VFVD's 70 liter


V

VFVD

Guest
Goedenavond,

vandaag samen met mijn zoontje een aquarium gekocht. Het is zijn project maar ik vrees dat ik het meeste werk ga verrichten.
Het is een Superfish Aqua 70 geworden, 70 liter dus.

Het visbestand is nog niet bekend. Ik denk aan een dwergcichlide of een andere leuke vis, met daarnaast een schooltje kleine visjes een aantal otocinclussen. Tips of ideeën zijn zeer welkom!

Hier vast een paar plaatjes, gewoon met de iPhone helaas.
Vandaag de achterwand op maat gemaakt en vastgekit. Morgen gaat het zand en wat er er in en vast wat planten, in ieder geval Echinodorus blekerij, Vallisneria, anubias en hygrophila. Heb ook een mooi stuk houd meegenomen en er komen wat stenen in.
Wordt vervolgd...

IMG_0108.jpg
IMG_0109.jpg
IMG_0114.jpg
 
Heel leuk bakje, ik ben benieuwd naar de toekomstige bewoners over een weekje of 4.

en vast wat planten, in ieder geval Echinodorus blekerij
Ik denk dat je hier de Echinodorus bleheri mee bedoeld, deze plant kan 60 cm hoog worden en een cm of 30 breed, misschien iets te groot voor deze bak :juggle:
 
Inderdaad die wand is mooi.

Bedoel je een Echinodorud bleheri?
Die word wel erg groot voor deze bak.
 
Oops, dat blekerij zal wel door de autocorrectie komen... ik zal kijken hoe groot hij wordt en anders komt er wat anders voor terug
 
Hij is gevuld.
Eerst de kit 24 uur laten drogen, daarna omspoelen, vervolgens zand er in, water en tenslotte een fraai stuk hout IMHO en de planten. Wellicht binnenkort nog wat planten er bij halen. Eerst maar eens geduldig wachten en intussen nadenken over het visbestand...
IMG_0128.jpg
 
Leuk bakje, en een mooie achterwand! De bleheri word inderdaad erg groot, maar ik zie dat je dat al weet.
Ben benieuwd naar de bewoners over een aantal weken
 
Ja voor die bleheri moet ik dan maar een kleinere variant zoeken, jammer want ik vind hem erg mooi
 
Inmiddels is de mist opgetrokken en kan ik een beetje beter zien hoe de indeling nu is. Ik ben op zich niet ontevreden.
Er komen nog wel wat planten bij, iets van een grassoort vooraan, wellicht wat meer kleur en evt wat drijfplanten, maar dat kan ook later.
Ook ga ik wat testmateriaal aanschaffen. Het water hier is vrij hard, dus wellicht is het te overwegen over turf te gaan filteren. Moet ik nog wel even kijken hoe dat in dit filter gaat passen...

IMG_0134.jpg
 
Eerste meting gedaan, met name om eens te kijken wat pH en KH zijn. pH is 7.2, KH 8. Nitraat is nu al erg hoog, nitriet nog laag, maar die piek verwacht ik veel later pas.

Denk wat betreft vissen nu het meest aan een dwergcichlide, meest geschikt is in dat geval de apistogramma borelli, een paar of 1m2v. Als bijvissen lijkt me een schooltje vuurzalmpjes leuk en wat otocinclussen.

Met dat in het achterhoofd denk ik dat ik over een paar weken over turf ga filteren om pH en KH omlaag te krijgen.
 
Veel last van algen momenteel, maar ja, dat hoort bij de opstart. Ik heb nog wat planten en hout toegevoegd. Bakkie draait nu 2 weken, heb gisteren voor het eerst wat turf in het filter gedaan.
Over een week waterwaardes bepalen en dan eventueel de eerste vissen toevoegen.

IMG_0239.jpg
IMG_0240.jpg
IMG_0241.jpg
 
IMG_0253.jpg
Het plan is een beetje gewijzigd, door toedoen van mijn zoontje van 5. Het is een beetje zijn aquarium, al doe ik vrijwel al het werk.
Maar goed, samen naar de winkel voor de eerste vissen, een schooltje. Ik wilde voor de H Amandae gaan, of anders een nannostomus soort, maar meneer was onverbiddelijk, het moest de Paracheirodon Simulans, AKA blauwe neon, worden. Dus wij naar huis met een zak met daarin 11 (10 met per ongeluk 1 extra) blauwe neon.
Ze zwemmen nu een paar dagen. Ze scholen leuk samen, maar zijn wel erg schuw. Eten doen ze maar erg weinig. Even wennen wellicht, al begreep ik wel dat het vrij schuwe visjes zijn.
Hier de eerste foto. Zoals te zien nog wel flink wat algen uit de opstartfase, maar dat wordt al minder. Flinke waterwissel gedaan en wat minder uren licht. Nitrietpiek was over, nitraat ook mooi gezakt.
Planten groeien als kool en de echinodorus komt al boven het water uit. Ik weet dat deze eigenlijk te groot wordt voor dit aquarium, maar ik heb nog even geen andere gekocht, goed snoeien dan maar
 

Terug
Bovenaan