Vinrot of aangevallen?


Snap jij dat niet??? Wat als jij 13 jaar was,moet ik dan vertellen dat je hem een tik geef ,dat het dan over is?

Je bent 17, handel dar dan ook naar.
Dat visje lijd, help hem uit zijn lijden.
 
@ Bertus: Je denkt alles te weten, echter kan je niet beargumenteren en uitleggen hoe of wat. Adviezen geef je zonder uitleg, zonde, of onwetend....


@ Lowie: Is het proberen waard, stuur maar op, ik wil de kosten wel dekken hoor.
 
Je komt hier zelf voor advies. Een veelgenoemd advies, van de mensen die er verstand van hebben, is een eind er aan maken.
Nu is Bertus nog zo sociaal om eerst even te vragen of je dat gezien leeftijd wel een leuk advies is.

Dat jij de medicijnenkuur wilt proberen is natuurlijk je goed recht - en ook fijn dat je er moeite in wilt steken om het toch te proberen.
Maar om nou meteen mensen voor onwetend uit te maken omdat je het niet eens bent met het advies..?
 
Tim82 zei:
@ Bertus: Je denkt alles te weten, echter kan je niet beargumenteren en uitleggen hoe of wat. Adviezen geef je zonder uitleg, zonde, of onwetend....


@ Lowie: Is het proberen waard, stuur maar op, ik wil de kosten wel dekken hoor.

het is gewoon gratis kerel alleen zal wel via pb je naam en adres moeten hebben
 
Black Kiwi zei:
Je komt hier zelf voor advies. Een veelgenoemd advies, van de mensen die er verstand van hebben, is een eind er aan maken.
Nu is Bertus nog zo sociaal om eerst even te vragen of je dat gezien leeftijd wel een leuk advies is.

Dat jij de medicijnenkuur wilt proberen is natuurlijk je goed recht - en ook fijn dat je er moeite in wilt steken om het toch te proberen.
Maar om nou meteen mensen voor onwetend uit te maken omdat je het niet eens bent met het advies..?

1. een kind reageert niet op dit tijdstip
2. de meningen zijn verdeeld
3. hij komt erg betweterig over, zwart wit.
 
Tim82 zei:
Black Kiwi zei:
Je komt hier zelf voor advies. Een veelgenoemd advies, van de mensen die er verstand van hebben, is een eind er aan maken.
Nu is Bertus nog zo sociaal om eerst even te vragen of je dat gezien leeftijd wel een leuk advies is.

Dat jij de medicijnenkuur wilt proberen is natuurlijk je goed recht - en ook fijn dat je er moeite in wilt steken om het toch te proberen.
Maar om nou meteen mensen voor onwetend uit te maken omdat je het niet eens bent met het advies..?

1. een kind reageert niet op dit tijdstip
2. de meningen zijn verdeeld
3. hij komt erg betweterig over, zwart wit.
Ik ga er van uit dat een kind inderdaad om deze tijd niet op internet zit. Maar jij ging er van uit dat een aangetast visje in de winkel gewoon toeval was. Oftewel, uitgaan van een logische situatie is niet per definitie juist.

Bertus is meestal vrij direct in zijn reacties, dat is niet enkel op jou gericht. Naar mijn idee draait hij er gewoon niet omheen met mooie woorden. Dat maakt hem niet onwetend.

Punt blijft natuurlijk dat jij zelf de keuze mag maken, en ik hoop natuurlijk dat je het visje weer op weet te knappen!
 
Wat maakt dit alles nu uit
Snap best dat iemand niet zomaar een vis kan dood maken
en die opmerking als cru ervaart


toen ikzelf vanaf mijn 13 tot 19 met aquarium bezig was kon ik dat ook niet
(Moest op mijn 19 jaar ermee stoppen omdat ik met koprol door aquarium ging, was mijn moeder toen niet blij mee
houten vloer en aquarium boven)

En geef toe dat zelfs ik nu 53 ben
toch nog het liefst eerst behandel


of de vis nu ondragelijk pijn heeft is iets waar ik aan twijfel

en tja we kunnen ook niet aan de vis dat vragen
 
Roep je vader, die pakt een hamer en slaat hem op z'n kop..
Zo deed ik het ook als ik een zeer zieke vis had.
Met 17 jaar kan je het ook zelf doen ( je zult het toch een keer moeten leren )

Het is zielig om hem onnodig te laten lijden.
 
Helaas moet ik mededelen dat de vis vannacht in alle rust is overleden.
Ik ga in ieder geval zorgen dat ik medicatie in huis heb voor het geval het nogmaals gebeurd, als ik gisteren had kunnen starten met behandelen dan was het mogelijk nog een te redden situatie geweest.
 
Nee,hoor,Tim.
Dat zou een langdurige geschiedenis worden.
Voor de vis een lijdensweg.

Als ik zie ,de schade net voor zijn ,WAT zijn staart was.
Had nooit goed gekomen.

Enne,met 68 jaar,zou je er dan wat vanaf weten?

Ik roep geen onzinnige dingen,als het niet waar is.
 
lowie1960 zei:
Wat maakt dit alles nu uit
Snap best dat iemand niet zomaar een vis kan dood maken
en die opmerking als cru ervaart


toen ikzelf vanaf mijn 13 tot 19 met aquarium bezig was kon ik dat ook niet
(Moest op mijn 19 jaar ermee stoppen omdat ik met koprol door aquarium ging, was mijn moeder toen niet blij mee
houten vloer en aquarium boven)

En geef toe dat zelfs ik nu 53 ben
toch nog het liefst eerst behandel


of de vis nu ondragelijk pijn heeft is iets waar ik aan twijfel

en tja we kunnen ook niet aan de vis dat vragen


Zullen we bij jou een stuk uit je halen,en kijken of je pijn hebt, Lowie?
 
Bertus zei:
lowie1960 zei:
Wat maakt dit alles nu uit
Snap best dat iemand niet zomaar een vis kan dood maken
en die opmerking als cru ervaart


toen ikzelf vanaf mijn 13 tot 19 met aquarium bezig was kon ik dat ook niet
(Moest op mijn 19 jaar ermee stoppen omdat ik met koprol door aquarium ging, was mijn moeder toen niet blij mee
houten vloer en aquarium boven)

En geef toe dat zelfs ik nu 53 ben
toch nog het liefst eerst behandel


of de vis nu ondragelijk pijn heeft is iets waar ik aan twijfel

en tja we kunnen ook niet aan de vis dat vragen


Zullen we bij jou een stuk uit je halen,en kijken of je pijn hebt, Lowie?

over pijn bij vis is veel discussies geweest
op de foto zie ik een aangetaste huid
ikzelf heb eens een soort zuur op mijn werk gehad op mijn been
waar dus wel stukken huid uit was

eventueel ben ik bereid om je de foto te laten zien
was toen ook nog blij dat ik niet een hamer op mijn kop kreeg

de mensen bij de brand in Volendam
denk dat die ondanks alles nog blij zijn televen

zo kan ik wel door gaan

maar tja dit is maar een vis

of behandeling had geholpen weet ik niet
 
Ja, dat is zo.

Nee,hoef geen foto te zin,hoor.
Ik weet ook wat het is.
Flinke brandwond gehad.

Zuur is erger,blijft door gaan.
Tenzij je er op tijd kunt spoelen.

Maar,ook een vis heeft recht op leven.
Maar niet zo.
Daarom zeg ik,wees humaan en helpt hem uit zijn lijden.

Jij je mening,ik mijn mening.Toch?
 
Of brandslachtoffers nog blij zijn te leven daar weet je helemaal geen moer van, in ieder geval is de euthanasievraag (die ook bij brandslachtoffers aan de orde kan komen) een vraag die je in het algemeen met het slachtoffer kunt bespreken. Voor een vis moet je het zelf maar inschatten.

Ik zie op de foto een zeer ernstig aangetaste vis..
Maar goed, misschien mankeert er iets aan mijn ogen.
 
Bertus zei:
Ja, dat is zo.

Nee,hoef geen foto te zin,hoor.
Ik weet ook wat het is.
Flinke brandwond gehad.

Zuur is erger,blijft door gaan.
Tenzij je er op tijd kunt spoelen.

Maar,ook een vis heeft recht op leven.
Maar niet zo.
Daarom zeg ik,wees humaan en helpt hem uit zijn lijden.

Jij je mening,ik mijn mening.Toch?

tja dat mag hoor Bertus


Daarom zeg ik,wees humaan en help hem
 
Nee, heb je gelijk in.
Bij mij was het nog te doen.
Iemand die volledig of half verbrand zijn,zullen het zwaar hebben, daar zeg ik ook helemaal niets over.
Kellemes.
 
Ja weet ik Bertus, het was een reactie op lowie1960 z'n verhaal ;)

Als het over dit soort dingen gaat krijg ik altijd zo'n kloppende ader op mijn voorhoofd.. kan me er beter niet mee bemoeien.
Het is lastige materie..
 
Oke. verder laten rusten ,dan,he.
 
kellemes zei:
Ja weet ik Bertus, het was een reactie op lowie1960 z'n verhaal ;)

Als het over dit soort dingen gaat krijg ik altijd zo'n kloppende ader op mijn voorhoofd.. kan me er beter niet mee bemoeien.
Het is lastige materie..

je mening geven is juist goed
 
Zo te zien heeft de andere panda ook problemen. Die zit continue stil en de baarddraden zijn weg, zijn rugvin is gekarteld, de staartvin is nog in tact.
Toen ik de vissen kocht waren het 4 jongen en 1 grote. De grote doet het als enige goed zo te zien, heb ik weer....
Ik heb de winkel gemaild voor een oplossing, ik houd jullie op de hoogte.
 
Zo snel mogelijk behandelen met antibiotica.
 
Ga ik hopelijk morgen doen. Op de manier van Lowie:

Tim als je me je naam en adres via pb wilt opsturen
wil ik je wel kosteloos 2 tabletjes sera bactopur direct opsturen
zou de pandas allemaal apart gaan behandelen
kan wel in een grote emmer
als je kamer redelijk warm is zonder verwarming
niet voeren wel luchtpompje erbij laten draaien

1 tabletje is voor 50 ltr water
3 dagen laten zitten daarna water verversen
eventueel na paar dagen nog eens gaan behandelen
 
Ja, Nu moet je wel handelen.
Als de anderen het ook hebben.

Laat de bak eens zien,Tim.
 
Vinrot komt bij mijn weten vooral voor in aquaria met niet-ideale omstandigheden, zoals vervuild water, overbevolking of zwakke en gestreste vissen. Als ze het in de winkel al hebben opgelopen kan je er natuurlijk niet aan doen, maar als je ze alleen verwond (zonder ziekte) of gezond hebt gekocht, is het verstandig om de oorzaak aan te pakken. Het lijkt me, als ik je visbestand zie, niet dat je aquarium overbevolkt is. Ik zou eerst het water testen om te kijken of het filter wel goed werkt. Daarbij kan het helpen om bijv. catappabladeren toe te voegen (deze werken volgens mij anti-bacterieel). Verder zorgen dat je voor de vissen hun natuurlijke omstandigheden nabootst en goed gevarieerd voeren zodat hun immuunsysteem verbeterd.
 
Ja ik ben ook wel benieuwd als leefdtijdsgenote..
 
Ik zou de panda's alvast apart zetten voor het naar andere vissen overslaat.
 
889874_0_82_mastat2.jpg
 
Zo, ddat is een mooie bak.
Alleen te weinig zuurstofplanten,he.
Met zo,n mooie grote bak mag er best wel meer in.
OOk beter voor je water conditie.
 
Mooie bak hoor. Ik zat ook met weinig planten. Heb er meer in gedaan. Ook aan je vissen merk je dat. Ik wel in ieder geval.
 
het ziet er netjes en verzorgt uit kerel
 
Zou de vinrot dan vanuit de winkel komen ??

Denk het dan haast wel.
 
Die andere jonge panda waarvan ik vermoedde dat deze iets onder de leden heeft zwemt nu rondjes om zijn as.
Die heb ik nu in een apart bakje met een kleine laag water gedaan zodat deze mogelijk kan rusten, wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
 
Tim, ��n ding is duidelijk : je visjes zijn niet gezond en er is, (vrijwel) zeker buiten jouw schuld, iets ernstig mis. Zeker als het bestaande ebstand nergens last van heeft !!!

Woon je in de buurt van de winkel, want ik zou echt teruggaan en zo mogelijk de visjes meenemen. Mogelijk is er in de bak bij Ranzijn ook van alles aan de hand en probeer jij te redden wat er te redden valt, maar gaat dat simpelweg niet lukken.

Groet,
Aad
 
Alle vissen doen het inderdaad prima, op de 4 jonge panda's na. Normaal koop ik altijd bij een andere lfs en daar heb ik niets over te klagen. De volwassen panda lijkt niets mee aan de hand.
 
Slecht nieuws, dit kwam ik ergens tegen:

"Corys worden vaak heel jong aangeboden en komen heel veel (o.a.name Panda's) uit oostblok landen. Het is me opgevallen dat als je jonge Corys te vroeg overzet op gewoon voer en slechts 1 keer per dag voert, deze blijkbaar een probleem krijgen qua vitaminen, mineralen ed. Deze vis ziet er precies zo armoedig uit als een drietal van mijn jonge Corys waar ik deze fout bij gemaakt heb (eenmalig dus). Kortom : De vissen uit het Oostblok komen vaak ziek / slecht aan, zijn vaak erg jong, hebben een overstapprobleem etc....."

Waarschijnlijk hadden ze dus nog gewoon geen baarddraden.
 

Terug
Bovenaan