Vermiste vissen en scheefhangende karper


W

Willempies

Guest
Ik kom net naar mijn vijver toe, en zie dat mijn oudste karper op haar zij zwemt, en ze zag er ook vreemd uit vergeleken met normaal. Na even opletten viel het me op dat mijn 2 windes en kleinere zilveren karper weg waren. Mijn gok is dus dat er een reiger heeft huisgehouden. De gouden karper die op haar zij zwemt leeft nog maar ik weet niet voor hoelang. Verder zitten er nog 2 andere karpers in, waarvan eentje een jaar of 2 volgroeid is en de ander tussen de 15 en 20 jaar is. De gouden is ook tussen de 15 en 20 jaar.
Er zitten nog 4 kleine karpertjes van een paar centimeter in die deze zomer hier zijn geboren.

Wat kan ik doen om mn gouden karper te helpen? Ik heb nu allemaal touwen gespant om de vijver heen, wat tot nu toe goed heeft gewerkt tegen de reigers.
Het kan zijn dat ze aan de andere kant zitten maar ik dacht dat de gouden karper altijd aan beide kanten zwarte vlekken had
 

Bijlagen

  • 20201023_124439.jpg
    20201023_124439.jpg
    405.6 KB · Weergaven: 106
  • 20201023_124438.jpg
    20201023_124438.jpg
    406.4 KB · Weergaven: 101
Het is wat moeilijker te zien op foto's, maar het lijkt mij dat de staart van de gouden karper of helemaal onder de modder zit (er zit veel modder vlak buiten de vijver) of dat de staart flink gewond is. Dus misschien dat de karper de modder op is gesleept door een reiger en uiteindelijk weer terug is gesparteld?
 
Dat is een beste wond op de flank van je karper. Inderdaad zou ik denken dat een reiger hier aan het werk is geweest. Je kunt proberen de wond te behandelen met propolistinctuur. Zie de links hieronder voor medicatie.

Misschien kun je je vijver afdekken met een net, en een kunstreiger neerzetten. Sinds ik die bij mijn vijver heb staan heb ik nooit meer een reiger in de tuin gezien. Die beesten zien vanuit de lucht een concurrent staan, en gaan hun heil een eindje verderop zoeken. We hebben ook een vijverforum, misschien vind je daar ook tips.




 
Ik heb ook al een kunstreiger staan, maar ik heb meerdere keren gezien dat er een reiger naast landde en toen heb ik maar een touw gespannen. Vanavond ga ik een net halen voor over de vijver en kijken naar behandeling voor de wond
 
Je kunt ook naar Dino, de eigenaar van de Fancy Goldfish Store, bellen of mailen. Hij kan desgewenst ook dieren behandelen.
 
Als ik het goed zie missen er veel schubben en heeft hij een diepe wond, ben bang dat hij dit niet overleefd.
 
De karper heeft nooit veel schubben gehad sinds hij bij mij zit, omdat de vijver waar ie eerst zat niet echt goed was. Er zitten op alle karpers dus ook kleine wondjes en littekens, ook heeft er een een gebogen vin aan de voorkant.
De vis heeft de nacht gehaald, en het lijkt nog hetzelfde te gaan: ligt op zij, mond beweegt vaak en voorste vinnen bewegen ook veel
 
Je hebt nog niets kunnen doen om je karper te helpen? Je kunt wel de wond voorzichtig schoonmaken met 3% Waterstofperoxide (apotheek) en een wattenstaafje. Het is zaterdag, dus lastig om nu even snel iets online in huis te halen. FancyGoldfishStore zit in Voorschoten, die heeft Fin- and Woundrepair, en ook een pleister in poedervorm om de wond af te dekken. Ik weet niet waar je zit, maar hij of een ander koicentrum is vandaag wel open.

In Japan passen ze bij goudvissen cacaobadjes toe, in de onderstaande thread staan instructies voor toepassing.


Mocht je het dier uit zijn lijden willen verlossen, dan kun je kruidnagelolie halen bij drogist, apotheek of reformzaak. Een paar druppeltjes in een Quarantainebakje zijn voldoende om een vis rustig te laten inslapen.
 
Afmaken is voor mij geen optie, de vis is al ca 20 jaar oud en van mijn overleden opa, dus er zit ook emotionele waarde aan. Ik heb vaker vissen gehad in mijn aquarium die het overleefden ondanks dat er werd gezegd dat ik ze moest afmaken. Ik houdt hoop, we hebben er nu al een net boven zitten dus de vissen zitten nu hoe dan ook veilig
 
Dat snap ik, ik hoop in ieder geval dat je vis het gaat redden. Inslapen is inderdaad de allerlaatste optie, als niets meer helpt en het dier erg lijdt. Om die reden heb ik hier een flesje staan. Ik ga in ieder geval duimen voor je...
 
Vis leek meer energie te hebben dan gisteren en probeert actief overeind te komen wat steeds net niet lukt
 
Voer je hem uit de hand? Hij kan denk ik nu wel wat extra energie gebruiken, je kunt misschien ook proberen om wat cacao door zijn pellets te doen.
 
Nee, karpers zijn vrij schuw geworden nadat ze een jaar in een zwarte vijver hebben geleefd, omdat de filter niet goed werkte bij de vorige vijver waar ze leefden. Ik kan wel proberen stukjes brood te voeren, daar zijn ze gek op
 
De vis was op de andere kant gedraaid, en hele buik was aangevreten, je kon zelfs de ingewanden zien zitten. We hebben dus besloten om de vis in een kleine bak in te laten slapen. Toch heel erg bedankt voor alle hulp!
 

Terug
Bovenaan