Vervangen osmose membraan


jan fokke

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2011
Berichten
2,823
Leeftijd
41
Locatie
leeuwarden
Ik heb een vraag. Als ik het osmose membraan ga vervangen moet ik dan ook het actieve kool en sediment filter vervangen of is het RO membraan voldoende.
 
Vaak is het amper duurder om dan een nieuw apparaat te kopen volgens mij.


Deze is nu 39 euro en het losse membraam al dik 30 euro.
 
yes, een nieuwe is voordeliger.
op nederlands water is dat koolstof patroon wat mij betreft niet echt nodig, komt best schoon water uit de kraan.
 
Ja oke maar via ali zijn ze goedkoper.
Voor 7 euro heb je al een merkloos membraan en een filmtec is daar 17 euro.
 
Membranen hoef je eigenlijk maar eens in de 5 tot 7 jaar te vervangen.
Sediment filter ieder jaar. Koolstof 2 tot 3 jaar.
En als je echt 100% weet dat er geen chloor voorbij komt. Dan nog langer.

Maar als je het membraan moet vervangen, dan kun je beter een heel nieuw apparaat kopen.
En dan heb je gelijk ook nieuw sediment en koolstof erbij.
 
Membranen hoef je eigenlijk maar eens in de 5 tot 7 jaar te vervangen.
Sediment filter ieder jaar. Koolstof 2 tot 3 jaar.
En als je echt 100% weet dat er geen chloor voorbij komt. Dan nog langer.

Maar als je het membraan moet vervangen, dan kun je beter een heel nieuw apparaat kopen.
En dan heb je gelijk ook nieuw sediment en koolstof erbij.
Mogelijk ligt het er ook aan tot welke waarde je wilt gaan, 0 PPM is mogelijk alleen bij nieuw gebruik maar een 5 PPMvindt ik nog steeds acceptabel.
 
0 ppm uit een osmose membraan??

Ik teken gelijk.

Membraan haalt 97% eruit.

Bij een ingang van 100 ppm komt er dus 3 ppm uit. Dat is specificatie.

Voor 0 ppm heb je demin hars nodig.
 
Zover ik weet haalt een goede set er minimaal 95% uit dus je zal dan nog 5% overhouden zonder een DI filter. Hier was de uS zonder DI filter rond de 20uS.
 
uit ervaring, de chinese membramen concurreren in de verste verte niet met de filmtec.
vwb levensduur, ik heb nooit 5 jaar gehaald :) eea is afhankelijk van de hoeveelheid osmose water dat je maakt....bij mij was dat 100 liter per week voor aanmaak zoutwater.
De DIY filterhars was dan ook wel verzadigd, en dan verving ik alles jaarlijks.
 
Het vervangen van membraamfilters vind ikzelf alleen belangrijk wanneer je een duur osmose systeem gebruikt.Ikzelf koop elke 2 Jaar een nieuwe,maar als je een systeem in gebruik hebt wat 3-400 euro kost als voorbeeld dan lijkt het mij raadzaam om bij een dergelijk apparaat sommige filters t.z.t.Te vervangen.Je kunt zelfs aangeven bij "een sponsor"om een mail te ontvangen wanneer deze "vervangen"moeten worden.

Je kunt ook vooraf bij de aankoop van een osmose apparaat de belangrijkste filters welke op den duur vervangen moeten worden gelijk meebestellen,zo kun je Jaren vooruit met het zelfde apparaat.
 

Terug
Bovenaan