Visbestand bij varanen


Goed, weer terug dus naar de adviesvraag :D. Ik blijf erbij dat jouw bak niet geschikt is voor vissen, zeker voor de voorkeur die jij hebt opgegeven. Te klein en een stressoverload voor cichliden. Je kunt best de waterwaardes meten maar de grootste doodsoorzaak voor cichliden is toch echt stress. Die vissen kunnen geen kant op met die waterdiepte van 25 cm. vooral als er een varaan van nu 50 cm invalt. Waarom niet die roodschaargarnalen waar je in je eerste post over begon? Of ben je echt aan het shoppen tot je het advies krijgt wat je bevalt, linksom of rechtsom?
Heb de L-nummers dus als suggestie gekregen hier, maar als er geen enkele suggestie gedaan zou worden dan zou t ook ophouden voor me. Dan zouden er alleen de garnalen in komen. Of misschien nog een ander schaaldier of slakken.
 
Dit is een van de meest informatieve stukken over de quince monitor inderdaad!

Even uit nieuwsgierigheid hè, want verder weet (ook) ik weinig van deze dieren af. Ik kom op die website het volgende stukje tegen:

It is also very important to know, that, being very territorial, Quince monitors can’t be housed in the same enclosure with other animals, including conspecifics. Even decently sized to minimum rules enclosures are not considered large enough for multiple animals to assume their own territory and they will fight, inflicting serious injuries and potential death of an animal.

Is dit iets wat nog een probleem zou kunnen worden met die drie, of..?
 
Even uit nieuwsgierigheid hè, want verder weet (ook) ik weinig van deze dieren af. Ik kom op die website het volgende stukje tegen:

It is also very important to know, that, being very territorial, Quince monitors can’t be housed in the same enclosure with other animals, including conspecifics. Even decently sized to minimum rules enclosures are not considered large enough for multiple animals to assume their own territory and they will fight, inflicting serious injuries and potential death of an animal.

Is dit iets wat nog een probleem zou kunnen worden met die drie, of..?
Dit is iets wat op latere leeftijd een probleem zou kunnen worden ja. Heb een kweekverslag van de enige zoo die ze heeft kunnen kweken gelezen en daar heeft tussen bepaalde individuen heeft plaats gevonden. Wat begon met territoriaal gedrag en later zelfs uit de hand liep. Maar andere individuen leefden gewoon samen zonder problemen.
Twee andere Nederlandse houders van deze soort hebben ook meerdere dieren in hetzelfde verblijf zonder problemen. En in Amerika zijn er ook genoeg die ze samen hiisbesyen
Ik hoop dat doordat deze drie al van heel jong af aan samen leven dit geen problemen gaat opleveren, maar de mogelijkheid is er en zal nauwlettend in de gaten gehouden moeten worden als ze eenmaal volledig ontwikkeld zijn. Afwijkend gedrag is makkelijk op te merken als je elke dag met ze werkt. Op dit moment vertonen mijn dieren totaal geen territoriaal of dominant gedrag naar elkaar.
In het stukje tekst lijkt het vanzelfsprekend dat het misgaat maar in de praktijk is dit dus niet het geval. De schrijver zelf heeft ook verschillende individuen samen gehouden zonder problemen.
 
Euhm... Ik snap je oprecht even niet, als ik zo vrij mag zijn.
Heb ik iets verkeerds gezegd?
Wees zo vrij om me daar dan op te wijzen, ik ben het me niet bewust namelijk.

Een losse (loze?) kreet als deze kan ik niet zoveel mee.
Haha totaal niet!
'Speak of the devil' is een Engels gezegde, een verkorte variant van 'Speak of the devil and he doth appear'. Voorbeeld: Johan is een zak (ik ken geen Johan dus bij voorbaat sorry als een Johan dit leest). Dus jij zegt: 'Johan is een zak'. Vervolgens verschijnt Johan; je praat over iets/iemand en vervolgens gebeurt het. Jij zei: 'Fijn dat de sfeer constructief is geworden ipv destructief', en vervolgens begint het weer. Dus zei ik 'Speak of the devil'. Jij hebt absoluut niks verkeerd gezegd, maar zodra jij begin of de sfeer, werd hij meteen weer wat minder.

Tot zover deze aflevering van Reitse's taallessen!
 
Haha totaal niet!
'Speak of the devil' is een Engels gezegde, een verkorte variant van 'Speak of the devil and he doth appear'. Voorbeeld: Johan is een zak (ik ken geen Johan dus bij voorbaat sorry als een Johan dit leest). Dus jij zegt: 'Johan is een zak'. Vervolgens verschijnt Johan; je praat over iets/iemand en vervolgens gebeurt het. Jij zei: 'Fijn dat de sfeer constructief is geworden ipv destructief', en vervolgens begint het weer. Dus zei ik 'Speak of the devil'. Jij hebt absoluut niks verkeerd gezegd, maar zodra jij begin of de sfeer, werd hij meteen weer wat minder.

Tot zover deze aflevering van Reitse's taallessen!

Of in het Nederlands: "Als je het over de duivel hebt dan trap je hem op zijn staart.”
 
Dank voor de uitleg.
Ik had het spreekwoord altijd begrepen als: als je het erover hebt verschijnt het ook.
Maar het kan kennelijk ook het tegenovergestelde betekenen.
Dat het tegenovergestelde gebeurt.

Wederom een leermomentje. :)

En inderdaad, het was wel frappant...
index.jpg
 
Ik had het spreekwoord altijd begrepen als: als je het erover hebt verschijnt het ook.
Hah dat is ook precies wat het betekent. In jouw geval heb je het (zonder uit te spreken) over het ontbreken van destructief gedrag en dan opeens verschijnt het dan toch. Soms moet je een beetje tussen de regels door lezen. ;)
"Gelukkig, wat een lekker weer vandaag!" En het gaat regenen..
Dat is ongeveer hetzelfde. Je hebt het niet over wat het weer niet lekker zou maken maar toch verschijnt het, als de duivel ;)
 
Het plaatje wordt steeds duidelijker.
Ik wil een forum waarbij de intonatie van het geplaatste te horen is.:DD
Dat zou een hoop van dit soort misverstanden schelen.

@jessicapilon , jij kan nogal veel heb ik gehoord.
Kan je dat even voor ons uitvinden?
Of moet ik dat bij forumvragen aankaarten?:p
 
Hallo allemaal!
Eindelijk een update; het terrarium draait nu 3 weken met 2 varanen erin, 2 betta splendens dames en een paar japonicas (aquarium van m’n dochter is kapot gegaan dus bettas zitten er tijdelijk in). Pomp draait al ongeveer 4 maanden.
Het water is gister voor de 2de keer getest in de aquarium zaak en de waardes zijn best goed.
No3: 0
No2: 0
Gh: 15
Kh: 8
Ph: 7,4
Nh3/nh4: 0

Het is natuurlijk nog maar een korte periode maar de waardes blijven tot nu toe mooi stabiel zonder veel of grote water wissels.
Ik liep met de bouw tegen wat probleempjes aan dus het water gedeelte is wat kleiner geworden, overige deel van de bodem is nu een plantenbak geworden. Dus voor degene die zich zorgen maakte dat de bodem volledig van water zou worden, dit is nu dus niet het geval en de varanen hebben plek om te graven.
 

Bijlagen

  • 2D276240-3277-4291-8923-7B47FCFD501A.jpeg
    2D276240-3277-4291-8923-7B47FCFD501A.jpeg
    458.4 KB · Weergaven: 103
Mooi hoor!
Zou in een dierentuin niet misstaan.

Zitten de varaantjes er nu ook al in?
Ik zie ze zo niet, namelijk.

En het watergedeelte begint waar de schuiframen ophouden, begrijp ik?
Kan je wel van de visjes genieten dan?
Of zijn die wel te zien van bovenaf?
 
Bedankt allemaal!

De varaantjes zitten er wel in maar op die foto nog niet.
Genieten van de vissen kan zeker, ze zijn goed te zien van boven af. Je moet t eigenlijk zijn als een indoor vijver met mooi helder water. De vissen en garnalen zijn ook niet bang voor de varanen en zwemmen er regelmatig op af om ze te bekijken. De garnalen ‘poetsen’ de varanen zelfs als ze onder water liggen.

Ik ga deze week wat meer foto’s maken!
 

Bijlagen

  • A818E7A0-3FA8-41D2-987C-421DF9286CAB.jpeg
    A818E7A0-3FA8-41D2-987C-421DF9286CAB.jpeg
    381.7 KB · Weergaven: 85
Wauw! Ik heb reptielen altijd al hele mooie dieren gevonden, maar helaas niet echt ruimte/tijd/moeder die van 'die slangachtige types', zoals zij het noemt, houdt. Maar het zijn echt hele mooie beestjes.
 
Mooi hoor, zelf altijd baardagamen gehad. Blijft ook een hele mooie hobby,net als aquaria's 😁
 
Hallo allemaal!! Ik heb m’n waterwaardes nogmaals laten testen en ze blijven mooi constant. De varanen zitten er inmiddels ongeveer 2 maanden in, dus de filter lijkt het goed aan te kunnen.
Ik doe 1 a 2 keer per week een kleine waterwissel zodat ik vuil van de bodem kan afzuigen. En ik heb een eheim aquaball erin gehangen voor extra circulatie.
Nu vind ik het dus een mooi moment om naar een visbestand te gaan kijken. Bewoners zijn nu:
2 dames betta splendens
5 appelslakken
3 japonica’s
6 roodschaargarnalen

ik sta voor alles open dus laat de suggesties maar komen 😉
 
En hoeveel liter en zwemlengte heb je uiteindelijk als zwemwater over?
 
Foto’s als tol!
 

Bijlagen

  • 13DA419C-FFF7-4E35-A095-8CC333636FFB.jpeg
    13DA419C-FFF7-4E35-A095-8CC333636FFB.jpeg
    308.8 KB · Weergaven: 92
  • 0E1AE285-4FE6-40E8-9DC7-519E2E69E47A.jpeg
    0E1AE285-4FE6-40E8-9DC7-519E2E69E47A.jpeg
    270.3 KB · Weergaven: 91
En wat zijn die waterwaarden dan?
Waterwaardes staan een paar berichten terug vermeld maar hier nogmaals:
No3: 0
No2: 0
Gh: 15
Kh: 8
Ph: 7,4
Nh3/nh4: 0

lengte 118
Diepte 68
Waterhoogte 30 cm
 
Waterwaardes staan een paar berichten terug vermeld maar hier nogmaals:
No3: 0
No2: 0
Gh: 15
Kh: 8
Ph: 7,4
Nh3/nh4: 0

lengte 118
Diepte 68
Waterhoogte 30 cm
Correctie 116 breed en 66 diep
 
Omdat je alleen van de bovenkant in het water kan kijken is dit misschien een leuke?

 
Omdat je alleen van de bovenkant in het water kan kijken is dit misschien een leuke?

Toevallig afgelopen week bij een paar LFS geweest om te kijken naar deze, maar ze waren overal uitverkocht. En vanwege Corona is de import vanuit Afrika problematisch.
Maar erg leuke suggestie!
 

Terug
Bovenaan