Visbestand Rio 240 nieuwe bak


Madoow

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2023
Berichten
49
Leeftijd
28
Hallo!


Zo een 10 jaar geleden mijn 60 liter bak weg gedaan, en niet meer naar om gekeken. Maar dit weekend toch maar Rio 240 gekocht. Mprgen wordt de achterwand erin gekit, bodem erin en dan kan die draaien.
Ik ben me nu een beetje aan het verdiepen in het visbestand, maar ik kom er niet helemaal uit. Mijn eerste idee was maanvissen, die vond ik altijd al heel mooi. Maar ik zie dat ze best ‘agressief’ zijn..

Mijn idee tot nu toe:
10x corydora panda
20 neon tetra

Wat zou ik hier nog bij kunnen doen? Totaal andere ideen zijn ook welkom!
 
Persoonlijk zou ik wat grotere groepen nemen van je toekomstige bewoners, dan komen ze meer tot hun recht.

Maanvissen zou mogelijk kunnen, volgens mij heeft @jessicapilon ze zitten in een vergelijkbare bak. Maar dan geen grote groep.

Verder zou ik nog even lekker speuren in ieder geval. Toch 1 van de mooiste dingen aan de hobby 😉.
 
Persoonlijk zou ik wat grotere groepen nemen van je toekomstige bewoners, dan komen ze meer tot hun recht.

Maanvissen zou mogelijk kunnen, volgens mij heeft @jessicapilon ze zitten in een vergelijkbare bak. Maar dan geen grote groep.

Verder zou ik nog even lekker speuren in ieder geval. Toch 1 van de mooiste dingen aan de hobby 😉.
Bedankt voor je reply!
Welke aantallen zou je zelf doen? Ik wil de bak natuurlijk het liefst mooi gevult hebben, ik hang nog een beetje met mijn gedachten bij de 60cm bak, waar niet super veel in kon/mocht haha.
 
Bedankt voor je reply!
Welke aantallen zou je zelf doen? Ik wil de bak natuurlijk het liefst mooi gevult hebben, ik hang nog een beetje met mijn gedachten bij de 60cm bak, waar niet super veel in kon/mocht haha.
Ik zou zelf 15 Cory's doen en 30 Tetra's.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Ik heb flink rond gelezen. En ik denk dat ik de maanvissen laat zitten. Vind het risico toch te groot. Wst ik tot nu toe dus heb:
15x corydora panda (20-24graden)
25x neon tetra (22-25graden)

Wat kan hier nog bij dat een beetje in hetzelfde water kan..
 
Ik heb ze in een Rio 350, en dat gaat (het zijn er 5), maar toen ze erin kwamen, was het een bestaande groep en durfde ik het aan, maar met een nieuwe groep, die nog onderling moeten uitmaken wie de baas is? mmm.....twijfelachtig....
 
Niemand nog ideeen verder? Heb wat zitten kijken naar Malawi’s, maar dan moet ik de neontetra’s laten zitten denk ik..
 
Niemand nog ideeen verder? Heb wat zitten kijken naar Malawi’s, maar dan moet ik de neontetra’s laten zitten denk ik..
Al neem je mogelijk Malawi's dan kan dat zeker niet met neon tetra's.

En een groter aquarium is zeker een vereiste!

Dan moet je echt wel denken aan een Malawi speciaal bak. Is zeker heel erg mooi overigens 😉.
 
Laatst bewerkt:
Niemand nog ideeen verder? Heb wat zitten kijken naar Malawi’s, maar dan moet ik de neontetra’s laten zitten denk ik..

Ligt er een beetje aan wat je wil en mooi vindt...wil je wat grotere of kleinere vissen, wil je (veel) planten in je bak of hoeft dat niet zo, mag een beetje agressie voorkomen of liever helemaal niet, en welke waterlaag zou je graag verder willen vullen?
 
Ligt er een beetje aan wat je wil en mooi vindt...wil je wat grotere of kleinere vissen, wil je (veel) planten in je bak of hoeft dat niet zo, mag een beetje agressie voorkomen of liever helemaal niet, en welke waterlaag zou je graag verder willen vullen?
Ik zou wel wat grotere vissen willen, zodat je ze van een afstandje wel ziet zwemmen. Planten redelijk wat, voor vooral achterin, midden heb ik wat laag gras en voorin wat lage planten. Beetje agressie mag, maar hoeft niet, en belangrijk is dus dat ze de andere vissen met rust laten. Moet een leuk bakje voor de kinderen worden..

vandaag in een petsplace geweest, die raadde me dwerggoirami’s aan. Maar die hebben toch juist zoveel last van een bepaalde ziekte? Ze zagen er wel leuk uit.
 
Ga nooit zomaar uit van een advies van een lfs. Een leuk bakje voor de kinderen wordt een treurbak voor de kinderen met dwerggourami’s, vanwege het indirovirus. Honinggoerami’s kan wel, die zijn daar niet zo gevoelig voor.
Honinggoerami’s met neontetra’s en cory’s. Dan heb je boven, in het midden en onderin de bak wat zwemmen.
 
Gourami is inderdaad een leuke vis, honing maar er zijn ook nog een aantal andere varianten. Houd er wel rekening mee dat je niet bij elke variant de bak ermee vol kunt gooien, aangezien de mannetjes elkaar soms niet moeten en je beter 1 mannetje met 2/3 vrouwtjes kunt combineren. Maar zeker een leuke en fascinerende vis 😊
 
Gourami is inderdaad een leuke vis, honing maar er zijn ook nog een aantal andere varianten. Houd er wel rekening mee dat je niet bij elke variant de bak ermee vol kunt gooien, aangezien de mannetjes elkaar soms niet moeten en je beter 1 mannetje met 2/3 vrouwtjes kunt combineren. Maar zeker een leuke en fascinerende vis 😊
Kan ik de corydora panda nog wel behouden dan? Ik zie dat die graag in 20-24 graden zwemmen. Volgensmij is 24 net op het randje voor gouramis? Kan ik dan beter de corydora sterbai pakken of maakt dat niet zo veel uit?

Ga nooit zomaar uit van een advies van een lfs. Een leuk bakje voor de kinderen wordt een treurbak voor de kinderen met dwerggourami’s, vanwege het indirovirus. Honinggoerami’s kan wel, die zijn daar niet zo gevoelig voor.
Honinggoerami’s met neontetra’s en cory’s. Dan heb je boven, in het midden en onderin de bak wat zwemmen.
Is diamant gourami een optie? Kan ik daar 1 mannetje en 3 vrouwtjes van doen? Of bijvoorbeeld koppeltje diamant gouarmi en een koppeltje choco gourami? Of gaat dat niet goed ivm 2 mannetjes?
 
Ik heb de Honinggoerami’s op 23 graden. Als ze hoog in temperatuur zitten gaan ze vaker in paarstand. De temperatuur is op 23 gesteld, in de zomer is t dan warmer.
Ik heb in een bak van 150cm meerdere soorten bij elkaar. Bij mij gaat het prima: honing, diamant, marmergourami. Zwemmen vreedzaam samen tussen ander visjes.

Ik heb ook meerdere mannen, maar heb heel veel planten, hout en zichtbrekers. Dus ze kunnen elkaar uit de weg als ze willen. En ik heb veel drijfplanten. Dat vinden ze prettig.
 
Ik heb de Honinggoerami’s op 23 graden. Als ze hoog in temperatuur zitten gaan ze vaker in paarstand. De temperatuur is op 23 gesteld, in de zomer is t dan warmer.
Ik heb in een bak van 150cm meerdere soorten bij elkaar. Bij mij gaat het prima: honing, diamant, marmergourami. Zwemmen vreedzaam samen tussen ander visjes.

Ik heb ook meerdere mannen, maar heb heel veel planten, hout en zichtbrekers. Dus ze kunnen elkaar uit de weg als ze willen. En ik heb veel drijfplanten. Dat vinden ze prettig.
Ah goed om te horen! Hoeveel gourami’s zou je mij adviseren in mijn bak? 120x40x55 (240 liter)? Dus samen met 20 neontetra’s en 10-15 corydoras.
En paren ze veel? Ik heb vroeger plattys gehad, dat was op een gegeven moment niet meer leuk. De bak werd steeds voller..
 
Nee hoor, je hoeft geen bergen jongen te verwachten. Wanneer ze erg enthousiast aan het nesten bouwen zijn kun je ze uit paarstemming halen door de temp iets naar beneden te zetten. Maar op 23 graden nu en in de zomer heb ik dat nog weinig gezien. Af en toe hebben ze wel wat interactie, maar meestal is dat vreedzaam.

Ik vind het lastig te zeggen hoeveel vissen de juiste hoeveelheid is. Ikzelf begin altijd met een paar visjes en als ik dan denk dat er nog wat bij kunnen, dan koop ik er nog een paar bij. Het is ook afhankelijk van filtering , pomp, planten ed. En ook wat je zelf mooi vindt. Sommigen houden van een rustige bak, anderen van een drukkere bak.
 
Nee hoor, je hoeft geen bergen jongen te verwachten. Wanneer ze erg enthousiast aan het nesten bouwen zijn kun je ze uit paarstemming halen door de temp iets naar beneden te zetten. Maar op 23 graden nu en in de zomer heb ik dat nog weinig gezien. Af en toe hebben ze wel wat interactie, maar meestal is dat vreedzaam.

Ik vind het lastig te zeggen hoeveel vissen de juiste hoeveelheid is. Ikzelf begin altijd met een paar visjes en als ik dan denk dat er nog wat bij kunnen, dan koop ik er nog een paar bij. Het is ook afhankelijk van filtering , pomp, planten ed. En ook wat je zelf mooi vindt. Sommigen houden van een rustige bak, anderen van een drukkere bak.
Ook geen schatting? Is 1 koppel de max? Of kan 1 mannetje en 3 vrouwtjes sowieso wel? Zit een Superfish x-pro 1500 pomp in. (Heb ik ook zelf niet voor gekozen, zat bij de bak, zou zelf eerder een JBL nemen).
 
Voor goerami's is een harempje beter, dan kan de man zijn aandacht verdelen tussen de dames en krijgen ze wat meer rust.
 
Ook geen schatting? Is 1 koppel de max? Of kan 1 mannetje en 3 vrouwtjes sowieso wel? Zit een Superfish x-pro 1500 pomp in. (Heb ik ook zelf niet voor gekozen, zat bij de bak, zou zelf eerder een JBL nemen).

1m 3v zou geen probleem moeten zijn, ik zou met 120cm wel voorzichtiger zijn met meerdere mannetjes, daar moet je dan een beetje geluk mee hebben dat ze elkaar niet in de weg zitten.
 
1m met 3v Honinggoerami’s is zeker te doen. Mijn ervaring is dat de kleur niet uitmaakt. Je kunt gele of wildkleur nemen of gemixd.
 
Iemand nog tips mbt de inrichting? Sinds vandaag links in de hoek waterpest, in het midden vallisneria en rechts in de hoek belgisch groen. Wat zou ik er nog bij kunnen doen / weg kunnen halen? Nu in het nog makkelijk te doen zo lang er nog geen visjes in zitten.
IMG_4075.jpeg
 
Wil je Honinggoerami’s gaan houden?
Die houden van drijplanten en meer planten dan je nu hebt. En ze houden niet van heel fel licht.
 
Wil je Honinggoerami’s gaan houden?
Die houden van drijplanten en meer planten dan je nu hebt. En ze houden niet van heel fel licht.
Ik denk dat ik voor diamantgoerami’s ga. Drijfplanten ga ik nog kopen! Nog andere ideeen?
 
Wat plantjes die hoger groeien waarderen ze wel. En niet teveel stroming, daar houden goerami’s niet van. Verder geen tips. Misschien anderen nog?
 
Vallineria zorgt voor een groen 'afdak', op zich zal dat genoeg zijn voor de goerami's. Daar hoef je niet apart nog drijfplanten voor te kopen.
 
Ik ben wel een fan van anubias, makkelijk te plaatsen en goede groeier. Zou er zelf een paar tussen je takken steken om zo wat meer gelaagdheid te creëren.
 

Terug
Bovenaan