Vijver vol met Alg


R

rvdtempel

Guest
Hallo,

De laatste periode heb ik veel last van Algen aan de zijkant.
Ik heb me vijver pas sinds het einde van de zomer. Maar het maakt het water troebel en ik ben bang dat uiteindelijk mijn 7 visjes er dood van gaan.

Misschien kunnen jullie mij advies geven.

Tot nu toe heb ik:

  • Mineraal klei gekocht en toegepast
  • Pomp met UV en gewone filter gekocht
  • Zuurstof pomp met twee zuurstof stenen gekocht
  • 4 zuurstof planten gekocht die nu in het water staan

Weet iemand hier wat ik tegen die algen kan doen? Elke keer als ik me filter verschoon zit hij vol met viezigheid en algen. Tis ranzig en het stinkt.
Ik heb allemaal plaatjes erbij gedaan zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel.

Alvast bedankt!!

Roald


Alg_1.jpg



Alg_2.jpg



Alg_3.jpg



Alg_4.jpg



Pomp.jpg



Vijver.jpg



Mineral_clay.jpg
 
Je hebt niet veel planten idd dus altijd goed om hier wat bij in te doen. Nu het kouder wordt heb je wel kans dat de planten straks gedeeltelijk afsterven.
En ik zie heel veel voer drijven, dit moet niet. Vissen moeten het voer binnen een paar minuten op hebben anders voer je te veel.
En weet niet wat voor vissen je hebt maar je vijver is zo te zien niet heel groot dus misschien vervuilen je vissen erg veel.
Daarnaast vind ik het niet vreemd om wat alg in een vijver te zien.
 
Ik had hetzelfde idee als Thea. Ik zie veel voer drijven en dit is echt wel in de top 3 van vaak voorkomende problemen. Te veel voer is te veel afvalstoffen en dat is weer een hemel voor algengroei. Ook zie ik dat het vriij grof voer is, wat voor vissen heb je er in? Voor goudvissen is dit namelijk echt te klein.

Plus dat je vijver pas sinds het eind van deze zomer gestart is. Er wordt altijd gezegd dat e.e.a. in een vijver pas een beetje stabiel en in balans gaat zijn als de vijver alle 4 de seizoenen heeft meegemaakt. Het is dus nog veel te vroeg om echte conclusies te trekken.

In die ondiepe gedeeltes zou ik zelf wat overplanten / moerrasplanten zetten die kunnen ook helpen bij het filteren van het water. Dit is mijn vijver die ik in het voorjaar gestart ben. Ook een klein bakje (250L) maar een voorbeeld van die planten die ik bedoel!
IMG_1214 (2).JPG
 
Ik had hetzelfde idee als Thea. Ik zie veel voer drijven en dit is echt wel in de top 3 van vaak voorkomende problemen. Te veel voer is te veel afvalstoffen en dat is weer een hemel voor algengroei. Ook zie ik dat het vriij grof voer is, wat voor vissen heb je er in? Voor goudvissen is dit namelijk echt te klein.

Plus dat je vijver pas sinds het eind van deze zomer gestart is. Er wordt altijd gezegd dat e.e.a. in een vijver pas een beetje stabiel en in balans gaat zijn als de vijver alle 4 de seizoenen heeft meegemaakt. Het is dus nog veel te vroeg om echte conclusies te trekken.

In die ondiepe gedeeltes zou ik zelf wat overplanten / moerrasplanten zetten die kunnen ook helpen bij het filteren van het water. Dit is mijn vijver die ik in het voorjaar gestart ben. Ook een klein bakje (250L) maar een voorbeeld van die planten die ik bedoel!
Bekijk bijlage 310783
Die is zo te zien mooi helder.
 
Hallo,

Allemaal bedankt voor je reactie!

Ik heb zo'n automatisch voer apparaat die twee keer per dag voer geeft maar deze zet ik om naar 1 keer.

Ik heb 4 goudewindjes en ik denk 3 komeetstaartjes. (die hadden ze er per ongeluk in gedaan).

Die algen die komen overal, (Vooral in filter). Maar ook op me zuurstof plantjes. Is dit een probleem of trekken die wel weer aan volgend jaar?
Of is er een product wat ik kan gebruiken tegen die algen die niet schadelijk is voor mijn visjes?

Alvast bedankt!

p.s. @DanielHoogland Ziet er goed uit die vijver! Zeker meer plantjes als mij dus misschien dat ik er daar ook wel wat meer neer zet!
 
Daarnaast vind ik het niet vreemd om wat alg in een vijver te zien.

Als er veel zonlicht invalt dan zul je denk ik snel last van draadalg hebben. Als je dan ook nogeens teveel voert zal dat nh3/4 opleveren en dat is een boost voor algen.
Ik zou zeggen voer minder en zet er flink snelgroeiers in.
 
Als er veel zonlicht invalt dan zul je denk ik snel last van draadalg hebben. Als je dan ook nogeens teveel voert zal dat nh3/4 opleveren en dat is een boost voor algen.
Ik zou zeggen voer minder en zet er flink snelgroeiers in.
Heb je een voorbeeld van snelgroeiers?
 
Ik denk dat het voeren en de visbezetting een grote veroorzaker zijn van jouw alg. Goudwindes zijn echte vijvervissen maar dan bedoel ik wel voor een echte vijver (lees, grote vijver). In zo'n klein bakje is het echt niets binnen een jaar zijn ze hier uit gegroeid. Die vissen worden 40 tot 50 cm lang! Zelfde met komeetstaarten die horen ook in een veel grotere plas water thuis. Ter vergelijking in het vijvertje wat ik heb zitten een handvol chinese danios (max 3-4cm).
 
Zoals Daniel al zegt worden goudwindes te groot.
Die automatische voermachine kun je nu beter weghalen en gewoon met de hand gaan voeren. Hoe kouder het water wordt hoe minder de vissen hoeven te eten.
Aarvederkruid, glanzend fontuinkruid en van het voorjaar misschien wat drijvers.
 

Terug
Bovenaan