Verschil eitjes Poelslak en Posthoornslak


K

Katy707

Guest
Ik heb dus Poelslak-eitjes in de bak.

Maar zo net ook twee parende Posthoornslakken gezien ( zijn nu nog bezig) :D

Maar hoe herken ik het verschil tussen de afgezette eitjes?

Lijken de eitjes erg op elkaar of...?
 
Thanks voor de link :)

Maar beide foto's lijken erg op elkaar :)
Ik kan geen verschil in eitjes of legsel ontdekken :)
 
Als je beide slakken in de bak hebt, dan zul je ook heel snel jongen van beide slakken hebben. Het verschil zit hem vaak in de plek van de eitjes maar dat is ook geen exacte wetenschap. Het zijn en blijven dieren en die wijken graag van de "regel" af :D
 
Nou , denk dat je gelijk hebt, Tien :D :)

Ik zie ze nu werkelijk overal :D
Van ei-pakketjes, tot pas uitgekomen slakjes en al wat grotere :D
Zowel Poel - en Posthoornslakjes.

Ik kan ze niet meer tellen :D
Net weer een hele lichting op het filter, echt hele kleine bolletjes.
Zo schattig, maar binnenkort wel te veel denk ik :)

Maar als de toekomstige bewoners ( Sluiers) er zijn, eten die ook wel wat op, toch?
 
Nog een toevoeging op bovenstaand berichtje:

Ik las over Anetome Helena's, slak etende slakken.

Ze laten vissen met rust?
Ze eten echt alleen slakken?

Omdat ik lees dat ze ook wel eens in groepsverband jagen.

En ze laten planten met rust?
 
ze eten alleen slakken, laten vissen met rust en eten niet van planten ;)
 
Denk niet dat de Anetome's een optie zijn.
Als die ook eitjes gaan leggen, raak ik ook de Appelslakjes kwijt en dat wil ik niet.

Dan maar met komkommer ofzo aan het werk :D

En zodra de bewoners gehuisvest zijn, zullen die ook wel gaan eten van de slakjes, toch?
 
ik weet alleen dat kogelvissen slakjes eten, verder heb ik nog nooit meegemaakt dat andere vissen slakken eten...
komkommer werkt ook, want helena's gaan idd ook de appelslakken opeten
 
Botia's ook niet, Nick? ;)

Sluiers lusten wel een slakje ja.
 
Ik las ergens anders dat een schijfje komkommer ook wil helpen?
Die hang je er dan een nachtje in en dan de volgende ochtend meteen eruit halen en dan heb je als het goed is een aantal op de komkommer zitten.
 
Jones zei:
Botia's ook niet, Nick? ;)

Sluiers lusten wel een slakje ja.

Ja, alleen de rode posthoorn, die zijn zachter.
 
Katy707 zei:
Ik las ergens anders dat een schijfje komkommer ook wil helpen?
Die hang je er dan een nachtje in en dan de volgende ochtend meteen eruit halen en dan heb je als het goed is een aantal op de komkommer zitten.

Ja, gewoon in de bak leggen.
dan eruit scheppen.
 
Kunnen zoveel slakjes ook kwaad voor de waterwaardes en of de planten?

Of zelfs als ze met zovelen zijn zijn ze gewoon onschadelijk?

Of hoe moet ik dat bekijken?
 
Als je niet te veel afval in je bak hebt, dus zuinig voert en je planten schoon houdt van dorre bladeren enz dan zullen de slakken zeker niet de spuigaten uit kweken ;)
Ik zou zeggen laat ze voorlopig even lekker hun gang gaan, want het is in feite ook zo dat wanneer je veel slakken in je bak hebt, dit ook een teken is dat er veel voedsel voor ze is. Ze zijn daarom erg nuttig want dat overtollige voedsel eten zij juist weer op :D

Een plakje komkommer of een plak tomaat (zonder de zaadjes) is een goed slakkenlokmiddel, maar de slakken moeten hier wel eerst aan wennen. De eerste paar keer dat je dit voert zullen er niet veel slakken naar toe komen. Even aan laten wennen en dan een plak komkommer in je bak met een schepnetje eronder. Dus schepnetje in de bak leggen en dan in/op het netje de komkommer leggen. In de ochtend kun je dan het netje omhoog halen samen met alle slakjes.

Dit is het resultaat als de slakken gewend zijn aan de smaak van komkommer:
IMG_2359.jpg
 
slakken vervuilen veel, dus een paar kan geen kwaad maar een plaag kan gevaarlijk zijn...

ooh jones, wist ik niet, weer wat geleerd :D
 
Tien zei:
Als je niet te veel afval in je bak hebt, dus zuinig voert en je planten schoon houdt van dorre bladeren enz dan zullen de slakken zeker niet de spuigaten uit kweken ;)
Ik zou zeggen laat ze voorlopig even lekker hun gang gaan, want het is in feite ook zo dat wanneer je veel slakken in je bak hebt, dit ook een teken is dat er veel voedsel voor ze is. Ze zijn daarom erg nuttig want dat overtollige voedsel eten zij juist weer op :D

Een plakje komkommer of een plak tomaat (zonder de zaadjes) is een goed slakkenlokmiddel, maar de slakken moeten hier wel eerst aan wennen. De eerste paar keer dat je dit voert zullen er niet veel slakken naar toe komen. Even aan laten wennen en dan een plak komkommer in je bak met een schepnetje eronder. Dus schepnetje in de bak leggen en dan in/op het netje de komkommer leggen. In de ochtend kun je dan het netje omhoog halen samen met alle slakjes.

Dit is het resultaat als de slakken gewend zijn aan de smaak van komkommer:
IMG_2359.jpg

TIEN,wat LEUK,dat jij er ook weer bent.
Wat heb ik jou gemist. ;) :thumbs:
 
Thanks Tien :)
 
Licht is nu net aan en ik zie echt enorm veel uitgekomen ukkies.
Niet te geloven.

Denk wel 100 ofzo, plus dan nog de halfwas en de volwassen.
Ze zitten werkelijk overal.

Ik ga maandag meteen komkommer halen :D
 
nick_vis zei:
slakken vervuilen veel, dus een paar kan geen kwaad maar een plaag kan gevaarlijk zijn...

ooh jones, wist ik niet, weer wat geleerd :D

Nee slakken eten veel, en dat eten is eigenlijk afval. Wat eruit komt is maar 1/3 van het afval en ook die ontlasting eten ze weer. Slakken verminderen dus juist het afval in je bak ;)
 
Dus als ik er 200 heb ( denk serieus dat er al zoveel zijn) en dan Poel en Posthoornslakken bij elkaar geteld, dat kan dan geen kwaad vooralsnog?

Ik ga maandag komkommer halen :)
 
Ik haal er altijd 5 ,voor de hele week. (zijn allen weer 2 x zo duur) van 45 naar 87 ct.
woensdag zijn ze op. Boris en ik lusten ze ook.

1 schijfje in de bak, 1 tje voor boris, 1 voor mij.
2 e schijfje, 2e bak.....
tot hij op is. hahahah
volgende.
Gekookte spruiten,lusten ze ook. Heb je 750 gram, voor het zelfde geld.

Zoiets
MT9Ntri0fEgkEI9ppxhmMlt7om_l3gr-.jpeg
 
Hahaha, mijn hond lust ook komkommer en spruitjes :D

Ik ga eerst de komkommer proberen, hopelijk lukt dat want die slakjes zijn nu echt met teveel :)
 
Het verschil is heel duidelijk? poelslakjes leggen een bolletje slijm met eitjes erin.. lijkt een beetje op kikkerdril ofzo.. en dat is geheel doorzichtig!

Posthoorns leggen wat plattere ei pakketjes. En die zijn vaak ietsje geler van kleur. (kan ook aan het soort liggen natuurlijk) EN er zitten meestal minder eitjes in per pakketje.. het is ook iets 'harder' als je het voelt..

Eenmaal het verschil ontdekt, zie je voortaan gelijk van welke slak (soort dan in ieder geval xD) de eitjes zijn ;)

Pol_de_gezzmol laat 2 super duidelijke foto's zien in dit topic op het aquaforum: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1044022

!!!
 

Terug
Bovenaan