vervolg visbestand Rio 400 (Zuid-Amerika)


Paddy.K.1966

Well-known member
Lid geworden
6 oktober 2007
Berichten
1,255
Leeftijd
58
Locatie
Oosterhout (N.Br.)
Ik heb een paar weken geleden mijn Rio 400 (150 x 50 x 55 = 400 liter) verhuisd.
Dat viel tegen, tegen mijn verwachting in kon ik uiteindelijk niet anders dan de bak helemaal leeghalen.

Toen heb ik ook maar gelijk de grintbodem (waarvan ik al langer vond dat die een misstap was) weg te gooien en er een nieuwe zandbodem in te leggen. Het duurde langer dan ik had verwacht (ruim 2 weken) voordat de troebeling in de bak weer grotendeels was verdwenen.

Toen ik eindelijk weer in de bak kon kijken, bleek dat maar en beperkt deel van de planten de operatie had overleefd: de Nymphoides sp. Taiwan (die zelfs enorm was gegroeid, en nog steeds flink groeit), de Cryptocoryne undulata die nog uit een oud bestand komt en eigenlijk niet meer in de biotoop thuishoort, en 3 Echinodorussen: E. rubin, E. schlueteri en E. sp. Red Devil. En een paar stukjes Elodea densa.
Alle Echinodorussen waren en zijn flink begroeid met algen, en als ik de bealgde bladeren verwijder staan binnen een paar dagen de volgende bladeren er vol mee.

Mijn eerste zorg is daarom de bealging op te lossen en de beplanting weer op orde te krijgen. Ik heb kleibolletjes bij de Echino's gepoot en blijf de bealgde bladeren wegsnoeien, hopend dat er daarna nog een plant overblijft .....
Ik zoek nog naar wat snelgroeiende planten om het proces te versnellen, maar dat ik vrijwel geen euro aan mijn bak te besteden heb helpt daar niet echt bij.

Maar daarna, als de planten weer naar wens groeien, wil ik weer verder gaan met de opbouw van het visbestand, waar ik voor de verhuizing al mee bezig was.

Op dit moment zwemmen bij mij:
- 6 maanvissen waarvan 5 "blauwe dwergen" en een koi uit een vorig bestand die vooralsnog aardig met de rest kan opschieten;
- 4 Mikrogeophagus altispinosa (2 zekere mannen, een jonge waarschijnlijk-man en een jonge misschien-vrouw, moet misschien nog eens wat ruilen);
- 4 Hoplosternum (Megalichys) thoracatum;
- 6 Corydoras metae;
- 1 Ancistrus cf. cirrhosus.

Ik zou dat bestand willen uitbreiden met:
- 3 Cleithracara maronii (sleutelgatcichlide), eventueel later terug te brengen tot 1 koppel;
- 16 Paracheirodon axelrodi (kardinaaltetra);
- 12 Pristella maxillaris (clowntetra of glaszalm);
- 12 Nannostomus beckfordi.

Door alle beslommeringen met de planten heb ik nog wel even de tijd om over dat bestand na te denken.
En dat geldt natuurlijk ook voor jullie mening daarover, dus reacties zijn zeer welkom!
 
Ik vind dat je bak al aardig vol is, ik zou er zeker geen dwergcichliden meer bij doen. Je zou wel de corydoras uit kunnen breiden en een schooltje er bij kunnen doen. Met alle drie lijkt het mij te vol worden.
 
Ter aanvulling: 'maanvistemperaturen' zijn veel te hoog voor Pristella's. Ik zou dus als schooltje voor kardinaaltetra's gaan.
 
Heb je de wortels van de echinodorussen wel bijgeknipt? Als je de lange wortels in de grond propt kan het gaan rotten.
De wortels kan je bijknippen, groeit vanzelf weer aan.

En wat betreft snelgroeiers..ik weet niet wat voor budget je hebt, maar bij vrijwel elke dierenwinkels verkopen ze van die 'goudvisbosjes' voor 2/3 euro. Kan je twee van kopen en na een tijd kan je ze wel stekken. Dan krijg je er vanzelf meer.
 
Bij AquaVisie lees ik voor beiden 24 tot 28 graden Celsius, bij SeriouslyFish 22 tot 28 en 24 tot 30, bij FishBase 24 tot 30 en 24 tot 28. Ik snap dus niet waar de bewering dat P. scalare en P. maxillaris qua temperatuur niet bij elkaar zouden passen vandaan komt.

Snelgroeiende planten zal ik zeker gaan plaatsen, in een ander forum heb ik daarover om advies gevraagd.
Het gaat mij hier eigenlijk vooral om de samenstelling van mijn toekomstige vissenbestand.
Logisch, want zo heet deze rubriek ook.
 
Oh ja, de Echino-wortels heb ik bijgeknipt, misschien zelfs iets te rigoureus want de E. rubin heb ik intussen 3x terug in de grond moeten zetten.

Wat het visbestand betreft, heb ik her en der vernomen dat Paracheirodon axelrodi (kardinaaltetra) en Nannostomus beckfordi (gouden potloodvis) door maanvissen - als die eenmaal (bijna) volwassen zijn - onder de noemer "levend voer" kunnen gaan vallen.
Nu zie ik aan de ene kant deze, of vergelijkbare, soorten op zich regelmatig als bijvis bij ervaren maanvishouders.
Aan de andere kant komen zulke waarschuwingen natuurlijk niet uit het niets.

Misschien is het hierbij zo dat het niet in alle gevallen hetzelfde loopt. Ieder individuele (maan-)vis is natuurlijk qua gedrag weer anders dan alle andere. Da gaat het soms goed en soms niet. In dat geval is er vooraf weinig zinnigers over te zeggen dan dat het kan als je geluk hebt, en niet kan als je minder geluk hebt.

Ik wil het lot van de vissen waarvoor ik besluit dat ze in mijn bak gaan zwemmen niet van een dergelijk toeval laten afhangen. Oftewel: als er een gerede kans is dat bepaalde vissen uiteindelijk door de maanvissen opgegeten zullen gaan worden, dan passen die sowieso niet in mijn plannen.

Gelukkig gaat het voorlopig alleen nog maar om plannen. Ondanks alle opties die ik al bedacht heb, heb ik nog geen enkele nieuwe vis(soort) aan mijn bestand toegevoegd. Ik wil namelijk eerst zeker genoeg van mijn doelbestand zijn, en dat ben ik nog niet.
Bovendien heb ik na een niet helemaal geslaagde verhuizing (zie mijn andere topics) mijn aquarium nog niet genoeg op orde, zodat ik er �berhaupt nog geen vissen bij wil plaatsen.
Het gaat mij er op dit moment vooral om een goed idee over mijn doelbestand te vormen om, als ik de tijd daarvoor rijp vind, mijn visbestand vorm te kunnen gaan geven.

Daarbij kan ik vooral veel hebben aan de (praktijk)ervaringen van anderen.
Dus van wie goede of slechte ervaringen heeft met de combinatie van maanvissen met kleinere, slankere vissen hoor ik die ervaringen graag.

En als bij de door mij voorgestelde soortencombinatie bepaalde vissen risico lopen, hoor ik voor die soorten graag alternatieven.
Als ik het goed begrepen heb zou Pristella maxillaris kunnen.
Ik heb bedacht dat in de plaats van Nannostomus beckfordi een schooltje Gasteropelecus sternicla (=Thoracocharax stellatus; blanke bijlzalm) zou kunnen.
En in de plaats van de kardinalen denk ik over - om min of meer in dezelfde kleuren te blijven - Hyphessobrycon columbianus (H. sp. Columbia, H. equadorensis, H. sp. Ecuador, Moenkhausia columbianus, M. sp. Columbia, etc.). Van deze soort zou ik met name willen weten in hoeverre ze zich aan de waterplanten te goed doen (voor de Echinodorussen ben ik niet zo bang, maar Nymphoides sp. Taiwan, de volgens mij mooiste en gelukkig ook meest succesvolle plant in mijn bak, heeft zachte bladeren). Hyphessobrycon pyrrhonotus of H. heliacus zouden ook opties kunnen zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
 
Ik heb inmiddels 2 nieuwe soorten in mijn aquarium.

Ten eerste een koppel Ameca splendens (hooglandkarpertje of vlinder-Goode�de) om het algenoverschot weg te grazen. Wat ze overigens verbazingwekkend goed doen; na een goede week ben ik al aan het wachten op het moment waarop de belichtingsduur weer omhoog kan om genoeg algen voor ze over te houden!

Overigens zou ik graag een tweede vrouw A. splendens van iemand willen overnemen!
De man is soms best wat opdringerig, hoewel het niet zo erg is als ik hier en daar lees.

En ten tweede heb ik sinds gisteren 2 Cleithracara maronii (sleutelgatcichlide). Zonder functie, gewoon omdat ik ze prachtig vind. Hoewel het bij deze grootte nog erg moeilijk te zien is, hoop ik dat ik een man en een vrouw heb uitgezocht. En het zou natuurlijk het mooist zijn als het ook nog eens een koppel wordt, we zullen zien.


Daarmee is de onderste waterlaag nu echt wel hartstikke vol.
In de midden- en bovenlaag zwemmen nu de maanvissen en de Ameca's, en de maronii's en thoracata's komen regelmatig in het midden.
In de boven- of middenbovenlaag zou ik - op termijn, want er zitten n�t 4 nieuwe vissen in! - nog wat uitbreiding kwijt kunnen.


Hoewel het natuurlijk voorlopig nog even toekomstmuziek is, ben ik graag goed voorbereid en daarom nu al over die uitbreiding aan het brainstormen. Daarbij heb ik vooralsnog de volgende plannetjes bedacht.

Plan 1:
Een school van 12, misschien zelfs wel 15, Gasteropelecus sternicla (blanke bijlzalm).
Ik verwacht dat de maantjes dan gewoon in de boven- en middenlaag blijven, en dat de maronii's de midden- en onderlaag kiezen. Dat zou in alle lagen een leuke bezetting opleveren.

Plan 2:
Een school hoog gebouwde, op de midden- of bovenlaag ge�ri�nteerde tetra's.
Soorten waar ik dan aan denk zijn: Hyphessobrycon bentosi "white fin" (rode tetra), Hyphessobrycon flammeus (rode rio), Hyphessobrycon pulchripinnis (citroentetra), Inpaichthys kerri (blauwe koningstetra), Nematobrycon palmeri (keizertetra) en Pristella maxillaris (clowntetra). Ik verwacht niet dat de maanvissen daarvan last zullen hebben, maar het zou de maronii's misschien wel naar de bodem (en gezien de drukte daar: naar de onzichtbare plekken achter en onder hout en planten) kunnen dringen?

Plan 3:
Een combinatie van plan 1 en plan 2. Maar dat zou, ��k in 400 liter oftewel 1.50 meter, wel eens t� druk kunnen worden?

Plan 4:
Een school Nannostomus beckfordi (gouden potloodvis) �n en school Paracheirodon axelrodi (kardinaaltetra).
Gezien de beperkte afmetingen van deze soorten zal dat minder druk ogen dan plan 3. En bovendien denk ik dat de maronii's zich door deze onschuldige kleine visjes niet zullen laten intimideren. Maar terugkomend op mijn eerdere vraag, is dat dan geen duur maanvissenvoer?

Spui je (positieve maar ��k negatieve) kritiek zonder terughoudendheid, want voor mijn denkproces is dat alleen maar goed!
 
Laatste update.

Ik heb er intussen 2 vrouwen Ameca splendens bij.
En als ik nu zo mijn bak inkijk, is het mooi en denk ik niet dat het met meer soorten mooier wordt.

Ik ga dus voor "plan 5":
Ik doe er helemaal niets meer bij, in ieder geval tot de overblijvers uit het vorige bestand er niet meer zijn.
Tegen die tijd zullen ook de maanvissen en de sleutelgatcichliden volgroeid zijn.
Alleen probeer ik misschien nog de geslachtsverdeling van de M. altispinosus te verbeteren.

En dan pas zou ik er eventueel een aantal G. sternicla, H. pulchripinnis of N. beckfordi bij kunnen zetten.
Maar ik denk dat de kans vrij groot is dat ik dat ook dan niet zal doen.

Het bestand wordt dus uiteindelijk:
- 4 (m+3v) Ameca splendens (hooglandkarpertje)
- 1 (m) Ancistrus cf. cirrhosus
- 2 Cleithracara maronii
- 4 (2m+2v) Holposternum thoracata
- 4 (2m+v) Mikrogeophagus altispinosus
- 6 Pterophyllum scalara cv. "Blue Dwarf"
 

Terug
Bovenaan