Visbestand samenstellen


Jasmijn

New member
Lid geworden
13 april 2022
Berichten
2
Leeftijd
17
hoi ik ben 15, ik heb al jaren aquariums (guppen, goermanys, Betta’s, neontetra’s en platy’s) best wel makkelijke vissen. Nu heb ik een aquarium gekregen van mijn ouders voor mijn verjaardag en ben ik aan het twijfelen over welke vissen ik will.
Ik heb een bak gekregen van 150lx50bx65h (65 zwem ruimte) en een mega bioloog. Ik heb het aquarium gedecoreerd met mangroeve hout en wat stenen, 4 anubias en 6 java mossen. Ik wil hem minimaal 6 weken laten indraaien, Ik doe wekelijks met mijn andere aquariums een waterwissel van 20-40%. Ik wil iets aparts, iets wat opvalt maar ik heb geen idee welke vissen ik nu echt zou willen wel een grote twijfel tussen maanvissen of discus. Ik sla nooit onderhoud over hou me ook aan mijn schema’s

Zelf zat ik te denken aan(niet samen hoor):

-blauwe kreeft( met maanvissen proberen)
-maanvissen koi
-discus
-flowerhorn
-meer goermany’s
-l nummers

Weten jullie een mooi variatie van kleuren misschien iets interessants, iets apart? Een opvaller een knaller? Alvast heel erg bedankt!
 
Kreeften pakken je medebewoners die kunnen absoluut niet samen met vissen.
Discus kun je beter niet aan beginnen, hele moeilijke vissen om te houden en enorm gevoelig voor van alles.
Wil je mooie vissen nemen dan geen koimaanvissen dat zijn kweekvarianten en eigenlijk misbaksels, een mooie groep van 8 redshoulder maanvissen oogt heel mooi in zo'n bak
Qua L-nummers kun je veel kanten op maar bedenk wel dat het nachtdieren zijn en lichtschuw
Gouramies en maanvissen is geen geschikte combi
Op je bodem zou je een mooie groep corydoras kunnen houden (mits je een zandbodem hebt) van een groep van 20 stuks kan makkelijk
 
Wil je mooie vissen nemen dan geen koimaanvissen dat zijn kweekvarianten en eigenlijk misbaksels, een mooie groep van 8 redshoulder maanvissen oogt heel mooi in zo'n bak
Ehhhhhh smaken verschillen, Antje......? Om iemand die zo jong is nou gelijk zo'n dik stempel van jouw mening mee te geven... een beetje neutraliteit is misschien wel handiger. ;) Als er qua gezondheid nou heel veel mis was met koi-maanvissen, okee, dan was dat nog prima advies geweest van je. Maar ik persoonlijk heb er nooit van gehoord dat deze kweekvariant kwalitatief slecht zou zijn of zo. Jij ziet wellicht zelf liever wildvormen. Dat kan.

Gouramies en maanvissen is geen geschikte combi
En waarom zou dat voor @Jasmijn geen geschikte combi zijn? Gedrag, waterwaarden, ehhh..? ;) Misschien dat er een overduidelijke reden is die nu niet in mij opkomt. Zat mensen in ieder geval die deze soorten samen weten te houden. (Je hebt natuurlijk wel hele verschillende typen gourami's.)

@Jasmijn ik ga er eens een nachtje over slapen, misschien weet ik dan nog wel wat te bedenken. Nicolientje heeft gelijk dat kreeften (d.w.z. de meeste) niet erg handig zijn met vissen; die willen nog wel eens ongevraagd voor kapper gaan spelen, met die scharen van ze.

Veel hangt verder ook af van je eigen smaak uiteindelijk. Daarnaast zijn het hele verschillende vissen die je als ideeën noemt; een flowerhorn is bijv. vaak te agressief om in een gezelschapsbak te kunnen worden gehouden. En discusvissen vergen een goede kennis van zaken, voldoende filtratie etc... Misschien goed om mee te nemen in je afwegingen.

Zzzz
 
Super bedankt alvast, in mijn bak hadden altijd discus vissen gezeten, dus de filter is denk ik wel goed, ik heb er aquasoil met heel fijn grind in zitten. Wat is er dan zo moeilijk aan discus? ik lees namelijk meerdere dingen online over moeite graad bij discus. En persoonlijk vind ik de wildvang kleur bij maanvissen niet zo mooi aangezien ik wat meer kleur zou willen. (Mijn bak is best donker)
 

Terug
Bovenaan