vervetting voorkomen


Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
3,226
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Ik heb begrepen dat ik mijn Thorichtys elliotti's (maculapinnis) niet te veel mag voeren om vervetting te voorkomen.
Eén manier om dat te voorkomen is een (of 2) vastendagen in de week in te plannen.
Maar ik vroeg me af of je ze dan op de vastendag wél courgette mag voeren? Met andere woorden: geeft courgette vetaanzet (ja Sint nadert....)?
 
In courgette zit maar weinig vaste stof waar ze iets mee kunnen. :) Dus dat zal op een "vastendag" denk ik niet veel doen qua vorming van vetkwabben, hehe.

Wat ik me afvraag is waarom deze soort snel(ler) last zou hebben van vervetting? Ben wel benieuwd of daar nog een uitleg over is gegeven. De meeste vissen zijn qua spijsvertering gewoon vissen, lijkt me.
 
Genoeg stroming in de bak zorgt ook m.i. voor gezonde en sterke vissen.
 
Omdat ze in de natuur vooral detritus en planten eten en in de meeste aquaria een stuk rijker gevoerd worden dan ze in de natuur zouden krijgen. Dat is althans de uitleg die aan mij is gegeven.... Nu moet ik wel zeggen dat met een stuk of 30 volwassen zwaarddragers en nog minstens zoveel jonkies en 15 corydorassen er niet zo erg veel voor ze overschiet, behalve bij et voeren van een blokje cyclops....Maar eerlijk is eerlijk, ze zien er zeker niet ondervoed uit momenteel.
 
Genoeg stroming in de bak zorgt ook m.i. voor gezonde en sterke vissen.
Klopt, en ik heb ook stroming, maar niet overal evenveel, dus als er eentje een luiwammes is of het perfecte stroomarme plekje heeft ingenomen, kan het wel wat verschil maken...
Hoe dan ook zijn ze nog in de groei en denk ik dat ze niet veel voedingsstoffen zullen omzetten naar vet, maar het is niet onverstandig om er op te letten...
 
Misschien is dit wel een leuk linkje om uit te pluizen. :D

En als je echt wilt nerden:

TL;DR: Het schijnt dus dat de meeste vissen in onze hobby in de natuur sterk eiwitgericht zijn, direct (vleeseters) of indirect. En dat het onderscheid dat wij veelal menen te kunnen maken tussen carnivore en algenetende etc vissen in de praktijk niet zo van belang is.
 

Terug
Bovenaan