Vier soorten alg met tegenstrijdige oorzaken; advies nodig.


T

Tjeerds

Guest
uLAYpxh.jpg


Op bovenstaande foto zijn de vier verschillende soorten alg te zien die ik in mijn bak heb.
Ongeveer een maand geleden ben ik overgestapt van EasyCarbo naar Bio-co2 van Dennerle. Dit, omdat ondanks het gebruik van EasyCarbo de voedingswaarden in mijn bak onvoldoende bleken.

Inmiddels gebruik ik de bio-co2 en voeg daarnaast dagelijks 0,3ml Profito toe aan mijn 25l.-bak. Dat zou conform richtlijnen precies goed moeten zijn.

Wat ik niet begrijp is dat de zwarte (penseel?) alg met name groeit bij een tekort aan voeding, de andere (blauw?) alg weer in zuurstof-arm (=teveel co2?) zou groeien, de andere als (aan blad) weer als oorzaak een tekort aan co2 zou hebben.

Kortom; een 25 liter-bak vol tegenstrijdigheden en wat ik ook doe, niks lijkt te werken.

Gaarne advies.
 
Tjeerds zei:
Ca 10/12u p/d.

Ik maak hieruit op dat je de lamp handmatig aan en uit zet? Het is beter om een tijdschakelaar te nemen, zodat de verlichting altijd op dezelfde tijd aan en uit gaat. Planten en vissen hebben die regelmaat nodig. Als je planten niet van regelmaat kunnen genieten, zullen algen hun kans grijpen.
 
De visbezetting is hier volgens mij niet ter zake.

Maar spijtig genoeg moet ik je zeggen dat met vernoemde leds geen noemenswaardige plantengroei kan behaald worden. Daardoor hebben algen vrij spel.
 
Ik had tot voor kort ook dezelfde bak met bijen garnalen erin. Het licht brandde zo n 8 a 9 uur.
Ik had helemaal geen last van alg en voegde ivm de garnalen niks toe. Waterwaarden meette ik dus ook nooit.

@Jurgen,
Even op je opmerking terug komend over het weinige licht voor de planten.
Ik heb ook weleens geroepen dat ik in mn 60 cm met ook weinig licht ook geen algen krijg.
Mij is toen verteld dat de planten bij dat weinige licht niet of haast niet groeien maar de algen dan ook niet. Deze hebben ook liever veel licht om goed te kunnen groeien. De reden dat ik geen alg in de kleine 60 cm en de andere kleine bakjes heb is volgens diegene gelegen erin dat er gewoon zo weinig licht boven zit dat de alg haast niet de kans krijgt om te groeien.
Wat hier van waar is weet ik dus niet. Mij valt het alleen wel op dat hoe minder verlichting ik boven de bakken heb hoe minder vaak er algen de kop op steken. ook in die 60 cm met cpo groeien de java en de crypto s amper maar de algen groeien er ook niet. Zie mijn fotoalbum.
Dan vraag ik me af waarom wel in de Home25 van TS?? ook hij heeft weinig licht. Of klopt de theorie die mij verteld is niet?????

Misschien zit het in het feit dat ik de lampen stuk korter liet branden.
 
Mijn boerenverstand zegt dat dat is omdat er wel voeding wordt gegeven, de planten dit niet op nemen en de algen hier wel van gaat groeien. Of de planten groeien niet goed door te weinig licht waardoor de algen de overhand krijgen.
Ook ik heb een 60cm met weinig licht, maar heb hier het plantenbestand op aangepast en geef weinig voeding. Nooit alg gehad. Hier brand de lamp 10uren.
 
Ik bedoel niet dat ze te weinig licht krijgen. Maar eerder dat ze het verkeerde licht krijgen. Dergelijke less hebben een slecht spectrum. Algen hebben daar geen last van.
 
Waterwaarden heb ik niet paraat. De ("bij benadering") stripjes zijn op.

Wbt de sterkte van het licht heb ik al enige tijd mijn twijfels, zit al een tijdje te dubben of ik niet een extra strip moet kopen.
Althans, ik heb gezien dat er van die led-'plakstrips' zijn maar heb nog geen aankoop gedaan omdat ook daar weer verschil in zit en ik niet weet waar ik precies naar moet kijken.

Als 'je' dus denkt dat extra/betere verlichting heb probleem zou verhelpen dan hoor ik graag welke soort led.
Helaas heb ik nu niet de ruimte om een grotere bak te kopen, da's eerste wat ik ga doen als het kan.
Zo'n kleine bak; rampzalg, voor mij. Haha.
 
Waarom per se led?
Een pl. lamp van bv Dennerle zou al een hele grote vooruitgang zijn en is ook maar 9 of 11 watt.
 
Voor het oog en het praktische.

Het wegwerken van een of twee ledstrips heeft mijn voorkeur boven het bijzetten van een extra lamp.
Daarnaast is de ruimte aan alle zijden van de bak erg beperkt, zit er een vast kap op en een plastic plaat.
Ik zou ook simpelweg niet weten waar ik de lamp zou moeten plaatsen. Aangezien ik laatst ook al die co2 er aan heb moeten hangen; het concept van de strakke bak valt zo helemaal weg.

Vandaar.
 
Ik heb in mn 60 cm vroeger ook zo n led strip gehad, maar dat werkt voor geen meter vind ik.
De opbrengst viel me zwaar tegen en dus heb ik hem maar verwijderd. Maar ja wellicht zijn er betere te krijgen hoor.
Ik zou Jurgen zijn advies opvolgen als het kan.
Maar ja ik ken de Home 25 dus ook en ik weet ook zo niet uit mn hoofd waar die lamp zou moeten komen nee.
Mooie bajes maar in dat opzicht ook lastige. Net als dat grote filtercompartiment.
 
Ja, achteraf had ik voor iets anders (ook groter) moeten gaan. Maar goed.
Volgens het internet bestaan er wel leds met goede lichtsterkte, kan er alleen niet uit komen welke ik dan precies moet hebben. Als het maar gewoon goed aanvult bij wat ik heb.
 
Als ik deze algen bij elkaar zie niet gelijk aan een verlichtingsprobleem denken.

Blauwalg, penseelalg, staghorn wijzen allemaal op verontreinigd water of filtratie problemen.
Ook zie ik wat tetras op de foto's deze zijn niet geschikt voor een 25liter bakje.
En misschien ook mede de oorzaak van dit probleem.

Wat is het visbestand? Wat voor filter zit op dit bakje?
Meet de waterwaarden eens, en ververs veel meer in de tussentijd!
 
Ik denk ook aan verontreinigd water icm teveel voeding die niet opgenomen wordt door de planten.
Heb je het bakje al eens gewoon laten draaien zonder al teveel toevoegingen en een grotere wekelijkse waterwissel? Denk dat je dan ook al een heel eind komt.
 
Ik heb hier een bakje met leds van superfish draaien met goede planten groei. Geef geen co2 en een heel klein beetje profito. Dus ik denk ook dat de oorzaak niet (alleen) bij de leds ligt. Misschien wel een combinatie van ledverlichting, voeding en belasting van het aquarium. Zelf heb ik ook best lang naar de juiste verhoudingen moeten zoeken toen ik overstapte op leds.

JurgenD zei:
Ik bedoel niet dat ze te weinig licht krijgen. Maar eerder dat ze het verkeerde licht krijgen. Dergelijke less hebben een slecht spectrum. Algen hebben daar geen last van.
Kan je dat uitleggen waarom het spectrum van deze leds slecht zijn. Dan kan misschien een ander spectrum gekozen worden.

Edit:
De leds boven m'n superfish bakje branden 14 uur per dag!
 
Omdat dergelijke leds geen uitgeballanceerd rood en blauw in het spectrum hebben.
meestal zijn dit hoofdzakelijk 10000k less aangevuld met enkele rode en blauwe leds, maar veel te weinig.
er zijn trouwens ook oranje leds nodig.
 
Zou het zo kunnen zijn dat ik zelf een overschot aan CO2 heb gecre�erd in bak?

Volgens de handleiding van de set zou na het toevoegen van de (gist-) pil na max. 48u het proces starten.
Toen dit bij mij niet het geval was heb ik zelf een kleine hoeveel gist toegevoegd. Niet veel, een kleine theelepel. Hierna begon het meteen te werken.
Zou het zo kunnen zijn dat door de extra toegevoegde gist de inhoud meer/sneller is gaan gisten en er daardoor een overschot aan CO2 is ontstaan in de bak? Ik zie namelijk dat de CO2-afgiftesnelheid de afgelopen dagen steeds minder snel lijkt.
Anderzijds heb ik de uitstroom van de pomp wel zo dat het veel bubbels maakt, waar de co2 zich dan weer zou aan binden. Waardoor bovenstaande dus niet van toepassing zou zijn.

Wat betreft de vissen; er zitten naast garnalen inderdaad Valse Neontetra's in, zes stuks. Ik heb een tijd terug al aan de LFS gevraagd of hij ze terug wou nemen, was helaas niet mogelijk. Destijds heb ik me niet goed voorbereid op de aanschaf van de bak + inhoud. Via marktplaats nog eens iemand benaderd die op zoek was naar vissen maar daar nooit een reactie van ontvangen.

Anyhow, ik lees als voorstel om de bak een periode te laten draaien zonder toevoegingen en grote waterwissels te doen?
Lijkt me het proberen waard maar dan met/zonder CO2? Met/zonder Profito?
Aangezien ik alles in huis heb om zelf een nieuwe vulling voor de bio-co2 te maken kan ik dat ook nog eens proberen? Nu met de juiste hoeveelheden.

Roep maar. En als je omgeving Groningen woont en belangstelling hebt voor de visjes, kan altijd over gesproken worden volgens mij.
 
darter zei:
Ik heb hier een bakje met leds van superfish draaien met goede planten groei. Geef geen co2 en een heel klein beetje profito. Dus ik denk ook dat de oorzaak niet (alleen) bij de leds ligt. Misschien wel een combinatie van ledverlichting, voeding en belasting van het aquarium. Zelf heb ik ook best lang naar de juiste verhoudingen moeten zoeken toen ik overstapte op leds.

JurgenD zei:
Ik bedoel niet dat ze te weinig licht krijgen. Maar eerder dat ze het verkeerde licht krijgen. Dergelijke less hebben een slecht spectrum. Algen hebben daar geen last van.
Kan je dat uitleggen waarom het spectrum van deze leds slecht zijn. Dan kan misschien een ander spectrum gekozen worden.

Edit:
De leds boven m'n superfish bakje branden 14 uur per dag!

Zoals al eerder gemeld heb ik in dezelfde Home 25 geen prblemen gehad en deed de Lobelia en de Saggitaria en de Vallisneria het aardig. Groeide niet hard maar erg langzaam. Maar nergens alg.
Dus tja wat de oorzaak ik weet ik ook niet. Ik had alleen de leds maar tegen de 8 uur aan.
 
JurgenD zei:
Omdat dergelijke leds geen uitgeballanceerd rood en blauw in het spectrum hebben.
meestal zijn dit hoofdzakelijk 10000k less aangevuld met enkele rode en blauwe leds, maar veel te weinig.
er zijn trouwens ook oranje leds nodig.
Bedankt, maar hoe komt het dan dat bij mij met (ik denk) de zelfde leds de planten het wel goed doen. Bij mij zitten er leds in met RGB, ik neem aan dat dat in de andere superfish ook zit. Ik weet niet wat het spectrum is van rgb leds, maar volgens mij moet dat in orde zijn.

Vraag aan de ts-starter : weet je of je RGB leds hebt?
 
Een overschot aan CO2 zal geen algen veroorzaken, eerder dode vissen. Zonder waterwaardes wordt het lastig om hier verder iets zinnigs over te zeggen. Ik lees dat je meet met stripjes. Volgens mij zijn er geen of weinig stripjes die de fosfaat meten. Dus ik denk dat je die nog niet gemeten hebt. Misschien zit daar dus het probleem wel. De eerste stap die je moet maken is zorgen dat je aan watertesters komt en dan vooral Nitraat, fosfaat, Kh en Ph. Vervolgens goed inlezen (als je dat nog niet gedaan hebt) hoe je de gemeten waardes kan gebruiken om te sturen op een goede plantengroei. Persoonlijk zou ik in dit soort kleine bakjes wekelijks een waterwissel doen van zo'n 30% minimaal. Je vissenbestand is misschien wat ongelukkig, maar ook weer niet zo gigantisch belastend dat dit het algenprobleem verklaart. Als je planten niet goed groeien zou ik ook zuinig zijn met de profito. Als je planten niet zo goed groeien is een klein beetje vaak al voldoende om ze er mooi uit te laten zien.
 
Ik kan helaas nergens vinden welke soort led-verlichting er in de bak zit. De site van Superfish is wat mij betreft een aanfluiting, veel blabla maar weinig inhoud. Of ik moet natuurlijk verkeerd zoeken, al lijkt die kans me klein.

Ik heb qua teststrips altijd die 'meest gebruikte' gehad, kan zo niet op de naam komen maar volgens mij stond Fosfaat er idd niet bij.
M'n planten, met uitzondering van het mos, groeien traag. Schieten vooral wortel.

Mijn idee is dat ik morgen een 30% wissel doe, de co2 er uit haal en ook eens een week geen profito geen. Eens kijken hoe het er dan voor staat.
(en alle bladeren met alg snoeien)
 
darter zei:
JurgenD zei:
Omdat dergelijke leds geen uitgeballanceerd rood en blauw in het spectrum hebben.
meestal zijn dit hoofdzakelijk 10000k less aangevuld met enkele rode en blauwe leds, maar veel te weinig.
er zijn trouwens ook oranje leds nodig.
Bedankt, maar hoe komt het dan dat bij mij met (ik denk) de zelfde leds de planten het wel goed doen. Bij mij zitten er leds in met RGB, ik neem aan dat dat in de andere superfish ook zit. Ik weet niet wat het spectrum is van rgb leds, maar volgens mij moet dat in orde zijn.

Vraag aan de ts-starter : weet je of je RGB leds hebt?

Ik weet niet hoe ik hier goed kan op reageren.
 
Denk niet dat het uithongeren van je planten helpt tegen het algenprobleem.
Goede groei is het beste middel tegen meeste alg..

Imho is de eerste stap meten. De pH no2 no3 po4 nh4 kh gh etc.
Aan de hand daarvan kan je pas bepalen of je teveel/te weinig voeding/co2 toevoegt.

Nogmaals wat is het visbestand? En filter capaciteit?
 
JurgenD zei:
darter zei:
JurgenD zei:
Omdat dergelijke leds geen uitgeballanceerd rood en blauw in het spectrum hebben.
meestal zijn dit hoofdzakelijk 10000k less aangevuld met enkele rode en blauwe leds, maar veel te weinig.
er zijn trouwens ook oranje leds nodig.
Bedankt, maar hoe komt het dan dat bij mij met (ik denk) de zelfde leds de planten het wel goed doen. Bij mij zitten er leds in met RGB, ik neem aan dat dat in de andere superfish ook zit. Ik weet niet wat het spectrum is van rgb leds, maar volgens mij moet dat in orde zijn.

Vraag aan de ts-starter : weet je of je RGB leds hebt?

Ik weet niet hoe ik hier goed kan op reageren.
Dat hoeft niet hoor, als er inderdaad gewone witte leds inzitten heb je misschien wel gelijk, maar in mijn (dochters) superfish zitten rgb leds. Als je naar de leds kijkt is dat trouwens goed te zien. Ik denk dat rgb leds goed genoeg zijn voor plantengroei.
 
eerst eventueel voedingstekort weg werken en verlichtingperiode korten .
no3 +10mg/l
po4 +0,5mg/l
co2 +15mg/l
voorlopig als minimum
 
Goed, periode van drukte achter de rug. Reageren is er bij in geschoten.

Inmiddels 2x 50% waterwissel gedaan.
Profito doe ik de afgelopen weken niet meer per dag maar per week.
Nieuwe Bio-CO2 gekocht (JBL), CO2 meter aangeschaft.
De vissen gaan vanmiddag naar een nieuwe eigenaar.

Wat er overblijft zijn twee modderkruipertjes en een toenemende populatie garnalen.
De bak (zo bleek al snel) was eigenlijk niet groot genoeg voor de vissen.

Op deze manier lijkt het me een stuk minder belastend voor het water, de grote waterwissel blijf ik voorlopig nog even doen.
De blauwalg blijft aanwezig maar momenteel al minder nadrukkelijk.

Wat betreft de LED's heeft deze bak alleen wit en blauw, helaas twijfel ik of dit voldoende is voor mijn planten.
Ik zit te overwegen om de led's van de bak er uit te halen en te vervangen voor RGB leds. Al moet dat a) niet teveel kosten, b) makkelijk te doen zijn.

Wat ik bijvoorbeeld niet duidelijk krijg, het moeten RGB led's zijn. Bedoelen ze dan:
3 led's met elk een eigen kleur (r/g/b) OF 1 led met drie verschillende kleuren?
 

Terug
Bovenaan