Vis ligt op z'n rug


Kimjansen zei:
Hoeveel mensen hebben wel geen visjes in een viskom. Daar worden er toch ook plenty van verkocht. Dan is dit aquarium nog groot
De vissenkom is in Duitsland bij de wet verboden. En dat is niet voor niets. In Nederlamd kwam het wetsvoorstel er helaas niet door.

Hele generatie's zijn opgegroeid met de kom en daardoor is het gewoon geworden. De Goudvis is sterk en houd het meestal wel even vol in zo'n martelwerktuig en gaat ie dood dan kopen de meeste mensen gewoon weer een nieuwe. Ze kosten toch maar een euro! dat zo'n dier 40cm kan worden en 30+ jaar staan ze niet bij stil.

In 30 liter bakjes kan je alleen garnalen houden. Zelfs de allerkleinste visjes van 1cm blijken het bester te doen in bakken vanaf 60m.

Goudvissen zijn eigenlijk gewoon dieren voor een vijver.
 
een vissenkom is alleen geschikt voor planten!
 
Arme Kim....
Eerst een hoop commentaar op hoe slecht behuisd de visjes wel niet zitten en nu zit ze er de komende maanden mee opgescheept.
Wel top dat je het advies ter harte neemt! (#pluim)
 
Garnalen zijn overigens erg leuke diertjes (ook voor kinderen!). Misschien kan je overwegen om deze in je bakje te houden als de goudvissen eruit zijn? Ze zijn er in vrijwel alle kleuren en veel daarvan zijn niet moeilijk te houden. Voor ieder wat wils :)
 
Jones zei:
Garnalen zijn overigens erg leuke diertjes (ook voor kinderen!). Misschien kan je overwegen om deze in je bakje te houden als de goudvissen eruit zijn? Ze zijn er in vrijwel alle kleuren en veel daarvan zijn niet moeilijk te houden. Voor ieder wat wils :)

Wel warm genoeg dan.... en ook niet te warm.
Met appelslakken zou dit inderdaad wel gezellig wezen :)
 
kouwtje zei:
Arme Kim....
Eerst een hoop commentaar op hoe slecht behuisd de visjes wel niet zitten en nu zit ze er de komende maanden mee opgescheept.
Wel top dat je het advies ter harte neemt! (#pluim)

Mee eens..

Prima als je dit mooi kan oplossen, dan kun je hier een prachtig garnalen-bakje van maken (na wat inlezen over hoe en wat), voor de kids trouwens ook mega-leuke diertjes.
 
Mijn Blue Fairy garnalen zitten zonder verwarming. Door de verlichting is de temperatuur overdag 21-22 graden en zakt 's nachts naar 18/19 graden. Ze kweken als gekken! Voor de moeilijkere garnalen is dit niet aan te raden, maar ook makkelijke garnalen zijn in allerlei kleurtjes te verkrijgen dus het beperkt de keuze niet veel.
 
Ja, waar.
Is trouwens qua waterhardheid ook een goeie om te houden voor beginners.

Mooi hoor, blue fairy!
 
Prachtige diertjes di Blue Faire (effe gegoogled :) )
Zoals de bovenstaande leden al zeiden zijn vissenkommen echt niet aan te raden! Je kan er veel over lezen op internet of gewoon onthouden wat hier op het forum gezegd wordt.
Als je dieren houd moet je niet kijken naar hoe de anderen ze houden, maar het zelf beter doen dan de rest en je inlezen! Voor om het even welk dier ook al kost het weinig. Een paard koop je toch ook niet van de ene dag op de nadere zonder je in te lezen en raad te vragen. Waarom dan wel voor een vis???
Dus het excuus van goudviskommen en jouw bak die beter is, houd geen steek. Sorry.
Dat geld niet alleen voor jou natuurlijk. No offense ;(

Zou je er geen fototje van willen plaatsen? Dat met die gekleurde buik ziet er toch iets raars uit, h�?

Succes in ieder geval :)
 
kouwtje zei:
Ja, waar.
Is trouwens qua waterhardheid ook een goeie om te houden voor beginners.

Mooi hoor, blue fairy!
Ze zijn erg mooi en worden alsmaar mooier door te selecteren. Ook zijn ze erg makkelijk, het verzorgen van die bak kost me wekelijks zo'n 15 minuten (incl. voeren e.d.). Ideaal als je niet veel tijd hebt en toch een mooi bakje met wat leven in huis wil.

Ik kan er trouwens best wat missen, Kim, dus als je niet te ver weg woont mag je er een aantal op komen halen als je dat wil. Eventueel ruilen tegen de goudvissen zodat je daar vanaf bent.
 
heb mijn blue fairy's nu iets meer dan 2 weken en heb mijn 1e zwangere al gespot !
zijn echt leuke beestjes
 
Jones zei:
kouwtje zei:
Ja, waar.
Is trouwens qua waterhardheid ook een goeie om te houden voor beginners.

Mooi hoor, blue fairy!
Ze zijn erg mooi en worden alsmaar mooier door te selecteren. Ook zijn ze erg makkelijk, het verzorgen van die bak kost me wekelijks zo'n 15 minuten (incl. voeren e.d.). Ideaal als je niet veel tijd hebt en toch een mooi bakje met wat leven in huis wil.

Ik kan er trouwens best wat missen, Kim, dus als je niet te ver weg woont mag je er een aantal op komen halen als je dat wil. Eventueel ruilen tegen de goudvissen zodat je daar vanaf bent.

+ 2, jones :D
 
kellemes zei:
Jones zei:
kouwtje zei:
Ik kan er trouwens best wat missen, Kim, dus als je niet te ver weg woont mag je er een aantal op komen halen als je dat wil. Eventueel ruilen tegen de goudvissen zodat je daar vanaf bent.

Je hebt een gouden hart.
Welnee, iemand/beestjes helpen geeft voldoening dus ik doe het alleen voor mezelf ;). Grapje hoor, maar het is gewoon een vervelende situatie voor Kim en de visjes en zeker geen leuke introductie tot de aquariumhobby.
 
Het heeft even geduurd, maar hier zijn de foto's van ons kleine visje

kimjansen1.jpg


kimjansen2.jpg


kimjansen3.jpg
 
Het is een jonge Shubunkin (kweekvorm van de goudvis) en een leuk visje.

Dit is een leuk plaatje om te tonen. Deze zijn 35 en 5cm.
VKlSqgH9LFEa2NR2ptZtT8a0Vr3ARH7W.jpeg
 
@ Jones. Dat is aardig aangeboden, maar bedankt

@ Kouwtje. Arme Kim??? We hebben ze al een half jaar dus ermee opgescheept zit ik niet hoor. Als dat zo was waren er makkelijkere oplossingen dan iets verzinnen om ze te laten leven....

Ik hoop dat de foto's een beetje duidelijk zijn, betere heb ik op dit moment niet.
Anders maak ik vanavond even nieuwe.
 
nou.. beetje kruw om te zeggen...

ik denk zelf zwemblaas probleem.
 
Misuzu zei:
voer jij ze tetra voer?


Sera goldy gran 1x per dag 2 korrels per vis.
Niet goed???
 
sera heb ik zelf geen ervaring mee, maar tetra schijnt soms voor problemen te zorgen.
wel zou ik ze wat meer korrels per keer geven.

ze mogen zoveel eten als dat ze in 5 minuten op kunnen, ook mogen ze 3 tot 5x per dag eten.
 
Misuzu zei:
nou.. beetje kruw om te zeggen...

ik denk zelf zwemblaas probleem.

Als dat zo is, zal het binnenkort einde oefening zijn, vrees ik. Arm visje.

Mooi helder water trouwens, Kim!
En met "arme Kim" doelde ik meer op het feit dat je netjes een post plaatst met je vraag, vervolgens van alle kanten hoort wat er mis is, je daarna aangeeft dat je er iets aan wil doen en dan te horen krijgt dat je de komende maanden met dit 'probleem' zit.

Alles komt goed!
 
De visjes zijn zwaar ondervoed. Het drijven kan komen doordat het visje de kracht niet meer heeft om te zwemmen. De visjes zien er met bijna een jaar uit als visjes van 3 a 4 maanden oud, het verbaast me eigenlijk dat ze het zo lang uitgehouden hebben op 2 korrels per dag. Net als mensenbaby's hebben vissenbaby's veel en vaak voedsel nodig om te kunnen groeien (en de visjes die in winkels verkocht worden zijn nog baby's).

Ik zou ze vanaf nu zo vaak mogelijk per dag een paar korreltjes voeren en dit opbouwen naar zo'n 10 korrels per vis en per voerbeurt. Daarbij dagelijks 50% verversen en dan is er een kansje dat het nog enigszins goed komt met ze.
 
kouwtje zei:
Misuzu zei:
nou.. beetje kruw om te zeggen...

ik denk zelf zwemblaas probleem.

Als dat zo is, zal het binnenkort einde oefening zijn, vrees ik. Arm visje.

Mooi helder water trouwens, Kim!
En met "arme Kim" doelde ik meer op het feit dat je netjes een post plaatst met je vraag, vervolgens van alle kanten hoort wat er mis is, je daarna aangeeft dat je er iets aan wil doen en dan te horen krijgt dat je de komende maanden met dit 'probleem' zit.

Alles komt goed!

Sorry kouwtje. Ik had je verkeerd begrepen.

Ik zal ze wat meer voer geven en hopen dat het geen zwemblaas is...
Is dat besmettelijk voor de andere vis trouwens??
 
nee ligt aan de groei van de vis, maar aangezien ze sowieso te klein zitten, kan de andere het misschien ook krijgen.
 
Botia zei:
Het is een jonge Shubunkin (kweekvorm van de goudvis) en een leuk visje.

Dit is een leuk plaatje om te tonen. Deze zijn 35 en 5cm.
cr7rwbBMFykeT_zk1a47dCeF8N0Q_ZqF.jpeg

Hoe lang duurt het voor een Goudvis zo groot kan worden?
 
Nee, is niet besmettelijk.

Als er koude lucht in de zwemblaas komt, kan het evenwichtsorgaan verstoord raken.
Dit is een individueel probleem, geen ziekte.
 
Katy707 zei:
Botia zei:
Het is een jonge Shubunkin (kweekvorm van de goudvis) en een leuk visje.

Dit is een leuk plaatje om te tonen. Deze zijn 35 en 5cm.
d_sNYfM5Cf-CpkCQpyVLvhZBfnKefH1H.jpeg

Hoe lang duurt het voor een Goudvis zo groot kan worden?
Dat hangt van de plek af waar ze opgroeien. Als je een plek hebt waar het jaarrond goed weer is (dus het hele jaar warm water en kunnen groeien) en er is voldoende voedsel aanwezig dan zijn ze met een jaar of 4/5 wel deze lengte. Maar bv in Nederland kan het wel een jaar of 8 duren.

Ik heb het dan wel over het opgroeien in flinke vijvers. In kleine tuinvijvertjes of aquaria bereiken ze nooit deze lengte. En in de eerste jaren groeien ze het hardst.
 
Botia zei:
Katy707 zei:
Botia zei:
Het is een jonge Shubunkin (kweekvorm van de goudvis) en een leuk visje.

Dit is een leuk plaatje om te tonen. Deze zijn 35 en 5cm.
PbuN_qSs6LSPB8J9asSZNHLgdtTcXLto.jpeg

Hoe lang duurt het voor een Goudvis zo groot kan worden?
Dat hangt van de plek af waar ze opgroeien. Als je een plek hebt waar het jaarrond goed weer is (dus het hele jaar warm water en kunnen groeien) en er is voldoende voedsel aanwezig dan zijn ze met een jaar of 4/5 wel deze lengte. Maar bv in Nederland kan het wel een jaar of 8 duren.

Ik heb het dan wel over het opgroeien in flinke vijvers. In kleine tuinvijvertjes of aquaria bereiken ze nooit deze lengte. En in de eerste jaren groeien ze het hardst.

Ok, vroeg het me gewoon even af :)
Die grote is wel erg mooi zeg :)
 
Zwemblaas kan je toch oplossen door de vis in een klein laagje water te doen? Dus dat de vis net onder water kan.. Dan voeg je elke dag wat water toe.. Weet niet of ik het goed heb
 
Bijna goed :)

Als die zinkt is het vaak idd de zwemblaas, wat werkt is een combinatie van epson/bitter zout en daarmee een badje maken en de vis apart er in zetten.
Met een waterniveau net dat de vis er recht op in kan (vanaf rugvin tot onderkant) en dat die niet naar onder of boven kan.
Hierdoor kan je de vis stabiliseren en dan afwachten of het werkt.
 
hihi bijna! en dat terwijl ik nog nooit zwemblaas probleem heb gehad :cool:
 
Volgens mij heb jij ook geen zwemblaas :p
 
Jones zei:
Volgens mij heb jij ook geen zwemblaas :p
oh balen... Dat dacht ik effe... Wilde bijna in een laagje water gaan liggen.... :stom:
 

Terug
Bovenaan