vijver vol salamanders


Mascha

Well-known member
Lid geworden
3 april 2015
Berichten
894
Locatie
Breda
Bij het schoonmaken van de vijver vandaag heel veel salamanders tegen gekomen. De vijver zit vol met baby's! Hier een paar foto's voor de liefhebber.

salamander man
525691_0_82_dscn4401.jpg

salamander vrouw met baby
596416_0_82_dscn4395.jpg

salamander baby
511336_0_82_dscn4399.jpg
 
Ik heb ze ook! Superleuke dieren.
Bij de laatste telling had ik er 37 0_o
 
Ja, het vijvertje doet het erg goed.
Jeetje Laurens 37! Dat is mooi zeg.
Ik heb maar een klein vijvertje, heb in elk geval 1 man en 3 vrouwen en ik schat zo'n 10 tot 15 kleintjes. Ik vind ze ook echt schitterend.
 
Mijn vijver is 2m bij 1 bij1

Kleintjes zie ik zelden eigenlijk.
 
Ik heb een oase 250 liter voorgevormde vijver (135 x 92 x 54 cm). Ik heb wel veel planten eromheen en goede verstopplekken e.d.
 
Dan zijn dat veel salamanders voor jouw vijver! :)
Goed bezig!
 
Wat foto's van mijn vijvertje zelf (om een idee te geven waar de salamanders en kikkers dan precies in wonen).

De vijver:
871678_0_82_dscn4417.jpg

Totaalplaatje van de hoek waar de vijver ligt en de beplanting erom heen:
883716_0_82_dscn4423.jpg

Paddengrot en boomschors verstopplekken:
918971_0_82_dscn4418.jpg

veel lage beplanting tussen planten met stekels (geen eksters e.d. dus):
182936_0_82_dscn4420.jpg

en dat wordt gewaardeerd:
352139_0_82_dscn4065.jpg


De planten worden nog veel groter en voller, dus de beschutting nog veel beter.
 
Ik heb 2 vrouwen van de overbuurvrouw gekregen, de rest is zelf gekomen. De kikkers zaten al in de tuin voor dat wij een vijvertje hadden. Ik vind het echt een kroon op mijn werk dat het zo goed gaat!
 
Heel gaaf! dat zegt idd genoeg als er zoveel leven omheen zit. Wij hadden ook altijd heel veel kikkers en padden, maar omdat ik nu de bak met opstaande rand heb iets minder, want ze kunnen er niet meer uit komen (al zou dat nu makkelijk zijn met wat plantenbakjes die er in staan)


Genieten hoor!
 
Ik heb net een enorme groene kikker in mijn vijvertje ontdekt, maar ik krijg hem helaas niet op de foto... :foto:
Hij is erg schuw, iets wat de bruine kikkers juist helemaal niet zijn.
 
Dan kom je er te weinig :p
Paar jaar terug voerde ik die gewoon een pierke (zat ik er gewoon naast)
 
Dat is leuk, sommige bruine kikkertjes hier zijn ook zo tam, maar die groene kikker is nieuw volgens mij. Die zal vast ook wel aan ons wennen, mocht hij besluiten te blijven.
 
Zie de verschillen tussen de bruine en groene kikker. Allemaal wilde dieren toch totaal niet schuw voor mij. Bij het maken van de foto van de groene kikker zat ik tot voorbij mijn enkels weggezogen in de bagger. Bij de bruine lag ik plat op mijn buik op een schuine slootkant.

902281_533186836801033_7912212355062879686_o.jpg


10273357_567138553405861_7930020920234671116_o.jpg
 
Prachtig. De bruine kikkertjes laten zich hier ook goed op de foto zetten.
557639_0_82_img_3422.jpg

Ik hoop dat ik die groene ook zo ver kan krijgen.
 
Bij mij is het aandeel groene kikkers hoger dan de bruine .
Zorg voor een paar keien of stenen aan de kant , ze zullen dankbaar zijn .
Hier zitten ze als het warm is altijd op de betontegels (rand) .
Als ik dan aan kom lopen springen er er stuk of 10-20 op een rijtje 1 voor 1 het water in .
 
Prachtig die salamanders, echt een mooie, natuurlijk ogende vijver.
 
Dank je wel, jammer dat ik de ruimte niet heb voor een vijver van hetzelfde formaat als die van jou...
 
:D Ik heb hem verrast, helaas niet helemaal scherp erop, maar geeft wel een goede indruk.
569891_0_82_img_3427.jpg
 
Mooie foto. Lekker sneaky, zo achter die planten.
Ik vind het jammer dat ik geen echt moerasgedeelte heb in mijn vijver. Salamanders en kikkers zal ik er ook waarschijnlijk nooit aantreffen; Zou ook zonde zijn, want met schildpadden combineerd dat niet ech super vrees ik.
 
Super mooi! Wij willen ze super graag in de vijver, en krijgen er binnenkort waarschijnlijk wat van een collega van mijn moeder. Heb ze als kind als huisdier gehouden(ja ik weet het, illegaal, maar wist ik toen niet) en heb ze altijd geweldig gevonden.
 
Update. De planten groeien goed en alles om de vijver heen wordt groen of staat in bloei. De kikkers laten zich ondanks de goede verstopplekken regelmatig zien.
384173_0_82_dscn4836.jpg

721444_0_82_dscn4837.jpg

In de vijver staat nu een waterlelie, maar die moet nog boven het water uitkomen..
 
Wat een leuke verrassing weer: een klein groen kikkertje in mijn vijvertje!
953994_0_82_img_3519.jpg
 
Was laatst in een natuurgebied zandhagedissen aan het observeren, en toen bij een stroompje allemaal kleine groene baby kikkertjes!
Zulke leuke dingen! :smitten:
 
Nice!!! Hou van amfibi�n, letterlijk levend "from the best of Both worlds".

Bruine kikkers zijn net als padden amfibie�n die graag en veel op land leven, veel meer dan de groene kikkers! Heb 1 keer het geluk gehad om in Zuid Limburg in Bunde, eens een paar boomkikkertjes te observeren in het wild. Heb wel een halfuur ztil zitten genieten van deze kleine rakkertjes.

Greetzz BigSmoke
 

Terug
Bovenaan