Visbestand 800-1000L


G

GewoonJoey

Guest
Beste mensen,

Omdat ik me aan het verdiepen ben in een behoorlijk aquarium. (L-Vorm van 200x150 met een diepte en hoogte van 50)
Het zou de bedoeling zijn om dit in de toekomst te gaan maken.
Vanaf de hoek kijk je 2 meter de diepte in en de overige meter word doorkijk.

Ben op dit moment bezig met de informatie verzamelen en daar hoort ook het visbestand bij.

Omdat de mensen hier al veel meer ervaring hebben wil ik daar jullie hulp bij vragen.

Uitgerekend zit ik op ongeveer 675L.
(200*50*45 + 100*50*45)

Wat ik zou willen is:
- Enkele kleurige bodemvissen + wat panda's of iets dergelijks.
- 1 hele grote school kleinere vissen
- 1 school grotere vissen
- Eventueel wat ''eyecatchers''

Ik dacht zelf aan de volgende vissen:
2x Ancistrus dolichopterus red
2x Ancistrus albino gold longfin
20/30x Corydoras panda of sterbai
3/6x Goerami soort (blauwe spat of diamant ofzo)
50x Trigonostigma espei
20x Schooltje middelgrote vissen (zoals de Puntius denisonii alleen kleiner en rustiger)

Als er mensen zijn die me kunnen en willen helpen zou fijn zijn!
Hoop op wat reacties over de aantallen en welke wel en niet samen.
En uiteraard welke grotere scholenvis en welke ''eyecatcher'' of juist geen?

Hoop dat jullie me kunnen helpen en wie weet komt er over een tijd wel een leuk nieuw topic om te volgen!
 
Wat ik persoonlijk mooi zou vinden (zuid-Amerika fan). Een mooie groep appistogramma's op de bodem, 3 mannen en 9 tot 12 vrouwen bijvoorbeeld. Welke soort kan je helemaal zelf kiezen natuurlijk. Of een paar verschillende soorten 3 of 4. Mits er genoeg schuilmogelijk heden zijn.

In jouw formaat bak kan je natuurlijk een hele grote school kwijt. Ik denk dat een groep van 60 tot 80 niet zou misstaan. Denk aan tetra's ( neontetra, kardinaal tetra etc.) of een leuke vis uit de nannostomus familie.

Voor de bovenlaag kan je nog een grote groep bijlzalmen doen.

Dat is iets wat ik zou doen, weet niet of jij bij 1 continent wilt blijven of echt een gezelschaps bak wilt
 
Bijlzalmen zijn al niet wat ik zou willen.

Een groepje appistogramma's ziet er wel aantrekkelijk uit.
Maar welke laag zitten deze dan en wat voor gedrag heeft deze soort?

Als schooltje kunnen het goed iets van tetras worden al is een trigonostigma soortje ook goed mogelijk.

Wanneer de bak komt word het meer een gezelschapsbak.
 
Appistogramma's zijn bodem bewoners, meestal is dit een slechte combinatie met corydoras sporten. Maar in zo grote bak is het volgens mij geen probleem. Appistogramma's vertonen leuk gedrag vind ik zelf, de mannetjes zijn vaak bezig met pronken naar de vrouwtjes toe en zwemmen de hele dag ergens anders. De vrouwtjes hebben een terretorium en blijven bijna altijd ook alleen in dat gedeelte, maar hoe ze zich in een groep gedragen weet ik eerlijk gezegd niet. Heb zelf altijd alleen maar een harem gehad.

Als je een gezelschapbak neemt dan zijn 5 streepsbarbelen ook hele leuke visjes om in een school te houden
 
Mm die worden net dan sowieso niet.
Wil wel echt een bodemvis zoals cory's en/of ancristus of l-nummers.

Een barbeel als middelgrote scholen vis zou ook leuk zijn.
Zijn zoveel keuzes..
Hoop dat er nog meer mensen komen met leuke vissen!
 
Misschien worden het toch p. denisonii.

Word dan:
20x puntius denisonii
100x tetra soort of andere kleurige vis.
30x corydoras panda of sterbai. (Of beide als dit gaat)
?x kleurige bodemsoort zoals ancristus dolichopterus red, albino gold etc.

Als er ideeen zijn voor de kleurige vis hoor ik het graag!
Zowieso als er tips zijn zijn ze welkom:)
 
Mensen is ben uit over het visbestand op de algeneters na.

Wil het als volgt gaan doen:

100x Kardinaal tetra
20x Puntius denisonii
20x Corydoras sterbai
20x Corydoras panda
?x algeneters

Voor de algeneters hoop ik eigenlijk nog op wat leuke ideeen!
 
Dat is een serieuze bak wat in de planning staat,gaaf!
Ik hoop natuurlijk dat dit bij jou niet het geval is maar zulke topics komen hier best vaak voorbij.
Mensen die om advies vragen over een visbestand voor een bak die in de planning staat en ze dan vaak pagina's advies krijgen van andere mensen die daar de tijd voor nemen maar vervolgens komt er van de geplande bak uiteindelijk niks terecht.
Daarom kijk ik vaak met een scheef oog naar zulke topics en denk dan dat het beter is om te wachten met zo'n topic maken of in te reageren tot de bak er ook echt staat.
De boel moet dan sowieso indraaien en is tijd zat om een visbestand bij elkaar te bedenken toch?! ;)
 
Snap ik heel goed John!
Maar ik kan je garanderen dat de bak er sowieso komt!

Wat ik in mijn hoofd heb komt er ook.
Helaas is het nu zo dat ik de ruimte niet heb maar als ik alles rond heb zal de bak er snel zijn.

Waar ik op dit moment mee bezig ben is puur voorbereiding.
Ik ben in afwachting van meerdere offertes voor de bak, verlichting etc.

Wat ik nu nog zoek is een goed visbestand waarmee ik de laatste puntjes op de i kan zetten wat kosten betreft.

Ik wil alles perfect geregeld hebben voor als de tijd daar is.
Dus vandaar dat ik al ben begonnen met het uitzoeken van alles waardoor ik zeker geen fouten zal maken.
Want fouten zitten in een klein hoekje.
 
Oke gaaf hoor,ben benieuwd.
Wat betreft Algeneters bedoel je dan ook echt dieren die daadwerkelijk algen eten? want er zijn tal van aquariumbewoners die de benaming algeneter hebben maar in de praktijk bv enkel de organismen eten die tussen algen leven.
 
Echte algeneters hoeven het niet te zijn.
Maar ik noem ze maar even zo omdat iedereen dan wel weet wat bedoel.

Voor de algen wil ik toch kijken voor garnalen.
 
Qua bestand zit er nog wel een probleempje. Je hebt zowel vissen uit subtropische gebieden (denisoni en panda) en voltropische (kardinaal en sterbaii). Als ik jou was zou ik daar nog even naar kijken. Met zo'n grote bak is subtropisch helemaal geen slecht idee, scheelt een hoop geld.

Een optie zou dan zijn om de kardinaaltetras te vervangen door neontetras en de pandas in een groep van 40 te houden, zonder sterbaii. Als algeneter zou je dan 40 Otocinclus kunnen nemen. Misschien kan je dan nog ringbandsnoekjes aan het oppervlak houden.
 
Ik wil er niet teveel in gaan houden als de tijd daar is.

Wil het houden bij een grote school kleine vissen en een kleine school grote vissen.

Dan wil ik onder 1 a 2 scholen en dan wat solitaire vissen erbij gaan houden.

Wat ik nog steeds mooie vissen vind zijn de ancistrus albino gold en de dolichopterus red.
Zeker de long fin's.

De ''algeneters'' hoeven niet persee algen te lusten want komen uiteindelijk toch garnalen mee bij.


Hou het voorlopig denk ik toch bij dat visbestand. (alleen de solitaire vissen weet ik nog niet)
Heb een inspiratie bak hier op het forum waar ook panda's, kardinalen en denisoni's inzitten.
Dan moeten de sterbai daar ook wel bij kunnen.
 
GewoonJoey zei:
Heb een inspiratie bak hier op het forum waar ook panda's, kardinalen en denisoni's inzitten.
Wat natuurlijk niet wilt zeggen dat het ook goed is... Jelle heeft een heel goed punt namelijk.

Om er nog maar over te zwijgen dat deze soort bedreigd is met de bevissing voor de aquariumhobby als enige voorname oorzaak: http://www.iucnredlist.org/details/169662/0

~ Ivo
 
Dat de denisonii bedreigd was wist ik dus niet..

En ben ook wel blij dat Jelle zijn mening geeft.
Maar een discussie/gesprek over dit heb ik in het topic van mijn Rio ook gehad.

Waarin ik ook heb gezegd dat de natuur nooit na te bootsen valt.(ging toen om de combinatie van mijn goeramis en garra flavatra)
Het valt niet mee om elke vissoort van de perfecte omstandigheden te voorzien.
Zeker niet als je gaat combineren.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het in mijn ogen niet het grootste probleem is.
Ik probeer het voor elke vis die ik heb en nog zal krijgen het zo goed mogelijk te maken waardoor ik ooit de gulle middenweg moet kiezen.

Maar goed als er alternatieven zijn zijn deze zeker welkom.

Wat ik wel wil behouden in het bestand is:

- een grote school kleine vissen (kleurrijk)
- een kleine school grote vissen (grijs/ zilver met wat kleur en het liefst een vis die een beetje de vorm van bijvoorbeeld de denisonii heeft)
- 2 verschillende bodemsoorten (liefst corys)
- enkele opvallende solitaire vissen (liefst gekleurd, zoals de ancistrus albino gold of dolichopterus red

Ps. De "inspiratie bak" is behoorlijk bekend. Hoef alleen maar 4 meter te zeggen.
 
Hou het voorlopig denk ik toch bij dat visbestand. (alleen de solitaire vissen weet ik nog niet)
Heb een inspiratie bak hier op het forum waar ook panda's, kardinalen en denisoni's inzitten.
Dan moeten de sterbai daar ook wel bij kunnen.

Die bak is mij goed bekend, als je daar even kijkt, weet je ook dat ik daar al heb gewezen op de zeer ongelukkige combinatie. Daarom raad ik je aan te kiezen voor tropisch of subtropisch. Het zou zonde zijn dat er weer een bak is waar vissen niet op hun gemak zitten omdat iemand te koppig is, en niet verder wil kijken dan zijn neus lang is. Zorg dus eerst dat je weet wat je wil, en ga dan op zoek naar een goed bestand.
 
Ik ben nog lang niet zover dus ik heb nog alle tijd om rond te kijken en te bedenken.
En dit heb ik ook zeker al gedaan.

Wat ik heb bedacht is om te gaan voor:
- Kardinaal tetra
- Cory sterbai
- Cory adolfoi
- Een alternatief voor de denisonii

Of:
- Neon tetra
- P. Denisonii
- Cory panda
- Cory sterbai alternatief

Dit komt geloof ik al beter overeen.
Of heb ik nu weer ergens iets over het hoofd gezien?
 
Ik zou bij de tweede optie in plaats van sterbai als alternatief gaan voor paleatus, dat is ook een subtroop.
Wat vind je trouwens van Danio rerio? Die kun je als alternatief voor de neontetra zien met als voordeel ervan dat hij wat hoger in de bak zwemt, waardoor ik verwacht dat die minder in dezelfde waterlaag zal zitten als de denisonii.

~ Ivo
 
Dankje Ivo!

De paleatus is een mooi alternatief voor de sterbai.
Maar de danio daarintegen is dus precies wat ik niet zoek, een vis zonder enige kleur.
Dit is een vis die in mijn ogen te groot word voor wat ik wil.

Is de bedoeling een mooi grote school (100-150) te houden ervan.

Voor de neons mag zeker nog een alternatief geboden worden.
Niet te groot(3-4cm) en vol van kleur.
Want geloof dat neons nogal veel last kunnen hebben van een bepaalde ziekte?

Als ik zo kijk is subtropisch ook wel beter wat energie kosten betreft.
 
In plaats van de neon tetra zou tanichthys albonubus (chinese danio) misschien een optie zijn, dat zijn mooie levendige visjes, die zich makkelijk voortplanten. Als blikvanger zijn paradijsvissen wellicht een leuke optie, zijn niet heel groot, maar hebben wel leuk gedrag en felle kleuren.
Ik weet niet wat inmiddels de consensus is over sewelia soorten, maar die zou je als algeneter kunnen overwegen.
 
Jelle, zit je dan niet (te veel?) met enerzijds soorten die stroming zeer waarderen (Tanichthys, denisonii, Sewellia) en anderzijds soorten die dat niet doen (paradijsvissen)? Het lijkt me wel supergaaf, een groep paradijsvissen!

Wij hebben eens van Tuinfluiter een drietal barbeeltjes aangeraden gekregen dat goed zou combineren met paradijsvissen: Puntius conchonius, Puntius ticto, Puntius nigrofasciatus. Er zullen er vast meer zijn.

~ Ivo
 
Daar heb je wel een punt Ivo, had ik nog niet aan gedacht, maar in een bak met deze vorm kan je denk ik wel grote verschillen in de stroming maken. Daarbij wel goed gebruik maken van de beplanting. Paradijsvissen zullen dan inderdaad vooral de luwte op zoeken, maar als ze af en toe door de stroming moeten zwemmen zullen ze dat niet heel erg vinden.
 
Ik was net te laat om het bericht aan te kunnen passen, wat ik nog wilde toevoegen:

Ik wist ook niet dat denisoni graag in de stroming zit.

Een andere optie voor een subtropische blikvanger, die in sneller stromend water voorkomt is de Zwaarddrager. Een beetje out of the box als blijkvanger. Maar het zijn redelijk grote vissen met veel verschillende kleuren en door hun actieve gedrag vallen ze op.

Eigenlijk zou er eens een mooi lijstje moeten komen van alle subtropische soorten die we kennen, of zie ik er een over het hoofd? Dat maakt het makkelijker voor mensen om rekening te houden met temperatuur, bij het samenstellen van een bestand.
 
Dankje voor de alternatieve nog!

Wat vissen betreft ben ik wel bekent met het combineren van snel stromend en niet snel stromend.
Heb dit ook voor elkaar gekregen met mijn garra's en goeramis.

Ga zeker nog even verder zoeken naar vissen en mijn lijstje/lijstjes uitbreiden.

Wat de paradijs vissen betreft.
Deze zien er super uit maar is niet echt wat ik zoek.
Zou het liefst wat opvallende grondbewoners zien zoals l-nummer met wat kleur of een apart patroon.(liefst kleur)

Het is allemaal ook nog maar even afwachten of alles door kan gaan.
Heb vorig jaar een slecht werkjaar gehad wat ze bij de bank heel hard meetellen als je zzper bent..
 
Dank je voor het idee over het lijstje Jelle, denk dat ik daar maar mee ga beginnen (ben ook met een database bezig en diverse artikelen over o.a. ziektes)

Daarnaast @ Gewoonjoey, wat andere kleine subtropische (dan houd ik aan vanaf ong. 22. graden.) vissoorten:
Aplocheilichthys macrophthalmus
Pseudomugil cyanodorsalis
Pseudomugil gertrudae
 
@kaylee_D subtropisch houd in dat je ze zonder verwarmingselement in een verwarmd huis kan houden. Je hebt dan dus te maken met temperatuur fluctuaties tijdens de dag en door het jaar.
 
@kaylee Die Pseudomugil soortjes zijn ook zeker een optie.

Hoop zo dat ik alles door kan zetten.
Heb zon beetje alle offertes al liggen dus hoef zo maar te bestellen en te beginnen.
 
Daarom ging ik uit van ong. 22 graden. bij mij in huis is het eigenlijk altijd 22 graden, tenzij de zon heel erg schijnt.
 
Mensen,

De Trigonostigma espei en hengeli, vallen deze onder tropisch of subtropisch?

De tetra soortjes worden het waarschijnlijk niet.
Ook van de Pseudomugil soortjes heb ik geen passende vis kunnen vinden.

Andere subtropische kleinblijvende scholenvisjes zijn ook nog welkom!
Cm of 3-4 en met een leuke opvallende kleur.
 
Trigonostigma soorten zijn voltropisch voor zover ik kan vinden.

Je zou eens naar hyphessobrycon amandae kunnen kijken. Zijn erg klein blijvend en zou je een geweldige school van kunnen houden. Wat groter is de barbus titteya, hiervan zijn vooral de mannen prachtig met hun knalrode kleur.
 
aphyocharax ratbhuni en aphyocharax nattereri/paraguayensis zijn subtropische vissen die niet zo groot worden en wel een beetje kleuring
 
dit is een lijstje met zalmen uit de rio paraguay (subtropische rivier in zuid amerika) der staan ook grotere vissen tussen tot 9cm maar ook kleiner blijvende 2,5 cm
aphyocharax anisitsi
aphyocharax nattereri
aphyocharax rathbuni
Curimatopsis myersi
Gymnocorymbus ternetzi
Hemigrammus lunatus
Hemigrammus mahnerti
Hemigrammus marginatus
Hemigrammus maxillaris
Hemigrammus tridens
Hemigrammus ulreyi
Hyphessobrycon anisitsi
Hyphessobrycon eques
Hyphessobrycon herbertaxelrodi
Hyphessobrycon megalopterus
Moenkhausia sanctaefilomenae
Phenacogaster tegatus
Planaltina myersi
Prionobrama paraguayensis
Psellogrammus kennedyi
Pyrrhulina australis
Rivulus punctatus
Serrapinnus kriegi
 
Dankje Jelle!
De hyphessobrycon amandae is een leuk visje, jammer dat er maar 1 kleur in zit.

Barbus titteya heb ik ooit eerder gehad maar deze vind ik al wat aan de grote kant worden.
Wel prachtige vissen om te zien.


En Dravik, ik ga je lijstje eens even bekijken.
Ook bedankt!
 
Mm, de Hyphessobrycon eques is eigenlijk zon beetje de enige die een beetje naar mijn smaak is.
Zitten zeker nog wel meer leuke visjes bij alleen lijken deze kwa kleur iets teveel op de denisonii's.

Ga zelf zeker nog even internet doorzoeken als er tips zijn zijn deze nog altijd welkom!

Ben alleen bang dat ik toch op de neontetra uit ga komen:(
 
Neontetra is een hele leuke vis om op uit te komen hoor. Veel kleur, en bij mij waren ze ook altijd aan het baltsen.
 

Terug
Bovenaan