Verschil tussen een scholenvis en een groepsvis...


S

Sanneke80

Guest
Ik vind het een beetje lastig wanneer je nu spreekt over een scholenvis en een groepsvis.

Zelf heb ik de Pristella Maxilaris en de Roodkopzalm, welke als echte scholenvisjes genoemd worden.
De roodkopjes blijven nagenoeg altijd bij elkaar. Gaat de één links, dan gaat de rest ook en vice versa.
De Pristella zwemmen ook vaak dicht bij elkaar, maar scharrelen ook wel apart door het aquarium heen.

Mijn Corydoras soorten vinden het ook fijn om lekker dicht bij elkaar over de bodem te scharrelen en te rusten. Maar zie je ook regelmatig in hun eentje pret maken en luieren. Dit is dus een groepsvis...

De kegelvlekjes van mijn vader zwemmen altijd heel dicht bij elkaar en volgen elkaar ook. Toch zou dit geen scholenvis zijn?

Verder heb ik nog de oranje amandae en die scharrelen een beetje door elkaar heen. Groepsvis?

De kardinaal tetra's bij mijn vader zwemmen heel vaak bij elkaar en volgen elkaar ook. Scholen- of groepsvis?

De congo zalmen bleven altijd bij elkaar en volgden elkaar altijd. Scholenvis?


  1. wat is nu het verschil?
  2. moet een scholenvis met meer dieren bij elkaar gehouden worden dan een groepsvis?
  3. waarom is het belangrijk om het verschil te weten?
 
Een school is de benaming voor een grote groep vissen van dezelfde soort die dicht op elkaar zwemmen.

Het zwemmen in scholen heeft als voordeel dat de groep minder kwetsbaar is voor de aanvallen van roofdieren.

Een bekende soort die in scholen zwemt is de haring.

Het zwemmen van vissen in scholen is een voorbeeld van zelforganisatie. Een individu probeert steeds op dezelfde afstand te blijven van diegenen rondom hem. Hij is zich er niet van bewust waar hij zelf is. Hij heeft ook geen idee van de totale structuur. Er ontbreken leiders en slechts door toevalligheden verandert de zwemrichting.

Bron Wikipedia


Ik zou dan zeggen dat cory's groeps vissen zijn aangezien zij ook hun eigen gang gaan.
 
Vond het een goede vraag Sanneke en heb daar zelf nog niet echt bij stil gestaan moet ik zeggen:)
 
Een school vissen is een groep vissen ;)

Op dit forum wordt er soms een onderscheid gemaakt tussen een school vissen (welke bij elkaar zouden blijven) en een groep vissen ( welke soortgenoten wensen, maar minder zouden scholen/samenzwemmen) .
Ik denk zelf dat dit onderscheid bijna niet te duiden is in onze maat bakken/omstandigheden.
 
Oké, ben blijkbaar niet de enige die dit verwarrend vind, gelukkig ;)

Dat er geen leiders zijn in een school zou kunnen, maar bij mijn cory's zie je ook geen duidelijke hiarchie moet ik eerlijk zeggen.
 
Vaak gaan vissen pas scholen als ze zich bedreigd voelen door aanwezigheid van vijanden als rovers, welke wij in onze bakken veelal niet hebben, maar dat doen meer vissen ondanks dat ze van nature niet scholen als er geen bedreiging is.
 
Vaak gaan vissen pas scholen als ze zich bedreigd voelen door aanwezigheid van vijanden als rovers, welke wij in onze bakken veelal niet hebben, maar dat doen meer vissen ondanks dat ze van nature niet scholen als er geen bedreiging is.

Aha, daarom wordt een gezelschap mensen een groep genoemd en als er gevaar dreigt gaan ze samenscholen! hihi :D :D :D
 
Late reactie maar vind het wel interessant...
Ik denk ook dat de omstandigheden veel te maken hebben met de schoolvorming, als het hier druk is (bijna altijd) zijn mijn kegelvlekken een grote school, maar heel soms betrap ik ze erop dat ze in groepjes scharrelen. De kardinalen daarintegen scharrelen altijd in groepjes rond, nooit als school.

Beetje offtopic maar ik ben wel benieuwd wat jullie erover denken (misschien een stelling ?)
Soorten zoals guppen zijn geen schoolvissen maar als ik hun gedrag bekijk scharrelen ze wel rond ik groepjes en zou ik ze het niet aan willen doen om er 1 in een andere bak te zetten... Zouden guppen niet dan ook onder scholenvis moeten vallen? Zelfde met Molly's hier trouwens.
 

Terug
Bovenaan