verschil tussen lateriet en kleibollen


S

sieyannick

Guest
hallo wat is het verschil tussen lateriet en kleibollen

en wat is het beste voor de planten?

alvast bedankt

groetjes siebe
 
Volgens mij worden kleibolletjes gemaakt met Lateriet = hetzelfde product.

Correct me if i'm wrong :)
 
Klei, zal leem zijn.

Lateriet, franse rode klei ( frk) Deze bevat meer ijzer ( fe )
 
Dat is het enigste verschil?
 
Nee,hoor.
Je hebt gewoon kleibolletjes.
Heb je Franse klei,zit al lateriet in.
Er zijn landen in Afrika,wordt lateriet gewoon op wegen gevonden,zoals hier asvalt.
Lateriet (Betekenis/definitie van) - Encyclopedie


Lateriet Resultaten uit de online Nederlandstalige encyclopedie�n in ��n
oogopslag.
www.encyclo.nl/begrip/Lateriet -
 
Ok, Ik snap het niet meer :p
Lateriet is dus die pure rode klei, waar plantenvoeding in gemengd word en balletjes van word gedraaid?
En het zelfde geld voor andere klei?
 
Gillis verkoopt Laterietpoeder.
Dat meng je met klei,laat het drogen,klaar.

Lateriet op zich ,wordt knetterhard.
maken ze ook stenen van.
Kleibollen maken - Hobbykwekers


500 gram kleibollenmix; 300 gram lateriet; 11 gram ijzer. = gelijk aan: 2 zakjes
kleibollen mix; 3 zakjes lateriet; 1 zakje ijzer. Het kan op de volgende website
o.a. ...
www.hobbykwekers.nl/planten/planten-en. ... llen-maken -
 
Dus mijn eerste bericht was juist??
 
De kleibollenmix van Gilles is toch kant en klaar? Incl dus ijzer en de nodige sporen??
 
Ja,dat was juist,hoor.
Ik maak niks,ik heb ze al.
 
jessicapilon zei:
De kleibollenmix van Gilles is toch kant en klaar? Incl dus ijzer en de nodige sporen??

Lees de link,John.
 
Ok dan ik snap het weer. Bedankt speer! :thumbs:
(En ik maar meer vragen stellen dan de TS :p)
 
Bertus zei:
jessicapilon zei:
De kleibollenmix van Gilles is toch kant en klaar? Incl dus ijzer en de nodige sporen??

Lees de link,John.

Die heb ik gelezen. Maar Gilles schrijft dat in de kleibollenmix alles zit wat nodig is op zn site. Ik gebruik deze ook al jaren namelijk zonder verdere toevoegingen.
 
Meer goede stofjes is denk ik alleen maar als aanvulling ;)
 
Ja dat is waar wat jezegt, maar ja ik ervaar de mix van Gilles wel als goed en voldoende. Neemt niet weg dat wat extra wellicht niet overbodig is. Maar goed is is geen must dus. In principe kun je de mix van Gilles gebruiken zoals hij het leverd.
Ik voeg ook veel plantenvoeding in vloeibare vorm toe hoor. Dat moet ik er wel even bij zeggen hoor.
 
Meer stofjes heeft geen zin,voor in de bodem.
 
Komt er dus op neer dat Klei en Laterietbolletjes op het zelfde neer komt. � viola! Siebe's vraag beantwoord :D
 
Kleibolletje is geen laterietbolletje,hoor.
Is zonder, en andere met.
 
:Facepalm: Ik schei er maar mee uit geloof ik :p
 
xChlo� zei:
:Facepalm: Ik schei er maar mee uit geloof ik :p

Ik gebruik daarom ook altijd kant en klare mix en ga er dan maar vanuit dat dit alles bevat wat nodig is.

Volgens mij zit er dus in de kleibollen geen lateriet en bevat lateriet veel ijzer.
 
jessicapilon zei:
Ik gebruik daarom ook altijd kant en klare mix en ga er dan maar vanuit dat dit alles bevat wat nodig is.
Stuur catweazle maar eens een p.b.tje wat hij nog met zijn kleibollenmix doet, openbaring ;)

~ Ivo
 
Ik zal dat eens doen ja en vragen of hij wil reageren in dit topic. Wellicht wel leerzaam.
 
De Lateriet die ik gebruik komt rechtstreeks uit de tropen.
De kleiballetjes van JBL bv. bevat ijzerhoudende leem.
Denk dat het qua samenstelling wel wat verschilt.
Maar dat zal je wel met elke soort klei/leem hebben.
 
Op verzoek:

Zoals altijd er zijn keuzes.
1 koop kant en klaar op de vijverafdeling
2 Koop leemmix meng met water
3 leem poeder, water maak deeg. Maak je je ruiten schoon met staalwol, laat dat ff liggen. Wordt wat rood. Neem en pluk en sluit het op in het kleideeg. Mag geen o2 bijkomen
4 leempoeder, mask je aan met pokon voor planten of snijbloemen, bollen draaien, aan lucht laten drogen
5 laterietpoeder, meng het aan met pokon, maak bollen, drogen

En nog een van de velen, maar die doe ik nu

6 laterietpoeder aanmaken met stock kno3, po4, sporen aan de lucht drogen

Ik heb geen kno3 meer dus, ga binnenkort weer eens wat anders doen

Het idee is dat laterietpoeder ijzer bevat. Doordat je het mengt met voeding stop je er meer in. Drogen in de zon of kort in de oven levert brosse ballen op die vrij snel mengen met de bodem. Niet keihard. Nadeel bij verschuiven van planten even een rooie zweem. Doe dat dus rustig.

De lijst is niet uitputtend, denk er maar eens over na.

Ps
Bij mijn walstad heb ik de zware bodem voorzien van natriumarm zout. Wat wij mensen dus op patat doen. Waarom? Dat is Kcl. Dus extra kalium. Bedenk dus dat al die chemie minder eng is dan wij denken. Verder bedenk dat wij mensen chemische fabrieken zijn. Zoals alle koolstoforganismen.
 
Robert, Bedankt voor je uitleg. Ik zie dat er dus vele wegen naar Rome leiden.
Ik vermoedt dat de meeste mensen de kant en klaar kopen. Ik behoor daar dus ook bij.
Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet bepalen welke eisen eraan gesteld worden en dan bepalen welke mogelijkheid je gaat gebruiken.

Zoals al eerder gezegd heb ik met de kleibollenmix van Gilles niet het idee dat het niet voldoende bevat, dus daarom gebruik ik deze. En ook voor het gemak hoor.
 
Keuzes.

Nummer 7, zeg maar turbobollen, staat er niet bij. Dat is nummer 6 waarbij sommige ingredienten, wit van kleur, poeder blijven en alleen dw bruine vloeistof gebruikt wordt om te mengen...

Maar al die versies kan men zelf bedenken en uitproberen.
 
Duidelijk Cat, erg bedankt voor je uitleg! :thumbs:
 

Terug
Bovenaan