Vinrot wil niet genezen ondanks behandeling


serrie99

Active member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
26
Leeftijd
24
Wie kan mij advies geven over de ziekte van mijn sluierstaarten?

Rond 21 mei kreeg mijn 1 jaar oude sluierstaart ineens rode vlekken op zijn staart. Dat bleef een ruime maand alleem bij rode vlekken. Zijn andere broertje van het aquarium had nergens last van. En het zusje was rond die periode ook overleden aan stevige vinrot, het had haar goed te pakken.

De vissen hebben in het begin Esha2000 gekregen, wat niets veranderde. Maar de toestand van de 2 overgebleven vissen verslechterde niet dus ik wachtte even af.
Vanaf 14 juni ontdekte ik dat de staart van mijn sluierstaart langzaam kleine stukjes miste. Oké, vinrot was nu echt begonnen dus meteen ben ik een kuur Baktopur Direct gestart. Omdat mijn vis tussentijds een teken van bloedvergiftiging (ondanks bijna dagelijkse waterverversingen en goede waterwaarden) vertoonde heb ik gedurende 2 dagen de hoeveelheid Baktopur Direct in de bak verminderd en erna de medicatie helemaal eruit gehaald. Helaas, toestand verbeterde niet en merkte niet lang erna voorzichtige tekenen van vinrot. Dus niet lang na de "medicatie pauze" ben ik weer gestart met een kuur Baktopur Direct. Dat is nu een ruime week geleden.

Maar de vinrot blijft. De ene vis heeft nog steeds heftige rode vlekken en de andere vis mist nog steeds een klein stukje staartvin. Het wordt niet echt veel erger, maar ook zeker niet beter. De vis met de vlekken heeft ook andere vreemde symptomen gekregen in zijn staart: gekke verdikkingen van de huid? Verdikkingen zijn in de eigen "huidskleur", zie foto.
Waterwaardes zijn prima..

20220711_191030_001.jpg


Wie begrijpt hier iets van?
Alvast bedankt....!
 
20220711_191328_002.jpg


Even alleen foto's van de witte vis omdat de zwarte vis alleen kleine stukjes staart mis, wat ik bijna niet op camera krijg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er niet zo fijn uit. :-(

Het probleem is dat baktopur direct weliswaar bacteriën kan doden, maar vrijwel alleen extern. Als een vis intern een infectie aan de hand heeft, moet er voldoende medicatie op die plek komen. En dat gebeurt niet als een vis alleen door water zwemt waarin wat verdund antbioticum zit.

Eigenlijk moet je dan een antibioticum hebben dat door het voer gemengd zit. Dat is in Europa weinig verkrijgbaar door strenge wetgeving op dit gebied. Een uitzondering is Sera bakto tabs; dat bevat hetzelfde werkzame bestanddeel als baktopur direct, maar dan in de vorm van een pellet.

Is dat gegarandeerd de oplossing voor wat jouw vissen mankeren? Nee. En sowieso is een precieze diagnose niet echt mogelijk. Maar het valt te proberen.

Hoofdoorzaak van het optreden van dit soort ziektebeelden is dat de natuurlijke afweer van de vis niet op orde is. Die afweer wordt nogal op de proef gesteld als je A. onvoldoende sterke filtratie hebt (advies: gebruik veel filtermateriaal, liefst sponzen, zo min mogelijk onderhouden) waardoor de bacteriën in het water kunnen gaan vermenigvuldigen, en B. sluierstaarten lijken überhaupt net wat gevoeliger te zijn om dingen op te lopen doordat bij hun kweek de gezondheid niet echt op nr 1 heeft gestaan. Hun vervormde lichaam kan niet op alle terreinen even goed functioneren en waarschijnlijk dus ook niet als het gaat om hun algemene afweer.

Aangezien je het ras van je vissen niet kunt veranderen, zou ik voor de toekomst in elk geval aanraden om te kijken of je meer kunt gaan filteren. Dat is verreweg de beste manier om vissen gezond te houden. Oh ja, en kijk of je de hoeveelheid voer kunt aanpassen. 1x per dag is echt al genoeg voor een goudvis; met meerdere keren groeien ze weliswaar harder, maar wordt het water ook een stuk zwaarder belast met voedingsstoffen voor bacteriën.

Overigens is voor goede filtering geen sterke stroming nodig. Je mag de filters best wat afknijpen om het water zwembaar te houden voor je vissen. ;) Dat doe ik bij mijn (normale) goudvissen ook. De efficiency van zo'n filter zit hem veel meer in het geboden oppervlak dan in de doorvoersnelheid.
 
Heb je bericht hierover in je andere topic nu pas net gelezen, @serrie99 . Wat naar dat dit nog steeds speelt.

Kudo's voor de heldere uitleg van @Gino88.

Even hardop meedenken. Wat er aan de gang is in je vissen, is inmiddels al een poos aan de hand. De baktopur direct heeft niet geholpen, een tweede ronde ook niet.
Er is geen grote terugval aan de gang nu bij je vissen, ze verslechteren momenteel niet.
Je kunt de baktotabs proberen. Dan ga je wel weer met antibiotica starten, nu voor een derde ronde, wat iets kan doen, maar de kans bestaat ook dat het niks doet, maar dat de medicatie je vissen wel wat verzwakt. Waardoor op eigen kracht herstellen wat bemoeilijkt wordt.

Dat is een hele lastige afweging. Het is een soort optelsommetje wat je nu moet maken, wat wijsheid is.

Je filtering heb je inmiddels al uitgebreid, dat is nu nog bezig met opstarten, daar ben je al mee bezig. Super goed!

Wat ik geloof ik nog niet had gevraagd. Hoe is de ontlasting van de vissen? Is dat iets wat lijkt op wat ze hebben gegeten, of is het wittig/doorzichtig/sliertig?
 
Ik heb het idee dat ze veel stress ervaren. Of dat nu door de medicijnen zelf is, een slechte waterkwaliteit is of iets anders in of rondom het aquarium is lastig te zeggen. Vinrot kan met een goede weerstand van zichzelf genezen als je schoon water hebt, dat is tenminste wat ik heb ervaren met gevallen van vinrot hier.
Meet je je waterwaarden?
 
Ik zie hier ook geen vin rot in. Als vinrot is zou staart en vinnen er al veel erger aan toe zijn geweest.

Ik denk eerder aan adertjes die zijn gesprongen. Ik ben wel eens tegen gekomen bij nitriet dat er een soort luchtbellen ontstaan in bloed van vis waardoor er blaasje ontstaan in aders.

De rode vlammen zou ook nog verkleuring kunnen zijn dat ze oranje gaan worden.

Zou ze voor nu na behandelingen rust geven en vers water en meten. Je kunt niet maar aan de gang blijven met medicatie want dit ondermijnt ook hun weerstand. Trachten hun weerstand weer top te krijgen. Ze hebben ook even tijd nodig om te genezen dan wel fit te worden

Succes en ik hoop dat het even rustig blijft zodat ze weer kunnen aan sterken.
 
Dank jullie wel voor alle reacties.
Ik heb direct op dezelfde dag van de laatste reactie water ververst en kool toegevoegd. Helaas toen de medicatie eruit was verslechterde de toestand van de vis ineens rap. Zijn staart werd grijs/zwart (en ik weet bijna zeker dat dit geen ammoniak burn kon zijn, ook om hoe het uitzag. Het zag heel rot/ziek uit en herkende het van een vis die eerder is overleden).
Het visje van dit topic is dood nu...

En zijn broertje, telescoopoog, kreeg kort na medicatie een wat sterk leek als een schimmel uitbarsting. Hem heb ik later zelf door middel van kruidnagelolie uit zijn lijden verlost. En dat zou ik alleen doen als ik het 100% zeker wist dat de juiste optie was. Dat moest ik sowieso al een hele tijd doen vanwege zijn zwemblaasprobleem die echt te erg werd...Hij was ontzettend vervormd vanwege de slechte kweek. Dat is de oorzaak van zijn zwemblaasprobleem. Speelde al voordat de vissen ziek werden. Maar kon hem telkens niet loslaten. Lag alleen maar in een hoekje, uitgeput. Etenstijd moest ik zelf begeleiden en duurde meestal 15 tot 20 minuten. Zegt genoeg over zijn toestand.

Resultaat is dat we geen vissen meer over hebben gehouden. Ik stop ook met de hobby (was ook niet mijn eigen hobby, ik had deze vissen alleen een jaar geleden geadopteerd uit te kleine bak).

Ik heb een zeer sterk het vermoeden dat de oorzaak van al deze problemen met de zieke visjes de laatste weken is ontstaan door de slechte filtering. Want al het gezeik is begonnen kort nadat ze naar hun Rio 240 zijn verhuisd begin dit jaar. Dit aquarium was ingedraaid en bacteriecultuur was in orde. Maar het filter was veel te zwak.
Heb een extern filter toegevoegd maar dit kwam net te laat.
Deze staat weer op Marktplaats.

Verder heb ik echt altijd mijn handelingen mbt verversen, bacteriecultuur, voedsel gedaan "zoals het hoort". Heb me hele werkdagen lang ingelezen hoe je de hobby optimaal uitvoert. In het belang van de vissen.
Mijn conclusie is daarom...
Zorg altijd voor goede filtering. Voorkomt veel problemen.
 
Wat enorm ontzettend balen dat het zo afgelopen is. Wat rot. Dat had ik je echt anders gegund. Ik denk dat je hier ook echt heel veel pech gehad hebt. Je hebt het goed gedaan, goed voor ze gezorgd.
Waardoor een vis precies ziek wordt, en wat hem mankeert, is soms niet te achterhalen. En ondanks de beste filtering ooit zul je niet kunnen vermijden dat er iets in je bak toe slaat. Maar je opmerking over de filtering vind ik er eentje om ter harte te nemen, iets om in het achterhoofd te houden bij het samenstellen van een ecosysteem. Ik knoop 'm in m'n achterhoofd.

Jammer dat we je moeten missen in de hobby, dat je de bak niet voort zet, en ik begrijp het ook! Ik wil je ook bedanken voor de laatste update, rot om te lezen dat het zo gegaan is, maar fijn dat je vertelt hoe het afgelopen is. En je advies.
En wens je, mocht je ooit ergens in de toekomst opnieuw nog 'aan de bak gaan', daar ook veel voorspoed in.
 

Terug
Bovenaan