visbestand goed?


A

aquagekje

Guest
hallo,
ik heb eens nagedacht over de vissen die ik in mn aquarium wilde doen(aangezien het al anderhalf week heeft gestaan). ik dacht aan een
bestand als volgt:
2algeneters
1dwerg gourami
3guppen
5platys
ik weet niet of dat kan?
 
Je kan beter aangeven hoe zo'n bak je hebt zodat we aan de hand daarvan suggesties kunnen doen.
 
tsja, inderdaad ben ik benieuwd naar de bakmaten, tot die tijd kunnen we weinig.

verder moeten dwerggoeramie's in harems gehouden worden, maar deze raad ik persoonlijk niet aan omdat ze ver doorgekweekt zijn.
Daarnaast vraag ik me af wat voor 'n "algeneters", maar algeneters zijn het vaak niet echt, ze eten gewoon mee met wat de pot schaft.
 
het is een 60x30x30 bak (nog aan het rijpen)
ik geloof geelpunt algen eters
 
2algeneters - welke
1dwerg gourami - zwak visje, wensen een grotere bak en rustige medebewoners.
3guppen
5platys - Voor het mooie is 60cm net te klein. Koraalplaty's zouden net kunnen
 
Waarschijnlijk bedoel je de Ancistrus cf. cirrhosus, maar bijna alle "algeneters" hebben gele punten.
Als het om de Ancistrus cf. cirrhosus gaat, zijn deze te groot voor je bak.
Voor een 60cm bak zou ik dan 3 honing goerami's halen, 1m, 2 v, of 1m, 1v.
De guppys en plattys zou ik weg laten, en zou ik een school boraras nemen (of een andere school vis, bv. Simulans, of vuurtetras).

Wat heb je als bodembedekker? Zand, grind enz.?
Met zand of fijn grind zou je ook een paar pangio kuhlis of een paar cory's kunnen nemen.
 
het zijn ook koraal platys die ik wil en de algen eters had ik al hier boven vermeld
namelijk geelpunt algemeters. en ik had gelezen dat de dwerg gouramis wel in de bak kunnen op wikipedia?
 
bodem bedekking heb ik caviar zwart grind en waarom de platys weg eigenlijk?
 
ja ik heb even gechekt en ik heb de ancistrus
maar een bekende heeft de zelfde bak met de algen eters die ik heb al een half jaar en ze doen het gewoon goed?
 
Gewone platys worden te groot.
De algeneters zijn ook te groot.
Dwerg gouramis worden ook best groot, beter 2-3 honing goeramis.
Plattys kunnen ettertjes zijn, en de vinnen van je goerami kapot bijten.
Daarnaast zou je misschien een schooltje groene neons kunnen nemen.
Je grind is volgens mij wel geschikt voor cory's.
Dan zou het bestand het volgende zijn:

Harem/paar Honing gourami's.

Schoolvisje.

Corydora's of iets dergelijks.



Dat ze het goed doen betekent niet dat ze het naa rhun zin hebben, je kan in een kamer van 3x3 meter perfect leven en groeien, maar je zou het waarschijnlijk niet naar je zin hebben.
 
aquagekje zei:
het zijn ook koraal platys die ik wil en de algen eters had ik al hier boven vermeld
namelijk geelpunt algemeters. en ik had gelezen dat de dwerg gouramis wel in de bak kunnen op wikipedia?
De algeneters worden 15cm.

Er zijn ook site's waarop staat dat roken heel gezond is. Geloof je dat ook?

Platy's en Guppen zijn te druk voor bij Goeramie's.
 
En, wikipedia is een site die iedereen kan aanpassen, als pietje nou denkt, dat een goudvis in een 20x20x20 bak kan, kan hij dat op wikipedia aanpassen.
 
Ik zou alle adviezen uit dit topic ten harte nemen. Ze kloppen allemaal als een bus.
 
Wat ik zelf erg leuk vind in dit formaat bakjes zijn garnaaltjes, tyloslakken een groepje dwergvisjes zoals bv rasbora brigittae en een mooie scapersbak van maken.
 
Hou met de Tylo se r wel rekening mee dat die een hoge ph en kh vereisen.
Verder zijn het leuke slakken. ook moet je dan geen vissen hebben die graag pikken want ze trekken niet de sprieten in zoals een Appelslak. Anders zijn de slakken snel de sprieten kwijt ben ik bang.
 
Gelukkig kunnen de garnalen tegenwoordig een redelijk hoge Ph hebben ;)
 
Dat is wel erg algemeen gesteld, te algemeen zelfs. Onder andere de soort is van belang hierin.
 
Je gaat bijvoorbeeld geen CR/CB in een bak met hoge pH/kH houden lijkt mij.
 
Ligt er aan van wie je ze over neemt.
Bij mij zitten er zat in de buurt die ze op een Ph van rond de 8 hebben en kweken zeer goed, bijna geen uitval en meerdere prijzen gewonnen in Duitsland door 1 van deze personen.
Om deze weer terug te laten wennen aan een lager Ph gaat veel tijd, geld en levens kosten.
 
Het maakt dus toch uit, geef je daarmee aan.
 
Ja dat is wel een verschil, of het mogelijk is ze aan een bepaalde pH te laten wennen is iets heel anders dan dat je ze gewoon kunt overzetten. Dat maakte ik uit de eerste stelling op.
 
Ik lees tegenwoordig niet anders dan dat mensen die garnalen verkopen ze op gewoon leidingwater hebben zitten en ook steeds meer winkels gaan hier in mee.
Het wordt dus steeds lastiger om garnalen bestemd voor de lage Ph te krijgen.
Veel soorten zijn kweek oemem dus naar hun habitat terug gaan zit er niet bij.
 
Ook helemaal waar, maar zolang er hoge gradaties CR/CB zijn die van een lagere PH komen kun je dus niet ongenuanceerd alle garnalen over dezelfde kam scheren. That's all.
 
Ik meen ook geen specifieke garnaal te hebben genoemd haha.
Ging om op weg te helpen met een ideetje.
Het is dan aan de ts zelf om er onderzoek naar te doen en evt verder te vragen.
Waterwaardes zijn zeker wel belangrijk, maar vaak ook wel overdreven nageleefd.
Goed kijken wat voor water de kweker heeft of als het windvang is idd wel wat strikter naleven is mijn ervaring.
 
Ik had "de garnalen van tegenwoordig" als algemeen opgevat, vandaar de nuancering.
 
Ik ben wel nieuwsgierig naar jouw garnalen Ben.
 
Helaas mijn garnalen drie jaar terug weg gedaan wegens overstap naar zoutwater.
Wel is er weer een zoetwater bakje in de maak.
Maar dat is wel erg off-topic.
Zodra rond december alles draaid zal ik wel een dagboeken starten vanaf de bouw van de onderkast, eigen bouw ledverlichting etc.
 
MaestroCygni zei:
Dwerg gouramis worden ook best groot, beter 2-3 honing goeramis.

Ik heb honinggoeramis in 80cm en dat is redelijk krap. Mannetjes kunnen behoorlijk opdringerig zijn en als er niet voldoende ruimte voor het vrouwtje is om zich daaraan te ontrekken, kost haar dat het leven. In mijn bak gaat het nu goed, omdat hij heel zwaar beplant is. Ik zou ze dus absoluut niet in een 60cm doen.
 

Terug
Bovenaan