Verwarmen zeer ondiepe vijver


Bene

Member
Lid geworden
31 oktober 2023
Berichten
8
Leeftijd
49
We hebben op terras een vijver van ongeveer 1.2 op 1.2 met erin grind en water van ongeveer 30cm hoog met 5 tal vissen erin.

Wat is de beste verwarming voor hierin deze winter en wat is de ideale temperatuur ?

Alvast bedankt
 
Bene we hebben in Nederland 4 seizoenen, lente zomer, herfst en winter.Een vijver maakt deze seizoenen mee in al zijn facetten.
Het lijkt mij niet nodig om de vijver gedurende de winter te verwarmen, verspilde energie.
De winters zin in ons Nederlandse klimaat niet echt meer zo koud dat het zwaar gaat vriezen, kan mij de laatste elfstedentocht niet meer herinneren, maar dit terzijde.

Dat de vijver 30 cm. Hoog is tja, is niet echt je van het, te ondiep.
In de zomer gaat deze lage waterstand meer problemen opleveren omdat met nogmaals de lage waterstand de vijver door de zon veel te warm wordt.
Was niet de vraag, maar voor de komende zomer zomaar een klein probleem.
 
Gelukkig staat de vijver volledig in de schaduw.
De vijverwinkel vertelde dat door de ondiepe vijver de vissen ´s winters niet daarin konden blijven zitten
 
Dus Bene is het verwarmen ook niet aan de orde.
Volgens mij gaat het om een voorgevormde vijver, zo ja, niet de meest ideale.
 
Dus Bene is het verwarmen ook niet aan de orde.
Volgens mij gaat het om een voorgevormde vijver, zo ja, niet de meest ideale.
Als je geen antwoord wilt/kunt geven op de vraag van de TS laat dan ook je belerende opinie achterwege, wat schiet diegene hier nou mee op? Duidelijk is dat de vijver met vis niet onverwarmd de winter door kan en dat de TS de vissen buiten wil laten en er dus verwarmd moet worden. Dat jij dat onzin vindt of het een slechte vijver vindt is niet relevant.
 
Dan kun je de vissen toch binnen laten overwinteren in een mooie juwelbak.
Het zijn je eigen vissen waar je mee omgaat.
Is gewoon gezellig voorbij de kerst.
 
Er zijn verwarmingssnoeren te koop voor vijvers, misschien is dat een optie?
Als je googlet op vijververwarming komen er best wat opties naar voren.
 
Rensy

Ik zag de diep treurige reactie al voorbij komen, maar ik heb het woord onzin niet gebruikt.
De vijverwinkel heeft aangegeven dat de vissen gedurende de winter niet in deze vijver kunnen verblijven, correct of niet?
Heb het ook niet over een slechte vijver gehad, maar een diepte van 30 cm is eigenlijk veel te ondiep om daar gedurende het jaar door vissen in te houden.
 
Is de vijver ingegraven? Of bovengronds? In dat laatste geval mag je wel opletten dat hij niet kapotvriest, want water zet uit bij vorst dan kan de bak barsten. Dan moet je hem haast isoleren, en goed afdekken. Als hij is ingegraven dan zou ik hem ook afdekken met een plaat. En dan een dikke laag stro erop gooien als isolatie.

houdt wel in de gaten dat een vijver verwarmen wel behoorlijk wat energie gebruikt om de temperatuur vast te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Rensy

Ik zag de diep treurige reactie al voorbij komen, maar ik heb het woord onzin niet gebruikt.
De vijverwinkel heeft aangegeven dat de vissen gedurende de winter niet in deze vijver kunnen verblijven, correct of niet?
Heb het ook niet over een slechte vijver gehad, maar een diepte van 30 cm is eigenlijk veel te ondiep om daar gedurende het jaar door vissen in te houden.
De winkel heeft dat aangegeven specifiek voor de winter, als de boel bevriest dus, precies wat de topicstarter wil voorkomen.
Er is niet bekend om welke vissen het gaat dus je weet niet wat ze precies nodig hebben en wat de omstandigheden zijn waarin de vijver zich bevindt.
 
Duidelijk Rensy maar weet jij het wel dan, de omstandigheden zijn toch zoals net aangegeven door Fozzy een belangrijk gegeven, ofwel hoe is de vijver opgebouwd, boven of ondergronds.

Maakt het dan wat uit welke vissen zich daarin bevinden.
 
De vijver staar op het terras waarrond stenen zijn gemetst.
De vissen zijn zeker dubbel van grote dan op de foto. Vorig jaar zijn ze in aquarium binnen gezet. Maar nu zijn ze te groot hiervoor.
In vijver zit ook pomp, maar deze staat niet op de foto
 

Bijlagen

  • Screenshot_20231031-195201_Gallery.jpg
    Screenshot_20231031-195201_Gallery.jpg
    190.5 KB · Weergaven: 58
  • Screenshot_20231031-195310_Gallery.jpg
    Screenshot_20231031-195310_Gallery.jpg
    67.8 KB · Weergaven: 58
Bene
Moeilijk te zien, maar zijn dit jonge goudvissen of jonge Koi.
 
Zo te zien aardig beschermd in de hoek. In elk geval een afdekplaat erop scheelt al een heel stuk.
en dan kun je er een goede staafverwarmer inhangen, of anders een inline heater tussen je vijverpomp
 
Zo te zien aardig beschermd in de hoek. In elk geval een afdekplaat erop scheelt al een heel stuk.
en dan kun je er een goede staafverwarmer inhangen, of anders een inline heater tussen je vijverpomp
A ok. Dat ga ik eens bekijken
 
Zou deze goed zijn ?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20231031-173518_Chrome.jpg
    Screenshot_20231031-173518_Chrome.jpg
    261.5 KB · Weergaven: 29
  • Screenshot_20231031-173527_Chrome.jpg
    Screenshot_20231031-173527_Chrome.jpg
    450.9 KB · Weergaven: 28
Ik denk dat verwarming niet echt nodig gaat zijn, maar wat je kunt doen, is als er echt flinke vorst wordt aangekondigd:
de kant die niet tegen het huis aanstaat (het vijvermuurtje dus) met opstaande isolatieplaten en een grote plaat eroverheen afdekken en dekens eroverheen. Ik neem aan dat het huis verwarmd is, daar komt dus een klein beetje warmte (minder kou) vandaan.
de pomp laten draaien! Water dat beweegt bevriest minder snel, en als je pomp uitstaat, is de kans groot dat ie kapot vriest.
je vissen vangen, ze zijn dan traag en dat moet niet zo ingewikkeld zijn. Je doet ze in een grote emmer, badkuip, zoiets en die zet je koel, maar vorstvrij ergens neer. Garage? Kelder? Je geeft ze dagelijks schoon water en als het weer boven 0C komt, wen je ze langzaam (minstens een uur) om en doet ze weer terug in je vijver.
Het is niet de meest ideale oplossing, maar zo moet je de winter wel doorkomen. En wie weet wordt het een kwakkelwinter en dan kunnen ze er gewoon in blijven zitten.
 
Bene
Ik zou deze verwarming niet gebruiken als ik jou was, deze is voor een aquarium.Ik lees wel dat deze verwarmer vanaf 13 gr. Ingesteld kan worden zeg maar de laagste temperatuur.
Maar als de temperatuur de komende tijd als voorbeeld gaat zakken naar zeg maar zo'n +10 gr. Dan blijft deze verwarmer 24 uur per dag aan staan en dat gaat deze niet volhouden.

Daarbij komt dat een aquarium verwarmer geen geaarde stekker heeft, dus kun je deze beter niet buiten gebruiken, zou ik zeker afraden.

Wil je toch de vijver verwarmen kijk dan eens op internet ( vijver verwarming) daar kom je ze tegen.
Ga je een dergelijke verwarmer voor de vijver aanschaffen, en deze (buiten) van stroom voorzien, let dan wel dat er voor buiten een IP65 spuitwater dicht stopcontact benodigd is.

Je kunt natuurlijk ook even informeren bij de winkel of tuincentra waar de vissen vandaan komen.
 
Correcte stopcontact is aanwezig.
Kan u mij anders een.goede verwarming aanraden aub ?
 
@Bene lees mijn vorige bijdrage eens, daaraan toegevoegd: goudvissen (kois ook niet?) hebben geen verwarming nodig 's winters! Het enige wat ze wel nodig hebben is een strook vorstvrij water. Dat is het nadeel van een ondiepe vijver, omdat daar een stuk moeilijker te realiseren is. Maar ik vermoed dat je 9 van de 10 winters daar niet eens veel aan hoeft te doen.

Shubunkin zijn óók goudvissenfamilie...
 
@ Lysia
Een Koi vijver hoeft inderdaad niet te worden bij verwarmd, maar daarom zijn deze vijvers vaak ook 70-80 cm.Diep, op de bodem is de temperatuur wat hoger.

@ Bene een verwarming aanraden vindt ik een lastige opgave, Uw vijver heeft bij benadering zo'n 300 liter inhoud, als ik er een aan raad kan het mogelijk er een zijn met te weinig capaciteit, anderzijds zou het kunnen dat ik er een aanbeveelt die veel te veel vermogen geeft.

Mogelijk toch eens even langs een tuincentra gaan met een vijver afdeling ,en het daar even uitleggen.
 
Ik weet dat die diepte om die reden is, en daarom dat ik een aantal maatregelen had geadviseerd om als het te koud wordt, de vissen in veiligheid te brengen en/of om te zorgen dat de vijver door de vorstperiode komt.
En 5 vissen kunnen best een weekje in een bak/ emmer/ badkuip, mits regelmatig vers water en de temperatuur laag blijft. En een week ze ergens onder brengen is heel wat anders dan ze een hele winter in huis nemen....
 
Afdekken en er een zuurstofpomp opzetten. Dan blijft de vijver wel open. Moet al erg hard vriezen dan wil de hele vijver dichtvriezen. Maar 30cm diepte is wel erg weinig.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Ik zou op de koude winterdagen een isolerende polycarbonaat erop leggen en een verwarmings element die je op 3 of 4 graden afstel
 
Niet om moeilijk te doen maar, het topic heeft als titel verwarmen zeer ondiepe vijver.
En als ik op de avatar ga staan lees ik, vijver ijsvrij houden.

Ja en dat laatste kan op de manier die Fozzy aangeeft.
 

Terug
Bovenaan