pachychilus
Yunnanilus cruciatus

(Edit: ik was al een tijdje bezig met dit lijstje, dus had jouw berichtje nog niet gezien)
Echt super hard bedankt voor dit lijstje! Ik zal ze bekijken.
 
Ja maar dat filmpje, die bak is toch ook veel breder? Ik heb menig ripariums gecreëerd maar wel van minimaal 80 cm lang en nog was dat netto niet veel liter. En daar gingen vooral toffe slakken in en een paar garnalen. Een shirttail betta. Of mini endlers om ze op te kweken (waren ze groot dan gingen ze in m’n rio) En dan controleerde ik vaak het water want het slaat zo om. Super mooi, zo’n shallow maar netto zo weinig water is niet veel beter dan een retro vissenkom
 
Ja maar dat filmpje, die bak is toch ook veel breder? Ik heb menig ripariums gecreëerd maar wel van minimaal 80 cm lang en nog was dat netto niet veel liter. En daar gingen vooral toffe slakken in en een paar garnalen. Een shirttail betta. Of mini endlers om ze op te kweken (waren ze groot dan gingen ze in m’n rio) En dan controleerde ik vaak het water want het slaat zo om. Super mooi, zo’n shallow maar netto zo weinig water is niet veel beter dan een retro vissenkom
Het filmpje was gewoonweg om te laten zien waar ik het idee van kreeg. Het filmpje daarvoor is iets wat haalbaar in mijn situatie zou zijn. Ik weet dat het een kleine bak is, daarom doe ik al deze moeite om een geschikte soort te vinden.
 
Sorry, ik vind een bak van zulke afmetingen niet gschikt voor visjes. Maar dat is mijn mening en niet meer dan dat.
Een beetje kort door de bocht of niet?
Buiten het feit dat je niet rekening kan houden met alle vissoorten, de bak is gewoon een standaard 60cm, maar dan iets lager...

10cm hoger en dan was die door iedereen goedgekeurd voor tientallen of honderden soorten.
5cm hoger en zelfde verhaal.
19cm en ineens is het te klein? Ook voor bodemvissen? Bijzonder...
 
Een beetje kort door de bocht of niet?
Buiten het feit dat je niet rekening kan houden met alle vissoorten, de bak is gewoon een standaard 60cm, maar dan iets lager...

10cm hoger en dan was die door iedereen goedgekeurd voor tientallen of honderden soorten.
5cm hoger en zelfde verhaal.
19cm en ineens is het te klein? Ook voor bodemvissen? Bijzonder...

Uitgaande van de maten, en dat op z'n gunstigst het de binnenmaten zijn, niet de buitenmaten, kom je met aftrek van 3cm bodem en 2cm vrij aan de bovenzijde op 25,7 ltr water. Dan staat er nog een forse pluk decoratie gepland (oa stenen) die ook weer een fors deel hiervan weg zullen nemen.

Los van beschikbare zwemruimte heb je ook een bepaalde hoeveelheid water nodig als buffer om de boel stabiel e houden.

Ik had vroeger ook 2 goudvissen in een kom van zo'n 10ltr, en dacht dat ik dat vrij aardig deed. De vissen overleefden het prima en zijn na zo'n 2 jaar een vijver ingegaan omdat ik er geen tijd meer voor had. Toch zou ik dat nu niet meer doen.

Iedereen legt de lat wat betreft dierenwelzijn op een eigen hoogte. Vroeger was het normaal om een hamster een hokje te geven van 20x40cm. Tegenwoordig zijn er andere richtlijnen voor, in het belang van het welzijn van het dier, maar de mini hokjes voor hamsters en mini vissekommen voor goudvissen gaan nog steeds als warme broodjes over de toonbank.

Er worden op deze wereld massaal vissen (vooral maar niet alleen betta's) gehouden in vaasjes en mini-aquaria. De mensen die dat doen vinden dat vast een uitstekend idee. Soms omdat ze niet beter weten, soms omdat ze een andere norm hanteren voor dierenwelzijn, en het voelen alsof het belang van het dier ondergeschikt is aan dat van henzelf.

Mijn mening is niet kort door de bocht, het is toegestaan een andere mening te hebben en te geven over een bepaalde situatie.
 
Ik zie wel dat de bak in je filmpje een deksel heeft. Dat zorgt wel dat de vissen er niet zomaar uitspringen.

Ben even wat aan het zoeken gegaan voor je en je kunt eens kijken naar: (ik heb op temperatuur, bodem en lengte gezocht, dus je zult nog wel wat meer onderzoek moeten doen, maar dan heb je alvast een beginnetje)
Annamia normani
Beaufortia kweichowensis
Erethistes jerdoni
Erethistes longissimus (ik kan niet vinden hoe groot ie wordt, maar houdt wel van veel stroming)
Nothobranchius rubripinnis
Pseudogastromyzon cheni
Rhinogobius duospilus
Sewellia's
Yaoshania Pachychilus
Yunnanilus cruciatus

(Edit: ik was al een tijdje bezig met dit lijstje, dus had jouw berichtje nog niet gezien)
Beaufortia zijn geen goed idee voor zo één bakkie. Ze eten voornamelijk biofilm, en daar heb je opeens VEEL minder van in een ondiepe bak. Als je ze actief kan bijvoeren moet het geen probleem zijn, maar dan limiteer je sterk de keuze van medebewoners. Ik heb er zelf 5 in mijn 440l, en daar wordt alles al relatief kaalgegeten. Meer dan 1 in deze kleine bak zou ik onverantwoord vinden.
Ook is 21.5 Celsius wat aan de warme kant, wat het zuurstofniveau doet dalen in vergelijking tot een waar koudwateraquarium. Dit is zeker in de zomermaanden vragen om problemen, want Beaufortia hebben een hoog zuurstofgehalte nodig.

@daand Heb je al schaaldieren overwogen? Deze bak zou perfect zijn voor volaquatische krabben en Cambarellus-kreeftjes. (Ik zou voor de C. Diminutus gaan, in dit geval)
 
Wat betreft het relatief 'watertekort': dat zou je aanzienlijk kunnen vergroten door over een bioloog (of desnoods flink buitenfilter) te filteren. Daar verdubbel of verdrievoudig je het watervolume 'onzichtbaar' mee en dus het bufferend volume.
 
Uitgaande van de maten, en dat op z'n gunstigst het de binnenmaten zijn, niet de buitenmaten, kom je met aftrek van 3cm bodem en 2cm vrij aan de bovenzijde op 25,7 ltr water. Dan staat er nog een forse pluk decoratie gepland (oa stenen) die ook weer een fors deel hiervan weg zullen nemen.

Los van beschikbare zwemruimte heb je ook een bepaalde hoeveelheid water nodig als buffer om de boel stabiel e houden.

Ik had vroeger ook 2 goudvissen in een kom van zo'n 10ltr, en dacht dat ik dat vrij aardig deed. De vissen overleefden het prima en zijn na zo'n 2 jaar een vijver ingegaan omdat ik er geen tijd meer voor had. Toch zou ik dat nu niet meer doen.

Iedereen legt de lat wat betreft dierenwelzijn op een eigen hoogte. Vroeger was het normaal om een hamster een hokje te geven van 20x40cm. Tegenwoordig zijn er andere richtlijnen voor, in het belang van het welzijn van het dier, maar de mini hokjes voor hamsters en mini vissekommen voor goudvissen gaan nog steeds als warme broodjes over de toonbank.

Er worden op deze wereld massaal vissen (vooral maar niet alleen betta's) gehouden in vaasjes en mini-aquaria. De mensen die dat doen vinden dat vast een uitstekend idee. Soms omdat ze niet beter weten, soms omdat ze een andere norm hanteren voor dierenwelzijn, en het voelen alsof het belang van het dier ondergeschikt is aan dat van henzelf.

Mijn mening is niet kort door de bocht, het is toegestaan een andere mening te hebben en te geven over een bepaalde situatie.
Hoeveelheid water is redelijk irrelevant mits de filtratie (en zwemruimte dus) voldoende is. Bovendien heb je veel minder volume nodig voor 2 visjes van 2cm (zoals Darios) dan voor 2 goudvisse, zoals in jouw voorbeeld.

En laten we dan uitgaan van 15-20 liter, dat is niet niks he! Zeker in een beplante bak.

Op de rest van je verhaal, nogmaals, dit is gewoon een 60cm bak, geen martelkamer.

Ik wil ook absoluut niet zeggen dat de relatief lage bak het mogelijk bestand niet beperkt, maar met een beetje research kom je al snel uit op soorten die de lage bak geweldig zouden vinden.
 
Hoeveelheid water is redelijk irrelevant mits de filtratie (en zwemruimte dus) voldoende is. Bovendien heb je veel minder volume nodig voor 2 visjes van 2cm (zoals Darios) dan voor 2 goudvisse, zoals in jouw voorbeeld.

En laten we dan uitgaan van 15-20 liter, dat is niet niks he! Zeker in een beplante bak.

Op de rest van je verhaal, nogmaals, dit is gewoon een 60cm bak, geen martelkamer.
Ik reageerde niet op je mening. Jij en ik kunnen prima een verschillende mening hebben.

Ik reageerde op wat je zei over kort door de bocht, oftewel niet (voldoende) genuanceerd.

Ik denk dat er voldoende nuance te vinden is in mijn reactie/aanvulling.

Wat ik zei over mijn eigen goudvissen was niet in rechtstreeks vergelijk met dit geval. Wanneer je dat niet hebt opgepikt heb je zeker enige nuance gemist.

Verder denk ik niet dat wat jij en ik hier verder over (gaan) wisselen iets zinnigs bijdraagt aan de vraag van de topicstarter, dus ik wil het hier van mijn kant graag bij laten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al een filter besteld, denken jullie dat ik hem zou kunnen gebruiken als pomp voor water door een diy filter te sturen? Als ik een bakje dat ik op ogen heb omvorm tot externe filter komt er al ruim 10 liter aan volume bij. Denken jullie dat Danio margaritatus geschikt is voor dit aquarium? Ik denk dat ze vooral horizontale ruimte gebruiken als ik kijk naar video’s online.
 
Ik heb deze suggestie nog niet gezien; een van de Indostomus? Naar mijn idee perfect voor zo'n aquarium.
 
Ik heb deze suggestie nog niet gezien; een van de Indostomus? Naar mijn idee perfect voor zo'n aquarium.
Die soorten zien er echt freaky uit, super cool. Ze accepteren blijkbaar wel uitsluitend levend voer en dat is niet echt een mogelijkheid voor mij om constant te voorzien vrees ik.
 

Terug
Bovenaan