Vinrot?


Overigens heb ik Salina zout van de Jumbo gebruikt, niet het reef salt dat ik van de dierenwinkel had gekregen.

Kan Aqua Start met NaCl reageren? Ik weet niet wat er in zit. Ik neem toch aan dat meerdere mensen dit in hun leidingwater doen voordat ze hun aquarium vullen.
 
Hi allemaal,

Ik ben bang dat ik hetzelfde probleem heb.. mijn betta vertoond sinds een klein weekje dezelfde symptomen. Nu ben ik ook huiverig om met zout aan de slag te gaan dus ik ga eerst maar catappa bladeren zoeken en toevoegen.. mijn aquarium is namelijk nogal bevolkt op het moment ( mollys net bevallen en garnalen ook)
De betta moest zeker even wennen aan de drukte in de bak, heeft ook 2 molly's in de staart gehapt een paar dagen geleden terwijl ze al een paar maanden heel vredig samenleven.. voor de baby molly's heb ik inmiddels een thuis gevonden maar ze moeten nog iets groter zijn eer ze daarheen kunnen.
De laatste paar dagen lijkt de betta er wel aan gewend en hij reageert en eet normaal, alleen de vinnen zijn rafelig en plakken wat aan elkaar. Hij lijkt ook een wat wittige uitslag op zijn keel en kop te hebben maar dit is lastig te zien omdat hij daar sowieso gemêleerd is..
Ook voor mij is dit alles nieuw, het is mijn eerste aquarium en staat pas sinds aug (vissen erin vanaf half sept)

Al witte stip overwonnen met behandeling ictocell een paar weken geleden en alles leek weer op orde. De andere vissen zijn helemaal happy en gezond.

Dus voor mij dezelfde vraag.. vinrot of niet?!?!?




20191116_144234.jpg
 
Vissen fotograferen blijft een vak apart.. deze foto is van begin oktober, als je ze met elkaar vergelijkt is het misschien duidelijker.
20191007_003751.jpg
 
Deze heb ik net genomen.. veel duidelijker lukt me niet:sorry:
20191116_184335.jpg

De catappa bladeren zijn inmiddels besteld trouwens, die hoop ik maandag binnen te hebben..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vraag me af of je niet beter je eigen topic had kunnen openen.

Ik kan er geen vinrot in zien maar misschien hebben anderen een andere mening.
 
Hi allemaal,

Ik ben bang dat ik hetzelfde probleem heb.. mijn betta vertoond sinds een klein weekje dezelfde symptomen. Nu ben ik ook huiverig om met zout aan de slag te gaan dus ik ga eerst maar catappa bladeren zoeken en toevoegen.. mijn aquarium is namelijk nogal bevolkt op het moment ( mollys net bevallen en garnalen ook)
De betta moest zeker even wennen aan de drukte in de bak, heeft ook 2 molly's in de staart gehapt een paar dagen geleden terwijl ze al een paar maanden heel vredig samenleven.. voor de baby molly's heb ik inmiddels een thuis gevonden maar ze moeten nog iets groter zijn eer ze daarheen kunnen.
De laatste paar dagen lijkt de betta er wel aan gewend en hij reageert en eet normaal, alleen de vinnen zijn rafelig en plakken wat aan elkaar. Hij lijkt ook een wat wittige uitslag op zijn keel en kop te hebben maar dit is lastig te zien omdat hij daar sowieso gemêleerd is..
Ook voor mij is dit alles nieuw, het is mijn eerste aquarium en staat pas sinds aug (vissen erin vanaf half sept)

Al witte stip overwonnen met behandeling ictocell een paar weken geleden en alles leek weer op orde. De andere vissen zijn helemaal happy en gezond.

Dus voor mij dezelfde vraag.. vinrot of niet?!?!?




Bekijk bijlage 283853

Wat zit er allemaal nog meer in het aquarium qua vis. Zout kan niet bij ieder soort vis.

Het handigste is om foto s voor jezelf te maken en een week later weer zodat jezelf kunt vergelijken of er iets meer van de staart en/of vinnen verdwijnt.

Stip kan ook de staart/vinnen hebben beschadigd. Ook vissen die in de staart bijten is natuurlijk niet bevordelijk want beide zaken veroorzaken wondje wat kan gaan infecteren en vinrot veroorzaakt.

Je zou ook kunnen overwegen een fles easy life Voogle aan te schaffen. Dit bevorderd de weerstand.

Mocht de vis toch vinrot hebben en zieker worden vooral als hij witte uitslag aan bek laat zien kun je het beste zorgen dat je een pakje bactopur direct tabletten in huis heb. Let wel op dit middel dood ziekete bacterieen maar kan ook een klap geven in je biologisch evenwicht dus meten NO2 en NH3 strips zijn niet betrouwbaar. Veel verversen is dan nodig soms ook tijdens de kuur dan moet je bijdoseren. Lichten uitlaten tijdens gebruik van dit middel. Licht breekt werkzaam goedje af,
 
Hi Michelle,
Dank voor je reactie! Ik denk niet dat de witte stip de oorzaak is, dat heb ik al een paar weken niet gezien en dat leek het meer gemunt te hebben op de molly's. Naast betta, molly's en garnalen heb ik 2 sewelia lineonata (die zouden eigenlijk meer stroming moeten dat weet ik inmiddels, verkeerd voorgelicht in de winkel maar ze lijken het goed te doen).

Vanmorgen leek de betta weer kleuriger en de staartvin meer ontspannen/los.

Ik zal bactopur bestellen voor de zekerheid, thnx voor de tip. Zo eerst een 50% waterwissel en morgen (als ze binnen zijn) de catappa bladeren proberen. Hij is nog lekker actief (wel een beetje saggo) en eet goed, ik hoop dus dat ik het daar mee eet.

Ik hou jullie op de hoogte!
 
Hi Michelle,
Dank voor je reactie! Ik denk niet dat de witte stip de oorzaak is, dat heb ik al een paar weken niet gezien en dat leek het meer gemunt te hebben op de molly's. Naast betta, molly's en garnalen heb ik 2 sewelia lineonata (die zouden eigenlijk meer stroming moeten dat weet ik inmiddels, verkeerd voorgelicht in de winkel maar ze lijken het goed te doen).

Vanmorgen leek de betta weer kleuriger en de staartvin meer ontspannen/los.

Ik zal bactopur bestellen voor de zekerheid, thnx voor de tip. Zo eerst een 50% waterwissel en morgen (als ze binnen zijn) de catappa bladeren proberen. Hij is nog lekker actief (wel een beetje saggo) en eet goed, ik hoop dus dat ik het daar mee eet.

Ik hou jullie op de hoogte!

Verversen kan nooit kwaad en catappa ook niet.

Als je weer moet posten omdat het toch slechter gaat open een eigen topic. handiger.

Succes en hoop dat het rustig blijft met je visjes :thumbs:
 
De dader(s) zijn bekend! (Zie video)

Jammer voor de kleine molly's, die moeten nu echt verhuizen naar een aquarium met vissen die ze misschien wel lusten in deze maat.. had ze graag iets groter weg gedaan:'(
 

Bijlagen

  • 20191119_163730.mp4
    24.6 MB
En ik was bang dat mijn betta de molly's op zou eten,
Eten mijn molly's mijn betta op:br::br::br::br::br::br::S
 

Terug
Bovenaan