Vis laat boertje


Sven70

Well-known member
Lid geworden
6 maart 2016
Berichten
48
Gisteren heb ik naar een schouwspel gekeken dat misschien heel gewoon is, maar voor mij was het in elk geval nieuw.

1 van mijn Neon Tetra's had na het voeren (artemia) een hele opgezwollen buik, zo erg dat ik echt het gevoel dat dat deze op knappen stond. De vis zwom ook vreemd. Hortend en stotend met zijn kop naar beneden, zeg maar een beetje alsof hij de hik had.

Ik had zelf het gevoel dat dit niet goed zou aflopen, maar tot mijn grote verbazing kwamen er na ca 10-15 minuten opeens een grote hoeveelheid belletjes uit zijn bek en liep de buik zienderogen leeg. Daarna zag de zwom de vis gewoon verder alsof er nooit iets gebeurt was, en is hij niet meer van de andere te onderscheiden. het zag er allemaal vrij bizar uit.


Is dat iets wat normaal is, een bekend verschijnsel voor de ervaren aquariaan? Kan het kwaad? Het komt mij voor dat sommige tertra's wel erg gulzig zijn.
 
Ik heb dit verschijnsel ook wel gezien bij mijn kardinaal tetra's. Er waren er 2 zo bang dat ze geen eten zouden krijgen, dat ze al schrokkend aan de oppervlakte aan het opschransen waren wat ik in het aquarium deed.

Vervolgens hadden deze 2 een enorm dikke buik en konden ze amper onderwater blijven. Ze zwommen schokkerig en scheef, en ze kwamen telkens omhoog drijven.

Na verloop van tijd waren ze echter weer normaal. Waarschijnlijk zijn ze dan zo gulzig aan de oppervlakte aan het happen dat ze teveel valse lucht meekrijgen waardoor ze opzetten en moeilijk kunnen zwemmen.
 
Een tip, voer onder het wateroppervlak met een pincet ofzo als je niet met je vingers in het water wil. Ik had ook stuiterende neons totdat ik anders ging voeren.

Ze happen inderdaad lucht en dan gaan ze drijven daar vechten ze als het ware tegen, vandaar het stuiteren.
 
Ik doe de vlokken in de bak en beweeg dan even gewoon met de vingers door het water waardoor het voer direct zakt. Zo hoeven de vissen niet echt naar het oppervlak te komen.
 
Thanks, ja ik heb zelf ook de indruk dat het zoiets geweest moet zijn.
Ik laat het droogvoer inderdaad onder water los, maar ik voer ook dupla rin aan de ringbandsnoekjes die ik heb zwemmen, en dat laat ik boven drijven, en ik zie indredaad af en toe een tetra omhoog schieten om daar ook van mee te pikken
 
@ Sven, je kunt ook natuurlijk het visje voortaan na het eten, even op je schouder nemen en op het ruggetje kloppen totdat het zijn boertjes heeft gelaten :p :D
 

Terug
Bovenaan