Visbestand ADA 60-F (shallow)


Koeny

Active member
Lid geworden
5 mei 2009
Berichten
26
Locatie
Groot-Bijgaarden (België)
Hallo!

Ik dacht aan:
8 Corydoras habrosus of hastatus (ik zal afgerond zand gebruiken)
8 Pseudomugil luminatus of furcatus
2 Sewellia lineolata
1 Betta splendens ( met niet te extreme vinnen en staart)

Dit zou zo'n 65 cm vis zijn en lijkt me ook het volstrekte maximum.

Is dit doenbaar volgens jullie?
 
Betta's kunnen goedgaan, heb er zelf eens een bij endlers gehad. Maar het is gokken en vooral veel geluk hebben met het karakter van de betta. De kortvinnige betta's zijn naar mijn gevoel vaak nog wat agressiever en kunnen natuurlijk sneller zwemmen dan de langvinnige.

Tenzij je het risico zou willen nemen, zou ik een van de twee soorten weglaten uit het bestand. In dat geval zijn er nog steeds mogelijkheden genoeg. Je kan bijvoorbeeld Aphyosemions proberen als je kiest voor de regenboogvissen.

Ik heb de furcatus nog nooit gehouden, maar ik denk dat deze ruim groot zullen uitvallen. Dan lijkt de luminatus me een betere keus (ik houd ze zelf ook op dit moment), het zijn wel mooie visjes met veel karakter. Een andere optie is de gertrudae ('aru 2'), deze blijven ook iets kleiner.

Persoonlijk houd ik tegenwoordig dwerggarnalen in plaats van dwergcorydorassen, heb nooit veel geluk met ze gehad. Ik heb de pygmaeus en de habrosus gehouden en stierven telkens vrij snel. Mijn garnalen doen het dan weer uitstekend (had zelfs nakweek van mijn vuurgarnalen, nu heb ik er spijtig genoeg nog maar twee door een zuurstoftekort)

Ik heb redelijk wat ervaring met de kleinere vissoorten (ook de specialere), dus als je iets speciaals tegenkomt of een aanbeveling wil kun je het altijd vragen.

Een mooie vis dat mij altijd is bijgebleven is de poecilocharax weitzmani (ik ben er nu ook terug naar op zoek want ook zij zijn gestorven door het zuurstofgebrek). Ze zijn zeer mooi van kleur en hebben ook een speciaal karakter. Er wordt altijd gezegd dat deze zeer moeilijk te houden en te voeren zijn, maar bij mij aten ze gewoon mee met het droogvoer van de overige vissen. Toen ik ze kocht was ik aan het werk als stagiair bij aquarium Neon, daar hadden ze zelfs problemen met ze levend voer te geven. Maar ik heb dat probleem toen opgelost, je moet het eten gewoon voor de uitlaat van de filter gooien zodat het wat beweegt. Zo heb ik dat ook met mijn droogvoer gedaan. Ook kan je kiezen hoeveel je er van samenhoudt (een harem kan, maar ik had een groepje van vijf waarbij verschillende mannetjes zaten in een 50 liter aquarium en heb nooit te veel agressie opgemerkt. Ze joegen elkaar soms wel eens weg maar daar bleef het dan ook bij. Soms zwommen ze zelfs bij elkaar in een groepje.)
Ik denk dat dit een leuk, speciaal en relatief goedkoop soortje kan zijn voor bij de pseudomugils, aangezien ze ook in een andere waterlaag leven. Met de betta zou ik ze echter niet durven samenhouden.

Mijn advies is om de betta links te laten liggen en de keuze te maken voor vredelievendere (en mogelijks goedkopere) soorten zoals de pseudomugils. Je zult er volgens mij ook meer geniet van gaan hebben.
 
Ik vind deze niet geschikt. Ze hebben zuurstofrijk koeler snelstromend water nodig. Meer iets voor een speciaalaquatium zoals een hillstream. Dit staat haaks op wat bv een Betta nodig heeft.
Klopt wat je hier zegt. Ik zou eerder voor de otocinclus gaan of de japonica garnalen, deze zijn ook goede algeneters en passen beter bij je overige vissen.

Als het een ruitenkuiser moet zijn ben je het best af met de otocinclus en verwanten. Als het niet noodzakelijk een ruitenkuiser moet zijn ben je het best af met de japonica's denk ik.
 
Otocinclus zijn geen algeneters hoor. Ze eten aufwuchs zolang ze geen commercieel voer accepteren. En ze op commercieelv voer krijgen lukt niet altijd (even snel). Er verhogeren nogal wat Oto's in onrijpe en te schone bakken, zeker omdat ze vaak al in erbarmelijke toestand bij de LFS in een bakje zitten.
Oto's altijd pas als laatste toevoegen, als een bak bv minimaal 6 maanden draait.

Ik heb Oto's zelf in een 60 cm gehad. Ze deded het er goed in, dacht ik. Totdat ik ze overzette naar een 80 cm bak (en later nog groter). Toen zag ik toch wel een groot verschil in voedingstoestand.

Ik zal niet zeggen, niet doen in een 60 cm, wellicht kun je iets geschikter vinden. De japonica garnalen zijn een heel leuk alternatief vind ik zelf.
Mooi aan de maat en niet schuw, zelfs brutaal te noemen. Alleen is het maar net hoe een Betta er op reageert. Zal geen volwassen Japonica kunnen eten maar misschien wel steeds verstoren waardoor de garnalen zich wellicht niet zo laten zien.

Misschien dat iemand iets kan zeggen over de combinatie Betta met Japonica garnaal.

Ik denk als het om algen gaat, je met Japonica garnalen een winner hebt.
 
Otocinclus zijn geen algeneters hoor. Ze eten aufwuchs zolang ze geen commercieel voer accepteren. En ze op commercieelv voer krijgen lukt niet altijd (even snel). Er verhogeren nogal wat Oto's in onrijpe en te schone bakken, zeker omdat ze vaak al in erbarmelijke toestand bij de LFS in een bakje zitten.
Oto's altijd pas als laatste toevoegen, als een bak bv minimaal 6 maanden draait.

Ik heb Oto's zelf in een 60 cm gehad. Ze deded het er goed in, dacht ik. Totdat ik ze overzette naar een 80 cm bak (en later nog groter). Toen zag ik toch wel een groot verschil in voedingstoestand.

Ik zal niet zeggen, niet doen in een 60 cm, wellicht kun je iets geschikter vinden. De japonica garnalen zijn een heel leuk alternatief vind ik zelf.
Mooi aan de maat en niet schuw, zelfs brutaal te noemen. Alleen is het maar net hoe een Betta er op reageert. Zal geen volwassen Japonica kunnen eten maar misschien wel steeds verstoren waardoor de garnalen zich wellicht niet zo laten zien.

Misschien dat iemand iets kan zeggen over de combinatie Betta met Japonica garnaal.

Ik denk als het om algen gaat, je met Japonica garnalen een winner hebt.
Ik heb zelf japonica's en vuurgarnalen bij mijn betta gehouden en dat ging goed. Hij zat zeker niet achter de japonica's aan. Dus dat zou geen problemen mogen geven denk ik. Zoals ik al eerder vermelde hangt dit wel van het karakter van je betta af. Mijne was een redelijk vredelievende. Maar elke betta is anders, dus gelijk wat je bij een betta zet van andere dieren moet je een beetje geluk mee hebben.
 

Terug
Bovenaan