Visbestand Azië


Jeppo

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2005
Berichten
2,215
Hoi allen,

Na enkele visbestanden en inrichtingen gericht op Amazonegebieden, sla ik nu het roer om en ga ik een poging wagen om een stukje Azi� in huis te brengen.

De bak wordt ingericht ten behoeve van de Dario dario. Mocht ik de Dario sp. Jaintia Hills of de Dario sp. Myanmar nog tegen het lijf lopen voor een schappelijke prijs, dan wil ik hier nog wel in veranderen, maar gezien de beschikbaarheid van de vissen en mijn studenten-budget zal het waarschijnlijk de Dario dario worden.

Dit wil zeggen dat het aquarium wordt ingericht zodat het zijn natuurlijke habitat nabootst. Nu is hier niet veel informatie over te vinden, maar wat ik heb geleerd is dat ze leven in een dichte begroeiing en ik neem aan voornamelijk aan de oeverkant van de rivier. Hier een daar een stuk hout om een wortel uit de oever na te bootsen, veel laten begroeien met mos (zoals bijvoorbeeld het hout en de achterwand) en hier en daar een javavaren. Misschien een Blyxa japonica als die ooit weer beschikbaar is. Rustige stroming en ik denk niet dat er drijfplanten nodig zullen zijn.

De bak wordt onverwarmd. Momenteel is het op mijn kamer 18 graden. De bak is 100x40x40 (waterhoogte), eenmaal ingericht zal er zo'n 140 liter (?) overblijven. Een tweetal TL-lampen zal de temperatuur zo'n 2 graden (wederom: ?) doen stijgen. De temperatuur zal dus ongeveer tussen de 18 en 25 graden kunnen vari�ren door het jaar heen. Dit is allemaal een aanname, maar wel belangrijk voor het visbestand.

De DH zal rond de 6 en de PH zal rond de 7 komen te liggen. Gewoon kraanwater. De andere waterwaarden weet ik niet.

Qua medebewoners voor de Dario dario zat ik aan het volgende te denken:
Vuur-/hommel-/bijgarnalen
Celestichthys margaritatus
Tanichthys micagemmae
Tanichthys albonubes
Barbus oligolepis

Zelf neig ik qua beschikbaarheid en kosten naar vuurgarnalen, T. albonubes en B. oligolepis, al twijfel ik nog over de B. oligolepis of deze niet te groot worden in vergelijking met de Dario dario. Ook blijven deze dichter bij de bodem dan de T. albonubes en kunnen zo al het voer dat naar beneden zakt voor de neuzen van de Dario's weg eten.

Twijfel, twijfel, twijfel.

Ik sta heel erg open voor andere suggesties. Ik heb al heel veel soorten opgezocht en weer doorgestreept. Op dit moment is niks zeker qua bestand, behalve dat er garnalen en Dario dario's in komen. Schiet maar raak! Ik zal ongetwijfeld veel soorten over het hoofd hebben gezien.

Bronnen die ik vooral heb gebruikt:
http://kaushiksdarpan.blogspot.nl/2010/ ... otope.html
http://www.seriouslyfish.com/species/dario-dario/

Alvast bedankt! :)
 
Klinkt leuk. Als je niet al te veel geld aan garnalen wilt uigeven, dan kunnen mini japonica's ook een optie zijn. Zie regelmatig advertenties op Marktplaats waarbij je voor 3 � 6 euro al een flinke groep hebt. Heb ze zelf ook.Kweken als een tierelier.
 
Als je een leuk bestandje gevonden hebt hoor ik het graag!
Ben zelf ook bezig met een Azi� bakje waar ik ook nog een bestandje voor zoek.
Zit momenteel te denken aan:
3xHoninggoerami
5x Dario dario
15xRasbora Galaxy
10x Roodstaart Rasbora of 20x Boraras Merah
?x Bodembewoners
 
Andere kanshebbers (stonden nog in een ander bestand):
- Parasphaerichthys ocellatus
- Parasphaerichthys lineatus
- Indostomus paradoxus

De Paraspaerichthys-soorten zullen waarschijnlijk zeer moeilijk te vinden zijn, maar wel een leuke uitdaging. Ook wat beter in combinatie met de D. dario, denk ik. De I. paradoxus is denk ik te timide, zelfs vergeleken met de D. dario. Bijzondere visjes, dat wel.

GewoonJoey zei:
Als je een leuk bestandje gevonden hebt hoor ik het graag!
Ben zelf ook bezig met een Azi� bakje waar ik ook nog een bestandje voor zoek.
Zit momenteel te denken aan:
3xHoninggoerami
5x Dario dario
15xRasbora Galaxy
10x Roodstaart Rasbora of 20x Boraras Merah
?x Bodembewoners

Vergeet niet dat de Dario dario sub-tropisch is en een koelere periode ten goede komt van zijn gezondheid. Rasbora's hebben liever warmer water. Misschien dat je eens naar Yunnanilus-soorten wilt kijken. Leuke visjes.

visstisck zei:
Klinkt leuk. Als je niet al te veel geld aan garnalen wilt uigeven, dan kunnen mini japonica's ook een optie zijn. Zie regelmatig advertenties op Marktplaats waarbij je voor 3 � 6 euro al een flinke groep hebt. Heb ze zelf ook.Kweken als een tierelier.

Goeie tip! Ben toevallig ook nog een leuke winkel tegengekomen via marktplaats die ook nog eens bezorgd. Nog nooit gedaan, dus misschien leuk om een keer te proberen.
 
Dario Dario is nog niet zeker.
Kunnen mogelijk nog dwerg goerami's worden.

Maar goed bak staat ook leeg dus heb de tijd om mooi rond te kijken :)

Zal zeker eens kijken naar die Yunnanilus-soorten!
 

Terug
Bovenaan