Visbestand in nieuw aquarium.


S

schildpaddenGroningen1997

Guest
Hallo allemaal, ik heb zaterdag een nieuw aquarium aangeschaft van 60liter, ik wou graag mooie kleurrijke vissen erin , wat raden jullie me aan? ( guppen dat snap ik als ik kleurrijk zeg..) �lvast bedankt!
 
Ik raad je geen guppen aan. Niet uit eigen ervaring, maar wel uit de ervaringen van anderen zijn:
*Guppen erg druk en dan oogt dat onprettig op 60cm
*Ze zijn erg zwak door inteelt
*En wat ik zelf niet fijn zou vinden: Ze kweken als konijnen.

Wat ik je wel kan aanbevelen zijn garnalen!
Op 60 liter zijn die zeer leuk. Bijvoorbeeld vuurgarnalen of een andere kweekvariant (citroentjes etc) of bijvoorbeeld Caridina multidentata die juist weer erg leuk gedrag vertonen.

Verder kan je een heleboel kanten op met het visbestand zolang het maar kleine rustige vissen zijn. Een mooie vis zou misschien de honinggoerami kunnen zijn.

Edit: Kijk ook hier eens: klik
 
Bedankt voor deze informatie ! Ik hoop dat andere ook nog idee�n hebben.
 
Heb je zelf helemaal geen idee�n/voorkeur?

Wat zijn de waterwaardes bij jou uit de kraan? Wil je graag alleen dieren uit een bepaald gebied (biotoop) of maakt het je niet uit? Wil je een subtropisch of tropische bak? Wil je een bak met veel planten of juist wat minder? Wil je graag ��n diersoort of juist meerdere soorten?

Allemaal zaken die ik niet kan bepalen. Ik kan wel een paar diersoorten opnoemen die zouden moeten kunnen, maar ik weet niet of dat aansluit bij wat jij leuk vind.
 
Ik heb ook een 60 liter aqua en heb volgende visbestand:

4 Corydora pygmaeus
8 Celestichthys margaritatus (Pareldanio's)
4 Otocinclus affinis
11 Caridina Japonica
1 Colisa Chuna gold
10 nenontetra's
35 vuurgarnalen

Verder heb ik nog wat slakken zitten.
Zoek op internet misschien ook eens naar "vissen voor het nano-aqua."
 
Skoebidoe, sorry dat ik het zo bot zeg, maar dat is geen goed advies, en wel om de volgende redenen:

Jouw eigen bestand is erg druk voor een 60 liter bakje. met 3 scholenvisjes, en nog algeneters en garnalen, zal het een aardige beestenboel zijn. Verder zijn Corydoras visjes die graag met meer dan 4 zitten, bijvoorbeeld een stuk of 8. En 1 C. chuna is natuurlijk sneu.

En een nano-aqua (bakjes van 40 liter of zelfs minder) zijn niet geschikt om �berhaupt vissen in te houden. Garnalen kunnen prima, maar vissen hebben (eigenlijk) altijd meer zwemruimte nodig.


Individuele soorten die je in die lijst hebt staan kunnen best, maar niet in die samenstelling, dat is te druk.



Weet je trouwens zeker dat je O. affinis hebt? Ik heb een keer begrepen dat eigenlijk alle vissen die onder die naam verkocht worden geen affinis zijn, maar andere soorten uit hetzelfde genus.
 
Vuurtetra's zijn ook mooie vissen voor in een 60 cm bak
 
Mini-visjes zoals de vuurtetra zijn een mooie keuze voor bakjes van dat formaat. Dan kan je ze tenminste in een fatsoenlijke school houden, wat beter is voor de vissen en dus leuker om naar te kijken.

Skoebidoe, zou je geen topic openen bij 'samenstelling visbestand'? Er schort namelijk nogal wat aan en dat je dit als voorbeeld geeft voor een ander vind ik best bezwaarlijk.
 
Bedankt voor jullie berichten! Ik heb graag een bak met normale hoeveelheid planten, verschillende soorten, maar wat isnhet verschil tussen subtropisch en tropisch aquarium ?
 
Dat zijn redelijk vage begrippen die te maken hebben met waar de vis vandaan komt, wat voornamelijk gerelateerd is aan temperatuur en temperatuurschommelingen.

Meestal wordt met tropisch 23-28 graden bedoelt en met subtropisch 20-24 (kamertemperatuur). Echter zijn dit niet echt termen met een vaste waarde. Ook duidt het op waar vissen vandaan komen, uit een tropisch of een subtropisch gebied.
 
Marcel Biermans zei:
Skoebidoe, sorry dat ik het zo bot zeg, maar dat is geen goed advies, en wel om de volgende redenen:

Jouw eigen bestand is erg druk voor een 60 liter bakje. met 3 scholenvisjes, en nog algeneters en garnalen, zal het een aardige beestenboel zijn. Verder zijn Corydoras visjes die graag met meer dan 4 zitten, bijvoorbeeld een stuk of 8. En 1 C. chuna is natuurlijk sneu.

Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor.Ik leer altijd graag bij.
Ik kan je bijtreden in je redenering. De corydora's laten zich eigenlijk zelden zien. Meestal zitten ze tussen de planten of onder het kienhout.Oorspronkelijk had ik 2 stuks C. Chuna. Er is er vorige week echter ��ntje gestorven.
Mijn vrouw ziet graag neontetra's. Dit is meteen ook de reden waarom ik ze aangeschaft heb.
Ik heb me altijd laten vertellen dat je de garnalen niet bij je visbestand hoeft te rekenen. Of heb ik me iets op de mouw laten spelden?
Alvast bedankt voor je goede raad.
Ik wou de TS niet op het verkeerde been zetten. Alleen tonen wat de mogelijkheden zijn.
 

Terug
Bovenaan