Verschillende soorten roodkopzalmpjes?


Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Berichten
735
Leeftijd
28
Locatie
Ede
Heey,

Ik heb begin deze maand mijn schooltje roodkopzalmpjes met 4 aangevuld (het zijn er nu 12) maar ik ben onoplettend geweest. Het viel me op dat de nieuwe kopjes niet zo knalrood werden als de kopjes die al in het aquarium zaten. Na een beetje op internet te hebben gezocht, ben ik tot de conclusie gekomen dat de nieuwe visjes meer op de soort petitella georgiae lijken en de oude lijken meer op de soort Hemigrammus bleheri.
Ik weet het nog steeds niet 100% zeker want ze lijken zoveel op elkaar!! Ik heb dit plaatje gebruikt:
http://fishsabby.com/wp-content/uploads ... tetras.jpg
De meest opvallende verschillen zitten niet bij de staart, maar bij de minder rode kop en de donkere aanzet van de aarsvin.

Zelf vind ik dit absoluut geen probleem, maar ik vraag me af of dat ook geldt voor de visjes. Voelen de nieuwe zich eenzamer omdat het er maar 4 zijn (of meer als ik eerder niet heb opgelet) of mengen ze zich makkelijk met de andere soort?
 
Er zijn 3 soorten "roodkop"zalmpjes in de handel, die toch alle drie wezenlijk verschillend zijn:

Hemigrammus bleheri, geheel rode kop enstaart is zwart met 2 witte deelstrepen
Hemigrammus rhodostomus, bijna geen rood aan de kop,staart doorzichtig met 3 zwarte en 2 witte strepen
Petitella georgiae,,enigszins rode kop, staart zwart met 4 witte deelstrepen.

Er is dus idd wel verwarring mogelijk!
 
Bedankt, ik ga het nog eens goed bekijken met het licht aan. Maar maakt het nou uit voor de beestjes zelf als het andere soorten zijn, of kunnen ze nu alleen niet voortplanten en verder geen probleem?
 
Wat info:

- http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/ve ... dkopzalmen

en:

The 3 species can distinguished by several factors.

The first is by the extent to which the red colouration on the head of the fish extends into the body. H. bleheri is the only one of the 3 in which the red extends beyond the gill covers. The amount of red colouration on the other 2 species is comparable, although it tends to be a little lighter in tone in P. georgiae. This factor alone cannot be used to positively identify a species, though, as if the fish are not in good condition the red colour can fade considerably. This is particularly true for H. bleheri.

The second thing we should examine is the caudal peduncle of the fish. All 3 species possess a dark blotch at the top of the caudal peduncle, but only the Hemigrammus possess one at the bottom. If the bottom blotch is absent, you are probably looking at a Petitella.

The third factor to look at is the line extending laterally from the central caudal fin band into the body of the fish. This is quite broad in P. georgiae, narrow in H. rhodostomus and almost non-exisitent in H. bleheri. By a combination of these factors, you should be able to identify your fish. The species differ in a couple of other ways, too, such as the patterning of the caudal fin and at the base of the anal fin.
 
Dag Masha en Ivo,

Niet iedereen is het engels voldoende machtig in dit land!

Greetzz BigSmoke
 
Vandaar twee stukken tekst ;)
 
Toegegeven: de ene tekst als hyperlink en de andere voluit uitgeschreven is misschien wat verwarrend.
Maar het stuk als geheel is zondermeer helder en volledig.

Na het lezen ervan bedacht ik me dat ik geluk had gehad dat mijn H. bleheri ook daadwerkelijk H. bleheri waren (blijkt de LFS hier toch in ieder geval best betrouwbaar te zijn ...).

Maar het blijft dan natuurlijk nog wel de vraag of deze verschillen voldoende zijn om over afzonderlijke soorten (species) - of in het geval van de P. georgiae zelfs afzonderlijke geslachten (genera) - te mogen spreken.
Weet iemand wat er bekend is over de mogelijkheden om tot kruising van de verschillende "soorten" en de vruchtbaarheid van de nakomelingen daaruit? Ik vind de onderlinge gelijkenissen namelijk we �rg veel overtuigender dan de onderlinge verschillen.
 
Paddy.K.1966 zei:
Toegegeven: de ene tekst als hyperlink en de andere voluit uitgeschreven is misschien wat verwarrend.
Ik dacht toch dat ik het woord "en" op de juiste manier had gebruikt ;)

Paddy.K.1966 zei:
Maar het blijft dan natuurlijk nog wel de vraag of deze verschillen voldoende zijn om over afzonderlijke soorten (species) - of in het geval van de P. georgiae zelfs afzonderlijke geslachten (genera) - te mogen spreken.
Als het uiterlijke vertoon het enige was dat telde, kon ik met je meegaan, maar er zal 'onder de motorkap' genoeg verschil zijn (schubben, stralen, weet ik het allemaal > die dingen die in ik in wetenschappelijke beschrijvingen altijd oversla), om nog maar te zwijgen van verschillen op DNA-niveau, om van verschillende soorten of zelfs genera te spreken. Nu is dat helaas iets waar de doorsnee hobbyist maar weinig nuttigs over kan zeggen.

Paddy.K.1966 zei:
Weet iemand wat er bekend is over de mogelijkheden om tot kruising van de verschillende "soorten" en de vruchtbaarheid van de nakomelingen daaruit? Ik vind de onderlinge gelijkenissen namelijk we �rg veel overtuigender dan de onderlinge verschillen.
en wat te denken van de verschillende soorten binnen bepaalde Apistogramma species groepen en/of complexen dan? Daar zijn de soorten voor ons hobbyisten vaak wel erg duidelijk, maar toch kunnen er dikwijls kruisingen optreden. Ik begrijp volgens mij niet zo goed wat je hiermee wilt zeggen.

Oftewel op basis van uiterlijk vertoon vragen stellen is ��n, de antwoorden erop geven is een heel ander verhaal.

~ Ivo
 
Hallo Paddy.k.1966 morfologische overeenkomsten is niet hetzelfde als genetische verwantschap. In dit stukje http://nl.wikipedia.org/wiki/Convergente_evolutie wordt goed beschreven dat uiterlijke overeenkomst niet pers� genetische overeenkomsten betekent. Volgens mij zijn er geen kruisingen bekent, voor zover alle soorten al na te kweken zijn (dit laatste zou ik moeten opzoeken..).

Om even terug te springen op wat Ivo zegt: genoeg soorten van een genus die kunnen krijgen. Kijk maar naar (eierleggende)tandkarpers. Binnen sommige families is kruising met zelfs een vruchtbaar resultaat mogelijk. Maar dit vlakt niet de status van een aparte soort uit. Eigenlijk te complex om het zo een twee drie uit te leggen, maar niet minder interessant.
 

Terug
Bovenaan