Verschil in bellen


Aqua Betta

Well-known member
Lid geworden
16 maart 2016
Berichten
487
Locatie
Gelderland
Het valt me op dat er een groot verschil is in aantal bellen tussen de bellenteller die aan het drukventiel zit en de bellen in de diffuser.
Bij drukventiel staat op standje turbo lijkt het (wel 250 per minuut denk ik), en in diffuser op zo’n 100 per minuut. Diffuser lijkt te kloppen want bij 250 bellen zouden mn vissen dood zijn.
Heeft iemand hier een verklaring voor?
Edit: Alles zit goed vast en zie geen lek in slang.

IMG_5749.jpeg
IMG_5750.jpeg
 
Kleine en grote bellen. Het is dezelfde hoeveelheid CO2 die erdoor gaat alleen de constructie / grootte van het gat in de bellenteller maakt dat de ene bel groter is dan de andere. Ik heb de bovenste hier ook. Wellicht leuk voor een nano aquarium maar ik kan de bellen niet meer tellen.
 
De kleur van je dropchecker is de maatstaf voor het toevoegen van CO2. De hoeveelheid bellen langzaam verhogen totdat de dropchecker limoengroen kleurt.
 
Kleine en grote bellen. Het is dezelfde hoeveelheid CO2 die erdoor gaat alleen de constructie / grootte van het gat in de bellenteller maakt dat de ene bel groter is dan de andere. Ik heb de bovenste hier ook. Wellicht leuk voor een nano aquarium maar ik kan de bellen niet meer tellen.
Ja maar als je afgaat op het aantal bellen dan zit er dus wel verschil in volgens mij want 100bellen met 2 verschillende diffusers kan dus verschil in de hoeveelheid co2 geven als ik het goed heb. Ik ben dan geen chemicus of techneut want mij is ooit verteld dat in elke bel ongeacht de grote evenveel co2 zit maar dit schijnt niet te kloppen is mij later weer verteld.
 
Ja maar als je afgaat op het aantal bellen dan zit er dus wel verschil in volgens mij want 100bellen met 2 verschillende diffusers kan dus verschil in de hoeveelheid co2 geven als ik het goed heb. Ik ben dan geen chemicus of techneut want mij is ooit verteld dat in elke bel ongeacht de grote evenveel co2 zit maar dit schijnt niet te kloppen is mij later weer verteld.
Dat is inderdaad wel mijn ervaring. De bellenteller is vooral een indicatie. Maar wel heel handig voor afstellen. Als je iets meer wil kan je heel makkelijk van 100 naar 120 bpm gaan. Als je geen bellenteller hebt is dit veel lastiger.
 
Ik weet dat @biljoenblik wel iets van chemie afweet en wellicht kan die vertellen of er in 1 grote bel uit diffuser A meer co2 zit dan een kleine bel uit diffuser B.
Omdat ik verschillende verhalen heb gehoord weet ik dat dus niet meer te zeggen.
 
Ik weet dat @biljoenblik wel iets van chemie afweet en wellicht kan die vertellen of er in 1 grote bel uit diffuser A meer co2 zit dan een kleine bel uit diffuser B.
Omdat ik verschillende verhalen heb gehoord weet ik dat dus niet meer te zeggen.
Die bellen kun je niet met anderen vergelijken. Het geeft een grove indicatie. Met een ca 10% afwijking.
Dus als de 1 zegt 60 bellen, kan dat bij een ander 54 of 66 bellen zijn.
Heeft alles met het model teller te maken.

Maar voor jezelf is het meer een hulpmiddel om langzaam te verhogen of verlagen.

Ik heb een controller, dus die bellen maken mij niet uit.
Maar het ding moet ook niet als een malle staan te bubbelen, want dan kan je reactor het misschien niet aan, of de pH gaat te snel omlaag.
Hier bubbelt die rond de 120 bpm.
 
Ja ik snap de uitleg maar bevat een grote bel dan meer co2 dan een kleine bel ?
Bij de ene bellenteller zie je aanzienlijk grotere bellen dan bij een ander model namelijk.
 
Ja ik snap de uitleg maar bevat een grote bel dan meer co2 dan een kleine bel ?
Bij de ene bellenteller zie je aanzienlijk grotere bellen dan bij een ander model namelijk.
In principe wel maar niet perse.
De dichtheid van CO2 bij 20 graden, 1 bar is 1.815 kg/m3 (Calculator). Dus bij gelijke omstandigheden is een grotere bel, meer inhoud en dus meer kg CO2 die je in het aquarium brengt.

Echter bij 20 graden, 2,5 bar is de dichtheid 4.612875 kg/m3. Verhoog je dus de druk (door bijv. het gebruik van een diffuser ipv een reactor) dan breng je dus bij een even grote bel ca 2.5x zoveel CO2 in je aquarium. Dus een kleinere bel onder hogere druk kan meer CO2 bevatten van een grote bel bij lage druk.

Maar goed hoe groot is dan die bel in je bellenteller. Geen idee natuurlijk, want elke bellenteller is anders en reageert ook anders bij veranderende drukken. Maar het geeft een leuke indicatie. M.i. niet meer dan dat.
 
OK, het hangt dus ok af van de druk hoeveel co2 een bel bevat maar bij een gelijke druk bevat een grote bel meer co2 dan een kleine bel als ik het goed begrijp.
 
Bedankt voor de reacties. Ben weer een stukje wijzer geworden.
 
Maar het belangrijkste? Bellen stijgen in principe naar boven om op het wateroppervlak uiteen te spatten. Maar dat is niet wat we willen. De ingebrachte CO2 moet door het water opgenomen worden. Grotere bellen zijn dan naar mijn mening ook meer nadelig. De bellen openbreken onder het wateroppervlak óf voor ze in het water komen verdient daarom m.i. de voorkeur. Zelf deed ik dit met een reactor waardoor ik helemaal geen bellen zag.
 

Terug
Bovenaan