Visbestand(en)


Elyne

New member
Lid geworden
21 februari 2024
Berichten
3
Leeftijd
32
Hallo allemaal!

Ik heb een beetje hulp nodig met mijn aquaria. Ik heb al een jaar of 10 een Juwel Rio 125 draaien met hierin vuurgarnalen (ongeveer 50), marmerbijlzalmen (4), kardinaaltetra's (6), corydoras aeneus (12-15 stuks) en 1 brotia pagodula. En sinds kort een Juwel Rio 240, deze is nog aan het indraaien en tot nu toe zitten er alleen een paar neocaridina davidi Blue Velvet (blauwe "vuurgarnalen") in.

De corydorassen in de "kleine" bak zijn een beetje een probleem aan het worden, ze blijven eieren leggen en een paar daarvan overleven het altijd. De groep wordt dus alsmaar groter en ik ben bang dat ik op een gegeven moment te veel vissen heb. Ik heb geprobeerd ze een paar dagen niet te voeren na het leggen, dat zorgt er voor dat gemiddeld 1 visje het overleefd ipv 3. Maar ik ben op zoek naar een betere oplossing (in de afgelopen anderhalve maand heb ik er toch weer ten minste 4 baby vissen bij gekregen; en 1 van de volwassenen is overleden tijdens het eieren leggen). In een dierenwinkel kreeg ik het advies om de kardinaaltetra's te verhuizen naar het grote aquarium en te vervangen met iets wat actief de eieren eet, of iets wat tegen een lagere temperatuur kan (dan leggen ze geen eieren meer zei hij). Dat is dus waar ik graag hier advies over zou krijgen ( welke vissen dan/zijn er andere opties/klopt het advies wat ik gekregen heb) 😄.

Ik wil in elk geval de garnalen in hun huidige aquaria laten zitten (dus ook vissen die daarmee samen kunnen) en het liefst de corydorassen in de kleine bak laten. Daarnaast ben ik een vrij luie hobbyist als het aankomt op aquaria (en meer 😅), dus niet te veeleisende vissen is beter.

Alvast bedankt 😄
 
Temperatuur verlagen tegen voortplanting is klinkklare onzin, Corydoras aeneus legt tot 7 graden gewoon eieren. Wil je goede eier-eters zet er dan een ancistrus in.
Ik zou de kardinalen en bijlzalmen over zetten, dan kan deze bak koeler, een graad of 20 is heel geschikt voor de garnalen, corydoras, ancistrus en slakken. Je kan hier dan een mooi scholenvisje inzetten die wat koeler water prefereert zoals zwarte neon, zwarte tetra of rode minor.
 
+1 ik ben zelf niet zo heel erg biotoop gericht en bij 20 graden zou je dan ook nog kunnen kijken voor een honing gourami
 
Temperatuur verlagen tegen voortplanting is klinkklare onzin, Corydoras aeneus legt tot 7 graden gewoon eieren. Wil je goede eier-eters zet er dan een ancistrus in.
Ik zou de kardinalen en bijlzalmen over zetten, dan kan deze bak koeler, een graad of 20 is heel geschikt voor de garnalen, corydoras, ancistrus en slakken. Je kan hier dan een mooi scholenvisje inzetten die wat koeler water prefereert zoals zwarte neon, zwarte tetra of rode minor.
Dank je wel! Dan ben ik blij dat ik daar niet blind vanuit ben gegaan :) Een ancistrus is nog een bodembewoner, wordt dat niet te druk met een grote groep corydorassen? De rode minor vind ik er ook leuk uit zien, daar ga ik eens naar kijken 😄

Kardinalen en bijlzalmen naar de andere verhuizen vind ik een goed plan. Wat voor bodembewoner zou daar goed bij kunnen? Ik vind corydorassen leuk, maar wil niet weer hetzelfde probleem 😅 En in de kleine bak mik ik steeds op 6 vissen per soort, in de grote kunnen er flink wat meer denk ik. Ik neig naar een grotere groep kardinalen en wat minder marmerbijlzalmen, maar aan hoeveel moet ik ongeveer denken?

+1 ik ben zelf niet zo heel erg biotoop gericht en bij 20 graden zou je dan ook nog kunnen kijken voor een honing gourami
De honing gourami ziet er ook wel leuk uit, maar zou die niet de garnalen opeten (ondanks dat hij vrij klein is)?
 
Ancistrus zou ik niet perse een bodembewoner noemen, het is een holen/hout bewoner. In de meeste aquaria is dat inderdaad op de bodem, maar daar zit hij het grootste deel van de dag in een andere niche dan de corydoras. Ik zie dat ik bij mijn advies over de rode minor geen rekening heb gehouden met de garnalen. Vuurtetra of Boraras maculatus is met de garnalen een veiliger optie en ook mooi rood. In plaats van een scholenvis kan de honinggoeramie ook prima, je garnalen zijn al gesetteld en kennen de schuilplekken, in mijn ervaring zijn de honinggoeramies niet de grootste jagers.

In een Rio 240 zou ik een groep zetten van 30 kardinalen, aan het oppervlak een schooltje van 12 bijlzalmpjes en op de bodem een harempje Apistogramma of een koppel antennebaarsjes. Ik begrijp dat jij meer van de corydoras bent, dan is de sterbaii een hele mooie voor een groepje van 15 ofzo. Kweken lang niet zo hard als de aeneus.
 
Ancistrus zou ik niet perse een bodembewoner noemen, het is een holen/hout bewoner. In de meeste aquaria is dat inderdaad op de bodem, maar daar zit hij het grootste deel van de dag in een andere niche dan de corydoras. Ik zie dat ik bij mijn advies over de rode minor geen rekening heb gehouden met de garnalen. Vuurtetra of Boraras maculatus is met de garnalen een veiliger optie en ook mooi rood. In plaats van een scholenvis kan de honinggoeramie ook prima, je garnalen zijn al gesetteld en kennen de schuilplekken, in mijn ervaring zijn de honinggoeramies niet de grootste jagers.

In een Rio 240 zou ik een groep zetten van 30 kardinalen, aan het oppervlak een schooltje van 12 bijlzalmpjes en op de bodem een harempje Apistogramma of een koppel antennebaarsjes. Ik begrijp dat jij meer van de corydoras bent, dan is de sterbaii een hele mooie voor een groepje van 15 ofzo. Kweken lang niet zo hard als de aeneus.
Dank je wel! Ik ga eens kijken! Zou een honinggoeramie alleen gehouden moeten worden of een koppel?
 
Al is mijn verstand van honiggoerami's beperkt, weet ik dat de meeste goerami's beste in een harem gehouden worden. Tenzij er niemand vertelt dat ik het fout heb, zou ik dus voor 1 man en 2 of 3 vrouwen gaan.
 
Als je met koude periodes werkt kan een koppel prima dus met 20 graden
 

Terug
Bovenaan