Verzorging blauwe waaierhandgarnaal


roberto1983

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2020
Berichten
1,493
Leeftijd
41
Hallo,

Al enige tijd staat hier de blauwe waaierhandgarnaal op de verlanglijst. Nou weet ik inmiddels dat ze graag in een groepje gehouden worden, stroming nodig hebben en stofvoer uit de lucht vangen.
Wij hebben een Lido 200 met daaronder twee JBL 902's. Zou dit voldoende stroming geven of is daarbij een extra wavemaker toch nodig? En wat betreft het voer, stofvoer aanschaffen is uiteraard niet
het probleem, maar de Lido 200 is best wel diep, als ik dat stofvoer er bovenin ingooi, komt het dan niet eerder in de filters terecht, dan onderin bij de garnalen? Hoe doen anderen dat?
 
Ik heb vier waaierhandgarnalen. Ik heb geen extra wavemaker in die bak. Het stofvoer strooi ik gewoon uit, ik heb het ook weleens opgelost in een beetje water en dan met een spuit met eventueel een slangetje eraan in de buurt van de garnalen spuiten, maar ik heb niet de indruk dat deze methode beter is, dus sindsdien gewoon weer uitstrooien op het wateroppervlak.
 
Ik heb vier waaierhandgarnalen. Ik heb geen extra wavemaker in die bak. Het stofvoer strooi ik gewoon uit, ik heb het ook weleens opgelost in een beetje water en dan met een spuit met eventueel een slangetje eraan in de buurt van de garnalen spuiten, maar ik heb niet de indruk dat deze methode beter is, dus sindsdien gewoon weer uitstrooien op het wateroppervlak.
Hoeveel liter is jouw bak?
 
Ik heb vier waaierhandgarnalen. Ik heb geen extra wavemaker in die bak. Het stofvoer strooi ik gewoon uit, ik heb het ook weleens opgelost in een beetje water en dan met een spuit met eventueel een slangetje eraan in de buurt van de garnalen spuiten, maar ik heb niet de indruk dat deze methode beter is, dus sindsdien gewoon weer uitstrooien op het wateroppervlak.

Hoi Stijn, dank voor je reactie! Koop jij speciaal stofvoer voor ze of vergruis je normaal visvoer?
 
 
Hoi Stijn, dank voor je reactie! Koop jij speciaal stofvoer voor ze of vergruis je normaal visvoer?
Ik voer stofvoer. Misschien dat er nog ander voer te koop is, maar daar heb ik mij niet in verdiept. Mijn garnalen zijn wat schuw en schrokken van de spuit, vandaar dat ik het ook weer gewoon uitstrooi.
 
Laatst bewerkt:
Op de foto staat een andere soort garnaal, in ieder geval geen Atya gabonensis. In mijn Afrika-bak houdt een grote Echinodorus de uitstroom tegen, waardoor ik in mijn bak wellicht wat minder stroming heb dan dat wenselijk is? Maar volgens mij houdt de Aziatische soort meer van stroming?
 
Ik zit niet zo in die soorten en @BlupGup wellicht wel. Het stuk gaat in elk geval wel over de waaierhandgarnaal en het voeren ervan.
 
Volgens mij zoeken de garnalen zelf ook wel een plek waar ze makkelijk voedingsstoffen uit het water kunnen halen. Bij mij zitten er een of twee op het grote stuk hout ergens bovenin, andere zie ik ook wel op de bodem voedsel zoeken of tussen de bladeren van de Echinodorus. Als ze veel van de bodem eten schijnt dat een teken te zijn dat er te weinig voedsel uit het water gehaald kan worden.
 
Welke vissen heb je er nog bij in stijn? Ze zijn hier nog vrij schuchter maar ik zie ze wel regelmatig waaieren.
 
Voer hier geen speciaal voer. Verkruimel gedroogd muggenlarven,watervlooien, vlokvoer,artemia,soms een viformo tabletje etc. Eigenlijk alles wat de rest v/d aquariumbewoners ook eten, doe dit eigenlijk voor alle dieren. Veel afwisselend voeren en dat 2x en soms 1x op een dag.

Ze houden van stroming en zoeken zelf het fijnste plekje op. Ook gaan ze echt wel is op de bodem voedsel zoeken (ook als er genoeg rond dwarrelt).
 
Welke vissen heb je er nog bij in stijn? Ze zijn hier nog vrij schuchter maar ik zie ze wel regelmatig waaieren.
Nederlandse namen weet ik niet: Synodontis flavitaeniatus, Synodontis contractus (beide voornamelijk op de bodem te vinden), Phenacogrammus sp. Fantastique (een soort Congozalm), Alestopetersius smykalai (deze twee soorten hoofdzakelijk in de middenlaag), bovenin een Epiplatys togolensis en een Pantodon buchholzi (vlindervis). Ik heb een van de garnalen weleens een Synodontis zien wegjagen maar als ik er met mijn lelijke kop voor ga zitten zijn ze meestal snel verdwenen.
Deze vissen krijgen levend voer, aangevuld met gewoon zinkend visvoer (korreltjes), voor de bodemvissen zo nu en dan een voertablet maar ze eten ook de restjes op. Ik denk dat de garnalen er ook van mee eten. Ik heb ook wel bladeren in de bak gedaan, daartussen zal ook wel het een en ander te vinden zijn voor de garnalen.
 

Terug
Bovenaan