Visbestand onverwarmd paludarium


Jelle86

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2012
Berichten
250
Leeftijd
38
Locatie
Denekamp
Hallo Allen,

Ondertussen is mijn paludarium aan het indraaien. Nu wordt het tijd dat ik serieus ga nadenken over het visbestand.
De gehele bak is 160*60*60. Het watergedeelte is qua oppervlak een beetje verdeeld. Op het langste stuk 160cm, op het kortste 120 en ca 30cm hoog. Zie mijn fotoboek voor de foto's.
Het zwemgedeelte is ca 250L. totaal aantal liters met bioloog enz een stuk meer.
Ik verwacht uitersten qua temperatuur van ca 18 tot 25 graden.

Wat er in ieder geval over een tijd in gaat zijn 3 druppelschildpadden.

Ik zou het leuk vinden hieromheen een Noord Amerikaans bestand te maken echter is biotoop correct geen vereiste voor mij.
Onderstaande is wel een beetje mijn short list kijkend naar de regio waar ook de schildpadden vandaan komen. Zeg maar het stuk florida en daarboven.
Notropis chrosomus – Rainbowshiner (deze zit ik wel serieus te overwegen als scholenvis maar ik vind weinig ervaringen in aquaria.)
Enneacanthus chaetodon – Schijfbaars (ook weinig ervaring over te vinden. "Ze voelen zich overigens niet altijd thuis in het aquarium. Soms dan blijven ze erg schuw en in een hoekje staan. Waarschijnlijk is deze soort veel beter geschikt als vijvervis dan als aquariumvis." deze zinsnede op aquainfo doet mij dan ook erg twijfelen of dit een goed idee is)
Lucania goodei – Blauwvin Killi (misschien een aantal in combi met de rainbowshiner)
Jordanella floridae – Blokvisje (Hierover ook weinig ervaring te vinden maar lees wel vaak over onverdraagzaam. Zou dan denk ik ook niet mijn eerste keuze zijn.)

Hierbij mis ik ook nog wel een opruimer op de bodem zoals bijv een corydoras.

Als ik biotoop correct los laat wordt er veel meer mogelijk waaronder ook bijv.
Zebradanio
Zwaarddrager
Neon tetra's
Apistogramma Borellii
Laetacara dorsigera – Roodborst Acara
Aphyocharax rathbuni – Green Fire Tetra

Corydoras Paleatus

Ik vraag mij ook af of de dwergcichlidenzich gelukkig gaan voelen als er steeds wat schuldpadden door hun territorium denderen?
Al met al dus echt nog geen idee haha.
Ik hoor graag of jullie nog goede ideeën hebben om mij te helpen in deze zoektocht.
 
Tof project van je! Ik ben heel benieuwd hoe je bak gaat worden met die schildpadden erin. Is toevallig een soort waar ik me ook op aan het oriënteren ben. :)

Wat sowieso goed is om je in het achterhoofd te houden: iedere schildpad is anders. De ene jaagt graag terwijl de andere meer passief is naar vissen toe. En dat gedrag kan in de loop der tijd veranderen, of per vis verschillen. Dus garanties zijn niet helemaal te geven.

Ik heb zelf gemerkt met mijn (muskus)schildpad dat vissen die ongeveer zo groot zijn als hij of groter, geen probleem vormen. Mits niet te agressief natuurlijk. Daar chillt ie rustig mee. Kleinere vissen kunnen ook prima, mits ze snel/alert genoeg zijn.

Als opruimers werken levendbarenden heel goed. Zwaarddragers bijvoorbeeld. Heel af en toe wordt er hier eentje gegeten, maar de meesten ontspringen de dans. Ik weet dat er ook veel mensen zijn die schildpadden met cory's houden, dat zou evt kunnen. Al vraag ik me dan af wat er gebeurt als een schildpad die zou proberen te eten..? Die gifstekel lijkt me niet zo tof voor ze om op te kauwen zeg maar.

Apistogramma Borellii
Laetacara dorsigera – Roodborst Acara
(...)
Ik vraag mij ook af of de dwergcichlidenzich gelukkig gaan voelen als er steeds wat schuldpadden door hun territorium denderen?
Al met al dus echt nog geen idee haha.
Ben je van plan om zulke cichliden als koppels/harems te houden? Want dan zou ik me kunnen voorstellen dat ze in de broedtijd een gedeelte van de bak zullen willen bewaken, en die schildpadden dan stoorzenders zijn. Ik heb zelf een cichlide in zijn eentje erbij zitten die erg lijkt op de Laetacara dorsigera (Cichlasoma dimerus). Die heeft qua schuilplaatsen etc in ieder geval geen problemen met de schildpad. Of andersom.

@Nekko heeft vast wel ideeën ook.
 
Hey thanx,

Het zijn geen hele beste jagers. Ik sluit ook niet uit dat er wel eens een visje gepakt kan worden maar dat zal eerder een toevalstreffer zijn dan regelmaat.
Je punt (letterlijk dan) bij de cory's zie ik ook maar het zijn handige afvalruimers. Zo had ik zwaarddragers zo eigenlijk niet gezien, zou ook nog een idee kunnen zijn. Echter ben ik wel bang voor de snelheid waarmee ze zich kunnen voortplanten.
Ben je van plan om zulke cichliden als koppels/harems te houden? Want dan zou ik me kunnen voorstellen dat ze in de broedtijd een gedeelte van de bak zullen willen bewaken, en die schildpadden dan stoorzenders zijn.
Van plan is een groot woord. Uitgesloten heb ik ze nog niet maar weet ook niet wat ik kan verwachten tijdens de broedtijd.
Vandaar het oriënteren. Eerst kijken wat ik mooi vind, afstrepen is snel gedaan.
 
Wellicht dat de cichliden die je overweegt te nemen kunnen helpen met jonkies van levendbarenden. :) Hier blijft er niets van over op die manier.
 
Ik vraag mij overigens wel af of een zwaarddrager zich zo lekker voelt bij enigszins zacht en zuur water. Lees overal een hoge GH en PH
 
Volgens mij is een Chinese danio ook een mooie keuze, echter totaal niet biotoopconform. Wel een erg leuke actieve zwemmer.
 
@Stijn S ik mag je vraag niet beantwoorden in van dit naar dit maar het is nog een zoektocht zoals hier te zien is.
 
Biotoopsgetrouw heb je veel minder keuze. Buiten dit biotoop om heb je bijvoorbeeld ook (chinese) danio's, enteromius soorten, ringbandsnoekjes, Nothobranchius soorten (zullen langer leven als ze wat koeler gehouden worden), de meeste andere killi's (Aphyosemion, Aphanius), vuurgarnalen (zullen echter ook wel wat kweken (met vissen bij zal het grootste deel wel opgegeten worden).
 
Volgens mij is een Chinese danio ook een mooie keuze, echter totaal niet biotoopconform. Wel een erg leuke actieve zwemmer.
Ik moet zeggen dat de combi Rainbowshiner en danio mij ook wel aanspreekt.


Ik had ook al wel even rondgekeken naar de Blauwvin Killi maar die kan ik nog nergens vinden.

Biotoopsgetrouw heb je veel minder keuze. Buiten dit biotoop om heb je bijvoorbeeld ook (chinese) danio's, enteromius soorten, ringbandsnoekjes, Nothobranchius soorten (zullen langer leven als ze wat koeler gehouden worden), de meeste andere killi's (Aphyosemion, Aphanius), vuurgarnalen (zullen echter ook wel wat kweken (met vissen bij zal het grootste deel wel opgegeten worden).
Er gaat inderdaad ook wel een handje mini japonica's in.
Verder ben ik niet perse op zoek naar hele knallende kleuren (heb ik wel even gezien na Malawi:) ) Ik heb in een ander bakje wat Kaap lopez zitten. Is niet helemaal wat ik hiervoor zoek.
 
Ik nog verder het een en ander gelezen en veel filmpjes gekeken.
Ik ga voorlopig starten met een stuk of 15 rainbowshiners en 8 a 10 schijfbaarsen. Van daaruit maar eens kijken of ik nog wat ga toevoegen.
 

Terug
Bovenaan