Verwarming juwel rio 180


Annemieke aquarium

Active member
Lid geworden
28 juni 2021
Berichten
33
Leeftijd
30
Goedemorgen allemaal,

Ik ben mijn Juwel Rio 180 aan het opwarmen voor mijn neon tetras en dwerg goerami's. Nu staat het aquarium al 3 dagen op te warmen maar de temperatuur komt niet hoger dan 22 graden. Ik heb er een extra verwarmingselement in gehangen (50 watt) en deze voor de filter geplaatst zodat hij warm water verspreid. De verwarming die in de filter zit staat op 27 graden ingesteld maar er veranderd niks. Ik hoop dat jullie tips hebben
 
Er zit een standaard filter systeem in en daarbij zit een verwarmingselement. Die zit dus weggewerkt in de filter. Ik zal even uitzoeken wat voor verwarming er precies in zit
 
Ik weet het niet zeker natuurlijk, maar kan het zijn dat de verwarmer die standaard bijgeleverd wordt stuk is?

Wij hebben verschillende juwel aquaria gehad, waaronder een rio180, en de bijgeleverde verwarming hield het water altijd met gemak op temperatuur.
 
Waar je de temperatuur mee meet werkt die wel goed? En kan je zien of de verwarming aan staat? Brand als het goed is dan een lampje
 
Ik heb even gekeken. Het is een aquaheat 200 watt. Het lampje brand rood en als ik eraan voel is de onderkant erg heet. Dus hij staat zeker aan. Moet de bovenkant ook heet zijn? Dus de gehele staaf? Of klopt het dat alleen de onderkant heet is?
 
Dat lijkt me niet goed, normaal gesproken moet het verwarmingselement wel voldoende zijn. Een paar dingen om te checken:

- Ik ga er even vanuit dat het aquarium in een ruimte staat met een temperatuur van rond de 20 graden, of staat het bijvoorbeeld in een onverwarmde schuur? Als het in een ruimte staat met een niet te koude temperatuur zou ik na 3 dagen zeker verwachten dat het water warmer is dan 22 graden.

- Ik merk dat op mijn Juwel heater de cijfertjes iets afwijken van wat ik meet. Wat gebeurd er als je hem nog hoger zet?

- Staat je filter wel aan?

- De Juwel standaard verwarming die meegeleverd wordt mag je alleen aandoen als hij onder water staat. Maar let op de kop (bovenkant) is dacht ik niet geschikt voor onderdompeling. Is het aquarium wel gevuld tussen de min/Max lijn?

- Waar meer je de temperatuur, doe je dat bijvoorbeeld elektrisch aan de andere kant van het aquarium bij de bodem dan kan stroming ook een oorzaak zijn. In dat geval zou je eens op een ander punt kunnen meten.
 
De verwarming in een Rio 180 doet z'n werk prima. Alleen moet je niet bezig houden met de getalletjes op het element. Nauwkeurig zijn ze namelijk niet. Hang gewoon een thermometer ergen links voor in je bak die op zo'n 23 á 24 graden zou moeten komen voor o.a. je neon's. Je zal zien dat dit betekend dat je verwarmingselement om dit te bereiken hoger ingesteld zal moeten worden. (Er zit standaard een 200 watt element in je filterhuis.)
 
Je zou eigenlijk even moeten kijken of de verwarming ook soms uit is. Als hij continu aan is dan is er iets mis. Anders gewoon hoger instellen. Die schaalverdeling klopt vaak voor geen meter.
 

Terug
Bovenaan