Visbestand Rio 180


Jeppo

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2005
Berichten
2,215
Hoi allen,

Na mijn verhuizing en verbouwing heb ik mijn meterbak enkele weken verwaarloosd. Nog staande bij mijn ouders, heb ik 'm achtergelaten en mijn ouders ervoor laten zorgen, maar ik ben toch enkele vissen kwijtgeraakt. Of het nou door ouderdom was of iets anders, geen idee. Ook de planten hebben het niet goed gedaan, dus na afgelopen weekend het geheel verhuisd te hebben, heb ik ook gelijk andere planten besteld en het weer opnieuw ingericht. Ik ben nog niet helemaal tevreden, dus ik zoek nog andere planten, maar het begin is er.

Ik wil me wel alvast gaan ori�nteren op een aangevuld visbestand. Het is een klein mengelmoesje met (school)vissen die langzaamaan uit de bak verdwijnen, maar de vriendin wilt graag weer iets leuks in de bak (vraag me soms af wie de broek aan heeft thuis.. nah, ik wil er ook graag weer iets in! ;) ).

In ieder geval, het bestaande visbestand uit m'n hoofd:
- 2 Hara jerdoni
- 5 Otocinclus vittatus
- 1 Dario hysginon
- 1 Dario sp.
- 20+ Boraras naevus
- 4/5 Danio margaritatus
- 4 Parasphaerichthys ocellatus

Zoals je ziet, een klein mengelmoesje. De Hara's gaan hun gang, de Dario's bestaan uit een jong die het heeft overleefd in de bak en een andere Dario, de Borarasjes gaan lekker hun gang, de overgebleven D. margaritatus hebben een ziekte overleefd waar hun kameraadjes wel aan ten onder zijn gegaan en de Para's gaan er ook langzaam uit. Ik wilde de schooltjes niet verder aanvullen, maar iets nieuws. Was ook niet van plan om de bak meer op kamertemperatuur te houden, maar iets hoger te gaan zitten, zodat er weer wat meer opties open zijn, zo rond de 23/24 graden. Misschien dat sommige visjes dan te hoog zitten, maar het is al snel zo warm in de bak, ook op kamertemperatuur, en het is nog altijd een beter leven dan teruggebracht worden naar de speciaalzaak.

Waar zat ik aan te denken?:
- Apisto's (borelli, trifasciata, eventueel andere soorten)
- Sphaerichthys osphromenoides
- Betta splendens (-> vriendin wordt een plasje water als ze er eentje ziet)
- Nannacara anomola
- Trichopsis pumila (enkel staat het aquarium op de slaapkamer, dus ik weet niet of die zo geschikt zijn)
- Laetacara dorsigera

Ik ben dus vooral op zoek naar een blikvanger, maar andere suggesties zijn toegestaan! Ben wel bang dat het schooltje Boraras al snel als voer zullen eindigen, ook omdat de B. naevus als kleinste van alle Borarasjes wordt beschouwd, dus dat is een kleine spelbreker, maar goed, wie niet waagt, wie niet wint!

Brand los! :D
 
De dario's vinden het niet leuk op 24 graden, en hebben liever 20/21 graden. Ik ben bang dat als je die niet weg wilt doen je niet veel hoger kan qua temperatuur. Uiteindelijk is dit de reden dat ik geen dario's heb genomen, maar ik ben nu van plan er een apart bakje voor te maken

Betta moet ook op kamertemperatuur geloof ik, wel een agressieve vis. De cichliden die je noemt zitten liever weer op 23-25 graden. Ik ben dus bang dat je keuzes moet gaan maken. De dario's en betta, of de cichliden en wat andere vissen (meeste die ik ken moeten op 24/25 graden trouwens)

Edit: net even opgezocht, op seriously fish staat ook 25 graden voor een betta. Dat laat ik wel even over aan de pro's.
 
Bedankt voor je reactie. Ik weet van de temperatuureisen van de Dario's. Ook de Oto's, Danio's en Para's moeten koel gehouden worden, daarom wil ik de temperatuur ook niet te hoog zetten. Heb ze al wel wat langer dan een jaar en kunnen ook warmere temperaturen aan. Ze zijn dan enkel wat actiever. Voorkeur gaat dan wel uit naar vissen die "koeler" water van rond de 23/24 graden aan kunnen, niks extreems. Vandaar de A. borelli, trifasciata, N. anomola en L. dorsigera. Probleem is alleen dat ze wat groter worden en ik bang ben voor mij B. naevus.
 
- Apisto's (borelli, trifasciata, eventueel andere soorten)kunnen op kamertemperatuur, net als A. combrae
- Sphaerichthys osphromenoides
- Betta splendens (-> vriendin wordt een plasje water als ze er eentje ziet) Kan veel hebben liever niet onder de 22 graden merk ik bij die van mij, dan word die sloom.
- Nannacara anomola prachtige vissen, veel pit in de dames. Temperatuur hoger dan 23 graden voor broedsucces.
- Trichopsis pumila (enkel staat het aquarium op de slaapkamer, dus ik weet niet of die zo geschikt zijn)kamertemperatuur, weet ook niet hoe erg het knorren is.
- Laetacara dorsigera Doen het prima op kamertemperatuur en ver daarboven.

Apistogramma blijven wat mij betreft geweldig, weet alleen niet of dat combineert met de darios. Wat dat betreft liever de labirinthvissen lijkt me.
 
Juist, ook daar twijfelde ik over. Aan de andere kant is de bak vrij dichtbeplant en zijn het "maar" twee Dario's. Wil natuurlijk niet dat ze constant achterna gejaagd worden. Ikzelf was onbekend met het gedrag van de N. anomola, qua dames dan, dus misschien dat L. dorsigera beter zou zijn. Weet jij (of iemand anders) of die van kleine visjes af blijft?

Apisto's ben ik natuurlijk ook van gecharmeerd en ik denk dat Borelli's heel mooi zouden staan in de bak, maar ook zij hebben een vrij grote uitschuifbak voor zo'n klein visje. Bij de trifasciata's ben ik bang dat ze weer wat agressiever zijn.

Heb zelf stiekem liever dwergjes van labyrintvissen, al lijken dwergknorries mij ook leuk en zou ik daar misschien wel overstag voor gaan, mits het knorren niet te erg is.
 
In zo'n grote bak komen die kleine dario's niet mooi tot hun recht natuurlijk. En andere mensen vertelden dat je ze met andere vissen dan ook echt weinig zal zien. Daarbij is mij meerdere keren verteld dat jaarrond op 24 graden echt te hoog is voor ze, vraag maar aan Ivo.

Verder kan ik in ieder geval niet verzekeren dat de visjes velig zijn in jou bak in dat geval, en naar de grootte vissen waar je naar opzoek bent in een meterbak, ben ik bang dat die ze achterna zullen jagen.

Als je de bak op kamertemperatuur houd, en je neemt vissen die ze niet achterna zullen jagen, dan kunnen die Dario's gewoon blijven natuurlijk! Altijd lastig om een bestand bij een al bestaand bestand te zoeken....
 
Het was een leuk experiment hoor, een groepje van 10 Dario's in een bak. Ging echt uitstekend! Zijn ook totaal niet schuw hoor, als ze met andere rustige vissen gehouden worden. Kweken deden ze ook als een gek, zodra het wat warmer werd, alleen lagen er zoveel rovers op de loer dat er maar ��ntje het heeft overleefd. Een echte overlever dus. Ze worden alleen niet zo oud, deze kleine visjes. Weet ook heel goed dat ze een koelere periode nodig hebben. 's Winters 15 graden, 's zomers 25 graden, kun je aanhouden.

Denk dat de Laetacara ze wel met rust laten, over de Nannacara's en Apisto's twijfel ik. Misschien dat ik me moet richten op Badisjes, maar dan blijf ik bezig met vissen die een koelere periode nodig hebben, terwijl ik juist een andere weg in wil slaan. Precies zoals je zegt, moeilijk om een bestand bij een al bestaand bestand te zoeken.
 
Je kan natuurlijk altijd overwegen om de Dario's weg te doen. Dan heb je een stuk meer speling heb ik het idee. Ik denk namelijk ook niet dat al de vissen die jij wilt van 15 naar 25 willen elk jaar.
 
Haha nee, dat was ook niet de bedoeling. Gewoon de temperatuur rond een 23/24 zetten. Wil de Dario's niet weg doen, wil ze niet naar de speciaalzaak brengen en voor een enkele Dario hysginon en Dario sp. gaan mensen geen ritje maken, ben ik bang. Ze houden het wel vol, die temperatuur, daar ben ik niet al te bang voor, meer het gedrag van de dwergcichliden/labyrintvissen naar de Borarasjes toe. Dat blijft een gok, denk ik.
 
Ik denk dat als jij niet zo ver bij ze vandaan woont, mensen best wel effies willen rijden hoor. Als jij ze liever houd dan is dat jou keuze, maar je vertelde wel net dat ze normaal niet zo lang leven, (temperatuur is ook nog eens niet goed voor ze), en nou moet je wel je hele bestand erop instellen. Niet zo handig toch?? :S
 
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Als ik mijn bestand moet aanpassen op de temperatuur, dan kan ik alles eruit doen, niet alleen de Dario's. Alle vissen zouden immers jaarrond niet op een te hoge temperatuur gehouden moeten worden, op misschien de B. naevus na. Een graad of 23/24 is niet te warm, kunnen ze wel aan. 's Zomers zitten ze warmer. Nogmaals, het probleem is niet de temperatuur, enkel het gedrag van de grotere vissen die ik wil houden tegenover de kleinere vissen die nu in de bak zitten.

Ik waardeer je hulp. Zeg dit alleen om een misverstand uit de weg te helpen. L. dorsigera zou tevens ook die subtropische temperaturen met gemak aan kunnen, dus dat zou niet eens een slechte keus zijn.
 

Terug
Bovenaan