Visbestand cichliden juwel vision 180


maliejane

Well-known member
Lid geworden
3 november 2012
Berichten
143
Hallo allemaal,

Ik overweeg om mijn gezeldschapsbak leeg te halen en opnieuw in te richten als cichliden bak. Ik ben altijd al gek geweest op de kleurrijke cichliden, maar de over het algemeen wat kalere bakken hielden mij tegen.

Nu overweeg ik dus toch om mijn bak om te gooien, omdat ik wel een keertje wat anders wil. Nu had ik een paar vragen:

- Zijn er kleurrijke cichliden soorten die samen kunnen met corydoras paleatus en/of blauwe afrikaanse waaierhandgarnalen? Ben best gek op mijn cory's en waaierhanden dus zou leuk zijn als ik die kon houden. :Dk Maar het welzijn van de vissen/garnalen gaat natuurlijk voor, dus als het niet gaat wacht ik tot ze dood gaan of verkoop ik ze voor ik overstap naar cichliden.
- Wat zijn nu leuke kleurrijke soorten die ik kan houden in mijn 180L bak (vision 180 van 92x41x55cm)? Ik hou dus vooral van kleur en liefst niet al te grote vissen. Heb liever wat meer vissen dan enkele zeer grote.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Bijna alle soorten die ik zie worden te groot voor mijn aquarium. :stars:

Ben benieuwd of jullie tips en ideeen voor mij hebben! šŸ˜Š
 
Cichliden is nogal een breed begrip, die komen voor in Zuid-Amerika, Midden-Amerika, Afrika (en zelfs een enkel soortje in Aziƫ).

Omdat je het over veel kleur hebt, gok ik dat je de Malawi's uit het Malawimeer (Afrika) bedoeld, klopt dat?
 
Malawi Cichliden vragen inderdaad veel ruimte. Ook omdat je die bakken vaak inricht met veel stenen heb je in een 180liter niet veel ruimte.

Je kunt inderdaad ook Zuid Amerikaanse Cichliden nemen. Apistogramma soorten voldoende om uit te kiezen denk ik.
en dan de bak inrichten als biotoop gericht op de specifieke soort.
 
maak eens een zoekslag op dwergciclide. Zijn vele mooie soorten, bv:

apistogramma cacatuoides

of

Mikrogeophagus altispinosus

Bovenstaande gaan bij mij prima met een schooltje corydoras!

Succes!!
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoelde inderdaad meer richting de malawi cichliden. Bedoeling is ook om dan meer naar een steenbiotoop met enkele stevige planten (anubias en valissneria bijv.). In mijn huidige bak moet ik veel snoeien en drijfplanten uitdunnen waar ik steeds vaker tegenop kijk. Ik wil dus nu meer naar een bak waarbij het vooral om waterwissels gaat en niet meer om snoeien etc.

Ik ben altijd gecharmeerd geweest van cichliden en heb ik het verleden de ramirezi gehad en nu heb ik een mannetje agasizzi erin zitten (vrouwtje was overleden en de nieuwe werd de dood in gejaagd dus dan maar mannetje alleen). Ik vind het mooie cichliden, maar merk dat ik toch graag wat anders wil. Met wat onderzoek lijkt mij een bak met bijvoorbeeld mbuna cichliden wel wat en dan vooral de rustige soorten als chindongo saulosi. Ik kan alleen niet echt vinden of deze met 2 volgroeide blauwe waaierhanden van 12 cm gehouden kunnen worden en of ik mijn corydoras paleatus erbij zou kunnen houden. Verder zou ik alleen mijn ancistrus willen houden, maar daarvan heb ik al gevonden dat dat wel moet kunnen.

Vraag is dus vooral of er soorten zijn die kleurrijk als de malawi cichliden zijn en vreedzaam genoeg om met mijn cory's en waaierhanden te houden of dat ik toch dan ook mijn waaierhanden en cory's weg zal moeten doen.
 
Je zal dan ook de corydora's en waaierhanden weg moeten doen.
Corydora zullen constant de territoria betreden van de Mbuna, en daar kunnen ze fel op reageren (iets waar corydora niet op berekend zijn).
Waaierhanden weet ik wat minder van, maar kan mij niet voorstellen dat deze lekker kunnen settelen in een bak mbuna's.

In je keuze Malawi's ben je m.i. ook beperkt, 1meter is waar het net begint, maar zeker wel wat mogelijkheden.
Wat ik zelf altijd mooi vind in een bak van een dergelijk formaat:
3m/6v Chindongo Saulosi
1m/2v Labidochromis careaules white

de 3 Chindongo mannen zullen ook vooral elkaar bezighouden, de 3 witte Labidochromis voegen nog een extra kleurtje toen aan de blauwe en gele Chindongo.

met 12 mbuna's zit een bak van 100x40 m.i. ook wel (filterend gezien) vol, dus ook wat dat aangaat zou ik er niet nog overige vissen bijhouden.
Mocht je nog met het interne Juwel filter werken, dan zou ik deze wel omswitchen naar een extern filter.
 
Ik heb al een extern filter met overcapaciteit voor dit aquarium, dus dat moet goed komen. Zou bij het bestand van deze 12 mbuna's nog wel mijn ancistrus vrouw (is volgroeid en ca. 11 cm) passen? Of is het verstandiger haar dan ook weg te doen?

Moet nog wel even nadenken wat ik doe.. Een cichliden bak lijkt mij erg leuk en is weer eens wat anders, maar tegelijk vind ik het nog wel lastig om bepaalde vissen dan weg te moeten doen :juggle: Maar het heeft geen haast dus kan er even over nadenken. De combinatie van Saulosi en careaules white spreekt mij in elk geval wel aan.
 
Ik heb al een extern filter met overcapaciteit voor dit aquarium, dus dat moet goed komen. Zou bij het bestand van deze 12 mbuna's nog wel mijn ancistrus vrouw (is volgroeid en ca. 11 cm) passen? Of is het verstandiger haar dan ook weg te doen?

Moet nog wel even nadenken wat ik doe.. Een cichliden bak lijkt mij erg leuk en is weer eens wat anders, maar tegelijk vind ik het nog wel lastig om bepaalde vissen dan weg te moeten doen :juggle: Maar het heeft geen haast dus kan er even over nadenken. De combinatie van Saulosi en careaules white spreekt mij in elk geval wel aan.

had in der tijd hetzelfde :)) Zat heel erg in mijn maag met mijn Corydora Panda... maar heb het uiteindelijk wel gedaan en zelf geen spijt gehad achteraf.

Dat was het moment dat ik ben begonnen met de cichliden hobby, eerst Zuid-Amerikanen gehouden, toen Malawi's, inmiddels heb ik +/- 3200L in huis met Midden-Amerikanen :))

De Ancistrus vrouw zie ik overigens niet zo'n probleem in.
 
Goed om te horen dat jij geen spijt had. Voor mij is het nog een bijkomend iets dat mijn vriend niets met vissen heeft, maar vooral mijn sewellia's en cory's dan nog wel leuk vind. De sewellia's denk ik zelf niet dat dat goed gaat met mbuna's en heb ik zelf ook iets minder mee. De cory's waren mijn allereerste visjes dus heb ik meer moeite mee :rolleyess: Eerst nog maar even minstens een weekje over nadenken en wat meer inlezen..
 
Goed om te horen dat jij geen spijt had. Voor mij is het nog een bijkomend iets dat mijn vriend niets met vissen heeft, maar vooral mijn sewellia's en cory's dan nog wel leuk vind. De sewellia's denk ik zelf niet dat dat goed gaat met mbuna's en heb ik zelf ook iets minder mee. De cory's waren mijn allereerste visjes dus heb ik meer moeite mee :rolleyess: Eerst nog maar even minstens een weekje over nadenken en wat meer inlezen..

Juist ook mensen die weinig met aquarium-vissen hebben, vinden Mbuna's vaak geweldig om te zien:

Dat komt vooral door het actieve zwemgedrag (er is gewoon altijd beweging) en het kleurenspektakel, de meest gehoorde opmerkingen vanuit de leek zijn dan ook:
Wat een kleuren! is dat zout water? :))

Maar een tijdje goed nadenken en inlezen, dat is altijd aan te raden natuurlijk!

Wat ik je wel meteen meegeef, je hoeft inderdaad geen planten ect meer te snoeien, maar je krijgt er wel iets voor terug, en dat is alg.
Cichliden bakken zonder planten zijn bakken met alg... daar ontkom je niet aan.
vooral bruinalg steekt vaak de kop op, maar voor Mbuna is dit weer een geweldige voedingsbron.
Doorgaans moet je dan ook vaker de ruiten poetsen om het netjes te houden.
 
Van de algen ben ik mij bewust, maar die heb ik ook in mijn huidige aquarium (geen CO2 en doe weinig met plantenvoeding) dus daar maak ik mij niet zo druk om :))
 

Terug
Bovenaan