Ik weet dat je het dagelijks moet toevoegen en inderdaad zaken als zeoliet/Purigen en dat soort zaken moet verwijderen. Maar is die kuur nodig na een black out want het tast ook je bacteriecultuur aan.
Aangezien het de vorige keer terugkwam na een black-out, leek het mij dit keer verstandig om meteen na de black-out die kuur te doen. In de hoop dat het dan echt allemaal weg is (moet ik uiteraard nog wel de oorzaak gevonden hebben). Maar misschien is het wel helemaal niet verstandig om dit meteen na een black-out te doen.. Iemand hier ervaring mee?Maar is die kuur nodig na een black out want het tast ook je bacteriecultuur aan.
Ik zou nu niet met middeltjes tegen alg gaan werken, door de blackout heeft alles een klap gekregen en moeten je planten herstellen, door voldoende licht, goede waterkwaliteit, mooie doorstroming en structureel onderhoud, als je planten het goed gaan doen krijgen algen geen kans.
Dan lijkt het mij inderdaad verstandig nog even te wachten met de kuur.Ik zo zoals Ton ook al aangeeft er nu niet aan beginnen.
Ik voeg al dagelijks een dosering van 20ppm / 7 = 2,86 ppm nitraat toe, wat neerkomt op een meting van 10 mg/L nitraat. Ik zal dit verhogen naar 30ppm / 7 = 4,29 ppm nitraat (wat dan neer zal komen op 15 mg/L (?) nitraat).Zorg ook voor voldoende nitraat.
Zit de nitraat al goed bij het toevoegen van 20 ppm (10mg/L) of dus na het verhogen naar 30 ppm (15 mg/L)?Dan zit de nitraat wel goed denk ik want als je geen of weinig nitraat hebt dan kan dat voor blauwalg een trigger zijn. Mij is verteld dat de blauwalg dan weet/aanvoelt dat er voor de planten niet genoeg nitraat is en dan slaat het toe.
De lichtintensiteit heb ik inmiddels verlaagd van 60% naar 50% (voor 8u per dag), maar veel lager kan ik denk ik niet gaan. Verder kan ik mij nog wel verdiepen in het overschakelen naar een lean-dose bemesting ipv de EI-methode, bedankt voor deze tip!Veel licht = alg
alg + rijke waterkolomdosering = dweilen met de kraan open
oplossing:
lichtintensiteit verminderen + zoveel mogelijk alg handmatig verwijderen + veel waterwissels + overschakelen naar een leandose bemesting + stabiele CO2 + lange adem = waarschijnlijk dat je de alg gaat overwinnen
Haha dit begrijp ik! Maar het is nu nog te heftig om het geen probleem meer te noemenOverigens is een algenvrij aquarium een illusie. Je er moet er voor zorgen dat je geen alg probleem hebt.
Zet je lamp eens op 8u per dag om je planten ook een kans te geven te groeien.
Ook cyanobacterien zijn te overwinnen. Ze houden van weinig doorstroming, zet er maar eens een extra filter op. Maximaal 6 uur licht per dag, 2 x 3 uur zou nog beter zijn. Verder zoveel mogelijk afhevelen, zeker als ze planten bedekken.
Met 2x3u zou ik ook verwachten dat je planten het niet lachen vinden. Uiteindelijk was bij mij de oorzaak slechte circulatie (iets anders dan stroming) en teveel ophopend vuil vanwege de scape die ik had. Ik heb daarna alle planten in een blackout emmer gedaan en een nieuwe scape gebouwd; zie de 'junglethema' uit mijn handtekening. Tot dusver nog geen cyanobacterieën gezien; maar het geheel draait vandaag ook pas een week weer.Ik heb de verlichting juist weer opgeschroefd van 6 uur naar 8 uur per dag, vanwege het advies van LalaLaraSophie. Verder heb ik er een Oase BioMaster 250 onder zitten, dus qua doorstroming moet het wel goed zitten lijkt me 😅!
Ik ben het ermee eens om zo kort mogelijk te belichten met blauwalg en veel afhevelen en verversen.Ook cyanobacterien zijn te overwinnen. Ze houden van weinig doorstroming, zet er maar eens een extra filter op. Maximaal 6 uur licht per dag, 2 x 3 uur zou nog beter zijn. Verder zoveel mogelijk afhevelen, zeker als ze planten bedekken.
Ik geloof je gerust wat die 2x3u betreft; maar met stroming en circulatie bedoel ik in ieder geval compleet verschillende dingen. Stroming is voor mij hoe hard het water blaast; circulatie of die stroming/dat water dan ook overal in de bak komt cq je geen dode plekken hebt. Bij mij zat de blauwalg overigens altijd juist daar waar stroming was, bovenin de bak niet ver bij de uitstroom van het filter vandaan. Plekken waar door de opbouw van de scape, de circulatie minimaal was, zat vrijwel geen blauwalg bij mij.Ze zeggen dat planten beter 2x3 uur trekken dan algen. Doorstroming/circulatie waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde, controleer en verbeter de uitstroom/stroming, normaliter zitten de blauwalgen waar de minste stroming is.
Misschien dat juist bovenin de hoeveelheid licht ook een rol heeft gespeeld. Het is vaak lastig om precies de oorzaak aan te wijzen en veelal is het een combi van factoren.bovenin de bak niet ver bij de uitstroom van het filter vandaan
Ja, veel licht, weinig co2 en nitraat kan het ook triggeren. Nitraat is hier en daar zeker te laag geweest, co2 in t begin ook wel.Misschien dat juist bovenin de hoeveelheid licht ook een rol heeft gespeeld. Het is vaak lastig om precies de oorzaak aan te wijzen en veelal is het een combi van factoren.
Veelal is nitraat er ook debet aan want de blauwalg weet dat met weinig nitraat de planten het niet goed doen en steken juist dan de kop op. Maar dan speelt de hoeveelheid licht ook mee denk ik want in de oude 60cm bakjes hier met T8 15W en amper co2 kreeg ik geen blauwalg. Maar dat zal dan denk ik komen door een zeer beperkte hoeveelheid licht.Ja, veel licht, weinig co2 en nitraat kan het ook triggeren. Nitraat is hier en daar zeker te laag geweest, co2 in t begin ook wel.
Ja, daarom zei ik dat ook.Veelal is nitraat er ook debet aan want de blauwalg weet dat met weinig nitraat de planten het niet goed doen en steken juist dan de kop op. Maar dan speelt de hoeveelheid licht ook mee denk ik want in de oude 60cm bakjes hier met T8 15W en amper co2 kreeg ik geen blauwalg. Maar dat zal dan denk ik komen door een zeer beperkte hoeveelheid licht.
Veelal is nitraat er ook debet aan want de blauwalg weet dat met weinig nitraat de planten het niet goed doen en steken juist dan de kop op.
Klopt want zover ik weet is blauwalg in staat om zelf stikstof aan te maken of ergens uit te halen. Mij is verteld dat als cyanobacterien merken dat er weinig nitraat voor de planten aanwezig is dat ze dan juist de kop opsteken omdat ze weten dat planten dan de concurrentie verliezen.Nou ja "weet"... blauwalg (Cyanobacterien) maar ook andere algen kunnen in tegenstelling tot hogere planten, zonder nitraat toe en alleen fosfaat gebruiken.
Lijkt me een slecht plan om met alg je NO3 te gaan verhogen als je gebruikt maakt amazonia.Wat ik uit de voorgaande reacties merk is dat het wellicht verstandig is het licht terug te schroeven naar 6u (of 2x 3u) per dag om te kijken of dit het probleem verhelpt?
En is het daarnaast nog verstandig meer dan de 10mg/L nitraat toe te voegen of zit dit al wel goed?
Richttargets zijn max. 2ppm NO3 en tot max. 0.5 ppm PO4.
Deze targets zijn per week. Fe op 0.4,Zijn bovenstaande targets per dag of per week? Ik gebruik nu namelijk een bemesting van 2,86 ppm NO3 en 0,29 ppm PO4 per dag (wat neerkomt op 20 ppm NO3 en 2 ppm PO4 per week). Dit lijkt in principe best veel op de voorgestelde targets, mits die ook per dag zijn
Targets voor micro's weet ik niet. Maar als je in de ADA range blijft is ADA Green Brighty Mineral is beste keuze.Wat zijn de targets voor de micros? Ik gebruik nu een bemesting van 0,014 ppm ijzer, 0,029 ppm magnesium en 0,43 ppm sulfaat (wat neerkomt op 1,0 ppm ijzer, 2 ppm magnesium en 3 ppm sulfaat per week). Of moet ik dit juist helemaal niet meer toevoegen?
Kortom; wat zijn per onderdeel de targets die ik moet toevoegen aan mijn nieuwe stockoplossing(en)?
Ik heb inderdaad de Amazonia ver II, dus dan zal ik voor deze wekelijkse targets gaan! Heb jij toevallig een linkje naar waar ik alle targets kan vinden? Mij lukte het namelijk nog niet om het te vinden.De nieuw range van ADA ( Amazonia ver II) heeft targets (wekelijks):
N 6.1
P 0.0
K Neutral K:14.5 en Brighty K:7.5
Fe 0.175
Dan zal ik voor nu de micro's toevoegen zoals ik al deed: 1,0 ppm ijzer, 2 ppm magnesium en 3 ppm sulfaat per week.Targets voor micro's weet ik niet. Maar als je in de ADA range blijft is ADA Green Brighty Mineral is beste keuze.
Maar het maakt niet zoveel uit welk merk micro's je gebruikt. Zou ze iedergeval wel toevoegen!
Ik wil graag leren om te gaan met algen, vandaar het "geduld" !Ik bewonder je geduld.
Lichten dimmen tot +-20lumen met een lichtperiodevan 6 tot 8 uur
Wat bedoel je hier precies mee? Ik heb al veel rotala's, wat volgens mij wel snelgroeiende planten zijn.Een oxidator en gemakkelijke snelgroeiende plantje samen met N En P (net)meetbaar houden(verhouding speelt geen rol momenteel)
Op de site van ADA zou je dat kunnen vindenk heb inderdaad de Amazonia ver II, dus dan zal ik voor deze wekelijkse targets gaan! Heb jij toevallig een linkje naar waar ik alle targets kan vinden? Mij lukte het namelijk nog niet om het te vinden.
Daarnaast; is het mogelijk om te meten hoeveel ppm je toegevoegd hebt? Ik weet namelijk nog dat 2 ppm PO4 al een klein schepje per 1 liter water was.., dus dat gaat priegelwerk worden
met 60a 70% voor een periode van 8uur zou ik starten .Ik wil graag leren om te gaan met algen, vandaar het "geduld" !
Hoe dim ik tot +- 20 lumen? Volgens mij heeft mijn Twinstar 600S 3500 lumen.. Betekent dat dat mijn lamp op 20 / 3500 = 0,57% verlichting moet? Dat kan ik mij haast niet voorstellen namelijk. Of zeg ik nu iets geks?
Rotala's zijn in een goed draaiend aquarium een middelmatige groeier , snelle gemakkelijke groeiers verdubbelen wekelijks in plantenmassaWat bedoel je hier precies mee? Ik heb al veel rotala's, wat volgens mij wel snelgroeiende planten zijn.
Wederom een hoop vragen, maar ik hoop dat jullie er (voor een aantal) een antwoord op hebben 😄!
Voor mijn gevoel heb ik de hele site afgezocht, maar ik kan niets over targets vinden 🙁Op de site van ADA zou je dat kunnen vinden
Ik had de verlichting al teruggeschroefd van 8u 50% naar 6u 50%.met 60a 70% voor een periode van 8uur zou ik starten .
Je planten zullen wel tonen als ze te weinig licht krijgen ( langere internodien niet op kleur komen )
Bedankt voor deze tip! Dit is zeer handig om te gebruiken.Het is wel belangrijk dat je nauwkeurig te werk gaat en zo maar een schepje van iets toevoegt.
Ga leren werken met stockoplossing met een zelf bepaalde hoeveelheid ppm en aantal ml van een voedingsstof
Dit zal wel wat verduidelijken: https://www.tspt.nl/Voeding/calculator.html
Ik heb geprobeerd deze targets te bereiken door gebruik te maken van die calculator, maar ik moet eerlijk bekennen dat het voor mij nog redelijk abracadabra is.. Vandaar dat ik weer een aantal vervolgvragen heb:De nieuw range van ADA ( Amazonia ver II) heeft targets (wekelijks):
N 6.1
P 0.0
K Neutral K:14.5 en Brighty K:7.5
Fe 0.175
Een wat late reactie, maar vanwege de vakantieperiode leek het mij verstandig wat later te beginnen met een nieuwe doses plantenbemesting. Zodat ik het ook dagelijks/wekelijks kan toedienen en controleren. Uiteraard wel bedankt voor de heldere uitleg!3) Hier haal je dingen door elkaar. Als je 2ppm NO3 en 0.5ppm PO4 heb je nodig op 50 liter:
16,3 gram NO3 (daarbij krijg je ook 1,26 ppm kalium
3,6 gram KH2PO4 (daarbij krijg je ook 0,21 ppm kalium)
NUTRIENT (weekly dosage)ppm* | ADA |
Potassium (K) | 20~24 |
Nitrates (NO3) | 1.5~6 |
Phosphates (PO4) | 1.4~4 |
Magnesium (Mg) | undefined |
Iron (Fe) | 0.03~0.06 |
Oplossing | gram | NO3 | N | K | PO4 | P | Fe | |
Macro | KNO3 | 22.36 | 2 | 0.45 | 1.26 | |||
K3PO4 | 7.66 | 0.62 | 0.5 | 0.16 | ||||
Micro | DTPA Fe 11% | 3.12 | 0.05 | |||||
Totaal | 2 | 0.45 | 1.88 | 0.5 | 0.16 | 0.05 | ||
Target | 2 | ???* | ???* | 0.5 | 0.05 |
Micro's zijn de totale verzameling mineralen wat we gebruiken in de voeding en niet alleen ijzer. Gebruik gewoon een standaard micro zoals Tenso, MicroMix, Profito Flourisch enz. Die voldoen allemaal prima. FE kun je eventueel altijd apart doseren
Micro DTPA Fe 11% 3.12
Dan neem je een andere kaliumbron erbij zoals kaliumsulfaat (K2SO4), Kaliumchloride (Kcl) of Kaliumwaterstofcarbonaat (KHCO3)K: 1.88 (geen idee hoe ik dit hoger krijg, zonder dat ook NO3 en PO4 verhoogd worden ???*)
Met N bedoeld men stikstof, dus NO3 aka nitraat. Alleen de stikstofbron kan verschillen: die stikstof kan komen uit kaliumnitraat, ureum, ammonium.N: 0.45 (geen idee hoe ik dit hoger krijg, zonder dat ook NO3 en PO4 verhoogd worden ???*)
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.