Visbestand- aquarium beginner


Fishfingers

Member
Lid geworden
18 augustus 2023
Berichten
10
Leeftijd
43
Goedemiddag,

2 maanden geleden een superfish 70L aquarium aangeschaft. Eerste keer ooit. Alles is nieuw. Heel veel gelezen, zoveel dat het duizelde. Spiderwood gekocht en die 7 weken in een emmer gelegd zodat de tannines minder werden. Nu een week geleden ingericht (decoratie/ spiderwood/ planten).

Omdat ik niemand in mijn omgeving heb die een aquarium heeft, en elke winkel die ik bezocht andere info gaf, uiteindelijk naar een gerenommeerde viswinkel gegaan. Nu zwemmen er 2 Cory Panda’s in en 2 Oto; op aanraden van de winkel.

Het idee is/was om 3 lagen te creëren: garnalen op de bodem/ een schooltje tetra’s in het midden en eventueel bijlzalmpjes aan de bovenkant.

Maar nu heb ik dus 2 panda’s en 2 Oto’s.
De waardes zijn goed (heb het gisteren voordat de vissen er in gingen getest en vanochtend weer).

Lange inleiding naar de vraag waar ik mee zit. Panda’s kun je het beste in een groepje van 6 houden, Oto’s minimaal 5. Hoe heb ik dan genoeg ruimte in mijn aquarium voor de tetra’s en de garnalen wanneer ik mijn bestaande visbestand uitbreid met de extra panda’s en Oto om te voldoen aan de eisen die zij stellen? Waarom ik het hier vraag en niet in de winkel? Durf niet zo goed, vraag namelijk al zo ontzettend veel.

Ben mega blij met mijn aquarium, geniet er erg van. De Oto’s en de Panda’s eten goed van de (Bruine) alg op mijn spiderwood.

Alvast enorm bedankt voor de reacties.
 

Bijlagen

  • IMG_5277.jpeg
    IMG_5277.jpeg
    3.4 MB · Weergaven: 64
Ik vraag ook veel aan mijn winkelier. Ik heb het hem weleens gevraagd of hij dat niet vervelend vond om al die mensen met vragen uitgebreid te woord te staan. Dat vond hij niet vervelend want voorlichting is een groot onderdeel van het hebben van een aquariumwinkel. Zeker als je wilt dat klanten terugkomen ben je als winkelier haast genoodzaakt om tijd te nemen voor vragen te beantwoorden. Het komt soms misschien ongelegen, maar ook dat hoort bij het werk.
Ik heb niet veel verstand van vissen, maar het lijkt mij dat je met die aantallen corydora’s en oto’s de bodem al aardig gevuld is. Of garnalen daar dan nog bij kunnen vraag ik mij af.
 
Ik vraag ook veel aan mijn winkelier. Ik heb het hem weleens gevraagd of hij dat niet vervelend vond om al die mensen met vragen uitgebreid te woord te staan. Dat vond hij niet vervelend want voorlichting is een groot onderdeel van het hebben van een aquariumwinkel. Zeker als je wilt dat klanten terugkomen ben je als winkelier haast genoodzaakt om tijd te nemen voor vragen te beantwoorden. Het komt soms misschien ongelegen, maar ook dat hoort bij het werk.
Ik heb niet veel verstand van vissen, maar het lijkt mij dat je met die aantallen corydora’s en oto’s de bodem al aardig gevuld is. Of garnalen daar dan nog bij kunnen vraag ik mij af.
Dankjewel voor je antwoord en dat je de moeite genomen hebt om te reageren. Je hebt zeker een goed punt, ook daarvoor bedankt ;)
 
Allereerst gefeliciteerd met je aquarium en leuk dat je hier om advies komt vragen. In een goed ingedraaid superfish 70 aquarium kan je makkelijk een groepje van 6-8 panda's kwijt en een stuk of 8 kleine tetra's (zoals een Ember Tetra). Een 3e laag zou ik overslaan met een relatief klein aquarium zoals de jouwe.

Eventueel aanvullen met wat leuke garnaaltjes.

De Oto's ben ik zelf niet bekend mee maar ik lees dat die ook graag in een groepje van minimaal 6 zijn. Wellicht dat iemand anders daar nog advies over heeft maar lijkt me wat druk worden met bovenstaande.

Verder hebben de cory's absoluut een zandbodem nodig dus ik hoop niet dat je hoekig grind hebt wat hun snorren kan beschadigen. Ze voeden zich namelijk door het zand te zeven.

Voeg wat leuke plantjes toe (cryptocorynes zinn mijn favoriet in een dergelijk aquarium) en dan heb je een prachtig bakkie.

Mochten de embers je niet aanstaan mag je ze ook uitwisselen voor een andere kleine tetra, rasbora of een van de vele nano visjes.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Allereerst gefeliciteerd met je aquarium en leuk dat je hier om advies komt vragen. In een goed ingedraaid superfish 70 aquarium kan je makkelijk een groepje van 6-8 panda's kwijt en een stuk of 8 kleine tetra's (zoals een Ember Tetra). Een 3e laag zou ik overslaan met een relatief klein aquarium zoals de jouwe.

Eventueel aanvullen met wat leuke garnaaltjes.

De Oto's ben ik zelf niet bekend mee maar ik lees dat die ook graag in een groepje van minimaal 6 zijn. Wellicht dat iemand anders daar nog advies over heeft maar lijkt me wat druk worden met bovenstaande.

Verder hebben de cory's absoluut een zandbodem nodig dus ik hoop niet dat je hoekig grind hebt wat hun snorren kan beschadigen. Ze voeden zich namelijk door het zand te zeven.

Voeg wat leuke plantjes toe (cryptocorynes zinn mijn favoriet in een dergelijk aquarium) en dan heb je een prachtig bakkie.

Mochten de embers je niet aanstaan mag je ze ook uitwisselen voor een andere kleine tetra, rasbora of een van de vele nano visjes.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Wat lief dankjewel!

Er ligt klein rond grint (1-2mm) in en het aquarium is nu 15 dagen aan het indraaien.

Heb op dag 12 1/3 van het water ververst en het filter schoongemaakt. De waardes waren gisteren en eergisteren goed (moet het zo nog controleren).

Gisteren op advies van de winkel 3 nieuwe panda’s en 4 Oto gehaald (er is er 1 dood gegaan) zodat mijn totale panda’s en Oto nu beide op 5 zitten.

Tevens heb ik nu 10 van de kleinste neon tetra’s. Ik moet zeggen dat de panda’s echt schrikbarend groot zijn in mijn leek ogen en dat ik, achteraf gezien liever de kleinste corydoras had willen hebben.

Ben niet van plan om er meer vissen in te doen, gevoelsmatig zit de onderste laag echt behoorlijk vol, daarom laat ik de bovenste inderdaad leeg.

Bedankt voor je plant advies, de plantjes die ik nu rechtsachter heb staan doen het niet echt goed, daarnaast wil ik nog wat extra mos op de achtergrond plakken, aangezien de Anubis die op mijn Spiderwood zit opgelost is.

Nogmaals bedankt voor je reactie!
 
15 dagen is wel erg kort voor het indraaien, ik zou de komende dagen het water blijven testen en zo nodig een flinke waterwissel doen
 
15 dagen is wel erg kort voor het indraaien, ik zou de komende dagen het water blijven testen en zo nodig een flinke waterwissel doen
Dankjewel en die ik!
Heb een handleiding gekregen in de viswinkel en die moest ik volgen anders krijg ik geen garantie op de vissen mocht er iets mee gebeuren.

Uiteindelijk geen garantie gehad voor de Oto die na 2 dagen dood was. Dat schijnt er bij te horen kreeg ik te horen.

Test het water zo weer.
 
gerenommeerde viswinkel
Sorry maar dit is alles behalve een 'goede' viswinkel als ze je deze aantallen aanraden in deze opstart fase. Otocinclussen pas na maanden een goed lopend aquarium te hebben toevoegen anders gaan er nog velen dood omdat zij de beestje die tussen de algen leven eten en die heb je niet voldoende binnen enkele weken.
Daarnaast kun je je nitrietpiek verwachten tussen de 2 - 3 weken, even googlen.
Corydoras voeg je per minimaal 5 toe om ze prettig te laten voelen.

Hopelijk hebben ze je v.w.b. het filter wel goed voorgelicht en niet met het verhaal dat je elke week je sponzen moet vervangen....

Als ze over 1 otocinclus al moeilijk doen zou ik daar (als beginnende aquariaan) wegblijven!
 
Sorry maar dit is alles behalve een 'goede' viswinkel als ze je deze aantallen aanraden in deze opstart fase. Otocinclussen pas na maanden een goed lopend aquarium te hebben toevoegen anders gaan er nog velen dood omdat zij de beestje die tussen de algen leven eten en die heb je niet voldoende binnen enkele weken.
Daarnaast kun je je nitrietpiek verwachten tussen de 2 - 3 weken, even googlen.
Corydoras voeg je per minimaal 5 toe om ze prettig te laten voelen.

Hopelijk hebben ze je v.w.b. het filter wel goed voorgelicht en niet met het verhaal dat je elke week je sponzen moet vervangen....

Als ze over 1 otocinclus al moeilijk doen zou ik daar (als beginnende aquariaan) wegblijven!
Ben ook niet van plan er nog naar toe te gaan.

Ik schrok enorm toen ik hier las dat Oto’s pas na maanden toegevoegd dienen te worden. We gaan het meemaken. Ik doe er nu in elk geval geen vissen meer in en ook met de garnalen wacht ik. Mochten de Oto’s inderdaad doodgaan (hoop ik natuurlijk niet), dan vervang ik ze niet.
 
Dankjewel en die ik!
Heb een handleiding gekregen in de viswinkel en die moest ik volgen anders krijg ik geen garantie op de vissen mocht er iets mee gebeuren.

Uiteindelijk geen garantie gehad voor de Oto die na 2 dagen dood was. Dat schijnt er bij te horen kreeg ik te horen.

Test het water zo weer.
En wat waren de waardes?
 
Euhm hem het via de teststrips gedaan, alles zat in het groen. Heb Pro JBL aquatests. Test elke dag.

NO3 en NO2 zijn beide elke keer 0
GHd>7 >125
KHd 53
pH 6.8
CI2 0
Oke, geef je ook plantenvoeding? Wil je niet op kosten jagen, maar je kunt beter een druppeltest koffer kopen, die zijn nauwkeuriger 😊. De teststrips schijnen nogal af te wijken, dat is wat ik hier gelezen heb. Zelf heb ik die nooit gebruikt.
 
Oke, geef je ook plantenvoeding? Wil je niet op kosten jagen, maar je kunt beter een druppeltest koffer kopen, die zijn nauwkeuriger 😊. De teststrips schijnen nogal af te wijken, dat is wat ik hier gelezen heb. Zelf heb ik die nooit gebruikt.
Heb de bodem van het aquarium voorzien van die plantenvoeding uit een pot en heb sinds maandag ook vloeibare planten voor de mos/anubis die ik op mijn spiderwood heb geplakt.

Druppeltest koffer… ik ga googlen, bedankt voor de tip!

Hoe test jij het water?
 
Heb de bodem van het aquarium voorzien van die plantenvoeding uit een pot en heb sinds maandag ook vloeibare planten voor de mos/anubis die ik op mijn spiderwood heb geplakt.

Druppeltest koffer… ik ga googlen, bedankt voor de tip!

Hoe test jij het water?
Ik vroeg dat van de plantenvoeding omdat je geen nitraat meet in het water en dat hebben de planten wel nodig. Welke voeding geef je?
 
Ik vroeg dat van de plantenvoeding omdat je geen nitraat meet in het water en dat hebben de planten wel nodig. Welke voeding geef je?
Profito. Heb maandag de eerste hoeveelheid er in gedaan en doe morgen de andere hoeveelheid. Ik begreep dat ik de aanbevolen hoeveelheid beter in 2x kan geven.

Wellicht volkomen ongerelateerd, maar de planten op mijn spiderwood hebben allemaal witte stippen/vlekken gekregen.

Plus ik heb nu allemaal draden/ haren eraan zitten.
 

Bijlagen

  • IMG_5430.jpeg
    IMG_5430.jpeg
    2 MB · Weergaven: 42
  • IMG_5431.jpeg
    IMG_5431.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 40
Profito. Heb maandag de eerste hoeveelheid er in gedaan en doe morgen de andere hoeveelheid. Ik begreep dat ik de aanbevolen hoeveelheid beter in 2x kan geven.

Wellicht volkomen ongerelateerd, maar de planten op mijn spiderwood hebben allemaal witte stippen/vlekken gekregen.

Plus ik heb nu allemaal draden/ haren eraan zitten.
Stippen/vlekken kan ik niet goed beoordelen, draadalg kan nog komen door de opstart. Volgens mij zit er geen fosfaat en nitraat in profito, dus dit zul je apart moeten doseren. Welke voeding had je in de bodem?
 
Stippen/vlekken kan ik niet goed beoordelen, draadalg kan nog komen door de opstart. Volgens mij zit er geen fosfaat en nitraat in profito, dus dit zul je apart moeten doseren. Welke voeding had je in de bodem?
Tetra plant complete substrate. Ligt over de hele bodem. Daarop 4cm dik het grind
 
Stippen/vlekken kan ik niet goed beoordelen, draadalg kan nog komen door de opstart. Volgens mij zit er geen fosfaat en nitraat in profito, dus dit zul je apart moeten doseren. Welke voeding had je in de bodem?
 

Bijlagen

  • IMG_5443.png
    IMG_5443.png
    3 MB · Weergaven: 33

Terug
Bovenaan