Vijvertje beginnen


Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
3,159
Locatie
Rotterdam
Goede dag, ik heb eindelijk een grote tuin.
Nu wou ik hier een klein vijvertje beginnen en wou even checken of ik alles nog goed weet.

Ik wou het een beetje cheap doen sinds ik hier maar 3 jaar zit. Mijn plan was dit:

Stap 1: uitgraven vijver, stenen en wortels verwijderen
Stap 2: pond liner erin (ubbink aqualiner)
Stap 3: met stenen vorm en versteviging geven ( overtollig vijverliner verwijderen)
Stap 4: zand erin en er omheen voor stevigheid en opvulling
Stap : checken voor lek met water
Stap 5: schoonmaken en inrichten

Is het zo simpel?
 
Goede dag, ik heb eindelijk een grote tuin.
Nu wou ik hier een klein vijvertje beginnen en wou even checken of ik alles nog goed weet.

Ik wou het een beetje cheap doen sinds ik hier maar 3 jaar zit. Mijn plan was dit:

Stap 1: uitgraven vijver, stenen en wortels verwijderen
Stap 1a: beschermlaag aanbrengen (oudekranten/ zand/ vliesdoek/ ....)
Stap 2: pond liner erin (ubbink aqualiner)
Hier moet je even de volgorde omgooien:
Stap 3: met stenen vorm en versteviging geven ( overtollig vijverliner verwijderen)
Stap 4: zand erin en er omheen voor stevigheid en opvulling
Stap : checken voor lek met water
Hoe ga je dit doen? Ik denk dat als je je vijver gevuld hebt, je vanzelf ziet of je meer waterverlies hebt dan verwacht.
stap 4a wordt dus: vullen met water.
Stap 5: schoonmaken en inrichten
stap 6: overtollige folie verwijderen.

Is het zo simpel?
ja zo simpel is het.
 
Stap 1a: beschermlaag aanbrengen (oudekranten/ zand/ vliesdoek/ ....)

Hier moet je even de volgorde omgooien:
Stap 3: met stenen vorm en versteviging geven ( overtollig vijverliner verwijderen)

Hoe ga je dit doen? Ik denk dat als je je vijver gevuld hebt, je vanzelf ziet of je meer waterverlies hebt dan verwacht.
stap 4a wordt dus: vullen met water.

stap 6: overtollige folie verwijderen.


ja zo simpel is het.
Top bedankt voor je heldere uitleg. :)
Ik wou er inderdaad zand onderleggen als soort beschermlaag en om het mooi vlak te krijgen.
Ik heb nog nooit gehoord van kranten als bescherm laag is dat niet binnen een maand compleet afgebroken?


De tuin bevat bijna geen steen in de bodem. Het enige waar ik mij licht zorgen om maak zijn bramenwortels.
 
Ik heb zelf ook nooit oude kranten geprobeerd, maar als je zegt dat het toch maar voor een periode van 3 jaar is, valt het zeker te overwegen. En hoewel je het gevoel hebt dat ze in de nattigheid liggen, is het ONDER de beek/ vijver droog....
Bramenwortels verwacht ik geen problemen van, die gaan niet echt ergens doorheen.
 
Graaf
Eerst maar een mooi gat kun je uitvinden met advies of hulp hier wat je erna zult wensen
 
Graaf
Eerst maar een mooi gat kun je uitvinden met advies of hulp hier wat je erna zult wensen
Ik woon naast het park. Gister vloog er een tor onhandig in een vijverbak. Ik dacht dat ie aan het verdrinken was en toen ik hem eruit wou vissen begon ie weg te zwemmen. Het bleek een zwarte watertor te zijn. dus ik vermoed dater vanzelf dieren op af komen. Kikkers en salamanders lijken mij leuk.

Ik zou er graag 4 modderkruipers in stoppen en wat kleine diertjes als pissenbedden, slakken etc. Misschien een koppeltje stekelbaarsjes.
En daar houdt het denk ik bij op.
Vijver wordt ong 1,5mx 1m denk ik
 
Mooi ik heb er ook 1 1.5 bij 1 ow maar kijk maar
 
Tada
DEBB6D36-E78D-4DC1-9105-CD5CB4A5021A.jpeg
IMG_3711.jpeg
 

Terug
Bovenaan