Vijverpomp-filter aanof uit in de wintermaanden?


Rastaman

Well-known member
Lid geworden
1 november 2020
Berichten
209
Leeftijd
79
Beste forumleden, sinds verhuizing jaar geleden is het mij gelukt om de vijver die we bij het huis er bij kregen redelijk op te knappen. Water is behoorlijk helder ondertussen geworden,planten groeien goed de vissen (goudvissen) doen hun ding, geen sterfgevallen en veel nakomelingen. Maar nu dat het herfst/winter wordt kom ik er niet zo goed uit als ik op de diverse websites lees of de filter pomp nu aan of uit moet in de koude maanden. De ene helft zegt uit doen, de andere heflt zegt aanlaten.
Onze vijver:
- +/- 11.000 liter (grillige vorm maar +/- 3.5 bij 3.5 en .9 diep)
- 12 goudvissen (maatje +/- 1- cm)
- aardig wat Waterpest als diepe planten
- water lelie
- aan de rand water/moerasplanten die in +/- 20 cm water staan.
- Doorstroom filter met pomp (capaciteiten endergelijk geen idee...geen handleiding meegekregen en kan nergens merk of model aanduiding vinden)

Ik was benieuwd of iemand mij hierover wat meer kan vertellen met uitleg waarom wel of niet?
Vast dank.

gr
 
Als de vijver volledig bevriest, bevriest de vijverpomp waar water in zit ook mee, als je hm uit heb staan zal je vijver met pomp nog sneller bevriezen dus ikzelf zou hm aan laten.
Maar als je vijver volledig bevriest samen met je pomp, zet het water in de pomp uit en zal de pomp kapot kunnen gaan (of ze er voor gemaakt zijn weet ik niet)
Afhankelijk wat er in je vijver zit is stroming misschien belangrijk. Maar een doorsnee vijver heeft geen pomp nodig in de winter. Dus ik zou de pomp in de koudste maanden of met diepe vries niet eens in het water laten liggen. Maar als de stroming belangrijk is voor de vis is het een ander verhaal. weten doen we pas zeker als we alle gegevens zouden hebben denk ik maar er is vast iemand die meer kan vertellen!
 
Als de vijver volledig bevriest, bevriest de vijverpomp waar water in zit ook mee, als je hm uit heb staan zal je vijver met pomp nog sneller bevriezen dus ikzelf zou hm aan laten.
Maar als je vijver volledig bevriest samen met je pomp, zet het water in de pomp uit en zal de pomp kapot kunnen gaan (of ze er voor gemaakt zijn weet ik niet)
Afhankelijk wat er in je vijver zit is stroming misschien belangrijk. Maar een doorsnee vijver heeft geen pomp nodig in de winter. Dus ik zou de pomp in de koudste maanden of met diepe vries niet eens in het water laten liggen. Maar als de stroming belangrijk is voor de vis is het een ander verhaal. weten doen we pas zeker als we alle gegevens zouden hebben denk ik maar er is vast iemand die meer kan vertellen!
Bij nader in zien denk trouwens niet dat een vijver van 11KL snel helemaal zal bevriezen maar alles wat kan bevriezen kan kapot tenzei het er voor gemaakt is. Als je niet weet wat het is dan zou je kunnen overwegen het risico niet te willen lopen maar in de winter lijkt mij een filter ook wel erg belangrijk misschien!
 
Heb zelf ook een vijver, ik schakel tijdens de wat strengere vorst de pomp altijd uit, ijsdeeltjes kunnen namelijk in de pomp komen en daar de nodige schade veroorzaken vooral aan de roter, in het voorjaar plug ik hem weer in, zit een eenvoudige vijver bioloog op die binnen een maand het evenwicht hersteld
De kikkers salamanders en vissen hebben hier geen last van
 
Als je pomp zorgt voor doorstroming van je filter moet je m aan laten staan. Wel kun je kijken of je m bijvoorbeeld halve kracht kunt laten werken, maar je bacteriën hebben net als in een aquarium aanvoer van voeding en zuurstof nodig en afvoer van restproducten.
Daarnaast zijn de tegenwoordige winters zelden meer echt koud en is het dus des te belangrijker om je filter in gang te houden.

Als je pomp niet voor filter werkt, moet je m tijdens vorste aanzetten om te zorgen dat het water blijft stromen: stromend water bevriest (veel) minder snel.
 

Terug
Bovenaan