Vis eet grind spuugt het uit


L

lil-sander

Guest
Hallo,

Ik zag laatst bij een Aquarium winkel een vis in zout water, de vis at het grind op spoelde het schoon in zijn mond en spuwde het via zijn kieuwen weer uit.

nu heb ik een zoet water aquarium en vroeg mij af of er ook zo'n soort vis voor zoet water is?

alvast bedankt.
 
Is geen schoonspoelen maar een manier van eten,de vis struint zo de bodem af naar lekkere hapjes.
Corydoras doen dat bv ook zo en een aantal cichlide soorten.
 
Als aanvulling op bovenstaande : een van die cichliden-soorten is er zelfs naar vernoemd namelijk de Geophagus-soorten. Geophagus betekent letterlijk : aardeter
 
Ik wist wel dat de vis dan eten er uit haalde maar het is ook een manier om je bodem goed schoon te houden :p mijn corydora's doen dit helaas nog niet.
kunnen de Geophagus-soorten bij alle andere vissen? ik heb in principe alleen maar vredige vissen, ik zou het jammer vinden als die aangevallen of opgevreten worden.
en mijn aquarium is maar 60 L is dit genoeg?
 
Klopt eigenlijk ook wel een beetje wat je zegt idd maar de vissen eten niet alles natuurlijk dus verwacht niet dat de bodem helemaal schoon wordt.
Voor 60cm zijn ze al niet echt geschikt en zeker niet met andere vissen zoals corydoras.
Welke bodembedekking heb je dan precies?
 
in een 60cm zou ik zeker geen (dwerg)cichlide soorten zoals de geophagus houden, zeker niet gepaard met corydoras.

het zand/grind kun je zelf toch ook gewoon wekelijks even schoonmaken met een bodemafzuiger? kan je zelf maken en kost praktisch niks. heb je geen vissen voor nodig ;)
 
Het is zeker geen manier om je bodem schoon te houden. Ze halen er alleen maar uit wat ze kunnen gebruiken, de rest laten ze lekker liggen. De enige manier om je bodem schoon te houden is iedere week het vuil afhevelen. Een andere manier is er echt niet.

En die Geophagus-soorten worden echt te groot voor een bakkie van 60 liter. De kleinste soorten hebben een bak van minimaal 1,50 meter nodig
 
Wat voor bodem heb je? Corydorassen doen dit vrijwel altijd tijdens het eten maar dan moet je wel een zandbodem hebben. Een zandbodem is sowieso een vereiste voor corydorassen natuurlijk :)
 
Een Rhinogobius wui doet dit ook als ze een holletje graven.
 

Terug
Bovenaan